Miksi aikuiset ei opeta arkisia juttuja lapsilleen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pamppelsson
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pamppelsson

Aktiivinen jäsen
12.06.2006
20 482
6
38
Oon monta kertaa panut merkille, että monella lapsella on tavalliset käytöstavat aivan hakusessa. Vika tietty aikuisissa, mutta kertokaa mulle muutama hyvä syy miksi
- annatte lapsen maiskuttaa syödessään? :x
- ette vaadi käsi- ja suupesua ruokailun jälkeen?
- on OK että lapsi ei pyyhi pyrstöään wc-käynnin jälkeen?
- ette opeta lasta vetämään wc-pönttöä?
- ette kiellä lasta kaivelemasta nenää?

Että mua ällöttää tollaset lapset, jotka elävät kun pellossa |O
Ei voi olla liikaa vaadittu edes opettaa niille kullanmuruille pöytätapoja (joihin maiskuttaminen EI kuulu! ) ja wc-käytännöt olisi kanssa hiton kätevä käydä läpi.

Sama juttu. Ällöttää.

Ällöttävintä on, että äitini ei ole opettanut noita käytöstapoja omille nuoremmille lapsilleen. Ovat nyt yläasteella ja mua ällöttää, kun ei mitään alkeellisempiakaan tapoja ole.

Naulankantaan! Tuohon vielä vois lisätä sen, että kylään ei mennä kuin kotiin, kenkiä ei jätetä pitkin lattioita, takit laitetaan naulakkoon ja sanotaan kiitos, ole hyvä ja anteeksi. nämä teitty pitäis hallita myös kotona. Pyörällä ei ajella jalkakäytävällä kuin koko maaliman omistajat ja vanhempia pitäisi kunnioittaa. Tajuta auktoriteetti! Mulla kuus mukulaa ja varmasti kasvattanu ne tavoille, rajat ja rakkaus periaattella. Kyllähän siitä on kuullu, että pakkko se on olla tuollainen tiukkis äiti, mutta mun muksut ei ainakaan syljeksi pitkin pihoja ja tuntee tavat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sama juttu. Ällöttää.

Ällöttävintä on, että äitini ei ole opettanut noita käytöstapoja omille nuoremmille lapsilleen. Ovat nyt yläasteella ja mua ällöttää, kun ei mitään alkeellisempiakaan tapoja ole.

Meillä ihan sama juttu! Meille vanhemmille sisaruksille oli tiukat rajat ja säännöt. Meitä toistakymmentä nuoremmat sisarukset ovat käytöstavoiltaan vähän sellaisia hälläväliä-lapsia.

Eikö äitiä enää kiinnosta toisen lapsisatsin käytöskasvatus, vai mikä on?

ja minä vihaan näitä vanhuksia jotka kanssa maiskuttelee ja maistelee kuin ei ruokaa koskaan olisi nähneet,sitten kun siitä sanoo niin vedetään herneet nenään:(samoin vihaan sitä kun kaupassa pitää se jokainen leipäpaketti tai karkkipussi erikseen lääppiä,siis tapaus että olin ostamassa marianne karkkeja niin mummeli vertasi koko hyllyrivistön samat mariannet ja rapisuttelin joka kirotun pussin läpi,vihaan moista lääppimistä.
Samoin kuin vanhuksia pitää kunnioittaa,ja pah.. jos menen bussiin ja ainut istumapaikka on vapaana niin en todellakaan anna sitä milleen vanhukselle,ihan vain siksi kun olen saanut pienen lapsen kanssa viimisillä raskaana seisoa kun vanhukset istuu niin leveästi bussissa että heidän kauppakassit tarvii toisen penkin ,asiasta kun mainitsee niin heillä on yllättäen huono kuulo

on tavat opetettu mutta ei olla niin tiukkapipoja että pienestä maiskutus äänestä alettaisiin heti valittaa !

Riittää että lapsemme syövät muuten siististi&nätisti !

aai tää oliki tämmänen avaus....

Mä oon lähinnä miettiny miksi 12v ei osaa esim leikata leipää, avata säilyketölkkiä ... Ei kykene kertomaan miltä tuntuu ja mitä tarvitsee... tai 7v ei osaa sitoa kylpytakin vyötä saati kengännauhoja, puhua kunnolla... miksi 5v ei ole kiinnostonut oppimaan ja se kuuluisa ITSE-vaihe on jäänyt ja jää pois...miksi 3v ei tiedä mitä haarukalla tehdään...

Tälläinen hämmästyttää minua kerta toisensa jälkeen :o . Pitää vaan toivoa, että itse kykenen ja jaksan opettaa lapsilleni elämän perusedellytyksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
on tavat opetettu mutta ei olla niin tiukkapipoja että pienestä maiskutus äänestä alettaisiin heti valittaa !

Minusta maiskuttelu ei ole mitään verrattuna siihen, mitä kuulen anoppini ruokapöydässä O.o

Siipallani on ala-asteikäinen pikkuveli, ja hän yrittää hauskuuttaa ruokaseuraansa typerillä eritevitseillään. Siinä seurassa ei paljon naurata. Paitsi anoppiani. Kamalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pur:
aai tää oliki tämmänen avaus....

Mä oon lähinnä miettiny miksi 12v ei osaa esim leikata leipää, avata säilyketölkkiä ... Ei kykene kertomaan miltä tuntuu ja mitä tarvitsee... tai 7v ei osaa sitoa kylpytakin vyötä saati kengännauhoja, puhua kunnolla... miksi 5v ei ole kiinnostonut oppimaan ja se kuuluisa ITSE-vaihe on jäänyt ja jää pois...miksi 3v ei tiedä mitä haarukalla tehdään...

Tälläinen hämmästyttää minua kerta toisensa jälkeen :o . Pitää vaan toivoa, että itse kykenen ja jaksan opettaa lapsilleni elämän perusedellytyksiä.

Jep, samaa minäkin ihmettelen. mutta toisesta ketjusta luinkin, että lapsen pitää olla sen aikaa, kun äiti siivoaa tai tekee muita arkisia juttuja päiväkodissa, kun siellä on parempi olla. Eihän se lapsi opi, jos ei näitä juttuja ota tekemään kaveriksi.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:

Ei tietenkään tarviikaan, mutta se, että maiskuttaa jatkuvasti koko ruokailun ajan ja syö suu niin auki et näkee naapuritaloonkin mitä se lapsi on syömässä :x

:o Sama täällä!Ihmettelen niinkuin pur:kin että miksi esimerkiksi 12-vuotias ei osaa leikata leipää!Olin koulunkeittiössä aikoinaan töissä ja kerran tuli kaikki sämpylät takaisn kun kukaan ei osannut/viitsinyt leikata niitä kahtia!Mie oon "opettanut" ihan leikin varjolla kaikkea lapselleni ja ottanut mukaan siivoukseen, tiskaamiseen etc ja just että olisi oma-aloitteinen !

Se kans ärsyttää, et ravintolassa lapsien annetaan juosta ympäriinsä ja häiritä muita. Sit perustellaan sitä sillä, et mites ne muuten oppii...
Joo, kyllä ne käytöstavat opetellaan ensin kotona ja sit vasta mennään sinne ravintolaan kun ne jo jotakuinkin osataan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Paljon hyviä pointteja lisää on tullut! Loistavaa että mä en siis ainakaan ole (ainoa ) tiukkapipo vaan te muutkin ihmettelette samoja asioita kun minä :)

Mä en pidä lainkaan tiukkapipoisuutena sitä että lapsille opetetaan määrätyt (tässäkin mainitut) käytöstavat ja nämä myös häneltä vaaditaan.

Eiköhän nuokin ole sitä toisen ihmisen huomioimista ja kunnioittamista kuitenkin, mitä tässä elämässä kyllä meistä jokainen tarvitsee voidakseen elää sitä hyvää elämää myös henkisesti.

Yhteistyössä