Miksi aikuinen ihminen ei saa olla tykkäämättä jostakin ruosta?

Heh. Otit sitten niin itseesi, että teit oikein aloituksen tästä. :D

No, kuten toisessa ketjussa kirjoitin, niin ihmettelen aikuisia ihmisiä, joilla on useampia noita "yöks, en tykkää, en syö" -juttuja. Usein kyse on ennakkoluuloista tai siitä, ettei ole maistettu tarpeeksi montaa kertaa, ihan niin kuin lapsellakin.

Epämieluisan ruoan sivuun jättäminen vähin äänin on minusta ihan ok, kunhan sitäkin on maistettu, mutta asiasta numeron tekeminen -oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen- on minusta tooosi raivostuttavaa.

ideaali tilanne onkin se että pöydässä on vaihtareita, ja esim salaattiin saa ottaa itse niitä "erikoisempia" juttuja kipoista (hillosipulit, oliivit,valkosipuli,feta, aurinko kuivatut tomaatit jne)
mutta ne ainekset mitä on ruuassa niin on epäkohteliasta ruveta närppimään tai jättää ruokaa lautaselle

Eli kohteliaampaako olisi sanoa, että voi kiitos paljon mutta olen juuri syönyt ja ihan kylläinen.. en nyt tarvitse mitään ruokaa. Syökää te vain ihan rauhassa niin katselen sillä aikaa olohuoneessa päivän lehtä.

[QUOTE="vieras";23552367]Itse kieltäyydyn kyllä ihan kohteliaasti jos tiedän, etten voi kerta kaikkiaan jotain ruokaa syödä maun takia. Nolompaa se olis jauhaa minuutti tolkulla yhtä suupalaa ja sitten yrittää väkisten nielaista ruokaa alas tai kakoa vetet silmissä.[/QUOTE]

Jos aikuiselle on noin vaikeaa syöminen niin olis syytä harjoitella sitä kotona ennen kylään lähtemistä!

ideaali tilanne onkin se että pöydässä on vaihtareita, ja esim salaattiin saa ottaa itse niitä "erikoisempia" juttuja kipoista (hillosipulit, oliivit,valkosipuli,feta, aurinko kuivatut tomaatit jne)
mutta ne ainekset mitä on ruuassa niin on epäkohteliasta ruveta närppimään tai jättää ruokaa lautaselle

Niinpä. Siksipä mä en ikinä teekään mitään homejuusto/fetajuustojuttuja mitkä tarjoillaan suoraan lautaselta,kun läheskään kaikki eivät niistä todellakaan pidä. Voimakkaat maut jakavat aina mielipiteitä.

Jos kuitenkin jossain tyrkätään lautanen suoraan nenän alle täynnä sammakonreisiä ja etanoita,niin mun mielestä on parempi kieltäytyä kohteliaasti kuin syödä se väkisin vesi silmistä valuen ja yökötystä pidätellen.

Luulis aikuisten ihmisten ymmärtävän,että kaikilla ei todellakaan ole sama maku ja ihminen kyllä voi itse päättää laittaako jotain suuhunsa vai ei. Mutta ei siitä tarvitse numeroa tehdä,kummankaan osapuolen.

Jos aikuiselle on noin vaikeaa syöminen niin olis syytä harjoitella sitä kotona ennen kylään lähtemistä!

En todellakaan aio kiduttaa itseäni kotona niillä KOLMELLA ruoka-aineella joiden makua en voi kertakaikkiaan sietää. Onneksi en ole joutunut kuin kerran tilanteeseen jossa tarjolla oli yhdestä inhokkiaineksesta tehtyä ruokaa, jota söin pöydässä hyvin pitkään. Ja muiden katsoessa muualle piilotin ruokaa lautasliinaan. Se oli tuskallisimpia ruokakomekusia ikinä, viimeinen lusikallinen oli erittäin vaikea nielaista alas.

[QUOTE="vieras";23552452]Eli kohteliaampaako olisi sanoa, että voi kiitos paljon mutta olen juuri syönyt ja ihan kylläinen.. en nyt tarvitse mitään ruokaa. Syökää te vain ihan rauhassa niin katselen sillä aikaa olohuoneessa päivän lehtä.[/QUOTE]

Niin tai voisko sanoa ihan kohteliaasti että kiitos ei tällä kertaa? Ja jos se emäntä/isäntä on niin urpo että alkaa jankata ja tyrkyttää väkisin,niin sittenhän voi sanoa että en halua loukata,mutta valitettavasti en oikein pidä katkaravuista/homejuustosta/fetasta/herkkusienistä.

Mustakin on tosi kummallista miten toisille voi olla vaikea käsittää että kaikki ei tykkää kaikesta.
Jos jotain ei mitenkään voi syödä, sen voi jättää tekemättä siitä suurta numeroa. Sama kuin Scarlettilla, mäkään en tykkää jos muut sitten tekee siitä suuren numeron.
Esim jos mä jätän tomaattiviipaleesta sen vihreän osan keskeltä syömättä, sitten jätän ja turha siitä aukoa päätään.
Tai viimeksi yhdessä kokouksessa en ottanut täytekakkua koska en nyt vaan ole suuri kakkufani eikä mun tehnyt sitä mieltä niin jessus mikä meteli siitä nousi. Ai etkö tykkää, laihdutatko, namnam tää on tosi hyvää jne. Huoh.

[QUOTE="vieras";23552452]Eli kohteliaampaako olisi sanoa, että voi kiitos paljon mutta olen juuri syönyt ja ihan kylläinen.. en nyt tarvitse mitään ruokaa. Syökää te vain ihan rauhassa niin katselen sillä aikaa olohuoneessa päivän lehtä.[/QUOTE]

no itseasiassa epäkohteliaisuuden huippu on se kun kutsutaan ihmisiä symään ja kun olisi aika käydä pöytään niin sanotaan että kun on just syöty :O
kyllä aikuisen pitäisi pystyä syömään normaaleja ruokia vaikka ei mausta sillä tavalla tykkäisi

eri asia on ne järjettömät erikoisuudet joita maailmalla tarjotaan, kuten elävänä syötävä kala, rotat ja kissat, elävät käärmeet (oikeastaan kaikki elävänä syötävät ruuat on järkkyjä)
en mäkään pystyisi syömään mitään kk verran maassa mädätettyä kuuttia tai lintua :x
mutta normaalit ruuat luulisi menevän pieninä annoksina alas.

[QUOTE="vieras";23552472]Mun mies inhoaa mämmiä. On inhonnut jo lapsesta asti. Minkä sille voi,jos joku haju tai maku aiheuttaa oksennusrefleksin? Tuskin sitä voi itse säädellä.[/QUOTE]

Kait sen sitten voi jättää kokonaan ottamatta.Kieltäytyä kohteliaasti jälkiruuasta?

[QUOTE="vieras";23552427]Meillä on pointtina se,että semmosesta ei voi sanoa hyi,mitä ei ole maistanut. Jos lapsi on kerran maistanut vaikka pinaattikeittoa eikä siitä pidä,niin toi maistamaan kehottamisen tarkoitus on lähinnä totuttaa siihen makuun. Aikuinen ja lapsi on mun mielestä eri asioita. Mä olen kerran maistanut vuohenjuustoa ja totesin että en siitä pidä,niin miksi mun pitäisi maistella sitä uudestaan ja uudestaan? Ja eiköhän lapsikin osaa muutaman kerran jälkeen sanoa että pitääkö jostain mausta vai ei.[/QUOTE]Onko sinulla sellaisia makuja, joista et muistisi mukaan lapsena pitänyt, mutta aikuisena olet alkanut pitää? Tuo vuohenjuusto voisi olla sellainen, että jos sitä maistaisit, omasta halustasi, eri tapaan tarjottuna voisit saadakin uuden herkun. Niitäkin on niin monenlaista, että melkein sama kuin sanoisi, että en tykkää juustosta, kun tarkoittaakin, ettei pidä vuohenjuustosta. Siltikin, minun puolestani saa olla pitämättä vaikka mistä, minäkään en pidä kaikesta ja onpa sellaisiakin, joita en ole vielä maistanut, mutta olen tietävinäni, etten pidä:ashamed::D

no itseasiassa epäkohteliaisuuden huippu on se kun kutsutaan ihmisiä symään ja kun olisi aika käydä pöytään niin sanotaan että kun on just syöty :O
kyllä aikuisen pitäisi pystyä syömään normaaleja ruokia vaikka ei mausta sillä tavalla tykkäisi

eri asia on ne järjettömät erikoisuudet joita maailmalla tarjotaan, kuten elävänä syötävä kala, rotat ja kissat, elävät käärmeet (oikeastaan kaikki elävänä syötävät ruuat on järkkyjä)
en mäkään pystyisi syömään mitään kk verran maassa mädätettyä kuuttia tai lintua :x

Joo, sellasia kyllä pystyy syömään ainakin vähän, joista ei niin välitä. Mutta jos joku on oikeesti pahaa, ja sen syöminen olis kamalinta maailmassa, niin miks pitäis kohteliaisuussyistä syödä? Onks se sit hienoa että toinen yökkii ruokapöydässä.

[QUOTE="vieras";23552472]Mun mies inhoaa mämmiä. On inhonnut jo lapsesta asti. Minkä sille voi,jos joku haju tai maku aiheuttaa oksennusrefleksin? Tuskin sitä voi itse säädellä.[/QUOTE]

voi säädellä kun totuttelee myös vähemmän mieluisiin ruokiin, esim. sekoittaa "pahan" ruoan johonkin että se ei maistu, jos ei muuten menen alas (tuo "oksennusrefleksi" ruosta on muuten usinmiten enemmän henkistä kuin fyysistä..), koittakaa vaikka niin että mies ottaa t-lusikallisen mämmiä, laittaa päälle paljon sokeria ja kermaa ja sitten syö, on kumma jos ei menen alas (siis jos mies ei valmiiksi ajattele että "tämä on sitä kamalaa mämmiä ny tulee yrjö...")

Ai onko oletus, että tässä on kutsuttu syömään? Voihan sitä joutua ruokailutilanteeseen vaikka kun on kylässä ilman, että on edes kutsuttu erikseen ruokailemaan. Itse en laske normaaleihin ruokiin homejuustoja, fetaa, hillosipuleita, aurinkokuivattuja tomaatteja.. yms. yms.

[QUOTE="vieras";23552503]Kait sen sitten voi jättää kokonaan ottamatta.Kieltäytyä kohteliaasti jälkiruuasta?[/QUOTE]

No niin niin! Sitähän mä tuossa aiemmin yritin sanoa. Mutta kun kyllä aikuisen pitäisi voida syödä vaikka paskaa jos se tarjoillaan kultaiselta vadilta.

Oksennusrefleksiset ovat minusta asia erikseen. Jos jostain ruoasta tulee oksurefleksi, niin sillehän ei mitään mahda. Ei silloin oikein pysty edes totuttelemaan. Mutta oksurefleksikin voi ajan myötä lievetä tai hävitä kokonaan.

Jos mulle tuodaan Seinäjoen keskussairaalan kanttiinista sämpylä, niin takuuvarmasti alan kyökkiä. Ei sämpylässä pahemmin vikaa ollut, vähän nahistunutta salaattia toki päällä, mutta sytostaattien aiheuttama pahoinvointi sai kakomaan jo noinkin pienestä. Tuo sämpylä ja muumilimsa, yöks.

Jäi vain aivoohin se kammotus mieleen ja nyt vasta yli 10 vuoden jälkeen voin ajatella asiaa ilman tunnetta, että oksennan.

Eli ei kannata soittaa suutaan ihmisille jos ei tiedä mistä on kyse.

Ei tarvitse tykätä kaikesta, ei aikuisten eikä lasten. Jos jokin ruoka-aine ei miellytä sen voi jättää lautasen reunalle ja syödä muut tai jos joku erityisesti jotain tarjoaa, kieltäydytään kohteliiasti. Valkosipulit jää minulta lautsen reunalle ja kahvista kieltäydyn. Ei kuitenkaan ole aikuisellekaan hyväksyttävää kauhistella isoon ääneen, että hyi tuota en ainakaan syö tai tuo on kamalan pahaa, yäk, näitäkin kun on kuultu. Riittää kun ääneti jättää syömättä tai kieltäytyy nätisti sen isommin selittelemättä. Lapselle on opetettu, että kaikesta ei tarvitse pitää, mutta on suositeltavaa maistaa ja myöksin, että se pahalle maistuva tuote voi maistua toisessa yhteydessä tosi hyvältä. Esim. sitruunasta lapsi ei pidä ollenkaan, mutta 3- vuotias kyllä ymmärtää, että kalan päältä sen sitruunasiivun voi siirtää sivuun ja sillä mehulla maustunut kala maistuu hyvälle. Samoin valkosipuli on mausteena hyvää, mutta jos ruoassa on ismpia paloja valkosipulia, ne palat voi siirtää syrjään, eikä asiasta tarvitse tehdä isompaa numeroa.

[QUOTE="vieras";23552489]Niin tai voisko sanoa ihan kohteliaasti että kiitos ei tällä kertaa? Ja jos se emäntä/isäntä on niin urpo että alkaa jankata ja tyrkyttää väkisin,niin sittenhän voi sanoa että en halua loukata,mutta valitettavasti en oikein pidä katkaravuista/homejuustosta/fetasta/herkkusienistä.[/QUOTE]

Tai sitten voi sanoa, että olen allerginen. Etikalle, maitotuotteille ja mereneläville. Tai ihan mikä ruokaryhmä tahansa jossa on maku jota ei voi sietää... tai miksei sitten yksittäiset ruoka-aineet.

Oksennusrefleksiset ovat minusta asia erikseen. Jos jostain ruoasta tulee oksurefleksi, niin sillehän ei mitään mahda. Ei silloin oikein pysty edes totuttelemaan. Mutta oksurefleksikin voi ajan myötä lievetä tai hävitä kokonaan.

Miksi sen pitäisi hävitä? Tai siis tarkoitatko että jos väkisin syö jotain ruokaa vuositolkulla,niin ehkä se ei enää kymmenen vuoden päästä tee pahaa?

Joo, sellasia kyllä pystyy syömään ainakin vähän, joista ei niin välitä. Mutta jos joku on oikeesti pahaa, ja sen syöminen olis kamalinta maailmassa, niin miks pitäis kohteliaisuussyistä syödä? Onks se sit hienoa että toinen yökkii ruokapöydässä.

siis onko nyt kyse ruuasta vai siitä yksittäisestä ruoka-aineesta joka tekee täysin mahdottomaksi syödä koko ruokaa?
koska jälkimmäistä en ymmärrä

[QUOTE="vieras";23552542]Tai sitten voi sanoa, että olen allerginen. Etikalle, maitotuotteille ja mereneläville. Tai ihan mikä ruokaryhmä tahansa jossa on maku jota ei voi sietää... tai miksei sitten yksittäiset ruoka-aineet.[/QUOTE]

Miks pitää valehdella? Ja ihanko tosiaan täällä porukka alkaa hiillostaa vieraitaan että miks et syö sitä tätä ja tuota? Miks miksi miks? Eikö se riitä jos toinen sanoo että ei kiitos,pitääkö olla joku selitys tai tekosyy? Emmä ala kahvipöydästä kellekään mitään tyrkyttämään ja jos joku kieltäytyy niin ei se mua loukkaa,olkoon syy mikä hyvänsä. Eihän se mulle kuulu miks joku ei tunge jotain kurkustaan alas.

Yhteistyössä