Miksi aikuinen ihminen ei saa olla tykkäämättä jostakin ruosta?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Kun heti ollaan sanomassa, että kyllä aikuusen ihmisen pitää pystyä syömään mitä vain.

Siis miksi? Miksi ei saa olla tykkäämättä ja jättää syömättä ne joista ei pidä?

Sekin ärsyttää kun kertoo mistä ei pidä niin sanotaan, että "sä et ymmärrä hyvän päälle" tai "mitä sä sitten syöt".

Viimeksi muokattu:
Saa olla tykkäämättä mutta sitä mä en ymmärrä että siitä tehdään kovaan ääneen iso numero... En mäkään tykkää tankoparsasta mutten siitä mitään numeroa tee, siirrän vain lautasella sivuun ja jätän syömättä.

En tiedä. Itse en juo koskaan kahvia tai teetä, ja aina saa joka paikassa asiaa selitellä... krooh. Lisäksi en tykkää kesäkeitosta, simpukoista, etanoista enkä jäätelöstä... oli maku mikä tahansa.

Niinpä.

Se vaan on niin että Suomessa ruoka on ladattu tunteilla, esim. äidin rakkaudella ja kohteliaisuudella. Mielestäni näin ei saisi olla, vaan ruoan pitäisi olla vain ravintoa eikä tunteiden välikappale. Sillä konstilla meillä olisi paljon vähemmän läskejä.

Minusta on kyllä niinkin, että jos sanoo, että ei tykkää vaikka sienikeitosta, niin onhan niitäkin vaikka minkämakuisia ja eritapaan tehtyjä, että jos on vaikka paria maistanut eikä pitänyt, niin voiko vielä sanoa, että kaikki sienikeitot ovat pahoja. En väitä, että olisit niin sanonut, mutta kuitenkin. Minä en pidä sellaisista suolaisista sienisalaateista ollenkaan, mutta jossain muussa sieni voi olla oikein hyvää.

[QUOTE="noo";23552242]Kyllä aikuisen ihmisen täytyy maistaa, ihan niinkun lapsille opetetaan; ja varsinkin kylässä on mielestäni epäkohteliasta nirsoilla[/QUOTE]

juuri näin. edes se lusaikallinen tai haarukallinen. Ei siihen kuole.

ihan vapaasti saa olla tykkäämättä, mutta aikuisen ihmisen ei tarvitse juhlissa pitää esitelmää siitä kuinka "en syö tuota kun se on pahaa enkä tuotakaan kun tuokin on pahaa" tai kylään mennessään närppiä lautasella olevaa ruokaa ja kaikinpuolin tehdä eleillä ja ilmeillä selväksi kuinka ällöttävää tarjolla oleva ruoka on

Mun mielestä voi ja saa olla tykkäämättä.

Mutta mun mielestä aikuinen ihminen osaa myös käytöstapoja. Jos ollaan kylässä, ja tarjolla on vaikka omaa inhokkia eli maksakastiketta, sitä otetaan vähän, mutta otetaan kuitenkin, ja syödään mitä otetaan. Ei sanota että en ota, kun en tykkää. Noutopöydässä eri, jos voi ite valita mitä ottaa ja mitä ei, mutta tosiaan kylässä, jos oma inhokki on se ainoa tarjottava ruoka, niin fiksu aikuinen ei kieltäydy ruuasta, vaikka ei tykkäisi. Ja on hyvä opetella syömään niitäkin, mistä ei tykkää (just tommosten tapauksien varalle), koska on naurettavaa, jos aikuinen alkaa kakoon ruokaa, josta ei tykkää...

Niinpä.

Se vaan on niin että Suomessa ruoka on ladattu tunteilla, esim. äidin rakkaudella ja kohteliaisuudella. Mielestäni näin ei saisi olla, vaan ruoan pitäisi olla vain ravintoa eikä tunteiden välikappale. Sillä konstilla meillä olisi paljon vähemmän läskejä.
Voi kuinka ikävää olisi, jos ruoka olisi vain ravintoa. Missä maissa sinusta on niin, jos Suomessa ei ole?

[QUOTE="vieras";23552260]En tiedä. Itse en juo koskaan kahvia tai teetä, ja aina saa joka paikassa asiaa selitellä... krooh. Lisäksi en tykkää kesäkeitosta, simpukoista, etanoista enkä jäätelöstä... oli maku mikä tahansa.[/QUOTE]
Toivoisin, että sinulle ei tarjoiltaisi mitään.

[QUOTE="vieras";23552270]ihan vapaasti saa olla tykkäämättä, mutta aikuisen ihmisen ei tarvitse juhlissa pitää esitelmää siitä kuinka "en syö tuota kun se on pahaa enkä tuotakaan kun tuokin on pahaa" tai kylään mennessään närppiä lautasella olevaa ruokaa ja kaikinpuolin tehdä eleillä ja ilmeillä selväksi kuinka ällöttävää tarjolla oleva ruoka on[/QUOTE]

ja kun ruoka tuodaan lautasella valmina eteen, ympärillä olevat kyllä kiinnittävät huomiota jos se yksi ei ees maista.

Ei minulle ole koskaan huomautettu jos en jotain syö. Oliiveja en suuhuni laita,ne jää lautasen reunalle niin kotona kuin vieraiden luona. Kieltäydyn kauniisti kyläillessä jos en jostain pidä ja syön muita tarjottavia.

Kai se tulee tosta, että kun lasten pitäis kaikkee ainakin maistaa, niin oletetaan,että aikuiset syö mitä vaan. Mä en syö kalaa ollenkaan, se on mun mielestä pahaa muualla kuin kalahampurilaisessa. Enkä juo kahvia.Ja on muutakin, mistä en tykkää.
Kun mä järkkään juhlia, joihin teen ruuan, kysyn kutsutuilta allergiat ja inhokkiruuat, että jokainen pystyisi ruokaa syömään.
Musta huvittavinta on se,että kasvissyöjälle on usein tarjolla kalaa. Kala on monen mielestä kasvis :D

[QUOTE="noo";23552242]Kyllä aikuisen ihmisen täytyy maistaa, ihan niinkun lapsille opetetaan; ja varsinkin kylässä on mielestäni epäkohteliasta nirsoilla[/QUOTE]

Mutta jos on maistanut eikä tykkää ja todellakin itte tietää, että ei siitä tykkää niin miksi hemmetissä kitistään, että kyllä aikuusen pitää syödä sitä.

Yhteistyössä