Miksi äitiyspäiväraha laskee muutaman kuukauden jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan ihme hommaa!!!!
Äitiysraha ei tavallaan laske vaan se ensimmäiset 3kk saa korotettua äitiyspäivärahaa. Lakimuutos tuli voimaan muistaakseni viime vuonna. Synnytin viimeksi 2006 ja silloin äitiyspäiväraha oli 75% työtuloista. (Jotkut tosin saavat palkkaa ensimmäset 3kk mutta yleensä raha tulee Kelasta.)

Nyt tänä vuonna saan ensimmäiset 3kk 90% työtuloista äitiyspäivärahaa ja loppu ajan sitä normalia 75% äitiys-vanhempainrahaa.

Eli lakimuutos on todella hyvä koska ennen sitä rahaa sai vielä vähemmän! :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja DIIPADAA:
sEN TAKIA,KUN ÄP-RAHA LASKETAAN 6 ARKIPÄIVÄLTÄ JA VANHEMPAINRAHAA 5ARKIPÄIVÄLTÄ.
olen ollut tässä raskaudessa sekä erityisäitiysrahalla että äitiysrahalla. Vanheimpainrahaakin tule luonnollisesti saamaan ;). Kaikki päivärahat ovat samansuuruisia eli saan joka kuukausi saman summan. Lukuunottamatta korotettua äitiys- vanhempainrahaa, jota saa nykyään 3kk normaalin korvauksen sijasta.

mä saan äippärahaa näin eli tossa nyt tulee mun päätös:
vanhempainpäivärahanne on 86% etuuden alkamista edeltäneen 4 kuukauden aikana saamastanne työttömyysetuudesta. tällä tavoin määrätty päiväraha on suurempi kuin vanhempainpäiväraha jonka saisitte verotuksessa todetun vuodeb 2006 työtulon perusteella.
että tälleen oli mulla toi ja mä saan äippa/vanhempainrahaa 48.63?/päivä siitä miinus verot eli se 20%

vieras
Ihan ihme hommaa!!!!
Äitiysraha ei tavallaan laske vaan se ensimmäiset 3kk saa korotettua äitiyspäivärahaa. Lakimuutos tuli voimaan muistaakseni viime vuonna. Synnytin viimeksi 2006 ja silloin äitiyspäiväraha oli 75% työtuloista. (Jotkut tosin saavat palkkaa ensimmäset 3kk mutta yleensä raha tulee Kelasta.)

Nyt tänä vuonna saan ensimmäiset 3kk 90% työtuloista äitiyspäivärahaa ja loppu ajan sitä normalia 75% äitiys-vanhempainrahaa.

Eli lakimuutos on todella hyvä koska ennen sitä rahaa sai vielä vähemmän! :)
Eikös se 90% ole vaan ekat 56 tms. päivää eikä 3 kk?

Lakimuutos on tosi hyvä juttu. Sillä itseasiassa pyrittiin siihen, että työnantajille äitiysloma, ja siten naisen palkkaaminen tulisi halvemmaksi. Eli niillä aloilla, joilla työnantaja maksaa äidille palkkaa ekat kolme kuukautta, työnantaja saa kelan maksaman äippärahan. Nyt kun kela maksaa sitä 90% palkasta, kustannus työnantajalle pienenee.

Lisäksi äippäraha ei ole 75 % tuloista, vaan on ihan tulosidonnainen juttu. Minä olen keskimmäisestä saanut vähän yli 50 % palkastani äippäraha, vikasta taisin saada n. 60 % kun tein ennen äitiyslomalle jäämistä osittaista työviikkoa.

Yhteistyössä