Mikseivät suomalaiset epätoivoiset miehet ja naiset kohtaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suomalainen ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suomalainen ihmettelijä

Vieras
Pitää hakea seksiseuraa Turkista tai Venäjältä kun ei enää flaksi käy kotomaassa. Miksi nämä suomi-naiset ja -miehet eivät ole keskenään? He eivät saa jostain syystä seuraa kotomaasta, pitää lähteä rajan yli. Naiset turkkiin ja miehet idän suuntaan. Sitten kehtaavat haukkua suomalaisia että ovat plösöjä, itsekkäitä, haisevia ja epäromanttisia jne. Katsoisivat peiliin.

Kuka keittiöpsykologi osaa kertoa mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Epä-epätoivoinen:
Koska epätoivoiset eivät kiinnosta ketään. Ei edes toista epätoivoista.

Miksi eivät? Eikös vakka kantensa valitse, ja toisaalta puolisko pitää ottaa omalta tasoltaan? Ei rumilus mies saa mitään miss suomea esimerkiksi.

Joku lapin äijä kärvistelee yksinäisyyttään pohjoisessa, toisaalla etelän tyttönen haikaílee ukkoa rinnalleen. Miten tosiaankaan heidät saa yhteen. Suomalainen on toisaalta ujo, joten on monellakin vaikeaa lähteä tyrkylle. Puhua omalla murteellaan ja pelätä ettei nolata itseään. Joten on ehkä helpompi suhteuttaa suhde ulkomaalaisen kanssa..I love yuo..eikä muuta.
Viimeksi tullut ohjelma Maajussille morsian oli pikemminkin miehet hakevat kavereita miehistä itselleen. Toivottavasti uudet jaksot ovat saaneet "tositarkoituksella" hakijoita.
Kanikoppi ohjema BikkuBuput alkoi taas, siinä sitä näytetään mallia nuorille ja vanhemmille, miten hoidetaan suhteita..

Suurin osa ennenmuinoin romantiikan nälkäisiä nuoria löysi tanssilavoilta tulevan puolisonsa. Onneksi nykyään kiinnostus on herännyt ja kuulemma kesäisin tanssilavoilla on nuoria.

Alkuperäinen kirjoittaja turun tyttö:
Joku lapin äijä kärvistelee yksinäisyyttään pohjoisessa, toisaalla etelän tyttönen haikaílee ukkoa rinnalleen. Miten tosiaankaan heidät saa yhteen. Suomalainen on toisaalta ujo, joten on monellakin vaikeaa lähteä tyrkylle. Puhua omalla murteellaan ja pelätä ettei nolata itseään. Joten on ehkä helpompi suhteuttaa suhde ulkomaalaisen kanssa..I love yuo..eikä muuta.
Viimeksi tullut ohjelma Maajussille morsian oli pikemminkin miehet hakevat kavereita miehistä itselleen. Toivottavasti uudet jaksot ovat saaneet "tositarkoituksella" hakijoita.
Kanikoppi ohjema BikkuBuput alkoi taas, siinä sitä näytetään mallia nuorille ja vanhemmille, miten hoidetaan suhteita..

Suurin osa ennenmuinoin romantiikan nälkäisiä nuoria löysi tanssilavoilta tulevan puolisonsa. Onneksi nykyään kiinnostus on herännyt ja kuulemma kesäisin tanssilavoilla on nuoria.

Tarkitin 35-70 vuotiaita epätoivoisia miehiä ja naisia. Köyhyys, rumuus, ylipaino, hirvittävä luonne, haju jne syinä miksi ei flaksi käy.

Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen ihmettelijä:
Pitää hakea seksiseuraa Turkista tai Venäjältä kun ei enää flaksi käy kotomaassa. Miksi nämä suomi-naiset ja -miehet eivät ole keskenään? He eivät saa jostain syystä seuraa kotomaasta, pitää lähteä rajan yli. Naiset turkkiin ja miehet idän suuntaan. Sitten kehtaavat haukkua suomalaisia että ovat plösöjä, itsekkäitä, haisevia ja epäromanttisia jne. Katsoisivat peiliin.

Juurikin tuon takia, että ne käyvät seksituristeina idässä ja Turkissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Leena:
Itse olen myös sitä mieltä, että jokaisen paikkakunnan sinkut pitäisi saattaa yhteen...luulen että joku pari sieltä aina löytyisi.

Pikkupaikkakunnilla taitaa vaan olla se ongelma, että kaikki tietävät jo toisensa. Olen itsekin kotoisin pieneltä paikkakunnalta ja nuorena sinkkuna tuntui siltä, ettei ole mitään mahdollisuutta löytää kotiseudulta ketään kiinnostavaa. Veri veti suureen maailmaan. No, aikani maailmaa kierreltyäni ja iän kartuttua löysin naapuripaikkakunnalta kotoisin olevan ja sinne palanneen eronneen miehen, joka osoittautuikin sitten oikein kultakimpaleeksi. Nyt olen sitten taas palannut kotiseudulle :)

Ei ole mun ainakaan koskaan tarvinu ulkomaalaiseen mieheen koskea, aina oon suomalaista saanu, jos oon tahtonnu. Ja nytkin on suomalainen ihana mies kumppanina.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kiitos tuollaisille!:
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen ihmettelijä:

Juurikin tuon takia, että ne käyvät seksituristeina idässä ja Turkissa.

Mutta ei tars käydä jos nämä heput ja hellut löytäisi toisensa täällä suomessa.

Löytää kai ne. Eikös niitä murhenäytelmiä ole jatkuvasti Iltsarin lööpit tulvillaan?

Täälläpäin ne rupesivat kokoontumaan, en tosin tiedä, kokoontuvatko yhä. Mutta kun tarpeeksi moni jupisi ja uikutti ilmaisjaossa olevan aluelehden tekstaripalstalla, yksi pani esille sähköpostiosoitteensa ja rupesivat kokoontumaan. Siitä oli sitten lehdessä ihan seurantajuttuakin, mitä hommalle kuuluu. Harrastavat yhdessä, tekevät retkiä, kokoontuvat asukastuvalla jne ja säännöt on kuulemma ne, että kännissä ei tulla, ravintolaan ei porukalla mennä ja sormusta piilottelevat älkööt vaivautuko paikalle.

Osittain syy johtuu paikkakunnasta. Olen työssä vähän harvinaisemmalla alalla ja töitä tältä alalta ei yksinkertaisesti löydy muualta kuin pääkaupunkiseudulta. Viihdyn työssäni ja palkkakin on OK, joten alaakaan en viitsisi lähteä vaihtamaan miehen takia. Sitä paitsi kun noita lapsikin on siunaantunut, niin en halua edes elämäni miehen takia tehdä sitä, että muuttaisin jonnekin 800 km:n päähän ja riistäisin lapset irti syntymäpaikkakunnaltaan oman rakkauteni perässä. Vastavuoroisesti miksipä mieskään muuttaisi minun vuokseni pois rakastamaltaan kotiseudultaan pois sukulaistensa ja ystäviensä luota.

Pidän luonnosta ja vuodenaikojen vaihtelusta, joten voi olla, että ehkä viihtyisinkin hyvin maaseudulla. Sen sijaan ei kiinnosta se, että pienillä paikkakunnilla usein ainoa huvitusmuoto näyttää olevan ryyppääminen ja kuten tiedetään, niitä alkoholiongelmaisia on Suomi puolillaan. Toinen negatiivinen asia on se, että pienillä paikkakunnilla on herkästi kateutta ja silmätikkuna olemista. Kaupunkilaiselle tuntuu vaikealta sopeutua sellaiseen elämään, jossa omat tekemiset kiinnostavat muita jopa epänormaalin paljon.

Joten siis minä sanon "Kiitos, mutta ei" kaikille maajusseille ympäri Suomen.

Niin, ilmeisesti ollaan esillä huomattavasti vähemmän kuin parikymppisenä. Elämänkokemuksia rikkaampana ollaan tultu aremmiksi, verkot tiivistyy ja saalis pienenee. Läpi ei pääse kuin ne jotka tuottavat/tuovat vain sitä kakun päällä olevaa kermaa, taikinaan ei kukaan koske.

Jos asenteet olis sitä samaa mitä nuorena, parisuhteita muodostuis huomattavasti enemmän. Pitää olla kokeilunhalua, ennakkoluulottomuutta, elämänjanoa ja iloista asennetta elämään yleensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mies 50:
Niin, ilmeisesti ollaan esillä huomattavasti vähemmän kuin parikymppisenä. Elämänkokemuksia rikkaampana ollaan tultu aremmiksi, verkot tiivistyy ja saalis pienenee. Läpi ei pääse kuin ne jotka tuottavat/tuovat vain sitä kakun päällä olevaa kermaa, taikinaan ei kukaan koske.

Jos asenteet olis sitä samaa mitä nuorena, parisuhteita muodostuis huomattavasti enemmän. Pitää olla kokeilunhalua, ennakkoluulottomuutta, elämänjanoa ja iloista asennetta elämään yleensä.

Löytyy sitä kyllä jos rohkenee hakea siipan ulkomailta!

Ap, mitä kummaa siinä on, että on olemassa myös monikulttuurisia suhteita? Tuttavapiiristäni muutama on löytänyt rakkautensa toisesta maasta. Enpä ole havainnnut heissä ketään epätoivoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Poppis~:
Ap, mitä kummaa siinä on, että on olemassa myös monikulttuurisia suhteita? Tuttavapiiristäni muutama on löytänyt rakkautensa toisesta maasta. Enpä ole havainnnut heissä ketään epätoivoista.

En nyt halua olla rasisti, koska on tietysti asiallisiakin ulkolaisten ja suomalaisten liittoja, jo ihan ministeritasollakin.

Mutta jos nainen hakee miehen turkista tms (tai mies venäjältä) ja tämä "kumppani" lypsää toiselta vain rahat pois, se on kyllä aika epätoivoista touhua. Pettämistäkin tapahtuu aika paljon.

Näin käsitin.

Alkuperäinen kirjoittaja 99999999:

En nyt halua olla rasisti, koska on tietysti asiallisiakin ulkolaisten ja suomalaisten liittoja, jo ihan ministeritasollakin.

Mutta jos nainen hakee miehen turkista tms (tai mies venäjältä) ja tämä "kumppani" lypsää toiselta vain rahat pois, se on kyllä aika epätoivoista touhua. Pettämistäkin tapahtuu aika paljon.

Näin käsitin.

Käsittääkseni moni suomalainenkin arvostaa toisen varallisuutta parisuhteissaan. Pettämistäkin olen kuullut myös suomalaisten harrastavan.

Pahalta kyllä on itsestäkin tuntunut, kun olen lukenut joidenkin thaimaalaisten naisten ahdingosta. Yleisesti ottaen en kuitenkaan ymmärrä, miten eri kansallisuuksien välinen rakkaus olisi "epätoivoisempaa" kuin suomalaisilla keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja 99999999:

Näin käsitin.

Käsittääkseni moni suomalainenkin arvostaa toisen varallisuutta parisuhteissaan. Pettämistäkin olen kuullut myös suomalaisten harrastavan.

Pahalta kyllä on itsestäkin tuntunut, kun olen lukenut joidenkin thaimaalaisten naisten ahdingosta. Yleisesti ottaen en kuitenkaan ymmärrä, miten eri kansallisuuksien välinen rakkaus olisi "epätoivoisempaa" kuin suomalaisilla keskenään.

Rasismia tai ei mutta itse olen ainakin niin paljon kuullut näistä etelän tuontimiehistä huonoa, etten uskaltaisi.

Ei se ehkä ole epätoivoisempaa, mutta itse ajattelen näin: ellei jonkun yhteisen kielen taito ole todella hyvä, helposti jää kyllä aika kapeaksi se yhteinen elo sieltä henkiseltä puolelta. Ei siinä paljon maailmankuvaa puida, eikä tavoiteta toisen sanomasta niitä pieniä, tärkeitä vivahteita, ja voiko silloin tullakaan kovin läheiseksi, jos toinen jää enimmältä osalta ehkä vieraaksi? Ja jos yhteistä kieltä ei ole juuri edes ole, sitten kyllä tulee se epätoivoisen kuva, ei sille oikein paljon mahda. Silloin tulee väkisinkin mieleen lähinnä seksisuhde, mikä ei valtavan rikkaalta elämänmatkalta kuullosta. Tyyliin Kyllä tuolla Perä-Hikiän Pertillekin pitää kuvastosta joku thaieukko löytää korjaamaan nuo tölkit tuosta kauppaan ja hakemaan uusia sänkyhommien välissä.

Sitten toinen haaste on kyllä se erilainen kulttuuri, joka arjessa alkaa vaikuttaa niin monessa sellaisessa asiassa, jota ei ihastumis- ja rakastumisvaiheessa osannut yhtikäs ajatella. Eli kyllä sellainen suhde sitten vaatii valtavasti paljon enemmän, minun mielestäni. Olen joskus sanonut, että kun jo naapuritaloissa asuneet voivat olla kotoisin niin eri maailmoista, kodin ja senastisen elämän tehtyä tehtävänsä, ja jos vielä ollaan eri maakunnistakin, niin tuntuu joskus jo mahdottomalta yhtälöltä sekin. Jos ei ole tuntunut ennen, niin puoli vuotta Elleissä on viimeistään aukaissut silmät. :) Ja jos noihin eroihin kaatuu suhteita, eli ei osata ruveta toimimaan yhteen edes omaa muistuttavan kulttuurin kanssa, niin miten sitten vieraan? Että se on, kuin lähtisi juoksemaan maratonia, vaikkei ole sitä ennen jaksanut lähteä edes kävelylenkille kotitalon ympäri. Ei siitä ihan hurjia voi silloin odottaa, keskeytys todennäköinen...

Kun usein kuitenkin tuntuu, että sen ulkomaisen puolison hankkivat (siis nimenomaan hankkimalla hankkivat, eivät tutustu ja rakastu esim. ulkomailla työskennellessään, jolloin tunnettaisiin kunnolla ja sitten rakastuttaisiin) juuri ne, joilla suhteet eivät kerta kaikkiaan synny eivätkä suju täällä kotimaisissakaan joukoissa. Eli jonkun sortin anteeksi nyt mutta juuri monet *reppanat*. Ihmiset, joihin ei ulkomailla ehkä juurikaan rakastuttaisi, mutta kun on syystä tai toisesta miten kenelläkin päästävä ehkä sieltä ulkomailta pois. Ei välttämättä ryöstämään kuiviin, vaan ehkä joistain kulttuureista lähinnä selviämään edes jotenkin. Vaikka juopon äitinkullan hakattavana, mitä nyt noita tarinoita pahimmillaan kuulee. Ei sieltä varmaan jokainen tulisi, jos tietäisi, mihin on päätymässä...

Sitten ovat ihan eri sortin tuntuinen porukka jotenkin esim. ulkomailla työskennelleet, omilla jaloillaan yksinkin pärjäävät, elämänsä hallitsevat maailmankansalaiset, joiden kielitaitokin on monipuolinen ja mielenmaisema myös, ja joilla suhteet toimisivat ja syntyisivät ihan helposti kotimaassakin. Ihmiset, joilla on oikeasti kyky monenlaisten kulttuurien ymmärtämiseen ja taiteiluun kulttuurierojen kanssa, sitä sivistystäkin. Eli nämä jonkun sortin kosmopoliitit. Mutta niihin liittoihin mennään ilmeisesti aika eri syistä, ilman epätoivoa ja hakua periaatteella "Akka on saatava, ainakin sänkyyn."

Alkuperäinen kirjoittaja Ntt:
Ei se ehkä ole epätoivoisempaa, mutta itse ajattelen näin: ellei jonkun yhteisen kielen taito ole todella hyvä, helposti jää kyllä aika kapeaksi se yhteinen elo sieltä henkiseltä puolelta. Ei siinä paljon maailmankuvaa puida, eikä tavoiteta toisen sanomasta niitä pieniä, tärkeitä vivahteita, ja voiko silloin tullakaan kovin läheiseksi, jos toinen jää enimmältä osalta ehkä vieraaksi? Ja jos yhteistä kieltä ei ole juuri edes ole, sitten kyllä tulee se epätoivoisen kuva, ei sille oikein paljon mahda. Silloin tulee väkisinkin mieleen lähinnä seksisuhde, mikä ei valtavan rikkaalta elämänmatkalta kuullosta. Tyyliin Kyllä tuolla Perä-Hikiän Pertillekin pitää kuvastosta joku thaieukko löytää korjaamaan nuo tölkit tuosta kauppaan ja hakemaan uusia sänkyhommien välissä.

Sitten toinen haaste on kyllä se erilainen kulttuuri, joka arjessa alkaa vaikuttaa niin monessa sellaisessa asiassa, jota ei ihastumis- ja rakastumisvaiheessa osannut yhtikäs ajatella. Eli kyllä sellainen suhde sitten vaatii valtavasti paljon enemmän, minun mielestäni. Olen joskus sanonut, että kun jo naapuritaloissa asuneet voivat olla kotoisin niin eri maailmoista, kodin ja senastisen elämän tehtyä tehtävänsä, ja jos vielä ollaan eri maakunnistakin, niin tuntuu joskus jo mahdottomalta yhtälöltä sekin. Jos ei ole tuntunut ennen, niin puoli vuotta Elleissä on viimeistään aukaissut silmät. :) Ja jos noihin eroihin kaatuu suhteita, eli ei osata ruveta toimimaan yhteen edes omaa muistuttavan kulttuurin kanssa, niin miten sitten vieraan? Että se on, kuin lähtisi juoksemaan maratonia, vaikkei ole sitä ennen jaksanut lähteä edes kävelylenkille kotitalon ympäri. Ei siitä ihan hurjia voi silloin odottaa, keskeytys todennäköinen...

Kun usein kuitenkin tuntuu, että sen ulkomaisen puolison hankkivat (siis nimenomaan hankkimalla hankkivat, eivät tutustu ja rakastu esim. ulkomailla työskennellessään, jolloin tunnettaisiin kunnolla ja sitten rakastuttaisiin) juuri ne, joilla suhteet eivät kerta kaikkiaan synny eivätkä suju täällä kotimaisissakaan joukoissa. Eli jonkun sortin anteeksi nyt mutta juuri monet *reppanat*. Ihmiset, joihin ei ulkomailla ehkä juurikaan rakastuttaisi, mutta kun on syystä tai toisesta miten kenelläkin päästävä ehkä sieltä ulkomailta pois. Ei välttämättä ryöstämään kuiviin, vaan ehkä joistain kulttuureista lähinnä selviämään edes jotenkin. Vaikka juopon äitinkullan hakattavana, mitä nyt noita tarinoita pahimmillaan kuulee. Ei sieltä varmaan jokainen tulisi, jos tietäisi, mihin on päätymässä...

Sitten ovat ihan eri sortin tuntuinen porukka jotenkin esim. ulkomailla työskennelleet, omilla jaloillaan yksinkin pärjäävät, elämänsä hallitsevat maailmankansalaiset, joiden kielitaitokin on monipuolinen ja mielenmaisema myös, ja joilla suhteet toimisivat ja syntyisivät ihan helposti kotimaassakin. Ihmiset, joilla on oikeasti kyky monenlaisten kulttuurien ymmärtämiseen ja taiteiluun kulttuurierojen kanssa, sitä sivistystäkin. Eli nämä jonkun sortin kosmopoliitit. Mutta niihin liittoihin mennään ilmeisesti aika eri syistä, ilman epätoivoa ja hakua periaatteella "Akka on saatava, ainakin sänkyyn."

Tiivistit tosi hyvin asian. Kiitos

Alkuperäinen kirjoittaja Ntt:

Kuinka paljon tunnet pariskuntia, joissa toinen on suomalainen ja toinen jostain toisesta maasta? Kuinka tiiviisti pidät yhteyttä näihin pariskuntiin?

Omat käsitykseni nimittäin poikkeavat melko huomattavasti kirjoittamastasi.

Tuttavapiirini monikulttuurisissa suhteissa vähintään toinen osapuoli on korkeasti koulutettu, joissakin molemmat. Jokaisessa suhteessa molemmat osapuolet käyvät töissä. Jotkut asuvat pysyvästi Suomessa ja jotkut toisen osapuolen kotimaassa.

Kukaan ei ole avioitunut "ummikon" kanssa, vaan yhteinen kieli on opeteltu. Joillakin toisen äidinkieli ollut ruotsi tai englanti, joten onneksi Suomen koululaitos on jo helpottanut viestimistä. Eräs työkaverini taas on opiskellut aikuisena venäjän kielen ja puolisonsa puhuu myös hyvää suomea. Muitakin kieliä on opeteltu. Monet näistä ihmisistä käyttävät vierasta kieltä jatkuvasti myös työtehtävissään.

Iällisesti nämä tuttavapiiriini kuuluvat henkilöt ovat 30-40-vuotiaita ja joidenkin suhteet ovat kestäneet lähemmäs 10 vuotta. Kaikilta löytyy myös suhteita suomalaisten miesten tai naisten kanssa.

Kulttuurieroja on varmasti. Niistä olenkin kuullut monta hassua sattumusta, kun on esimerkiksi pohdittu irlantilaisen ja suomalaisen yhteiskunnan eroja tai senegalilaisen ja suomalaisen perhekäsityksen eroavaisuuksia tai vertailtu suomalaisia juhlatapoja muiden maiden vastaaviin. Itse pidän tätä rikkautena.

Tuttavapiirini ihmisistä tosin kukaan ei edusta "Perä-Hikiän Perttiä". Ehkä todellinen "Pertti" kuuluu jonkun tuttavapiiriin ja hän voi valaista asiaa myös "Pertin" näkökulmasta.

Perttejä on synnyinseuduilla nähty ja muuallakin kuultu aika monta, ja useinhan nuo ovat löytäneet tiensä median ja kirjailijoiden päiviteltäväksi. Puistauttaa ihan välillä.

Sitten noita toisentyyppisiä, viimeisenä kuvailemiani on aika monta pariskuntaa ystäväpiirissä. Ja kyllä, seuraan läheltä. Osalla toimii hyvin, osalla on sitten kaatunut ehkä pitkänkin ajan kuluttua liian erilaiseen kulttuuriin. Mutta heitä ei kyllä tosiaan ketään voikaan lukea ryhmään "reppanat, jotka hakevat muualta, kun eivät saisi kotimaasta." Ovat siis juuri tuota viimeistä sakkia, joiden ihmissuhde on laaja ja syvä, koska ovat ihmisinä mieleltään sellaisia.

Yhteistyössä