mikseivät rusinat nousseet pintaan simassa? se maistuu kuitenkin hyvältä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siman rusinat pitäisi reseptin mukaan nousta jääkaapissa n. viikossa pintaan --> juoma olisi valmista.

Mulla ollut jo 9 vrk jääkaapissa, ja rusinat nousseet ehkä 2-3 cm pullon pohjasta, ei siis vielä pintaan. Maistoin simaa, ja se maistui ihan "simalle" tai siis ihan hyvälle, en tiedä miten mausta erottaa ns. valmiin siman ja tän jossa rusinat eivät nousseet.

Osaako joku sanoa miksei ne nousseetkaan pintaan? Liittyykö tämä jotenkin käymiseen, onko mun sima nyt sitten käynyttä vai ei? Ei ainakaan maistu alkoholille.

Alkuperäinen kirjoittaja nakki:
ei ne aina nouse, oliko ennen pullotusta sen vuorokauden KANNEN alla huoneen lämmössä? Pitää sen vähän käydä että tulee kuplat ja rusinat nousee

kansi oli vain löyhästi paikallaan... olisko pitänyt olla tiukasti? voi ei, oonko onnistunut pilaamaan siman? ! :o

Mulla oli ämpärin kansi päällä sillai, et sinne jäi pienen pieni ilmarako toiseen reunaan. Mun mielestä ei edes voi laittaa tiukasti kiinni, koska ilmaahan se tarvii. Vuorokauden jälkeen (eli eilen) pullotin ja nyt on huoneenlämmössä korkit pulloissa löyhästi kiinni ja rusinat on jo pinnalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nakki:
ei ne aina nouse, oliko ennen pullotusta sen vuorokauden KANNEN alla huoneen lämmössä? Pitää sen vähän käydä että tulee kuplat ja rusinat nousee

kansi oli vain löyhästi paikallaan... olisko pitänyt olla tiukasti? voi ei, oonko onnistunut pilaamaan siman? ! :o

Ei vaan käymisessä kestää kauemmin kuin pitäisi. Kannattaa juoda sitä simaa varovasti, hiiva ei ole vielä kunnolla käynyt ja turpoaa vatsassa.

Ootteko muuten siivilöiny siman ennen pullotusta? Mä en muistanu siivilöidä ja mietin, että maistuukohan se nyt ihan hiivalle :x Vaikka sitä hiivaahan siinä on ihan pikku nökäre.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ootteko muuten siivilöiny siman ennen pullotusta? Mä en muistanu siivilöidä ja mietin, että maistuukohan se nyt ihan hiivalle :x Vaikka sitä hiivaahan siinä on ihan pikku nökäre.

laitat pullon ennen nauttimista(muutama tunti ennen) pystyasentoon jääkaapissa,niin se hiiva valuu sinne pohjalle. Ja kun suht varovasti kaataa ni ei ne sieltä sinne lasiin humpsahda :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mä kaivoin neidin vanhan harson tuolta kaapista ja suodatin sillä ne sitruunan jämät pois.

Yhteistyössä