Mikseivät tomaatit kypsy kasvihuoneessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotitarvehortonomi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kotitarvehortonomi

Vieras
Onko kenelläkään muulla kasvihuoneessa tomaatteja? Ihmettelen, että mikseivät tänä vuonna meinaa punertua sitten millään, edes kirsikkatomaatit. Yleensä satoa on tullut jo paljon aikaisemmin.

Ovatko muut havainneet samaa ongelmaa? Minusta tänä kesänä on kyllä aurinkoakin ollut ihan riittävästi.

No mä olen vasta aloittelija tomaatin kasvatuksessa, mutta silti ollut ihmeissäni juuri tuon asian kanssa. Tomaatit on jo kauan ollut isoja, mutta niihin ei tule hitustakaan punaista vaikka aurinkoo on saanut ja kasvaa avomaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mä olen vasta aloittelija tomaatin kasvatuksessa, mutta silti ollut ihmeissäni juuri tuon asian kanssa. Tomaatit on jo kauan ollut isoja, mutta niihin ei tule hitustakaan punaista vaikka aurinkoo on saanut ja kasvaa avomaalla.

Minulla on ollut tomaatteja kasvihuoneessa jo 7 vuotta ja tämä on muistaakseni eka vuosi kun menee näin pitkälle.

Mulla ei tänä vuonna tomaatteja ollutkaan, mutta äidillä on ollut sama juttu. Oisko johtunut koleasta keväästä ja alkukesästä? Jos istutus ylipäänsä meni myöhempään?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Heinäkuussa ei aurinko näyttäytynyt tarpeeksi, näin yksi puutarhuri minulle sanoi

Hassua, kun itsestä tuntuu että heinäkuu oli yhtä hellettä ja aurinkoa. Ainakjin täällä E-Suomessa. Meillä punertuu, mutta jäivät pieniksi.

Mulla on ihan sama fiilis, että oli hyvä ja aurinkoinen kesä.
Tänään itse asiassa on kypsynyt ensimmäinen kirsikkatomaatti. Todella myöhään.

Ilmeisesti ei siis tarvitse heittää toivoa, että pääsisi tomaatteja maistamaankin vaan punnehtuvat pikkuhiljaa myöhässä. Minä olen ihmetellyt, mitä lajiketta sitä on oikein tullut napattua siemeninä. Muutamaan vuoteen ei ole kasvihuonetta ollut, mutta nyt tänä keväänä laitettiin. Annoin vielä isälleni taimia ja hänelläkään eivät ole kypsyneet vaikka vuosikymmenien kokemus tomaateista kotitarpeiksi.

no sanokaa mulle, minkä takia mun kirsikkatomaatti, jota kasvatan kasvihuoneessa, tekee ihan hulluna kukkia mutta tomaatteja ehkä 6 kpl ??!?!?!? Yksi punainen, muut vielä vihreitä..

Mitä tein väärin ? Jotta osaan ensi kesänä tehdä jotain toisin. Kasvihuonekurkkuja tuli ihan hirveesti ja ne onnistui tosi hyvin !

Kiitos miljoonasti neuvoista jos joku kehtaa neuvoa !

jos ne tomaatit ovat pitkässä varressa ottakaa sisään ja ripustakaa narulla ylösalaisin jostain katonrajasta. me ripustettiin verhotankoihin raa'aksi jäänet. punertuvat siinä pikkuhiljaa. en tiedä mihin toi juttu perustuu mutta sain itse tällaisen vinkin pari vuotta sitten ja toimii!

Antakaa tomaattien kuivahtaa pariin otteeseen (saa tulla keltaisia lehtiä), tomaatit alkavat punertua vauhdilla! Kokeilkaa, ei se ota jos ei annakaan. Toimi ainakin minulla.

Alkuperäinen kirjoittaja onnistunut:
jos ne tomaatit ovat pitkässä varressa ottakaa sisään ja ripustakaa narulla ylösalaisin jostain katonrajasta. me ripustettiin verhotankoihin raa'aksi jäänet. punertuvat siinä pikkuhiljaa. en tiedä mihin toi juttu perustuu mutta sain itse tällaisen vinkin pari vuotta sitten ja toimii!

Juu näin voi toimia, jos pakkanen uhkaa. Yhtä makeita niistä ei vaan tule tuolla metodilla.

sitä lehtikasvustokin voi karsia aika runsaalla kädellä niin alkavat punertua. Samoin kannattaa katkaista ne kasvustot viimeisen tomaattitertun yläpuolelta.

Ja vinkki sille, jolla vain kuusi tomaattia: kasvihuoneessa kasvatettuja tomaatteja kannattaa ravistella kukintavaiheessa, jotta pölyttyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja ensikertalainen:
no sanokaa mulle, minkä takia mun kirsikkatomaatti, jota kasvatan kasvihuoneessa, tekee ihan hulluna kukkia mutta tomaatteja ehkä 6 kpl ??!?!?!? Yksi punainen, muut vielä vihreitä..

Mitä tein väärin ? Jotta osaan ensi kesänä tehdä jotain toisin. Kasvihuonekurkkuja tuli ihan hirveesti ja ne onnistui tosi hyvin !

Kiitos miljoonasti neuvoista jos joku kehtaa neuvoa !

Itse katkaisen aina elokuun alkupuolella kaikki latvat pois, jotta ei tule enää kukkia. Koska jos tulee kukkia, niin sitten ei vanhat punerru.
Kirsikkatomaateissa en kyllä tuota tee, mutta tavallisissa kylläkin.

Alimman tertun alapuolella täytyy olla vielä lehtiä muutama mutta kaikki muut voi poistaa. Lisäksi kasvualusta ei saa olla jatkuvasti märkä, vaan on kuivahdettava välillä. Latvaa en ole katkaissut ja hyvin ovat näillä ohjeilla punertuneet. On tullut jo vaikka kuinka paljon kypsiä.

Komioita, suuria, vihreitä tomaatteja kasvihuone täynnänsä, vaan ei yhtään punaista näy .Latvottu on, lehdet riisuttu niin, että miltei alasti kaikki varret törröttää. Uutta kukkaa vain pukkaavat. Onko jollain muulla kypsyminen viivästynyt?

Yhteistyössä