ei ole perää siinä, että Suomi aikoisi luovuttaa alueitaan USAlle
Luovutti jo
1. Ivalo, Rajavartiolaitoksen kasarmialueet
2. Siilinjärvi, Rissala, Karjalan lennoston lentotukikohta
3. Niinisalon varuskunta-alue ja Pohjankangas-Hämeenkangas harjoitusalueet
4. Parkanon varastoalue
5. Raaseporin varuskunta-alue ja Syndalenin harjoitusalue
6. Rovajärven harjoitusalue mukaan lukien Misin varastoalue
7. Rovaniemi, Lapin lennoston lentotukikohta ja Jääkäriprikaatin varuskunta-alue
8. Skinnarvikin varastoalue
9. Tammelan varastoalue
10. Tampere-Pirkkala, Satakunnan lennoston lentotukikohta
11. Tervolan varastoalue
12. Jyväskylä-Tikkakoski, Ilmastisotakoulun lentotukikohta
13. Upinniemen laivastotukikohta ja varuskunta-alue Kirkkonummrella mukaan lukien Russarö
14. Veitsiluodon varastoalue
15. Vekaranjärven varuskunta-alue ja Pahkajärven harjoitusalue
DCA-sopimuksessa kyseenalaistetaan Suomen suvereniteetti omalla alueellaan. Suomi osoittaisi USA:n joukoille pääsy- ja käyttöoikeuden sovittujen tilojen ja alueiden osiin. USA:n joukoille annettaisiin oikeus ryhtyä välttämättömiin ja oikeasuhtaisiin toimiin turvallisuutensa varmistamiseksi paitsi sovituissa tiloissa ja alueilla myös niiden välittömässä läheisyydessä. Välitöntä läheisyyttä ei ole kuitenkaan määritelty. USA:n joukkojen toiminta-alueiden rajat olisivat siten hyvin epämääräiset.
DCA-sopimuksessa sovitaan aseiden varastoinnista sekä amerikkalaisten joukkojen oikeudesta tiettyjen maa-alueiden, ilmatilan, vesistöjen sekä satamien ja lentokenttien käyttöön. Amerikkalaisessa puolustuspolitiikassa ydinaseilla on merkittävä osa ja niitä kuljetetaan sukellusveneissä, ydinkärjissä ja lentokoneissa. Sopimuksessa ei mainita sanallakaan ydinaseita. Sopimuksessa ei suoraan kielletä ydinräjähteiden tuomista Suomen alueelle tai sijoittamista Suomeen.
Sopimusluonnokseen sisältyy monia tulkinnanvaraisia kohtia, kuten oikeuskanslerikin on todennut. Jää avoimeksi, miten Suomen lainsäädäntöä sovelletaan. Sopimuksen monessa kohdassa käytetään ilmaisua, jonka mukaan Suomen lainsäädäntöä
kunnioitetaan, mikä ei tarkoita sitä, että Suomen lainsäädäntöä
noudatetaan. Esityksen mukaan Yhdysvallat kunnioittaa kansainvälisiä sopimuksia, mutta ei ole velvoitettu noudattamaan niitä esimerkiksi erilaisten asejärjestelmien rajoitusten osalta, jos ne estäisivät puolustusyhteistyön sujuvuutta. Suomessa olisi sopimuksen perusteella Suomen lakeja noudattavia suomalaisia joukkoja ja USA:n lakeja noudattavia amerikkalaisia joukkoja.
USA:n joukoille ja niiden tukena oleville henkilöille sekä heidän huollettavilleen annettaisiin pitkälle menevä immuniteetti. Tämän takia Suomen viranomaiset eivät voi kohdistaa USA:n joukkoihin valvontatoimenpiteitä. Vaikka maahan tullut henkilö asetettaisiinkin syytteeseen tuomioistuimessa, hänen tapaustaan ei voisi käsitellä ilman ko. henkilön läsnäoloa. Koska USA:n joukoilla on vapaa oikeus tulla ja poistua maasta, olisi hyvin epätodennäköistä, että syytteeseen asetettua henkilöä saataisiin koskaan kiinni. Tällaisesta tuomioistuimen pakoilusta on tuoreita esimerkkejä Virosta.