Miksei vanhemmiltaan saisi ottaa rahaa vastaan, vaan pitäisi perintöä odotella?

  • Viestiketjun aloittaja h
  • Ensimmäinen viesti
h
Ihmettelen vaan, kun aina pitäisi hävetä, jos vanhemmat antavat lahjoja tai rahoittavat lastensa elämää jo eläessään. Olettaen että he niin haluavat tehdä, haluavat auttaa jo nyt, niin miksi ei saisi? Miksi pitäisi perintöä odotella? Moni tarvitsisi sitä rahaa nyt, jos on pieniä lapsia jne. Eihän sitä rahaa sitten niin enää tarvitse, kun omatkin lapset jo isoja ja sitten perintö napsahtaa.
 
joo
sanon suoraan, että mua ei hävetä. Me ei olla siis koskaan pyydetty rahaa ja käydään molemmat töissä, mut auttaahan se raha lainanmaksuun. Verotuksellisesti se on järkevää, että vanhemmat antaa sitä rahaa nyt, eikä niin, että aikanaan maksetaan kaikesta perintöveroa.
 
se sisu perskules
joo, ei tartte auttaa- meiningillä mennään ja ollaan kateellisia niille jotka saavat rahallista apua. Kyräillään selän takana ja syödään masennuslääkkeitä kun arki on niin rankkaa. Mutta älkää vain auttako!
 
aa
Saahan sitä rahaa antaa ja ottaa vastaan, mutta molempien tahojen kannattaa miettiä, mikä on mielekästä. Jos aikuiset, joilla on lapsia, rakentavat taloutensa vanhemmiltaan saamiensa avustusten varaan, ollaan mielestäni heikoilla jäillä.

Minä tein pesäeron rahaa jakaviin sukulaisiin, kun tajusin, että rahan myötä liikkuu myös valtaa ja halusin itse ottaa vastuuta omasta elämästäni. Siskoni valitsi näennäisesti helpomman tien ja laskee edelleen sen varaan, että sukulaiset auttavat. No, tilanne on nyt se, että esim. vuotuinen auton katsastus tulee aina "yllättäen" ja siihen ei olekaan rahaa. Sitten pitää kovaan ääneen voivotella, että "en pääse töihin kun ei oo rahaa katsastaa autoa" ja odottaa, että joku tarttuu koukkuun ja kustantaa lystin. Toimiihan se varmaan noinkin, mutta ei se kovin terveellistä ole. Ne rahaa antavat sukulaisetkin ovat nyt alkaneet huolestua, kun 34-vuotias perheellinen nainen on koko ajan heistä riippuvainen ja kyselevät minulta ohjeita siihen, miten saisivat siskoni huolehtimaan raha-asioistaan paremmin...
 
Ei pidäkkään odotella. Mä saan ainakin tukea vanhemmiltani :) :heart:
Joskus ennen en olis kehdannu.

Joo ja lisäys: Omat raha-asiani olen aina hoitanut koska olen aina ollut töissä. Nyt vaan olen ilman säästöjä vuosien ajan hoitovapaalla + äippälomat ym.
 
vieras
Olen saanut vanhemmiltani rahaa ja eikä todellakaan hävetä. Juuri perintöveron takia vanhempani ovat minulle rahaa antaneet sekä sen että olen sitä rahaa oikeasti tarvinnut.
 
vieras
Ei minunkaan mielestäni ole mitään pahaa siinä, että ottaa vastaan rahaa tms, mutta jos niillä aletaan pätemään tyyliin "kyllä meillä ainakin on säästössä rahaa, eikä velkaa ole yhtään" ja "miten joillakin ei ole muka varaa ostaa lapsille kunnon haalareita /lähteä lomamatkalle /ostaa pesukonetta /jäädä kotiin kunnes lapsi on 3v" jne, voi kyllä vähän miettiä omaa tilannettaan.
 

Yhteistyössä