Miksei vanhemmat osaa kasvatta lapsia kunnolla. Esikoinen näi väkivallan tänään koulussa

  • Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti
Venakko Milanna
yks poika heiti ison kivin päähään toiselle pojalle että ambulanssilla se lähti. Huomasin täälläkin niin paljon ilkeitä ihmisiä, niin miksette voi kasvatta lapsia kunnolla. Mun lapset tietä ettei kelle saa naura, ettei ketään saa lyödä vaikka kuinka ärsyttää, ei edes pahoja sanoja sanoa. Täällä esikkon koulussa jo se väkivalta oli monta kerta. On se hieno, pelottaa päästä lastakin kouluun välillä
 
Tiedätkös, minun lapsieni kouluaikoina ei ole juurikaan tuollaisia väkivaltaisia tapahtumia tapahtunut. Lapsilla KiVa- koulut, jossa 0- toleranssi kiusaamiselle missään muodossa.

Lapsi tarvitsee vanhempansa/aikuisten läsnäoloa, hyväksyntää, hellyyttä, rakkautta ja rajoja.

Kiusaamista tapahtuu myös aikuisten huomaamatta. Ja vaikka lapseni tietävät ettei koskaan saa ketään kiusata tai haukkua tms ja että käyttäydytään toista kohtaan niin kuin haluaisi itseään kohtaan käyttäytyvän, niin se ei tee minusta sokeaa lapsieni suhteen.

Muoks. Enpäs tiedä minkä ikäinen oli tuo kiven heittäjä, mutta siinäkin voi olla toisenlainen näkökulma. Jos lapsi on esim. ekaluokkalainen, hän ei välttämättä ole tajunnut sitä kuinka vakavasti voi sattua, jos heittää toista kivellä...
 
Viimeksi muokattu:
Ei kiusaaminen AINA ole lähtöisin vanhemmista!
Vaikka kuinka kasvattaisit lapsesi hyvin, laittaisit rajat jne...
Voi lapsi silti päätyä esim. Porukkaan mikä kiusaa ai sitten ihan vain oma aloitteisesti alkaa kiusaamaan.
 
"höh"
yks poika heiti ison kivin päähään toiselle pojalle että ambulanssilla se lähti. Huomasin täälläkin niin paljon ilkeitä ihmisiä, niin miksette voi kasvatta lapsia kunnolla. Mun lapset tietä ettei kelle saa naura, ettei ketään saa lyödä vaikka kuinka ärsyttää, ei edes pahoja sanoja sanoa. Täällä esikkon koulussa jo se väkivalta oli monta kerta. On se hieno, pelottaa päästä lastakin kouluun välillä
Ikävä sanoa, mutta suurin osa noista väkivallan tekijöistä tuntuu olevan vierasta syntyperää, ei suomalaisia.
 
"hops"
[QUOTE="höh";27121026]Ikävä sanoa, mutta suurin osa noista väkivallan tekijöistä tuntuu olevan vierasta syntyperää, ei suomalaisia.[/QUOTE]

Mitä sitten? Vaikka suurin osa väkivallantekijäistä olisi marsilaisia, se ei tippaakaan vähennä suomalaisten vastuuta omasta jälkikasvustaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Pikkukaupunkilainen
ja mun mielestä vanhempia syytetään ihan liikaa.

"kasvatus pielessä kun noin tekee" joopa joo. vaikka kuinka yrittäisit kasvattaa lasta rajoilla ja rakkaudella niin silti se laps joskus tekee tyhmyyksiä.

Vaikka vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan mutta vanhemmilla muksuilla on omatkin aivot jotka välillä käskee tehdä just niin on kielletty.
 
Ei nuo aina ymmärrä miten vakavasta asiasta on kyse vaikka olisi miten hyvin kasvatettu. Juuri asiasta juttelin pitkään poliisin kanssa joka hoitaa puukotustapausta meidän koulussa. Tekijä oli 5 luokkalainen poika ja todellakaan oikeasti ei ymmärtänyt tilanteen vakavuutta.
Ja pojat varsinkin tuntuu tekevän aika paljonkin typeryyksiä vaikka olisi miten paljon neuvottu ja opastettu.
 
"vieras"
Ei nuo aina ymmärrä miten vakavasta asiasta on kyse vaikka olisi miten hyvin kasvatettu. Juuri asiasta juttelin pitkään poliisin kanssa joka hoitaa puukotustapausta meidän koulussa. Tekijä oli 5 luokkalainen poika ja todellakaan oikeasti ei ymmärtänyt tilanteen vakavuutta.
Ja pojat varsinkin tuntuu tekevän aika paljonkin typeryyksiä vaikka olisi miten paljon neuvottu ja opastettu.
No oikein kärjistäen, kuinkahan paljon tuo 5-luokkalainen puukottaja on katsonut elokuvia/sarjoja, joissa puukotettu kerta toisensa jälkeen nousee pystyyn veitsen iskujen jälkeen, tai pelannut pleikkarilla taistelupelejä, joissa voi aina aloittaa alusta, jos pelaajan hahmo kuolee. Ja vanhemmat ovat tämän sallineet.... Aika usein jäljet voi johtaa kotiin ja vanhempiin, vaikka ei toki aina.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
[QUOTE="hops";27121131]Ei aina olekaan, muta toisaalta on tapauksia, jotka voitaisiin välttää sillä, että vanhemmat edes vähän katsoisivat tenaviensa perään. Onneksi kuitenkin suuri osa lapsista on ihan ok ja vanhemmista myös. :)[/QUOTE]

Tätä mieltä minäkin olen, mutta en jaksanu ruveta sen enempi avaamaan sitä venakolle, kun ymmärtää varmaan tuonkin ihan hyvin .)
 
"vieras"
[QUOTE="Ilona";27121103]No miksi sä sitte itse täällä toistuvasti kirjoitat kun suomalaiset naiset on sitä tätä ja tuota. Haukut mennen tullen suomalaisia.[/QUOTE]

No siis saamattomuuden ja lihavuuden lisäksi suomimammat ovat myös huonoja kasvattajia. Nyt joka mamma siirtää lapsensa itänaapurin tyyliin isovanhempien hoidettavaksi, niin alkaa parannusta tapahtua :D (ei silti tietenkään mitään valtaisaa edistystä, koska lähes kaikkien mammojen äitikin on sellainen perse homeessa makaava suomimamma, mutta anyway...)
 
[QUOTE="vieras";27121225]No oikein kärjistäen, kuinkahan paljon tuo 5-luokkalainen puukottaja on katsonut elokuvia/sarjoja, joissa puukotettu kerta toisensa jälkeen nousee pystyyn veitsen iskujen jälkeen, tai pelannut pleikkarilla taistelupelejä, joissa voi aina aloittaa alusta, jos pelaajan hahmo kuolee. Ja vanhemmat ovat tämän sallineet.... Aika usein jäljet voi johtaa kotiin ja vanhempiin, vaikka ei toki aina.[/QUOTE]

En tunne vanhempia joten en voi tuohon sanoa yhtään mitään. Mutta niitäkin poikia on jotka pelaa ja katsoo salaa vaikka ja mitä mutta ei tee tuollaista.
 
helei
[QUOTE="vieras";27121231]No siis saamattomuuden ja lihavuuden lisäksi suomimammat ovat myös huonoja kasvattajia. Nyt joka mamma siirtää lapsensa itänaapurin tyyliin isovanhempien hoidettavaksi, niin alkaa parannusta tapahtua :D (ei silti tietenkään mitään valtaisaa edistystä, koska lähes kaikkien mammojen äitikin on sellainen perse homeessa makaava suomimamma, mutta anyway...)[/QUOTE]

Mulla on kokemusta tosi paljon maahanmuuttajaäitien lapsista ja voi hurja sitä kulttuurien törmäystä kun paapotut, syötetyt ja puetut isot lapset pitäisi saada toimimaan itse, tai tottelemaan.
 
Mulla on kokemusta tosi paljon maahanmuuttajaäitien lapsista ja voi hurja sitä kulttuurien törmäystä kun paapotut, syötetyt ja puetut isot lapset pitäisi saada toimimaan itse, tai tottelemaan.
mun käsityksen mukaan aika monessa kulttuurissa lapset opetetaan mm. käymään kaupassa äidin puolesta ja syömäänkin alkavat harjoitella itse huomattavasti aiemmin, kuin Suomessa..sekä kunnioittavat vanhempiaan enemmän, vanhemmille ei väitetä vastaan tai soiteta suuta.
 
  • Tykkää
Reactions: mmam
"Vieras"
toivotaan Venakko että saat Bret Bentley Lee:n olemaan tekemättä tyhmyyksiä aina ja kaikialla. Ehkä se onnistuu teidän kasvatusmetodilla jolla lapset saavat kaiken haluamansa materian, väliäkös sillä että sivutuotteena on kaikki-mulle-nyt-heti ihmisiä. ;)

Totta että vanhempien pitäisi enemmä valvoa leikki-ikäisten ja pienten koululaisten leikkejä jotta päästäisiin puuttumaan käytökseen joka ei ole oikein. Tuon ikäisten (etenkin poikien) joukossa tyhmyys usein tiivistyy ja tehdään aspita jotka eivät ole ihan loppuun asti ajateltuja. Tiedätkö Venakko tapahtuman kaikki yksityiskohdat kun pystyt sanomaan suoraan että poika heitti toista lasta vahingoittamistarkoituksella päähän? Itse olen todistanut monia läheltä piti tilanteita kun poikajoukko on heitellyt yhdessä kiviä vesilammikkoon...
 
helei
mun käsityksen mukaan aika monessa kulttuurissa lapset opetetaan mm. käymään kaupassa äidin puolesta ja syömäänkin alkavat harjoitella itse huomattavasti aiemmin, kuin Suomessa..sekä kunnioittavat vanhempiaan enemmän, vanhemmille ei väitetä vastaan tai soiteta suuta.
:D

Kulttuureja on monenlaisia. Esim moni maahanmuuttajaäiti pitää lähes pahoinpitelynä sitä, kun lapsen olisi kolmevuotiaana opeteltava pukemaan tai syömään.
 
"vieras"
mun käsityksen mukaan aika monessa kulttuurissa lapset opetetaan mm. käymään kaupassa äidin puolesta ja syömäänkin alkavat harjoitella itse huomattavasti aiemmin, kuin Suomessa..sekä kunnioittavat vanhempiaan enemmän, vanhemmille ei väitetä vastaan tai soiteta suuta.
Mutta tuo kunnioitus ei koske kantasuomalaisia, erityisesti monien poikien on vaikea ymmärtää, että esimerkiksi koulussa _nais_opettajaakin pitää totella.
 
"vieras"
En tunne vanhempia joten en voi tuohon sanoa yhtään mitään. Mutta niitäkin poikia on jotka pelaa ja katsoo salaa vaikka ja mitä mutta ei tee tuollaista.
Aivan, niillä, jotka puukkoa heiluttavat, on yleensä joko itsellä mielenterveysongelma/neurologinen syy/tms. tai muitakin ongelmia kasvuympäristössään, eli jälleen palataan sinne vanhempiin.
 
helei
[QUOTE="vieras";27121345]Mutta tuo kunnioitus ei koske kantasuomalaisia, erityisesti monien poikien on vaikea ymmärtää, että esimerkiksi koulussa _nais_opettajaakin pitää totella.[/QUOTE]

Pitää paikkansa.
 
[QUOTE="vieras";27121346]Aivan, niillä, jotka puukkoa heiluttavat, on yleensä joko itsellä mielenterveysongelma/neurologinen syy/tms. tai muitakin ongelmia kasvuympäristössään, eli jälleen palataan sinne vanhempiin.[/QUOTE]

neurologinen syy ei nyt vanhempien syytä edes ole. Hänen tilannetta meidän on turha pähkäillä sillä emme tiedä hänen kotiolojaan. Eikä kyllä kaikki mielenterveydelliset ongelmatkaan...
Esimerkiksi serkkuni koti oli vakaa ja hyvä. Hänen siskonsa on tasapainoinen ja hyvä ihminen mutta veli taas lopultaan lopetti oman elämänsä kun ei vain kyennyt elämään enää. Hänen ongelmiinsa yritettiin jo varhaisessa vaiheessa saada muutosta.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="vieras";27121345]Mutta tuo kunnioitus ei koske kantasuomalaisia, erityisesti monien poikien on vaikea ymmärtää, että esimerkiksi koulussa _nais_opettajaakin pitää totella.[/QUOTE]

Totta on. Lisäksi vanhempien kunnioitus ulottaa isään, mutta ei äitiin -tai naisiin ylipäätään.
 

Yhteistyössä