Miksei uusia perunoita 1v:lle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ööö.... en oo tollasesta kuullutkaan ja lapsi 2v on kyllä syönyt nimenomaan niitä pieniä uusi perunoita suurella innolla... Mitäs tästä nyt sit pitäis aiheutua?

Alle 1-vuotiaitten vältettävät ruoat

Pienet (sormenpään kokoiset) varhaisperunat.
Syy: sisältämänsä solaniinin takia ei suositella aikuisellekaan, mahdollisesti nitraatti

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10040;10090;10136;10140

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Joo tavissadon perunoita rupeaa kohta olemaan hankalaa saada, paitsi niissä hemmetin 10kg:n säkeissä, kiva ostaa vuosikkaalle iso säkki muutaman perunan takia :whistle:

No periaatteessa se ei haittaa kun vain on saatavilla. Imetän vielä niin joudun itsekin niitä syömään ja säilyyhän ne jonkun aikaa kylmässä. Tapana tehdä pakkaseen suuremmat määrät... sopii pojalle paremmin tuo pakastettu peruna.

Niin minäkin olen käsittänyt, ett koskeen nimenomaan alle 1v ikäisiä ja siis niitä sormenpäänkokoisia uusia perunoita. Itse pyrin antamaan kyllä kattilan isoimmat perunat aina lapsille ja lapset nyt 6v, 4v ja 1v2kk. Eli olen antanut uusia perunoita, mutta en niitä pieniä. Tosin alle 1 vuotiaana ei meillä ole kukaan saanut koska ovat kesällä olleet täysimetyksellä ja seuraavana kesänä sitten on se 1v ollut jo täynnä. :)

Mukuloissa on solaniinia ja nitraattia..
Nitraatti (pelkistyessään nitriitiksi) voi aiheuttaa imeväisikäisissä lapsissa häiriöitä veren punasolujen happiaineenvaihdunnassa eli hapen siirto estyy elimistössä. Kannattaa vältää pienimpiä uusia perunoita!

Yhteistyössä