Miksei Suomessa ole eläinpoliiseja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kuten esim. Amerikassa. Suomessa ei pidetä tärkeänä tutkia eläimiin kohdistuvia rikoksia. Periaatteessa kai poliisi tutkii mutta harvemmin syytettä tulee tai jos tulee, rangaistus on sakkoja. Eläimenpitokieltoja ei valvota.
Syyksi ei käy ettei ole tarpeeksi resursseja tutkia edes ihmisiin kohdistuvia rikoksia. Yhdes sarjas sanottiin hyvin että eläimet on kuin lapsia, vahvemman armoilla.
Uskoisin syyksi Suomessa vallitsevan kummallisen välinpitämättömän asenteen eläimiin kohdistuvaa julmuutta kohtaan. Moni poliisi myös vähättelee eläinrikoksia, ei pidä niitä minään.

Joo, en kuulu eläinoikeusradikaaleihin, syön lihaa ja hyväksyn turkistarhauksen kuten eläinten käyttämisen ruuaksikin. En tarkoita mitään hörhöilyä vaan sitä että jos eläintä oikeasti kohdellaan sille kipua tuottaen, siitä pitäs oikeasti olla jotain seurauksia.

Mielestäni täällä ei tarvita sellaista eläinpoliisitoimintaa, jota on esim. jenkeissä. Lemmikkien olot on pääasiassa ok, jolla tarkoitan sitä, ettei ole esim. katukoira/kulkueläin ongelmaa.

Sitä mieltä olen kuitenkin, että eläimiin kohdistuneista rikoksista saa yleensä mitättömän tuomion ja eläinsuojeluun pitäisi olla huomattavasti enemmän varoja. Annan itse säännöllisesti paikalliselle eläinsuojeluyhdistyksellelle minimaalista tukea eli sen minkä voin.

Minä en hyväksy turkistarhausta ollenkaan.

Mielestäni täällä ei tarvita sellaista eläinpoliisitoimintaa, jota on esim. jenkeissä. Lemmikkien olot on pääasiassa ok, jolla tarkoitan sitä, ettei ole esim. katukoira/kulkueläin ongelmaa.

Sitä mieltä olen kuitenkin, että eläimiin kohdistuneista rikoksista saa yleensä mitättömän tuomion ja eläinsuojeluun pitäisi olla huomattavasti enemmän varoja. Annan itse säännöllisesti paikalliselle eläinsuojeluyhdistyksellelle minimaalista tukea eli sen minkä voin.

Minä en hyväksy turkistarhausta ollenkaan.
Minäkin luulen (/toivon.) ettei suomessa ongelma ole niin laaja ettäkö siihen tarvitsisi erillistä taho asiaa hoitamaan. Eli että poliisi on varmaan ihan oikea taho siinä mielessä asiaa hoitamaan, mutta tietysti lakien/eläinsuojelusäännösten toteutuminen, valvominen ja rankaisemisen toimivuus on sitten asia etikseen.

• Tykkää
Reactions: Sekopuolinen
Suomessa panostetaan itsevalvontaan ja sertifikaatteihin. Veikkaan, että jos tästä tulisi ongelma, tulisi pakolliseksi eläintenpitoajokortti, joka maksaisi joitain satasia. Eli ennen kuin saa kissan, pitää suorittaa kissanpitotutkinto. Kuka tästä hyötyy? Byrokratia tietenkin. Silti halvempi kuin eläinpoliisit valtion kannalta.

Suomessa panostetaan itsevalvontaan ja sertifikaatteihin. Veikkaan, että jos tästä tulisi ongelma, tulisi pakolliseksi eläintenpitoajokortti, joka maksaisi joitain satasia. Eli ennen kuin saa kissan, pitää suorittaa kissanpitotutkinto. Kuka tästä hyötyy? Byrokratia tietenkin. Silti halvempi kuin eläinpoliisit valtion kannalta.
No tottakai valtiolle on halvempi pistää ihmiset maksamaan eläintenpidosta (ajokortti), kuin maksaa itse eläinpoliisitoimentaa. Saada rahaa eläinajokorteista vs. Pitää yllä (maksaa palkkoja, yms) eläinpoliisitoiminnasta. DAA

No tottakai valtiolle on halvempi pistää ihmiset maksamaan eläintenpidosta (ajokortti), kuin maksaa itse eläinpoliisitoimentaa. Saada rahaa eläinajokorteista vs. Pitää yllä (maksaa palkkoja, yms) eläinpoliisitoiminnasta. DAA

DAA, mutta prolbem solved!

Tuotantoeläinten hyvinvointia valvoo kunnaneläinlääkäri (tekee tarkastuksen 2kk välein, samalta henkilöltä voi tilata eläinlääkkeitä), läänineläinlääkäri käy joskus pistokokeita tekemässä. Sopimustuottajalla esim lihantuottajalla lihatalolta (kuten Snellman) käy tarkastaja kerran vuodessa sekä teurasautokuski ja jalostuseläintestaaja katsovat ympäristön siisteyden ja sikojen yleisolemuksen joka kerta käydessään, esim meidän tilalla useamman kerran kuussa joku sieltä käy. Lisäksi EU:lle pitää laittaa kerran kuussa eläinmäärälaskelmat eri eläinryhmien (vieroitetut- , vieroittamattomat porsaat, lihasiat ja emakot) kuolleisuudet, joissa huomattavat poikkeamat tai hälytystason ylitys aiheuttaa läänineläinlääkärin tekemään tarkastuksen.

Kotieläimen kaltoinkohteluhavainnoista tai epäilyistä voi ilmoittaa poliisille tai eläinlääkärille. Suomessa on myös hyvin toimivat löytöeläinkodit, tosin niillä on aina rahoituksesta pulaa.

Mitä lisähyvää se eläinpoliisi tähän vielä toisi?

Mutta koirat eivät sitä tiedä. Tavalinenkaan koira ei voi tietää onko sillä oikeus raadella jotakuta. Toki koira tappaa mieluummin jos sitä palkitaan siitä.

Poliisien koirat on ehdollistettu kyllä niin hyvin, että ne jättävät rauhaan kun käsketään, mutta siviilien koirat voivat käydä viattomien kimppuun ja niitä ei saa irti millään. Poliisikoiria on myös hyvin vähän verrattuna vaikkapa narkkareiden suosimiin koiratouihin kuten dobermannit ja rotweilerit.

Yhteistyössä