Miksei Suomeen perustettaisi virastoa joka välittäisi työttömille työpaikkoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen lukenut palstalta, että töitä saa kunhan vaan viitsii hakea. Mutta eikö olisi hyvä, jos Suomessa olisi TE-toimistojen eli työttömien valvontavirastojen ohella myös joitain virastoja mitkä välittäisivät ihmisille niitä lukemattomia työpaikkoja, jotka vain odottavat täyttämättöminä työntekijää? Kaikki voittaisivat siinä. Työnantajien ei tarvitsisi olla ilman työntekijöitä, tyhmempikin työnhakija tietäisi helposti mistä löytää töitä ja veronmaksajien tarvitsisi maksaa aiempaa vähemmän sosiaalitukia kun ihmiset työllistyisivät helpommin.

Olen lukenut palstalta, että töitä saa kunhan vaan viitsii hakea. Mutta eikö olisi hyvä, jos Suomessa olisi TE-toimistojen eli työttömien valvontavirastojen ohella myös joitain virastoja mitkä välittäisivät ihmisille niitä lukemattomia työpaikkoja, jotka vain odottavat täyttämättöminä työntekijää? Kaikki voittaisivat siinä. Työnantajien ei tarvitsisi olla ilman työntekijöitä, tyhmempikin työnhakija tietäisi helposti mistä löytää töitä ja veronmaksajien tarvitsisi maksaa aiempaa vähemmän sosiaalitukia kun ihmiset työllistyisivät helpommin.
Kieltäydyit sitten tarjotusta työstä ja työkkäri lätkäisi karenssin vai mikä v*****aa? Se aika kuukaudesta?

Työnantajien ei tarvitsisi olla ilman työntekijöitä :D Mitä?! Aika hyvä aivopesu sulle on annettu. Tältä palstaltako? No, ei kyllä yllätä.

Fakta 1. kaikille ei ole töitä (tämä on hyvä ymmärtää)
Fakta 2. mol.fi (etkö ole koskaan vieraillut sivustolla?)
Fakta 3. on paljon muitakin sivustoja netissä, työvälitysfirmoja jne.. jotka välittävät töitä tai työntekijöitä

Eli sun idea on periaatteessa hyvä, mutta jo toteutettu monin kertaisesti. Paitsi, että töitä ei ole kaikille.

Sanotaan näin, että yli 50 - vuotiaat tai pitkäaikaistyöttömät, kouluttamattomat (tai liian hyvin koulutetut), epäsosiaaliset (ala mikä ala) tai jollakin tavalla vajavaiset ihmiset (esim. mielenterveyspotilaat) ovat siinä asemassa, että vaikka kuinka hakisivat töitä, niin niitä tuskin irtoaa. Joillekin satunaisesti suhteilla tms. ehkä. Maailma on teollistunut. Monen työn, minkä ennen teki ihminen, hoitaa nyt kone.

Systeemi on valjastettu keräämään mahdollisimman halpaa ja hyväkuntoista työväkeä Euroopan maatiloille. Se talvikausi vain on ollut ongelma, kun Italiassa ei kaikki jaksa odottaa seuraavaa satokautta. Toki Italian mafia siitä omansa saa silti ja suomalaiset kuskaa lopulta sen porukan, mikä on välmis lähtemään. Kansainvaellukset uudessa muodossa. Siksi siinä ei juurikaan lapsia ja naisiakaan nähdä.
http://kukkahattu.com/2015/10/14/osa-irakilaisista-turvapaikanhakijoista-haluaa-palata-kotimaahansa/

Tietty porukka taas noudattaa lähetyskäskyä kirjaimellisiesti ja heille sitten luodaan oma paratiisi tänne, kun eivät voi kotiinkaan palata?

Kieltäydyit sitten tarjotusta työstä ja työkkäri lätkäisi karenssin vai mikä v*****aa? Se aika kuukaudesta?
Itse käsitin, että tämä oli lähinnä ironinen vitsi. Kun joka paikassa kirjoitellaan, miten työttömät pitäisi saada töihin kotoa makaamasta ja työpaikkoja on niin ja niin paljon auki, ja toisaalta sitten jatkuvasti on juttuja siitä, kuinka ihmiset ovat lähetelleet tuhansia hakemuksia, mutta töitä ei saa.
Ja se on ainakin varmaa, että työkkäri tekee nykyisin kyllä kaikkea muuta kuin välittää töitä.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
jossain koulussa oli joku työnantaja sanonut suoraan, etteivät mielellään haet työtekijää työvoimatoimiston kautta, koska suurin osa siitä porukasta on lusmuja työnvieroksujia, että parhaiten saa töitä, kun itse reippaasti menee kysymään

Ongelma on tämä:
Työpaikkoja löytyy paljon, mutta niitä täyttäviä työntekijöitä ei ole.
Esim työntekijän puolelta jää kiinni palkasta.. En itse esim suostu tekemään töitä alle 3500e palkalla ja työnantaja olis valmis antamaan siitä vaikka 2500e. Lisäksi kukaan muukaan ei vastaavalla koulutuksella tai taidolla suostuisi tekemään joten työnantaja joutuu pitämään paikan haussa.
Toinen ongelma on se, että työpaikka sijaitsee jossain jeharassa eikä kukaa ole valmis muuttamaan.

70-luvulla kun olin nuori, toimiston nimi oli työnvälitystoimisto. Sain sieltä itsekin työpaikkoja. Sen selkeen nimi on muuttunut mm. työvoimatoimistoksi ja TE-toimistoksi. Samalla alkuperäinen tehtävä on poistunut ja tilalle on tullut toimisto, jonka ainoa tehtävä on kyykyttää työttömiä ja pyrkiä estämään työttömyyskorvausten saanti.

Onhan niitä paikkoja, mutta kun ne ovat vääränlaista työtä, mistä saa liian vähän rahaa, mikä on väärällä paikkakunnalla, mistä tulee selkä kipeäksi ja kun muutenkin masennuttaa. Kaikki ne kivat työt huippupalkalla omalla paikkakunnalla... ne on just loppu.

• Tykkää
Reactions: m1es
Onhan niitä paikkoja, mutta kun ne ovat vääränlaista työtä, mistä saa liian vähän rahaa, mikä on väärällä paikkakunnalla, mistä tulee selkä kipeäksi ja kun muutenkin masennuttaa. Kaikki ne kivat työt huippupalkalla omalla paikkakunnalla... ne on just loppu.
Tarkoitatko nyt puhelinmyyntiä? Kuka tahansa työtön voisi työllistyä puhelinmyyjäksi jos ei olisi niin nirso.

Ongelma on tämä:
Työpaikkoja löytyy paljon, mutta niitä täyttäviä työntekijöitä ei ole.
Esim työntekijän puolelta jää kiinni palkasta.. En itse esim suostu tekemään töitä alle 3500e palkalla ja työnantaja olis valmis antamaan siitä vaikka 2500e. Lisäksi kukaan muukaan ei vastaavalla koulutuksella tai taidolla suostuisi tekemään joten työnantaja joutuu pitämään paikan haussa.
Toinen ongelma on se, että työpaikka sijaitsee jossain jeharassa eikä kukaa ole valmis muuttamaan.

Höpöhöpö. Suurin osa työttömistä suostuu tekemään töitä jopa alle 2000 euron kk-palkalla. Minä otin vastaan töitä vähän yli 2000 e/kk palkalla, vaikka olen alani ammattilainen pitkällä työkokemuksella ja insinöörin koulutuksella.

Monet maisteri-tuttavani ovat valmiita töihin samalla palkalla riemumielin. Ongelma vain on, ettei pääse edes haastatteluun kymmenien tai jopa satojen hakijoiden joukosta. Jos hyvällä tuurilla on päässyt joskus haastatteluun asti, niin viimeistään siinä vaiheessa joku muu on tullut valituksi tehtävään.

70-luvulla kun olin nuori, toimiston nimi oli työnvälitystoimisto. Sain sieltä itsekin työpaikkoja. Sen selkeen nimi on muuttunut mm. työvoimatoimistoksi ja TE-toimistoksi. Samalla alkuperäinen tehtävä on poistunut ja tilalle on tullut toimisto, jonka ainoa tehtävä on kyykyttää työttömiä ja pyrkiä estämään työttömyyskorvausten saanti.
Lorvit ja muut tukienväärinkäyttäjät ovat syyllisiä siihen, että kaikkia tukiensaajia pitää kytätä.

Höpöhöpö. Suurin osa työttömistä suostuu tekemään töitä jopa alle 2000 euron kk-palkalla. Minä otin vastaan töitä vähän yli 2000 e/kk palkalla, vaikka olen alani ammattilainen pitkällä työkokemuksella ja insinöörin koulutuksella.

Monet maisteri-tuttavani ovat valmiita töihin samalla palkalla riemumielin. Ongelma vain on, ettei pääse edes haastatteluun kymmenien tai jopa satojen hakijoiden joukosta. Jos hyvällä tuurilla on päässyt joskus haastatteluun asti, niin viimeistään siinä vaiheessa joku muu on tullut valituksi tehtävään.[/QUOT

Onpa kummaa ku eivät ole sit hakeneet tänne töihi.
Jatkuvasti paikka auki ja samaa joka viikon palaverissa huokaillaan kun ei löydy ketään huippuosaajaa 3 tonnin palkalla. Ootkoha nyt aivan varma että vaikka on koulut käytynä nii löytyy tarpeeksi osaamista?
Ite päivitin just linkedinin niin 2 työtarjousta jo tullut vaikken edes töitä hae.

jossain koulussa oli joku työnantaja sanonut suoraan, etteivät mielellään haet työtekijää työvoimatoimiston kautta, koska suurin osa siitä porukasta on lusmuja työnvieroksujia, että parhaiten saa töitä, kun itse reippaasti menee kysymään
Kukaan tolkuissaan oleva työnantaja ei ilmoita ainoastakaan avoimesta paikasta TE- tstoon. Koska jos homma vaatii vaikkapa vaan ajokortin niin firma ei tee mitään sadan kortittoman hakemuksella jotka alkaa lauseella TE- tsto käski hakemaan.
TE- tston homma kun ei ole välittää töitä vaan ainoastaan keksiä syy määrätä karenssi.

Äläkä elä 80- lukua jolloin töitä vielä sai menemällä firmaan kysymään. Nykyään on joka paikassa semmoinen kuin kulunvalvonta eikä ilman sovittua tapaamista sisään ole asiaa.

Yhteistyössä