miksei sossusta saa "kesälisää"??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aloittaja, mie ymmärrän sinun pointin tosi hyvin. Kasvavat koululaiset vielä syövät ihan tuhottomasti! Myös kaverit asettavat jonkinsortin paineita lomien ja herkuttelun suhteen. Voisiko 14- vee mennä esim. kesätöihin? Jonnekin mansikkapellolle osan päivästä poimimaan? Saisi tavallaan itse tienata jätskirahat. Tai jakamaan lehtiä?

En kadehdi tilannettasi ollenkaan. Joskus aikoja sitten on meidänkin taloudessa ollut tosi tiukkaa ja onneksi on apua silloin saatu. Kesällä menot on kyllä huomattavasti isommat kuin talvella. Eikö sossusta voi kysyä jotain harkinnanvaraista tukea? Sitä vartenhan siellä ne työntekijät ovat. Suomi syytää rahaa paljon huonompiinkin kohteisiin- omat lapset jäävät taka-alalle :(

Tsemppiä ja toivotaan, että asiat kääntyvät parhain päin!

Sossussa pitäisi olla kesällä sellainen kanttiini, josta toimeentulotukiasiakkaat saisivat hakea ilmaiseksi kesällä jäätelöä, makkaraa ja olutta - rajoitetusti tietenkin. Päivässä saisi esim. tuuttipakkauksen, pari pakettia cämping-lenkkiä ja mäyräkoiran.

Kyllä kasvuiässä olevat koululaiset syö säästä huolimatta. tytöt ehkä nirppailevat enemmän, mutta pojat sitten taas sitäkin enemmän. Ja varsinkin kun liikkuvat ja kuluttavat muutenkin niin paljon energiaa.

vi, Eipä auta kun toivoa, että itse pääsisit kokemaan "sossun ihanuuden ja autuuden". Muistele sitten katkerana, mitä olet kirjoitellut. Voi olla että mieli muuttuu

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aloittaja, mie ymmärrän sinun pointin tosi hyvin. Kasvavat koululaiset vielä syövät ihan tuhottomasti! Myös kaverit asettavat jonkinsortin paineita lomien ja herkuttelun suhteen. Voisiko 14- vee mennä esim. kesätöihin? Jonnekin mansikkapellolle osan päivästä poimimaan? Saisi tavallaan itse tienata jätskirahat. Tai jakamaan lehtiä?

En kadehdi tilannettasi ollenkaan. Joskus aikoja sitten on meidänkin taloudessa ollut tosi tiukkaa ja onneksi on apua silloin saatu. Kesällä menot on kyllä huomattavasti isommat kuin talvella. Eikö sossusta voi kysyä jotain harkinnanvaraista tukea? Sitä vartenhan siellä ne työntekijät ovat. Suomi syytää rahaa paljon huonompiinkin kohteisiin- omat lapset jäävät taka-alalle :(

mä olen käsittänyt tän nuorten kesätyöhomman niin että nuoren saama palkka otetaan huomioon perheen tulona. eli jos lapsi tienaa rahaa niin se on sitten pois ttt:sta. joten ei sitä rahaa ole sen enempää käytössä vaikka menisikin kesätöihin. korjatkaa jos olen väärässä!

Entä jos "työnpakoilija" on tahtomattaan työtön, hakenut töitä maan ja taivaan väliltä- päässyt haastatteluihinkin, mutta sitä paikkaa ei ole vaan lohjennut?
Ei kaikki oo niin mustavalkoista.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:

mä olen käsittänyt tän nuorten kesätyöhomman niin että nuoren saama palkka otetaan huomioon perheen tulona. eli jos lapsi tienaa rahaa niin se on sitten pois ttt:sta. joten ei sitä rahaa ole sen enempää käytössä vaikka menisikin kesätöihin. korjatkaa jos olen väärässä!

No joka tapauksessa parempi se sama raha olis töistä saada kuin sossusta. Oppisi nuori työnteon ja rahan merkityksen ja saisi tärkeän merkkinnän cv:hen tulevaisuutta varten, ettei jää työttömäksi niin kuin äitinsä.,

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Entä jos "työnpakoilija" on tahtomattaan työtön, hakenut töitä maan ja taivaan väliltä- päässyt haastatteluihinkin, mutta sitä paikkaa ei ole vaan lohjennut?
Ei kaikki oo niin mustavalkoista.

Jos työttömyys vaan pitkittyy niin aina on uudelleen koulutuksen mahdollisuus, tälläkin hetkellä työtön voi vaikka työttömyysturvalla opiskella... Apua tilanteeseen kyllä saa, pakkatukityöhönkin pääsee jos tapeeksi on työttömänä ollut eikä mitään muuta löydy...

Osa kesätyöpaikoista jaetaan sosiaalisin perustein. Luulisi, että juuri aloittajankin tapauksessa sellainen voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Kannattaa kysellä sossusta ja katsella muutenkin ilmoituksia tarkasti. Kesällä tarvitaan niin monella paikalla tuuraajia ja osaajia, että eiköhän vähäksi aikaa jotain löytyisikin. Ja kun kerran saa jalan oven väliin, voi työt jatkua myöhemmin. Peukut pystyssä!

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:

No joka tapauksessa parempi se sama raha olis töistä saada kuin sossusta. Oppisi nuori työnteon ja rahan merkityksen ja saisi tärkeän merkkinnän cv:hen tulevaisuutta varten, ettei jää työttömäksi niin kuin äitinsä.,

no minusta on väärin että nuori menee töihin ja joutuu antamaan palkkansa perheen elättämiseen. ja jos nuori pitää itse palkkansa niin silloin vanhemmat ovat lirissä koska sitten rahat eivät riitä edes siihen perushalppisruokaan..

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
MEE TÖIHIN!!!!!!!

Olen käynyt töissä koko aikuisikäni ja nyt sairauteni vuoksi olen kotona. Ja kyllä saan toimeentulotukea sen loppu osan.

Ja kyllä se meillä hyvinkin riittää ruokaan ja vähän muuhunkin.

Mihin siis tuhlaatte rahanne.

vaikka mekään emme niin tiukilla olleet että olisimme saaneet toimeentulotukea, niin kyllä se kesällä ruokalaskuissa tuntui uusperheaikoina, jolloin 3 parhaassa syömis-iässä olevaa poikaa oli kotona enemmän kuin talvella, jääkaapin ovi kävi ahkeraan : syötiin tietty aamupalaa, välipalaa, pikku välipalaa, lounasta, välipalaa, muuten vaan palaa, päivällistä, välipalaa, välipalan välipalaa, iltapalaa ja vielä yöpalaa juuri ennen nukkumaan menoa.

Ja ap eiks ois kiva jos sais talvilisääkin, kun lasten koulunkäynnistä on kuitenkin kuluja, pitää ostaa kouluvaatteita ja talvivaatteet on ihan sikakalliita ja joutuu hommaan luistimia ja suksia ja ois ihan kiva käydä välillä vaikka kaakaolla tai laskettelemassa ja joululahjat maksaa ihan sikana, ja sit tulee hiihtolomakin ja ipanat on kotona syömässä? Ja kun kesällä ei oo näitä kuluja niin mun mielestä näihin pitäis saada talvilisää.

Sit yks juttu mikä mun mielestä pitäis olla niin on noi syyslisät, koska koulun käynnin alotus on ihan karseen kallista kun on kaikkee kynä ja kumi ja vihkojuttua, sit sadevaatteet ne vasta kalliita onkin! Ja ois ihan kiva jos vois sit vaikka käydä Mäkissä kavereiden kaa ja elluissa ja meiän lapsilla on syksyllä synttäritkin!

Ai niin sit vielä meinas unohtua toi kevätlisä, kun koulujen päättäjäisetkin on jo sit tulee kohta rippijuhlia ja arvaa kun vappunakin ois kiva vähän munkkia ja simaa ja perunasalaattia ja makkaraakin ois kiva jos ois. Ja pääsiäisenä kun pitää olla suklaamunia ja jotain virpomajuttuja. Ja kun rupee lämpeneen niin tarvii niitä kevätvaatteitakin, et sikäli kevätlisää pitäis kyl sossun maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Ja ap eiks ois kiva jos sais talvilisääkin, kun lasten koulunkäynnistä on kuitenkin kuluja, pitää ostaa kouluvaatteita ja talvivaatteet on ihan sikakalliita ja joutuu hommaan luistimia ja suksia ja ois ihan kiva käydä välillä vaikka kaakaolla tai laskettelemassa ja joululahjat maksaa ihan sikana, ja sit tulee hiihtolomakin ja ipanat on kotona syömässä? Ja kun kesällä ei oo näitä kuluja niin mun mielestä näihin pitäis saada talvilisää.

Sit yks juttu mikä mun mielestä pitäis olla niin on noi syyslisät, koska koulun käynnin alotus on ihan karseen kallista kun on kaikkee kynä ja kumi ja vihkojuttua, sit sadevaatteet ne vasta kalliita onkin! Ja ois ihan kiva jos vois sit vaikka käydä Mäkissä kavereiden kaa ja elluissa ja meiän lapsilla on syksyllä synttäritkin!

Ai niin sit vielä meinas unohtua toi kevätlisä, kun koulujen päättäjäisetkin on jo sit tulee kohta rippijuhlia ja arvaa kun vappunakin ois kiva vähän munkkia ja simaa ja perunasalaattia ja makkaraakin ois kiva jos ois. Ja pääsiäisenä kun pitää olla suklaamunia ja jotain virpomajuttuja. Ja kun rupee lämpeneen niin tarvii niitä kevätvaatteitakin, et sikäli kevätlisää pitäis kyl sossun maksaa.

kyllähän noista viikon lomista ja joululomasta vielä selviää. joka kuukausi säästetään rahaa joulua varten. mutta pienistä tuloista ei pysty säästämään ihan kaikkeen. sossusta saa kyllä "vaaterahaa", ja suksiin, luistimiin ja polkupyörään saa myös rahat. siinä olet kyllä oikeassa että synttärit tulee kalliiksi ja on harmi että niitä ei huomioida. samaten nuo juhlapyhät on aikamoiset menoerät mutta niitä me juhlitaan hyvin pienimuotoisesti ja pienellä budjetilla.
tää kesä on vaan tiukkaa aikaa kun kaikki lapset ovat kotona aamusta iltaan 2,5kk. vettä ja ruokaa menee ihan toisella tavalla kun talvella.
:)

Minusta on kyllä väärin että nuori joutuu ala-ikäisenä "elättämään" perhettään. Hänen ei kuuluisi edes tietää elatusjutuista vielä! :o Mekin olemme sossun asiakkaita ja ymmärrän ap:n pointin, mutta ehkä vielä enemmän ymmärrän työssäkäyvien (katkerat) jutut: ei pitäisi olla muiden asia kustantaa lomareissuja vähävaraisille. Voisiko ap ajatella että ensi kesäksi säästäisi vaikkapa viitisenkymppiä "jätskirahaa"? Ja mielestäni lounas näin kesällä saa olla kevyt, esim. salaattiainekset eivät juuri maksa kun tulevat kunnolla sesonkiin.

No en mie nyt tiedä, kuuluisiko toimeentulotukeen mitään kesälisää maksaa - ei sitä makseta kotihoidontukeen, vanhempainrahaan tai palkkaankaan... mutta tottahan se on, että kesällä ruokakulut kasvaa myös meillä ihan selkeästi, kun talviaikaan arkena koululounaan syövät 7 lasta ovatkin sit kesällä myös lounasaikaan kotona.

Mutta kesäksi myös tuntuu ainakin osa ruuan hinnasta tippuvan pois - siis kasvikset ovat hyviä ja paljon edullisempia kesällä, on marjoja ja kaikkea - ainakin jos asuu, tai on mahdollisuus olla maalla.
Ja onhan nuo grillimakkarat ihan edullisia ympäri vuoden, siihen salaattia kylkeen, niin kyllä sitä grillata pystyy pikkurahallakin. Ja on niitä ihan lihojakin aina tarjouksissa.

Huvipuistot ja sellaiset toki maksaa, jos niihin tahtoo, mutta niihin kannattaa laittaa vaikka pienikin summa kuukaudessa säästöön jo talvenmittaan, jos tietää, että kesällä on muutenkin rahassa tiukkaa.
10? / kk elokuusta kesäkuuhun on jo 100?... sillä jo pieni perhe saa jotain huvipuistohuvia ihan varmasti. Ainakin Tykkimäki on vielä edellisinä kesinä ollut meidän lapsille mieluisa paikka, ja sinne ne rannekkeetkaan eivät ihan hirveitä ole maksaneet.

Korkeasaari on halpaa kesähuvia, Suomenlinna, kotieläin pihoja on ympäri Suomea, perhepuistoja, liikennepuistoja, uimarannat, metsäretket... pienellä rahallakin saa elämyksiä, jos haluaa.
Joku tietysti voi ajatella, etä mikä elämys se metsäretki on... mutta mielikuvitusta peliin, evästä koriin ja avoimella mielellä metsään... mistäs sitä tietää, miten hauskaa se on, jos ei kokeile. Mutta jos sinne mennään valmiiksi mielellä, että "Voi v***u, että on per****stä ku ei oo rahaa mihinkään, lähteä nyt sit jonnekin ryteikköön rämpimään jne" niin sit se ei kyllä oo hauskaa kenenkään mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja kesäkeitto:
Minusta on kyllä väärin että nuori joutuu ala-ikäisenä "elättämään" perhettään. Hänen ei kuuluisi edes tietää elatusjutuista vielä! :o Mekin olemme sossun asiakkaita ja ymmärrän ap:n pointin, mutta ehkä vielä enemmän ymmärrän työssäkäyvien (katkerat) jutut: ei pitäisi olla muiden asia kustantaa lomareissuja vähävaraisille. Voisiko ap ajatella että ensi kesäksi säästäisi vaikkapa viitisenkymppiä "jätskirahaa"? Ja mielestäni lounas näin kesällä saa olla kevyt, esim. salaattiainekset eivät juuri maksa kun tulevat kunnolla sesonkiin.

salaattitarpeet saa näin kesällä pikkurahalla mutta kyllä kasvavat lapset tarvitsevat kunnon lihaakin. ja maitoa menee ihan toisella tavalla kun talvella.
kyllähän sitä on laitettu pitkin vuotta rahaa jemmaan mutta pienistä tuloista ei pysty hirveitä säästämään.

Yhteistyössä