Miksei kukaan kertonut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surku

Vieras
Miksei kukaan kertonut minulle jo lukiossa, etten VOI saada sekä uraa että olla hyvä äiti? Paljonpa sitä perhettä tuli siinä vaiheessa mietittyä, ajattelin vain että otanpa vaikka ammatin X jotta talous on turvattu. (Mies oli jo silloin tiedossa ja hänellä pienempituloinen työ).

Minulla on aivan järisyttävä vauvakuume, ollut jo vuoden, mutta nykyisin en edes nuku öitä kun mietin vain että onko minun KOSKAAN mahdollista saada lapsi. Olen nyt 23-vuotias opiskelija, koulua n. kaksi vuotta jäljellä jos raadan samaan malliin loppuun asti. 3,5 vuotta siis takana. Haluaisin olla nuori äiti ja ehtiä saamaan useamman lapsen.

-Haluaisin lapsen jo nyt, mutta: ei ole rahaa muuhun kuin välttämättömään. Ei varmaankaan esim. kunnon vakuutuksiin, välttämättä laadukkaimpiin vaatteisiin, leluihin, terveellisimpään mahdolliseen ruokavalioon jne.

-Voisin miettiä vaihtoehtoja, että saisin lapsen / lapset heti opiskelujen perään. Samat ongelmat kuin edellä, mutta lisäksi vielä se, ettei kukaan ottaisi töihin niin pitkän tauon jälkeen.

-Alan ihmisten mukaan ensimmäiset 2-4 vuotta ovat uran kannalta ratkaisevat ja siihen ei saisi lasta tehdä. Urasta niin väliä, kunhan edes saisi rahaa niin että tulisi hyvin toimeen. Valmistuminen + 4v --> olisin vähintään 29 kun saisin esikoiseni. En nuori äiti ollenkaan.

Pelkään katkeroituvani miettiessäni tätä asiaa, miten minulta viedään niin ihana asia kuin ma vauva. Saan vauvan sitten kolmikymppisenä jos ollenkaan?!

Miksei kukaan ammatinvalintaohjaaja yms kertonut tästä puolesta.. Kaikki vain saivat uskomaan että pitää ajatella uraa, uraa, uraa.

No tuskin olisi kenenkään valintaan vaikuttanut vaikka perheenhankintaa tuossa vaiheessa kuinka korostettaisiin.
Kaikkea ei voi vaan yksinkertaisesti saada.
Itse opiskelin lyhyesti, pari vuotta. 17vuotiaana ensimmäinen lapsi ja sen jälkeen pari lisää.