PikkuinenJättiläinen kun niitä neuvoja kaipasi... En kyllä osaa mitään yksiselitteisiä antaa, mut jotain. Taustaksi se, että meillä lapsi nukahti vauvana vain ja ainoastaan maidon kanssa, ei muuten. Piti siis sillä "tainnuttaa". Tästä luovuttiin lopulta muistaakseni 8 kk iässä (yömaidot jäi pois jo 7 kk iässä), ja se kävi itse asiassa ihan ilman huutoa (toisin kuin yömaidosta vierottaminen), kun vain jätettiin omaan sänkyyn. Eli aika oli sille otollinen.
Mutta: ei ne kaikki tosiaan toimi noin. Pientä lasta voi unikouluttaa tassuttelemalla, me tehtiin niin yösyöttöjen kanssa. Jos alkoi huutaa, tassuttelua tai syliin ottaminen, mutta ei keskustelua eikä katsekontaktia. Kun rauhoittuu, takaisin sänkyyn ja mahdollisuuksien mukaan itse pois huoneesta. Kesti tuntikausia ekoina kertoina, mutta toimi parissa yössä. Isommalla lapsella käyttäisin ihan puhetta, selittäisin asian ja siirtyisin vähitellen lähemmäs ovea, tai ihan kertaheitolla lapsen oven ulkopuolelle niin, että lapsi kuitenkin minut näkee.
Meillä on jouduttu tietysti erilaisiai vaiheita isompana läpikäymään, ja silloin yleensä olen istuskellut lapsen oven ulkopuolella avoimen oven äärellä sen aikaa, kun lapsi nukahtaa. Samassa huoneessa ei voi esim. palstailla tai lukea, koska siitä lähtevä ääni häiritsee (todella!) nukahtamista niin ettei siitä mitään tule. Nukahtamisessa kestää vähintään tunti. Nuo on olleet vaiheita, joista on sitten päästy yli. Korvatulehdusten yhteydessä on jouduttu nukuttamaan rattaisiin, sohvalle, milloin mihinkin heijaten - kyseessä on siis korvakierrelapsi meilläkin - ja joka kerta tästä tavasta on jouduttu ns. vierottamaan ja taistelemaan lapsi takaisin sinne omaan sänkyyn.
Mutta sinnikkyydellä me ollaan siitä nukuttamisesta päästy. Sanottakoon, ettei se ole helppoa... Oli esim. sellainen vaihe lastensänkyyn siirryttäessä, kun joka ilta 3 kk ajan palauettiin lasta sänkyyn vähintään 1,5 tunnin ajan yhtäjaksoisesti. Että sisulla vaan.

Mutta jos nukuttaminen kestäisi meillä vain sen 5-30 min, niin varmaan nukutettais edelleen. Vähimmäsimääränä se tunti vaan on aika pitkä aika istua lapsen huoneessa tekemättä mitään, koska lapsi herää kaikkeen eikä osaa rauhoittua.