Miksei kaikki vanhemmat huomaa, että heidän lapsillaan on ongelmia?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Wee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"Wee"

Vieras
Kolmen lapsen äitinä ja työni puolesta lasten liikunnanohjaajana törmään lähes päivitäin tilanteisiin, joissa ei voi kuin ihmetellä osaa lasten vanhemmista. Joko tosiasiat halutaan kieltää tai sitten vanhemmat vain yksinkertaisesti ovat sokeita.

Kyse on siis erilaisista käytösongelmista. Vanhemmista heidän muita satuttavat ja riehuvat selvästi ongelmaiset lapset ovat ihan normaaleja. Jos asiasta yrittää virittää keskustelua, niin vanhemmat suuttuvat tai keksivät erilaisia selityksiä. "Meillä on nyt vähän vaikea vaihe menossa, mutta ihan oikeasti meidän poika on kyllä tosi kiltti ja nyt taitaa vaan olla vähän väsynyt. Ei hän koskaan käyttäydy tällä tavoin." Juu, ei käyttäydy. Paitsi joka ikinen kerta, kun olen lastanne tavannut. Opettaja/ohjaaja on vain nipo puuttuessaan lapsen käytökseen tai ohjaajallaa on selvästi jotain lasta vastaan, kun tällaisia valheita esittää maailman ihanimmasta lapsesta.

Olen toimintaterapeutti koulutukseltani ja nähnyt vaikka mitä. Muutaman kerran olen harrastuksien parissa tavannut sellaisia lapsia, että heidän kuuluisi oikeasti käydä toimintaterapiassa erilaisten liikunnallisten ongelmien takia. Mutta vanhemmat ovat tälle aivan sokeita. Lapseni jalkapalloharrastuksen kautta tapaan paljon lapsia, osan kehitys on todella huolestuttavaa. Kun näkee 10- vuotiaaan, joka on liikunnallisesti 2-4-vuotiaan tasolla, juoksu on hapuilevaa, vartalonhallintaa ei ole ollenkaan ja vanhemmat puhuvat kentän laidalla onnellisena, kuinka heidän lapsensa on niin liikunnallinen ja nopea ja taitava, tekisi mieli sanoa, että kenen lasta te oikein katselette, koska teidän lapsestanne ette ainakaan voi puhua.

Huolestuttavin tapaus oli ekaluokkalainen poika, jonka äiti toi harrastukseen ja ohjeisti minua nauraen, että meidän poika se on vähän villi, mutta muuten kyllä tosi taitava. Ennen harrastuksen aloittamista pyydämme vanhempia täyttämään tietyt kaavakkeet, jossa kysytään sitä sun tätä lapsesta, mm. onko olemassa jotain diagnooseja tai epäilyä ongelmista. Tällekkin äidille selitin, että näitä kysytään vain sen takia, että voimme paremmin toimia lapsen kanssa, kun ongelmat ovat valmiiksi tiedossa. Äiti kielsi, että ei ole mitään, kaikki on kunnossa. Lapsi oli ikäisekseen iso ja todella kömpelö. Satutti muita vahingossa ja välillä hermostuessaan myös ihan tarkoituksella. Poika ei pystynyt edes viiden minuutin harjoituksia käymään läpi, vaan vajosi parin minuutin päästä ihan omiin maailmoihinsa ja saattoi istua yhtäkkiä keskelle lattiaa kesken leikin, alkaa heijaamaan itseään eestaas ja heiluttelemaan käsiään pakko-oireisesti. Välillä lapsi puhui sekavia ja näki pikkuolentoja. Kun lapsella oli parempi päivä hän keskittyi vain muiden häiritsemiseen ja esim. repimään palloa muilta käsistä, vaikka hänellä itselläänkin oli samat välineet annettu. Kun asiasta puhuttiin äidin kanssa, loppui lapsen harrastus heti. Äidistä lapsessa ei ollut mitään vikaa, kaikki oli vain vainoamista.

Ihmetyttää eikö neuvolassa, hoidossa tai koulussa puututa näihin asioihin ollenkaan. Ja jos apua tarjotaan, niin miksi siihen ei tartuta, vaan kielletään koko ongelman olemassaolo. Eivätkö vanhemmat tajua tekevänsä hallaa lapsilleen tosiasioiden kieltämisellä?
 
Ehkä ylpeys; eihän kukaan muu saa perheen kasvatukseen puuttua. Tai omasta kullannupusta ei haluta uskoa mitään pahaa. Toiset eivät yksinkertaisesti vain jaksa välittää. Kunhan vain pärjätään päivä kerrallaan niin se riittää.
 
Nyky-yhteiskunnassa lasta pitää kasvattaa niin hellästi, että monet vanhemmat eivät uskalla kieltää tai puuttua noihin pöljäilyihin, koska se tenavahan voi alkaa vaikka huutamaan. Ja nyt siis puhun ihan terveistä lapsista.
 
Vapaan kasvatuksen hedelmätkö ne siellä satoa taas kantaa?:D
Vanhemmat ei halua uskoa, jotta se oma piltti ongelmia aiheuttaa, ei uskota oettajaa, eikä lääkäriäkään jos ruvetaan jotain neurologista ongelmaa ehdottmaan, mutta kun ei MINUN lapsessani mitään vikaa ole???
 
Olen aikoinaan ollut töissä erään päiväkodin ja eskarin yhteydessä toimintaterapeuttina. Todella usein tuli vastaan tapauksia, joissa vanhemmat kielsivät lapsen tietojen siirtämisen esim. eskariin siirryttäessä. Ei ne ongelmat sillä katoa, kun pistetään pää puskaan. Ja mitä aikaisemmin niihin ongelmiin saadaan puututtua, niin sen parempi ja helpompi lapsen elämästä tulee. Jos jo päiväkoti-iässä saadaan lapsi tuen piiriin, niin sitä varmemmin koulun aloittaa ihan normaali ja onnellinen lapsi. Tai ainakin paremmin voiva lapsi ja muu perhe siinä sivussa.
 
Ehkä sitä on vaikea huomata jos lapsella ei ole sisaruksia joihin verrata, eikä neuvolassakaan puututa.

Meillä on ainakin neuvolassa puututtu jopa olemattomiin asioihin. Esikoisen piti kävellä suoraa viivaa pitkin oliskohan ollut 5-vuotisneuvolassa. Päätti sitten esittää kävelevänsä nuoralla ja huojuvansa oikein kunnolla. Muut testit läpäisi ihan hyvin tuloksin, mutta jouduttiin tulemaan uudelleen kävelemään sitä suoraa, että täti oli tyytyväinen. Sama lapsi myös joutui fyssarille näytille, kun ei koskaan neuvolassa suostunut kääntymään. Juu, ja puheterapeutilla käytiin yksi vuotiaana, kun ei tädistä jokelellut normaalisti.
 
Eivät huomaa, koska se oma lapsi nähdään täydellisenä.
Rasittavinta on tuo nykyään niin tavallinen selitys, "meidän lapsi on niin temperamenttinen ja sosiaalinen", joka käytännössä tarkoittaa sitä, että lapsi riehuu ja höseltää koko ajan eikä osaa yhtään huomioida toisia.
 
[QUOTE="Wee";29239285]Meillä on ainakin neuvolassa puututtu jopa olemattomiin asioihin. Esikoisen piti kävellä suoraa viivaa pitkin oliskohan ollut 5-vuotisneuvolassa. Päätti sitten esittää kävelevänsä nuoralla ja huojuvansa oikein kunnolla. Muut testit läpäisi ihan hyvin tuloksin, mutta jouduttiin tulemaan uudelleen kävelemään sitä suoraa, että täti oli tyytyväinen. Sama lapsi myös joutui fyssarille näytille, kun ei koskaan neuvolassa suostunut kääntymään. Juu, ja puheterapeutilla käytiin yksi vuotiaana, kun ei tädistä jokelellut normaalisti.[/QUOTE]

:laugh:

No way!

Mielestäni on kuitenkin parempi että tutkitaan, vaikka varmasti näitä ylilyöntejäkin tulee välillä.
 
[QUOTE="Wee";29239285]Meillä on ainakin neuvolassa puututtu jopa olemattomiin asioihin. Esikoisen piti kävellä suoraa viivaa pitkin oliskohan ollut 5-vuotisneuvolassa. Päätti sitten esittää kävelevänsä nuoralla ja huojuvansa oikein kunnolla. Muut testit läpäisi ihan hyvin tuloksin, mutta jouduttiin tulemaan uudelleen kävelemään sitä suoraa, että täti oli tyytyväinen. Sama lapsi myös joutui fyssarille näytille, kun ei koskaan neuvolassa suostunut kääntymään. Juu, ja puheterapeutilla käytiin yksi vuotiaana, kun ei tädistä jokelellut normaalisti.[/QUOTE]

No kaikki nuo kertomasi asiat voivat kertoa myös ihan oikeista, vakavista sairauksista tai vammoista, jotka vaativat lisäselvittelyitä. Jos eteenpäin ei olisi laitettu ja jokin olisi ollutkin vialla, olisit narissut sitä kun ei puututtu...
 
Me mentiin ihan mielellään sinne puheterapeutille, jos tilanteessa olisikin ollut jotain huolestuttavaa. Puheterapeutti tutki lapsen suun, antoi vähän jotain syötävää lapselle ja totesi nauraen, että kyllä tää ihan normaali on. Äänteitä olisi kuulemma saanut tulla enemmän, mutta kukapa pieni tunnissa esittelee kaikkea osaamistaan. Puolen vuoden päästä käytiin jatkokäynnillä ja silloin poika sanoi kaukosäädin ja yhdistelmäajoneuvo tädille, joka päätti, että siinä oli tarpeeksi äänteitä, seurantaa ei enää tarvita.
 
Kyllähän tuo sama koskee ihan niitä vanhempia itteesäkin. Jos neuvolan terkkari tekee työnsä hyvin ja puuttuu epäkohtiin, alkaa hirvee vastaanhangottelu että mitä epänormaalia tässä muka on, pidä huoli vaan omista asioistas...
 
Kannatan ehdottomasti varhaista puuttumista, mutta kun poika meni eskariin niin helvetti alkoi. Lastentarhanopettaja valitti lähes joka asiasta, kun ei pylly pysy penkissä ja hänelle hankittiin jopa erityispalli päiväkotiin. Poika oli kiltti, fiksu ja oppi juuri 5 vuotta täytettyään lukemaan eikä vapaa ajalla kukaan nähnyt pojan käyttäytymisessä mitään vikaan. Oli kuulemma unohteleva jne. Luin kaikki eskarioppaat tuon ikäisen kehityksesttä ja poika oli juuri kuvatun kaltainen, että en tiedä missä mätti. Kun lähestyi kouluun meno lastentarhan ope oli istä mieltä, että normaalilla luokallahan teidän poika ei aloita. Käytiin toimintaterapeutit, psykologit yms ja lopputuloksena ei sen kummempaa eli ihan kelpo poika, jlllain osa-alueella pärjää paremmin ja jollakin ikätasoaan...eikö kaikilla suurin piirtein ole näin? :) ope vaan jankutti että ei normaaliluokalle...noh pidin pääni ja poika aloitti normaaliluokalla ja nyt on neljännellä pärjää koulussa, melkein 10 oppilas, on kavereita ja harrastaa liikuntaa eikä yksikään ope oli koskaan valittanut mistään. Olen miettinyt että turhautuiko se seillä kirjainten opiskeluun kun osasi jo lukea vai mitä, itse en todellakaan nähnyt sen käytöksessä mitään outoa eikä kukaan muukaan vain tämä eskariope. Vai oliko tämä minuun kohdistettu ajojahti kun tämän open nuoruudesta tunnen.
 
Suurelle osalle vanhemmista on ilmeisesti todella vaikea myöntää että omalla lapsella voisi olla ongelmia tai että tarvitsee tukea. Onko vaan helpompi pistää pää puskaan vai hävetäänkö sitä? En tiedä. Ihan lasten neurollakin hoitaja rupesi meille puhumaan siitä miten vaikeaa vanhempien on hyväksyä lapsen autismi diagnoosi, monet eivät kuulemma halua hakea esim. kelan vammaistukea (jotta saisi terapiat kelan kustantamana) koska se koetaan leimaavaksi. Hoitaja jäi hetkeksi suu auki kun sanoimme että ei meillä ole ollut mitään ongelmia hyväksyä lapsen diagnoosia ja että meistä on hyvä että lapsella on diagnoosi jotta tukea esim. koulun käyntiin jne. on helpompi saada ja olimme onnellisia että lapselle suositellaan koulun alkuun kaikkien tuetuinta vaihtoehtoa. Useimmat taitavat haluta lapsen väkisin normi luokkaan, vaikkei se ole lapsen etu.
 
[QUOTE="vieraana";29239517]Suurelle osalle vanhemmista on ilmeisesti todella vaikea myöntää että omalla lapsella voisi olla ongelmia tai että tarvitsee tukea. Onko vaan helpompi pistää pää puskaan vai hävetäänkö sitä? En tiedä. Ihan lasten neurollakin hoitaja rupesi meille puhumaan siitä miten vaikeaa vanhempien on hyväksyä lapsen autismi diagnoosi, monet eivät kuulemma halua hakea esim. kelan vammaistukea (jotta saisi terapiat kelan kustantamana) koska se koetaan leimaavaksi. Hoitaja jäi hetkeksi suu auki kun sanoimme että ei meillä ole ollut mitään ongelmia hyväksyä lapsen diagnoosia ja että meistä on hyvä että lapsella on diagnoosi jotta tukea esim. koulun käyntiin jne. on helpompi saada ja olimme onnellisia että lapselle suositellaan koulun alkuun kaikkien tuetuinta vaihtoehtoa. Useimmat taitavat haluta lapsen väkisin normi luokkaan, vaikkei se ole lapsen etu.[/QUOTE]

Niinpä. Ehkä monilla on tämän kaltaisia ajatuksia:

Vai oliko tämä minuun kohdistettu ajojahti

Vaikka kyse on varmasti ollut lapsen parhaasta.
 
Meillä lapsen eskariryhmässä on poika, jonka äiti kovaäänisesti vähintään kerran viikossa käy muut vanhemmat läpi lapseensa kohdistuvan ajojahdin takia. Kun on niin epäreilua ja puolueellista ja lapsi vaan kärsii. No niin kärsivät muutkin lapset, kun joutuvat päivittäin tämän kyseisen lapsen nyrkkeilysäkeiksi ja istumaan odottamassa pitkään, kun hoitajat pitelevät riehuvaa ja paikkoja hajottavaa lasta paikallaan. Nämä seikat eivät äidin puheesta koskaan tule esiin, koska eihän heidän lapsessaan mitään vikaa ole, kaikki on hoitajien keksintöä.
 
Jospa ei ole mihin verrata.
Ihminen tottuu helposti, eikä välttämättä ajattele jonkun asian olevan niin hassusti, kuin se todellisuudessa on.

Neuvoloissakin on eroja. Toiset syynää todella tarkkaan, toiset jättävät asian kypsymään ehkä liiankin kanssa.

Luulisi kuitenkin että päiväkodissa ja eskarissa puututaan viimeistään asioihin. Siellä ei silmiä voi ummistaa.
 
Noh. Mun pojalla on diagnoosi, joka vaikuttaa mm. motoriikkaan. En vaan jaksa joka paikassa sitä toitottaa, noita lomakkeita ja kyselijöitä kun riittää, ja kaikki kysyvät tietty hyvällä, mutta eivät kumminkaan ymmärrä asiasta hölkäsenpöläystä. Ja kirjoittelevat vielä netissä näköjään asiakkaistaan.

Tiedän kyllä lapseni ongelmat, mut ei ne joka jumppaohjaajalle kuulu.
 
Meillä on ihan toisenlaisia kokemuksia. Ollaan pienestä pitäen (noin 2,5 vuotiaasta) yritetty löytää ratkaisua pojan ongelmiin (mm. aggressiivisuus, vaikeus tulla toimeen muiden lasten kanssa, leikkitaitojen hidas kehitys jne ) mutta joka paikasta (neuvola, perheneuvola jne.) on vaan hyssytelty ja syyllistetty vanhempia. Mielestäni lapsellamme saattaa olla lievää autismin kirjon häiriötä tms. mutta vasta nyt lähes 6-vuotiaana saimme alustavat tutkimukset alkamaan lastenpsykiatrisen kautta.

Kaikenlaisia turhia verkostopalavereja on kyllä pidetty jo monta vuotta vaikka ne vain uuvuttaa entisestään lapsen käytökseen kuormittuneita vanhempia - lopuksi sitten sanotaan että lapsi on tuollainen varmaan siksi kun vanhemmat ovat niin uupuneita...Heh.

Ei se tosiaankaan ole mitään herkkua liikkua missään lapsen kanssa joka ei usko mitään ja käyttäytyy epänormaalisti, päiväkodistakin annetaan huonoa palautetta, mutta kenellekään ei ole sanoa takaisin mitään "kättä pitempää" eli kertoa esim. mistä on kysymys ja mitä sen eteen voi tehdä...

Itse en oikein usko tuollaisiin vanhempiin, tai ainakaan että olisivat enemmistönä, valtaosa haluaa lapsen parasta - mutta tietysti sen tarvii olla muutakin kuin turhia palavereja eikä saa johtaa lapsen leimaamiseen ja poissulkemiseen esim. harrastuksista.
 
Ei nähdä metsää puilta. Omaa tilannetta seuraa niin läheltä, että ei siinä osaa nähdä mitään erikoista.

Mulla on siskolla kolme poikaa, joista etenkin vanhin (pian 9v.) on osoittanut 3-vuotiaasta lähtien aina vain huolestuttavimpia piirteitä. Kolmevuotiaana asia oli jo huomattu mm. lapsen mummon ja päiväkodin henkilöstön puolelta; ikätasosta reippaasti poikkeavat todella rajut raivokohtaukset ja "lukkotilat". Iän myötä ilmeni keskittymiskyvyttömyyttä, raivokohtaukset ja huutaminen rumalla kielenkäytöllä pahenivat jne. Äitinsä alkoi tiedostamaan ongelmat / hakemaan apua vasta eskari-iässä ennen kouluun menoa, kun eskarista ohjasivat sosiaalityöntekijän tilannetta selvittämään. On tutkittu ADHD:ta ja vaikka mitä. Pojalla ikää kohta yhdeksän vuotta (kauhistuttaa ajatellakin tulevaa murrosikää) ja tavaroiden hajoittaminen, agressiivisuus jne jatkuvat edelleen. Isänsä mielestä kaikki epäilyt liittyen poikaan on joutavia akkojen hömpötyksiä. Pojassa ei ole kuulemma mitään vikaa.

Ja itsekin olen tätinä tottunut pojan tällaisena näkemään, enkä osannut pitää itsekään asiaa niin suurena ongelmana, kunnes tajusin oman kolmevuotiaanikin pystyvän keskittyvän paremmin, käsittelemään tunteitaan paremmin ja muutenkin olevan aivan erioloinen kuin jo kouluikään ehtinyt serkkunsa. Oma lapsi jaksaa ällistyttää sillä, miten tottelevainen, helppo ja esim. säännöt ymmärtävä hän jo on. Siinä missä kohta 9-vuotias serkkunsa saa täyden raivokohtauksen esim. lautapelin hävitessään oma kolmevuotiaani on kyllä harmistunut, mutta onnittelee voittajaa ja kykenee hillitsemään harmistuksensa möykkäämättä. Korkeintaan poistuu toiseen huoneeseen ja ilmoittaa ensin mököttävänsä loppuun.

Eli uskoisin asian olevan niin, että nämä vanhemmat ovat niin tottuneet tähän omaan "normaaliin" tilanteeseensa, että eivät todellakaan osaa ajatella "villauden, raisujen otteiden jne." olevan niin poikkeavaa kuin se oikeasti loppujen lopuksi on.
 
Ap taitaa katsella lapsi ryhmiä ammattisilmin ja siksi kiinnittää huomionsa pienimpäänkin erityisyyteen. Minä olen samaa mieltä siitä , että ohjaajan on hyvä tietää jos on diagnoosi. Mutta muuten kyllä peräänkuulutan myös ohjaajan ammattitaitoa siinä, että jos huomaa lapsella jotain vaikeutta tai erityisyyden piirteitä (Ei läheskään aina tarkoita että olisi edes mahdollista saada diagnoosi!)niin ohjaaja osaa antaa sellaisia tehtäviä ja opastaa niin että lapsenkin on mahdollisuus onnistua. Minusta nykyaikana on enevässä määrin toukentunut lokerointi ja varsinkin se "normaalin kriteeristö". Oikeastaan ärsyttää se jatkuva vertaaminen ja se hyvin tiukassa lokerossa oleva "normaalius", miksi kaikki on tungettava samaan lokeroon.
 

Yhteistyössä