Miksei ihmiset tajua haisevansa hieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -.-.-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-.-.-

Vieras
Kun joskus kohtaa ihmisen joka haisee niin pahasti hieltä että hän tartuttaa sen hajun isoonkin tilaan. Pieni hienhaju nyt ei juuri haise kainaloa pidemmälle.

Tänään neuvolassa koko aula haisi aivan järkyttävän pahasti kun siellä oli yksi mies. Se hienhaju pisti nenään ja se aula nyt kuitenkin on aika laaja alue.

Ymmärrän että hikoilu voi olla ongelma mutta onhan siihenki apukeinoja.

No yksinkertaisesti siitä syystä, ettei kovaakaan hienhajua itse tunnista muuta kuin todella tarkkaan kainaloitaan nuuhkimalla.

Keskikovan hienhajun tunnistamiseen taas ei taida olla muita keinoja kuin kysyä asiasta joltakin toiselta ihmiseltä (ja moni ei sellaista kehtaa/viitsii tehdä).

Ei nyt itsellä ole kokemuksia ongelmasta mutta ymmärtääkseni liikahikoilun avut ovat jotkut pillerit ja hikirauhaset kokonaan tukkivat apteekkidödöt jotka eivät auta läheskään kaikilla, ja sitten mennäänkin jo sähköhoitoon tai leikkauksiin joissa poistetaan osa kainalon ihoa tai kopeloidaan hermostoa. Niin en nyt hirväesti ihmettele jos kaikki eivät ole niin innokkaina menemässä noihin jälkimmäisiin.

Toiset ei vaan huomaa sitä itse, jotkut ei välitä ja joillekin apua ei löydy etsinnästä huolimatta. Minua inhottaa asioida eräässä lastenvaateliikkeessä, jonka myyjä haisee aina hielle. Asiointi aiheuttaa melkein kakomista, vaikka kokemusta hikiongelmasta löytyy. Yhtäkaikki kanssaihmisillekin ikävä ongelma.

No yksinkertaisesti siitä syystä, ettei kovaakaan hienhajua itse tunnista muuta kuin todella tarkkaan kainaloitaan nuuhkimalla.

Keskikovan hienhajun tunnistamiseen taas ei taida olla muita keinoja kuin kysyä asiasta joltakin toiselta ihmiseltä (ja moni ei sellaista kehtaa/viitsii tehdä).

Kyllä jos on normaali hajuaisti niin pitäis huomata.

Tuntuu että jotkut ei vaan viitsi edes käyttää dödöä.

Itse hikiongelmasta kärsineenä voisin sanoa, että sen haistaa kyllä. Enkä varmaan niin pahasti haissu, että koko aulatila olisi lemunnu. Se oli hirvittävää, häpesin sitä ja olin onnellinen kun vihdoin löysin aikoinaan avun apteekin deodoranteista. Pari työkaveria haisee valtavasti hielle. Käyttävät kaupan tavallista dödöä ja tuntuu etteivät taida itse tajuta kuinka pahasti haisevat. Joskus kun mainitsevat asiasta, oon ottanu esille oman ongelman aikoinaan ja apukeinot siihen, mutta eivät ole tarttuneet asiaan. Ehkä eivät itse tajua, kuinka Se vaikuttaa kanssakäymiseen...

Ei nyt itsellä ole kokemuksia ongelmasta mutta ymmärtääkseni liikahikoilun avut ovat jotkut pillerit ja hikirauhaset kokonaan tukkivat apteekkidödöt jotka eivät auta läheskään kaikilla, ja sitten mennäänkin jo sähköhoitoon tai leikkauksiin joissa poistetaan osa kainalon ihoa tai kopeloidaan hermostoa. Niin en nyt hirväesti ihmettele jos kaikki eivät ole niin innokkaina menemässä noihin jälkimmäisiin.

Botoxia voidaan ruiskuttaa kainaloihin (ja kämmeniin, jalkapohjiin, nivusiin..) vaikutus kestää suunnilleen vuoden ja on Kela-korvattava toimenpide jos syynä on liikahikoilu.

Ja nykyisin kainaloiden liikahikoilu voidaan hoitaa myös pysyvästi MiraDry-toimenpiteen avulla. MiraDry-hoito on ei-kirurginen toimenpide, jossa kainaloiden hikirauhaset poistetaan turvallisesti mikroaaltoenergian avulla

[QUOTE="Miii";30570566]Joillain voi olla sitäkin. Tai sitten hajusteallergia, jolloin ei voi käyttää dödöjä ja itse kenties tottunut löyhkäänsä.[/QUOTE]

Tänä päivänä on kyllä hajusteettomiakin vaihtoehtoja et hajuste on vaan tekosyy. Ja luulisi että jos on hajuherkkä niin se hikiki herkistäis :D

[QUOTE="Miii";30570566]Joillain voi olla sitäkin. Tai sitten hajusteallergia, jolloin ei voi käyttää dödöjä ja itse kenties tottunut löyhkäänsä.[/QUOTE]

Hajusteallergia ei liene syy laiminlyödä hygieniaansa? Hajuun voi vaikuttaa peseytymällä ja vaihtamalla vaatteensa päivittäin.

Hajusteallergia ei liene syy laiminlyödä hygieniaansa? Hajuun voi vaikuttaa peseytymällä ja vaihtamalla vaatteensa päivittäin.

Miksi aina oletetaan että hieltä haisevat ihmiset ovat jotain perushygieniasta tietämättömiä törppöjä?
Minä käyn jokapäivä suihkussa,vaihdan vaatteet päivittäin ja käytän dödöä.
Silti joskus dödö pettää tai ei riitä, kun työ on aika fyysistä.

Miksi aina oletetaan että hieltä haisevat ihmiset ovat jotain perushygieniasta tietämättömiä törppöjä?
Minä käyn jokapäivä suihkussa,vaihdan vaatteet päivittäin ja käytän dödöä.
Silti joskus dödö pettää tai ei riitä, kun työ on aika fyysistä.

Jos tiedostat tämän niin luulen että käyt töiden jälkeen pesulla ja puet puhtaat vaatteet ylle etkä levitä sitä hienhajua pitkin kauppakeskusta, bussia tms. tilaa?

On mullaki dödö joskus pettänyt. Mutta huomaan sen itse ja sillo peseydyn ja laitan uudet dödöt ja vaatteet.

No jos juuri ennen neuvolaa vauva on kakannut järjettömän isot ripulikakat ja isä on juossut kuin hullu pyllypesulla ja vaipanvaihdossa ja siitä suoraan vauvaa haalariin ja ulos, kun neuvola olkaa ja olisi pitänyt olla jo ulkona 15min sitten.

No jos juuri ennen neuvolaa vauva on kakannut järjettömän isot ripulikakat ja isä on juossut kuin hullu pyllypesulla ja vaipanvaihdossa ja siitä suoraan vauvaa haalariin ja ulos, kun neuvola olkaa ja olisi pitänyt olla jo ulkona 15min sitten.

Kyllä ne hyvin rauhallisen oloisena äidin kanssa riisuivat vauvaa :)

Olen miettinyt joskus sitäki että eikö puolisot uskalla kertoa näistä asioista toiselle? siis mainita jos toinen haisee.

[QUOTE="a.p";30570724]Kyllä ne hyvin rauhallisen oloisena äidin kanssa riisuivat vauvaa :)

Olen miettinyt joskus sitäki että eikö puolisot uskalla kertoa näistä asioista toiselle? siis mainita jos toinen haisee.[/QUOTE]

Tottakai ne siellä neuvolassa riisuu vauvaa rauhallisen oloisena,kun viimein sinne ehtivät. Kotona on kumminkin justo pää kolmantena jalkana ja siinä tulee hiki varsinkin miehelle, kun miehet hikoo helpommin. Eikä siinä enää kerkeä suihkuun tms. kun kova kiire ja neuvola alkaa.

[QUOTE="a.p";30570724]Kyllä ne hyvin rauhallisen oloisena äidin kanssa riisuivat vauvaa :)

Olen miettinyt joskus sitäki että eikö puolisot uskalla kertoa näistä asioista toiselle? siis mainita jos toinen haisee.[/QUOTE]

Vaikka varmasti monet näistä haisuleista tässä suomenmaassa aiheuttavat itse hajun huonolla hygienialla niin uskon että useilla on jonkinlaista ongelmaa. Esimerkiksi jotkut lääkkeet aiheuttavat pahaa liikahikoilua, enkä tiedä aletaanko silloin tekemään mitään radikaaleja leikkauksia tai piikityksiä.

Itsellä muuten normaalin rajoissa oleva hienhaju väheni aivan minimiin kun lopetin markettidödöjen käytön. Ennen dödö saattoi pettää ja haju oli silloin suht voimakas, mutta kun aloin käyttämään antiseptistä vaihtoehtoa joka käytettynä vain tappaa hajuja aiheuttavia bakteereja, en käytännössä haise vaikken käyttäisi ko. tuotetta koko päivänä. Toki sitten hikiliikunta on asia erikseen, ja huolehdin hygieniasta mutta ero dödönkäyttöaikoihin on huomattava.

[QUOTE="a.p";30570656]Jos tiedostat tämän niin luulen että käyt töiden jälkeen pesulla ja puet puhtaat vaatteet ylle etkä levitä sitä hienhajua pitkin kauppakeskusta, bussia tms. tilaa?

On mullaki dödö joskus pettänyt. Mutta huomaan sen itse ja sillo peseydyn ja laitan uudet dödöt ja vaatteet.[/QUOTE]

En koskaan töiden jälkeen jo kotiin tultuani lähde bussilla minnekään,kauppakeskuksiin tms.
Yleensä jos dödö pettää,niin käy kesken työpäivän ja huomaahan sen itsekin mutta ei kesken työpäivän voi lähteä pesulle.
Enkä usko kyllä että olisin koskaan haissut niin voimakkaasti, että levittäisin sitä hajua pitkin julkisia tiloja.
Usein kysynkin työkaverilta haisenko hielle jos huomaan dödön pettäneen ja vastaus on ei, mutta kyllä sen itse haistaa heti jos vähänkään dunkkaa.

[QUOTE="a.p";30570754]Jos on puhtaat kainalot niin ei se hiki haise vaikka kainalot olisikin märät.[/QUOTE]

minulla kyllä voi hiki haista puolen tunnin sisällä suihkussakäynnistä jos syystä tai toisesta hikoan

Jokainen on varmaan joskus tavannut kesällä ihmisen jolla on paita märkänä kainaloiden tai selän kohdalta. Kaikki ei silti haise. Hiki ei itsessään haise miltään vaan bakteerit.

Ihminen voi hiota naamastakin eikä se hiki haise sellaiselta ku kainalot ;)

Jokainen on varmaan joskus tavannut kesällä ihmisen jolla on paita märkänä kainaloiden tai selän kohdalta. Kaikki ei silti haise. Hiki ei itsessään haise miltään vaan bakteerit.

Ihminen voi hiota naamastakin eikä se hiki haise sellaiselta ku kainalot ;)

mutta se ei silti ole hygienianpuutteesta kaikilla kiinni. on kuule ihan desinfiointiainetta lotrattu kainaloihin, mutta silti alkaa nopeasti haisemaan jos on haistakseen

Mitäs, jos se tyyppi tiesi haisevansa hikisen urakkansa jälkeen? Ehti nippanappa hakemaan vaimonsa ja lapsensa neuvolaan ja sanonut matkalla muijalle, että voishan se itekin mennä neuvolaan kuin hänen joutua paskankatkuisena ihmisten ilmoille.

Muija on suihkunraikkaana ollut kyydissä ja selittänyt, miten hänen masennuksessa ei helpota ja mikään ei nyt suju. Että jos siitä masennuksesta vois puhua neuvolassa myöskin. Mies katsoo naista rakkaudella ja toteaa ääneen, että yhdessä mennään ja yhdessä kestetään- hajutkin <3 Poistuessaan autosta naisen pussaa miestä suulle ja on tyytyväinen siitä, että hänen paskakuskimiehensä on maailman paras mies ja isä.

Huomatkaa, että hiki ei välttämättä haise itsessään (poislukien esim. valkosipulin tuoma löyhkä), vaan kyse voi olla bakteeritoiminnasta. Hiki voi toki paljastaa eri sairauksiakin, kuten diabeteksen (imelä tuoksu) ja maksasairaudet.

Keinokuituja sisältävät vaatteet ovat pahimpia mahdollisia. Luonnon kuidut eivät ala haisemaan, mutta nykyajan "huonompaa kalliimmalla-"busineksen mukaiset akryyli ja muut muovivaatteet (poly sitä sun tätä) alkavat haista todella nopeasti.

Liika peseytyminenkin voi olla todella haitallista. Mikäli ruokavalio ja sisuskalut ovat kunnossa, ei ihminen ala haisemaan. Muutenkin ihmisessä "hajua tuottavat" paikat ovat lähinnä kainalot, sukuelimet ja peräaukko. Peräaukkoa ei pitäisi koskaa pestä muulla kuin vedellä. Samoin naisten kannattaa olla varovainen pesuaineiden kanssa. Pesuaineena kannattaa suosia esimerkiksi Lactasydiä ja vastaavia maitohappopohjaisia pesuaineita.

Vesi toimii bakteereille hyvänä kasvualustana. Rasva ei. Mikäli haluaa iholleen luonnollisen hajua vastustavan bakteeriflooran, se ei synny bakteereita tappamalla, vaan bakteeriflooran tasapainoittamisella. Rasvallakin voi pestä itsensä jos haluaa.

Yhteistyössä