Miksei äitini voi suoraan sanoa, ettei halua hoitaa lastamme??

punatukkainen

Aktiivinen jäsen
09.01.2005
2 604
0
36
Mä en kyllä nyt ymmärrä. Mun isommat lapset oli tässä muutama kuukausi sitten yö-kylässä mummolassa siis mun äidin luona. Puhelimessa kysyin, et voiko myös tää meiän 1.v tulla? No, äitini oli hetken hiljaa ja sit sanoi, et jos vaikka sitten vasta tulis, kun on oppinut kävelemään. No minä siihen, et ok!
Isommat olivat sit yhden yön. (eivätkä todellakaan ole usein yötä mummolassa).
Tyttö 7.v sit kertoi mulle, et mummo oli sanonut hänelle, et ottaa sit vasta kuopuksen hoitoon, kun osaa kunnolla kävellä ja kun hän ei pysty nostamaan, kun selkä vähän kipeä (tästä selkäkivusta ei puhunut mulle mitään).
Soitin sit heti äidilleni, et mitä selkä kipee? Mikset heti sanonut. Äitini sanoi, et ei oo enää selkä kipee, oli vaan hetkellisesti vähän kipee.
Viime viikolla oli äitini sit käynyt kummitätini luona ja hänelle sanonut, et hoitaa meiän kuopusta vasta sitten, kun nukkuu koko yön. Ja mä olin, et TÄH? Eihän se oo enää pitkään aikaan heränny. Ja äidille olen tämän sanonut. Mä en kyl ymmärrä, kun koko ajan vaihtuu selitykset. Miksi se ei voi suoraan sanoa, ettei halua/jaksa hoitaa.

mun äiti ei pärjää meiän 2-ja 4-vuotiaille vipeltäjille alkuunkaan. En ole edes harkinnut, että veisin ne sinne hoitoon edes päivällä, yökylästä puhumattakaan.
minä ja sisarukset ollan oltu semmosia hiljaa itsekseen jotain nysvääviä, arkoja lapsia. Nämä lapsenlapset menee pisin seiniä.

1-vuotiasta pitää vahtia herkeämättä, siksi todennäköisesti äitisi ei tahdo ottaa. Ole iloinen, että ottaa isommat!

hoitaisit itse lapsesi, onhan äitisi jo aikoinaan osuutensa tehnyt? en kehtais viedä 1,5v:täni yökylään vielä, kun saattaa herätä yöllä huutamaan, meillä on 2 vanhempaa

Meillä on aina ollu selkee jako noissa yö hoito jutuissa. Isoimmat mun äidille (eli yli 3v), koska pelkää ettei pärjää, ja alle 3v mun anopilla.

Jospa sun äiti ei uskalla vaan sanoa sulle? Meilläki oli selitystä jos jonkin laista, kunnes sit tajusin, että pelkää.

Kyllähän hän aika suoraan sanoi, jos oli ensin hiljaa, ja sitten sanoi, että sitten kun osaa edes kävellä. Kyllä 2 lapsessa on mummolle tarpeeksi, pyytää varmasti sitten jos hänestä tuntuu että jaksaa kahden isomman lisäksi (isommistakin on iso työ, myös koululaisista) hoitaa vielä taaperon. enpä taitaisi enää itsekään jaksaa. Mummoista puhumattakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän hän aika suoraan sanoi, jos oli ensin hiljaa, ja sitten sanoi, että sitten kun osaa edes kävellä. Kyllä 2 lapsessa on mummolle tarpeeksi, pyytää varmasti sitten jos hänestä tuntuu että jaksaa kahden isomman lisäksi (isommistakin on iso työ, myös koululaisista) hoitaa vielä taaperon. enpä taitaisi enää itsekään jaksaa. Mummoista puhumattakaan.

Tuo hiljaisuus ja kiertelevä ei tarkoittaa siis sitä, että ei jaksa hoitaa. Ja muilta olet kuullut saman, kun on selkäänsä ym. valitellut. Ei jaksa noin pientä hoitaa.
Hoitaa sitten kolmannen kun on isompi, jos jaksaa enää enempää lapsia alkaa hoitamaan. Kyllä mummosuhde voi syntyä myös kyläilyillä vanhempien kanssa, kun sinä käyt mummolla tekemässä hommia.

eikö kahdessa lapsessa ole jo tarpeeksi työtä mummolle? En edes kehtaisi 1-vuotiasta työntää hoitoon, jos olisi jo kaksi muuta.

On tottakai työtä, ymmärrän. Mutta äitini on todella lapsirakas. Osaa varmasti lapsia hoitaa ja pärjää heidän kanssaan. On ennenkin ottanut kolme lasta yhtäaikaa, mutta ehkäpä hän ei sitten uskalla sanoa suoraan. Kiertelee ja keksii kaikille ihmisille eri syitä. Ei käy töissä. Mutta ei ole vielä eläkeiässä.

Tuo hiljaisuus ja kiertelevä ei tarkoittaa siis sitä, että ei jaksa hoitaa. Ja muilta olet kuullut saman, kun on selkäänsä ym. valitellut. Ei jaksa noin pientä hoitaa.
Hoitaa sitten kolmannen kun on isompi, jos jaksaa enää enempää lapsia alkaa hoitamaan. Kyllä mummosuhde voi syntyä myös kyläilyillä vanhempien kanssa, kun sinä käyt mummolla tekemässä hommia.

Kyllä mä tiedän, että mummosuhde syntyy myös pelkillä kyläilyllä, enkä todellakaan siitä suutu, jos hän ei jaksa enää hoitaa. Enkä ole väkisin viemässä yö-kylään. Ihmettelen vain tota, kun ei omalle tyttärelle voi sanoa suoraan, ettei enää jaksa. Minut on kasvatettu siihen, et asioista puhutaan suoraan, mut nyt äiti ite ei puhu.

ihan vaan lyhyesti se että isovanhemmila ei ole mitään velvolisuuksia lastenhoidossa. He ovat omansa aikanaan hoitaneen ja kasvattaneet (miten siten kenelläkin on kasvatus onnistunut ja miten on esim elämänarvot siirtyneet eteenpäin). mummolla on oikeus poimia rusinat pullasta eli ottaa ne hauskat asiat lasten kanssa ilman velvotteita ja pakkoa ottaa lapsia hoitoon. se lastenlasten kanssa oleminen voi toteutua myös ihan päiväkyläilyn kautta niin että vaikka lasten äitikin on mukana. ja kyläily muutenkin sekä lasten että isovanhemmat ehdoilla eikä vanhempien tahdosta. Lapsi kyläilee ilman äitiä yleensä vasta sitten kun osaa sitä haluta, sitä ennen se on sitä hoitoa eli puhutaan rehelllsesti yöhoidosta eikä mistään kyläilystä.
Jokainen on pääasiallisesti velvollinen hoitamaan itse lapsensa eikä mitään saa laskea kenenkään toisen, ei myöskään mummon varaan. Eri juttu tietysti kun käydään töissä ja lapset on päivähoidossa mutta siinä onkin hoitosuhde jossa myös raha vaihtaa omistajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:

Kyllä mä tiedän, että mummosuhde syntyy myös pelkillä kyläilyllä, enkä todellakaan siitä suutu, jos hän ei jaksa enää hoitaa. Enkä ole väkisin viemässä yö-kylään. Ihmettelen vain tota, kun ei omalle tyttärelle voi sanoa suoraan, ettei enää jaksa. Minut on kasvatettu siihen, et asioista puhutaan suoraan, mut nyt äiti ite ei puhu.

äitisi kuuluu varmaan ikäpolveen jolloin kasvatukseen kuului tietyn hienotunteisuuden opettelu. Ei silloin lauottu kaikkea päin naamaa niin kuin nykyään tällä palstallakin. Äitisi kuitenkin vihjaili jotakin ja toivoi sinun ymmärtävän siitä

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
ihan vaan lyhyesti se että isovanhemmila ei ole mitään velvolisuuksia lastenhoidossa. He ovat omansa aikanaan hoitaneen ja kasvattaneet (miten siten kenelläkin on kasvatus onnistunut ja miten on esim elämänarvot siirtyneet eteenpäin). mummolla on oikeus poimia rusinat pullasta eli ottaa ne hauskat asiat lasten kanssa ilman velvotteita ja pakkoa ottaa lapsia hoitoon. se lastenlasten kanssa oleminen voi toteutua myös ihan päiväkyläilyn kautta niin että vaikka lasten äitikin on mukana. ja kyläily muutenkin sekä lasten että isovanhemmat ehdoilla eikä vanhempien tahdosta. Lapsi kyläilee ilman äitiä yleensä vasta sitten kun osaa sitä haluta, sitä ennen se on sitä hoitoa eli puhutaan rehelllsesti yöhoidosta eikä mistään kyläilystä.
Jokainen on pääasiallisesti velvollinen hoitamaan itse lapsensa eikä mitään saa laskea kenenkään toisen, ei myöskään mummon varaan. Eri juttu tietysti kun käydään töissä ja lapset on päivähoidossa mutta siinä onkin hoitosuhde jossa myös raha vaihtaa omistajaa.

Joojoo..kyse oli kai suoraan puhumisesta, eikä siitä kenen velvollisuus tai oikeus on lapsia hoitaa!?

Vastaavassa tilanteessa minä ihan reilusti puhuisin äitini kanssa tilanteesta ja tekisin selväksi, etten loukkaannu siitä, ellei jaksa hoitaa. Ehkäpä äitisi avaa sanaisen arkkunsa helpommin, kun sinä teet aloitteen tuon juttelun suhteen.

Joo, ei oo mummoilla velvollisuutta hoitaa lapsenlapsiaan mutta olisi se kiva jos he loisivat kuhunkin lapsenlapseensa toimivan suhteen, niin että lapsikin muistaisi sen, että kuka on tämä ja tämä mummu. Mulla kanssa ollut samansuuntaisia ajatuksia. Lapset kohta 6v, 3 v ja 10 kk, ei koskaan olleet mun äidin luona yökylässä eivätkä paljon yksinkään siellä ns. päiväkylässä.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:

Joojoo..kyse oli kai suoraan puhumisesta, eikä siitä kenen velvollisuus tai oikeus on lapsia hoitaa!?

mutta siitä huolimatta ei pidä tehdä oletuksia siitä miten paljon mummo lasta aikoo/pystyy hoitamaan. ´Ja tuosta suoraanpuhumisesta ja vanhempien aikojen kasvatuksesta mainitsin toisessa kommentissa. eli tietty ikäluokka ei lauo kaikkea päin naamaa mihin taas joku ikäluokka on tottunut. Ei kaikki osaa sanoa suoraan ei vaan kiertelee jotta ei toista loukkaisi

Alkuperäinen kirjoittaja edith75:
Joo, ei oo mummoilla velvollisuutta hoitaa lapsenlapsiaan mutta olisi se kiva jos he loisivat kuhunkin lapsenlapseensa toimivan suhteen, niin että lapsikin muistaisi sen, että kuka on tämä ja tämä mummu. Mulla kanssa ollut samansuuntaisia ajatuksia. Lapset kohta 6v, 3 v ja 10 kk, ei koskaan olleet mun äidin luona yökylässä eivätkä paljon yksinkään siellä ns. päiväkylässä.

Voi mummon luona vierailla koko perheen kanssakin koska varmaan se mummo haluaa ne omat lapsensakin tavata.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:

mutta siitä huolimatta ei pidä tehdä oletuksia siitä miten paljon mummo lasta aikoo/pystyy hoitamaan. ´Ja tuosta suoraanpuhumisesta ja vanhempien aikojen kasvatuksesta mainitsin toisessa kommentissa. eli tietty ikäluokka ei lauo kaikkea päin naamaa mihin taas joku ikäluokka on tottunut. Ei kaikki osaa sanoa suoraan ei vaan kiertelee jotta ei toista loukkaisi

Jaa no, voihan se olla persoona-kysymykin, kuka sanoo ja kuka ei sano suoraan...kyllä mun mutsi ainakin sanoi, kun kerroin kolmosen tulosta, ettei enää yhtään lastenlasta aio hoitaa. Ja siihen sanoin, että ok, ei ole sun hoidettavaksi tehtykään... :saint: (Ja ei muuten edellisiäkään)

Ap:n kannattaa varmaan ottaa asia puheeksi, niin on sitten vähemmän oletettavaa ja ihmeteltävää.

Niin siellä voi, vaan olisi se kiva jos hän olisi näiden kullanmurujen kanssa ihan oma-aloitteisesti. En ole hältä koskaan pyytänyt, että pääsiskö nämä yökylään sinne, edes vanhimmat ja jotenkin en jaksa edes uskoa että sitä päivää koskaan tulisi.
Itse muistan vaan lapsuudesta miten mukavaa oli olla mummon luona ja ilman vanhempia.

Meillä on kolme lasta. Vanhin on ollut anopilla (ja apella) hoidossa kaksi kertaa: vauvana n. tunnin, jonka ajn nukkui vaunuissa parvekkeella ja 2,5-vuotiaana pari tuntia, kun olimme elokuvissa. Muut lapset eivät ole olleet hänellä hoidssa koskaan. Esikoisen ollessa pieni asuimme samalla paikkakunnalla, mutta sitten muutimme (esikoinen oli kolme) kauemmas, niin että kyläilyt ovat olleet koko perheen yökyläilyjä. Ihan mukavat välit on lapsilla mummoon. Mummolla on itsellään ollut monta lasta pienillä ikäeroilla, eikä hän ole ollut erityisen innostunut hoitamaan lapsenlapsia, ja meistä on ollut ihan hyvä näinkin, sillä yhteydenpito on kuitenkin aina toiminut.

Omilla vanhemmillani kaksi isointa lasta ovat olleet ilman vanhempia yökylässäkin; esikoinen ensimmäisen kerran 4-vuotiaana ja keskimmäinen suunnilleen saman ikäisenä. Kuopus ei ole yökyläillyt mummilla yksin, koska mummi oli jo 80 hänen syntyessään. Yhdessä olemme toki yötäkin mummin luona, koska sinnekin on matkaa yli sata kilometriä.

Lapsenlapsi on ollut yökylässä meillä ilman vanhempiakin (n.1,5v) ja hänen hoitamisensa on ihana etuoikeus, ei mikään velvollisuus. Toivon, että Luoja suo terveyttä, niin että voin ottaa lapsenlapsen (ja toivottavasti tulevatkin) hoitoon aina, kun vanhemmat vain raaskivat vähänkin olla erossa.

Kyllä se on kyläilyä vaikka olisi yön yli isovanhemmilla.

Mun likka on alle vuoden ikäisestä ollut äitilläni ja miehellään yötä. Äitini itse ehdotti, että likka olisi heillä n. kerran kuukaudessa viikonlopun. Likka itsekin haluaa viettää heidän kanssaan aikaa. Joskus on siellä enemmän kuin kaksi yötä.

Miksi lopettaa tuollaista käytäntöä, kun siitä tykkäävät niin lapsi kuin mummo ja miehensä?

Voi myös olla, että Isovanhemmat eivät koe olevansa kyllin hyviä hoitajia lapsenlapsilleen, jos vanhemmat kovasti heidän kuullen arvostelee muita äitejä tai pitää tiukoista akatauluista kvasti kiinni lastenhoidossa, niin isovanhemmille voi tulla suorituspaineita.
Omalle kohdalleni kävi näin, en arvostellut muita, mutta olen ollut tarkka lasteni suhteen ja kun kysyin omalta äidiltäni, että miksi hän ei mielellään ota lastani hoitoon, hän sanoi, ettei tiedä osaako hoitaa niin hyvin kuin vaadin ;) johon minä tietysti vastasin, etä vaikka itse vaadinkin itseltäni paljon lasten suhteen, mielestäni isovanhemmilla on omat oikeutensa ja vapautensa lastenlasten kasvatuksen suhteen ja kerroin hänelle, että luotan hänen täysin, onhan hän kasvattanut 5 omaakin lastaan. Tämän jälkeen ei ole ollut ongelmaa eikä arvuutteluja.

Yhteistyössä