Miks mua väsyttää aina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Arwen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Arwen

Vieras
Raskaus ja ekat vuos, kaks synnytyksestä tunsin oloni energiseksi ja aikaansaavaksi. Sitä ennen olin aina todella väsynyt. Nyt olo alkaa olla taas samanlainen; epäilen energisyyteni johtuneen hormonitoimintaan. Mitä hemmettiä mä nyt teen? Mulla ei enää ole mahdollisuuksia samanlaiseen laiskotteluun kun ennen lasta. On niin paljon mitä haluaisin tehdä ja mitä olenkin tähän mennessä tehnyt, mutta nyt vaan loppuu puhti. Hengästyn ihan tasaisella maalla kävellessäni. Hampaiden pesu ja suihkussa käynti tuntuvat taas isoilta ponnistuksilta. Istun sohvalla ja yritän nousta ylös mutta olo on fyysisesti veltto, voimaton ja väsynyt.

Nukun öisin 7-10 tuntia, viimeiset pari viikkoa olen nukkunut keskimäärin 9h, yritän saada tarpeeksi unta. Nukun päiväunetkin 3-4 krt viikossa, voisin nukkua joka päivä ja tuntitolkulla. Tätä samaa oli ennen raskautta; silloin arveltiin sen johtuvan masennuksesta mutta minä olen alkanut epäilemään, että fyysinen voimattomuus johti masennukseen, ei toistepäin.

Mutta siis mitä hiivattia mä nyt teen? Lapsen kanssa ei voi päiväkausia heittää hukkaan sohvalla maaten ja pizzaa syöden. Olen yksinhuoltaja, jo pari tuntia minun makaamista vaikuttaa lapseen paljon. Minua pelottaa. Entä jos minusta ei koskaan tule normaalia? Koska tämä ei voi olla normaalia, en usko, että valtaväestö kamppailee näin raivokkaasti voidakseen elää edes normaalia elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Hometalossa asuminen väsyttää myös. Sellaista väsyä joka ei lähde nukkumalla.

Olen muuttanut n 5 kertaa sinä aikana, kun tää voimattomuus on ollu :) Eli homeesta todennäköisesti ei ole kysymys.

Kilpirauhaskommentoijille: Väsymys alkoi suurinpiirtein samoihin aikoihin kun menkat, eli n 14-vuotiaana. Onko kilpirauhasella mitään yhteyttä murrosiän hormonaalisiin muutoksiin?

Kilpirauhasongelmat voivat puhjeta esim.synnytyksen jälkeen, miksei siis murrosiän hormonimyrskyissäkin? En tosin ole lääkäri, mutta käy vaikka googlettelemassa kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita. Tunnistatko itsesi?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Olen muuttanut n 5 kertaa sinä aikana, kun tää voimattomuus on ollu :) Eli homeesta todennäköisesti ei ole kysymys.

Kilpirauhaskommentoijille: Väsymys alkoi suurinpiirtein samoihin aikoihin kun menkat, eli n 14-vuotiaana. Onko kilpirauhasella mitään yhteyttä murrosiän hormonaalisiin muutoksiin?

Onko sulla veriarvot normaalit, siis hemoglobiini?

No, minä olin myös AINA väsynyt ja kaupassa kun kävin, niin muuta ei sitten enää sinä päivänä jaksanutkaan. Sitten mulla todettiin keliakia ja ruokavalion myötä muuttui kyllä myös elämä aika paljon energisemmäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Onko sulla veriarvot normaalit, siis hemoglobiini?

Hemoglobiinia ei just nyt olla testattu, mutta silloin ennen raskautta kun olin väsynyt niin testattiin. Ihan normaalilukemissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
ks.tuolta
http://www.kilpirauhasliitto.fi/vajaa.html

* Väsymys, lisääntynyt unen tarve
* Palelu
*
* Kuiva iho
*
* Kuiva ohut tukka, hiustenlähtö
* Hidas sydämen syke
* Käheys, äänen madaltuminen naisilla
*
* Ajatuksen hitaus, masentuneisuus
* Turvotus, silmien ympärillä, jalat, kädet
*

Kahdeksan osui kahdestatoista. Kai tässä pitäisi jaksaa tilata aika lääkärille... :/ Mutta kun tämä on just sellasia asioita, jotka jää tekemättä. Pitäisi mm viedä vanha tietokone korjaamolle katsastettavaksi ja sitten laittaa vakuutuspaperit vetämään (2kk sitten olisi jo pitänyt), pitäisi korjauttaa yhdistelmärattaat jotka menivät rikki jo 1v sitten, käydä hammaslääkärissä, sekä minun että lapsen... Mutta kun saan juuri ja juuri kaupassa käytyä ja hoidettua päivittäiset hommat. Joskus tän kämpän siisteystaso laskee jonnekin niin alhaselle, että oikeasti pelkään mihin mun voimattomuus johtaa.

En kuitenkaan tunne olevani varsinaisesti masentunut, ainakaan vielä. Olisi hirveästi tahtoa ja motivaatiota tehdä vaikka mitä, ja aamulla ennen kun nousen on sellainen olo, että hyvinhän tämä menee. Nautin elämästä ja silloin kun fyysisesti jaksan, on kaikki vallan hyvin. Nyt alkaa epätoivo hiipiä mieleen kun jokainen liike tuntuu valtavalta ponnistukselta. Testasin juuri. Nousin seisomaan ja liikuttelin raajojani. Tuntuvat todella painavilta ja ihan siltä, kuin olisin urheillut kovastikin päivällä ja nyt ovat maitohapolla ja tarvitsevat lepoa. Vaikken minä mitään erityistä ole tänään tehnyt.

Jos syy löytyy tuosta kilpparista, siihen löytyy lääke! =) Mä toivon sulle valoisampaa ja helpompaa tulevaisuutta, otat nyt niskasta kiinni ja marssit hus lääkärille! :) Tsemppiä! :hug:

ks.tuolta

* Palelu
*
* Kuiva iho
*
* Hidas sydämen syke
*
*

Kahdeksan osui kahdestatoista. Kai tässä pitäisi jaksaa tilata aika lääkärille... :/ Mutta kun tämä on just sellasia asioita, jotka jää tekemättä. Pitäisi mm viedä vanha tietokone korjaamolle katsastettavaksi ja sitten laittaa vakuutuspaperit vetämään (2kk sitten olisi jo pitänyt), pitäisi korjauttaa yhdistelmärattaat jotka menivät rikki jo 1v sitten, käydä hammaslääkärissä, sekä minun että lapsen... Mutta kun saan juuri ja juuri kaupassa käytyä ja hoidettua päivittäiset hommat. Joskus tän kämpän siisteystaso laskee jonnekin niin alhaselle, että oikeasti pelkään mihin mun voimattomuus johtaa.

En kuitenkaan tunne olevani varsinaisesti masentunut, ainakaan vielä. Olisi hirveästi tahtoa ja motivaatiota tehdä vaikka mitä, ja aamulla ennen kun nousen on sellainen olo, että hyvinhän tämä menee. Nautin elämästä ja silloin kun fyysisesti jaksan, on kaikki vallan hyvin. Nyt alkaa epätoivo hiipiä mieleen kun jokainen liike tuntuu valtavalta ponnistukselta. Testasin juuri. Nousin seisomaan ja liikuttelin raajojani. Tuntuvat todella painavilta ja ihan siltä, kuin olisin urheillut kovastikin päivällä ja nyt ovat maitohapolla ja tarvitsevat lepoa. Vaikken minä mitään erityistä ole tänään tehnyt.

nyt on keskiyö. saakin olla väsynyt.
minäkin olen aina väsynyt. äitini käski mennä lääkäriin kun nukahdan illalla istuen sohvalle vaikka nukun 9-10 tuntia yö.
minullekin soppii noista hhidas syke, turvotus ja mustat silmänaluset, hidas ajatus.
itse en ole masentunut, sillä tavalla että miettisin että minun ei kannattaisi elää tai että maailma olisi parempi ilman minua tai jotain sellaista. ei todellakaan.
minulle on lääkäri ehdottanut masennuslääkkeitä kun olen valitellut väsymystä.
ja ihan sama kuin sinulla, että olin pirteä raskaana ja eka vuosi sen jälkeen kun imetti. vaikka siis silloin en nukkunut paljon ollenkaan kun lapset vähäunisia.

ks.tuolta

* Palelu
*
* Kuiva iho
*
* Hidas sydämen syke
*
*

minäkin olen aina väsynyt. äitini käski mennä lääkäriin kun nukahdan illalla istuen sohvalle vaikka nukun 9-10 tuntia yö.
minullekin soppii noista hhidas syke, turvotus ja mustat silmänaluset, hidas ajatus.
itse en ole masentunut, sillä tavalla että miettisin että minun ei kannattaisi elää tai että maailma olisi parempi ilman minua tai jotain sellaista. ei todellakaan.
ja ihan sama kuin sinulla, että olin pirteä raskaana ja eka vuosi sen jälkeen kun imetti. vaikka siis silloin en nukkunut paljon ollenkaan kun lapset vähäunisia.

Nuo oireet kuulostaa ihan semmosilta joista monet on päässy vähähiilihydraattisella. Erityisesti jatkuvasta väsymyksestä. Ehkä kannattaa testata ennen ku mitään lääkitystä alottaa, pitäis ihan muutamassa päivässä tai parissa viikossa tulla muutos jos on huonosta sokerinsietokyvystä kyse. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Nuo oireet kuulostaa ihan semmosilta joista monet on päässy vähähiilihydraattisella. Erityisesti jatkuvasta väsymyksestä. Ehkä kannattaa testata ennen ku mitään lääkitystä alottaa, pitäis ihan muutamassa päivässä tai parissa viikossa tulla muutos jos on huonosta sokerinsietokyvystä kyse. :)

rakastan leipää.
en osaa enkä jaksa tehdä hyvää kasviksista ja lihasta en hirveästi pidä. joten mitä jää? leipä, spagetti...

täällä yksi alati väsynyt äiti :/
pitäs saada itsestään sen verran irti pääsis lääkäriin kun alkaa käymään hermoille saamattomuus.
epäilen kilpparin vajaatoimintaa,luin tota listaa on useita oireita hiukset lähtee päästä jne,
mä oon ollu hyväkarppi nyt jätin viljat kokonaan pois saas nähdä auttaako kun ei paino tunnu laskevan millään.
tänään oli aika hyvä päivä jaksoin lähteä tunnin lenkille :)

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:

Ei ole varaa luopua kaikista hiilareista. Enkä halua syödä niin epäeettisesti. Eikä mulla riitä itsekuri. Eikä maito ole terveellistä ja käsittääkseni karppaus käytännössä tarkoittaa myös suuria määriä maitotuotteita. Eikä tuo oikein selitä miksi olin ihan ok raskausajan ja imetyksen verran.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Nojuu, nyt on yö, muttakun samanlaiset fiilikset on päivälläkin :/ Nyt menen nukkumaan, tänään valvoinkin jo aika myöhään, yleensä olen mennyt nukkumaan klo 22 aikoihin nykyään. Tosin vähän vaikeassa on tuo unentulokin ollut, että vasta yhdentoista aikoihin nukahtanut.

Ähh. Mulla on rytmihäiriöitäkin (kuulemma täysin vaarattomia jnejnejne) ja kaikkea, ehkä käväisen lääkärillä kartoittamassa tilannetta ja sitten koluan kaikki vaihtoehtoispaikat läpi, homeopaatit, vyöhyketerapeutit jne.

Yhteistyössä