miks meijän pihan muilla lapsilla ei oo hattua päässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hatutonta menoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hatutonta menoa

Vieras
taas tää sama; piha täynnä lapsia vanhempineen ja isommat ilman vanhempia, mutta kenelläkään ei lippistä eikä hattua päässä! tästä syystä me pojan kanssa saadaan vääntää jatkuvasti pitääkö lippis olla päässä vai ei. ja sama laulu joka päivä; "ei kenelläkään muullakaan ole, kato vaikka!"

Siis oonko mä jääny kiinni omiin lapsuuden tapoihin, vai onko siinä perää että tulee auringon pistos herkemmin ellei ole hattua päässä?

Mä olen ihmetellyt samaa uimarannoilla. Pienetkin lapset pulikoivat vedessä ilman päähinettä.

Mä olen oman lapseni kohdalla pitänyt tiukasti siitä kiinni, että auringossa pidetään hattua, huivia tms.

Kertokaa mulle, miksi pitää olla hattu?!?!? Meidän lapset ikinä ole pitäneet vaikka oltaisiin missä etelässä, rannalla, missä vaan. En mä itsekään pidä. Muutenkin on kuuma.

Mä laitan ja muistutan varmaan tuhat kertaa päivässä, silti repivät ne pois heti kun silmä välttää :( Onneksi on paksut hiukset niin ei ihan niin helposti pala.

Pitää taas hakea aurinkolasit, kun kaikki äidit tulee kiillottelemaan niitä helevetin sädekehiään tänne... "kyllä meidän lapsilla vaan aina on".

No meijän lapsilla ei vittu oo hattua kun ne ei halua niitä pitää! Olkoon ilman sitten, ihan sama. Ei oo ollut vielä auringonpistosta, ja jos joskus tulee niin ehkä ne sit oppii.

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Auringonpistoksen aiheuttaa suojaamattomaan päähän kohdistunut lämpörasitus eli juu-u, hattu on tärkeä.

Meillä onneks on kaikilla ni ei tarvii tapella.

Mitä jos se lämpörasitus tuleekin siitä hatusta?

Mitenköhän todennäköinen tuo auringonpistos nyt sit ihan realistisesti on.

Ja mitä silloin tapahtuu, jos tällainen pistos tulisi...?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Auringonpistoksen aiheuttaa suojaamattomaan päähän kohdistunut lämpörasitus eli juu-u, hattu on tärkeä.

Mitä jos se lämpörasitus tuleekin siitä hatusta?

Mitenköhän todennäköinen tuo auringonpistos nyt sit ihan realistisesti on.

Ja mitä silloin tapahtuu, jos tällainen pistos tulisi...?

Hatun pitää olla sellainen oikeanmallinen hellehattu jossa pää ei ole heti samointein märkä.

tietääkö joku sitä, onko se auringonpistoksen saaminen oikeesti todennäköisempää ilman hattua vai onko pelko siitä vain siirtynyt aikojen saatossa sukupolvelta toiselle?

Sen kerran kun sen kokee, ni kummasti muistaa hatun tärkeyden.
Alla auringonpistoksen ehkäisystä ja sen alla linkki lähteeseen.

Ehkäisy

Lämpösairauksien tärkein hoito on ennaltaehkäisy. Lämpimällä ilmalla on käytettävä keveitä, väljiä vaatteita, jotka sallivat hikoilun. Pää ja niska tulee suojata auringolta leveälierisellä päähineellä, joka kuitenkin sallii ilmanvaihdon pään alueella. Raskasta fyysistä rasitusta tulee välttää. Runsas nesteen nauttiminen on välttämätöntä. Jano ei ole välttämättä paras nestehukan ilmaisin. Kuivumista osoittaa niukka ja tummankeltainen virtsa. Alkoholin, kahvin tai teen nauttiminen ei korjaa nestehukkaa, vaan ne voivat virtsaneritystä lisäämällä pahentaa sitä.

Lämpöhalvaus ja auringonpistos
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00298

Ei ole meidänkään lapset (3 kpl) pitäneet vauva-aikojen jälkeen hattuja päässään kesällä, ei pihalla eikä rannalla eikä muuallakaan. Eikä ikinä ole ollut auringonpistosta, lämpöhalvausta eikä mitään muutakaan. Aurinkorasvaa olen käyttänyt ehkä 5 kertaa koko elämän aikana niillä. Ja kesäisin siis lähes asuvat ulkona. Ja vanhin sentään jo 12v.

Kukin vanhempi tehköön miten parhaaksi näkee!

Tää on varmaan vähän samaa sarjaa kun se, ettei lapselle tai vauvalle saa koskaan antaa mitään sellaisella lusikalla joka on käynyt aikuisen suussa, ettei bakteerit siirry. No, meillä ei olla oltu turhan tarkkoja koskaan. Hampaitakin pyritään pesemään kahdesti päivässä muttei tosiaankaan aina ihan niin mee. Eikä siltikään tän 12 vuoden aikana kellään lapsista ole tullut kariesta eikä muutakaan ongelmaa suussa.

En tiedä ollaanko vaan oltu onnekkaita sitten..

No niin mutta että ap voi keskittyä omiin asioihinsa ja lakata pällistelemästä niitä naapuruston lapsia ja luottaa siihen, että moni on selvinnyt koko ikänsä ilman hattua ilman auringonpistosta ja moni auringonpistoksen saanutkin, mitä se ikinä tarkoittaakin, on jäänyt henkiin.

Tai sitten harjoittaa ihan extremeä ja kokeilla, mitä käy, jos oma lapsi oiskin ulkona yhtenä päivänä ilman hattua. HUI!

kyllä mä uskon että se hattu auttaa :) ja mun poikani saa sitä kyllä luvan pitää auringossa, nyt on toki pakkokin ( kun on vielä kalju) mutta myös vanhempana. mulle itselleni tulee huono olo ja päänsärkyä, jos on pitkään auringossa ilman hattua ja olen saanut aikoinaan auringonpistoksen ja sen kokeneena, vannon hattujen nimeen.

mutta tapansa kullakin.

Auringonpistoksen aiheuttaa suojaamattomaan päähän kohdistunut auringon lämpörasitus eli juu-u, hattu on tärkeä.

Siis oikeesti auringonpistoksen aiheuttaa niskaan kohdistuva auringonpaiste, eli siellä missä pikkuaivot sijaitsee. Niska pitää suojata.

Alkuperäinen kirjoittaja Manna:
Auringonpistoksen aiheuttaa suojaamattomaan päähän kohdistunut auringon lämpörasitus eli juu-u, hattu on tärkeä.

Siis oikeesti auringonpistoksen aiheuttaa niskaan kohdistuva auringonpaiste, eli siellä missä pikkuaivot sijaitsee. Niska pitää suojata.

Joo, just tota mä hain et niskassa on lämmönsäätelykeskus ja oireita saattaa helpottaa kun märän pyyhkeen laittaa niskaan.

Mä oon kyllä tosi yllättynyt et noinkin moni ilmoittaa että lapsilla ei ole hattua päässä :o

Meillä tosiaan meidän puiston joka ikisellä pikkuipanalla on hattu ja isommilla lippikset päässä. Onneks ettei tarvii oman kanssa tapella siitä vaan hattu on ja pysyy. Hatun lierit suojaa osittain myös naamaa ja silmiä niskan lisäksi. Auringon UV-säteet on myös vaaralliset pienen silmille ihan niinkuin ihollekin. Vaatteet ja suojakertoimet kuntoon.

Mutta toki nää on makuasioita, mutta kyllä tää on mun mielestä verrattavissa raskaudenajan röökinpolttoon et altistaa ymmärtämättömän lapsen UV-säteilyille joista on kiistatonta tutkimustulosta (niin kuin röökistäkin) että kun lapsen iho on ohutta, niin uv on sille vaarallista.

Auringon UV-säteet on myös vaaralliset pienen silmille ihan niinkuin ihollekin. Vaatteet ja suojakertoimet kuntoon.

Mutta toki nää on makuasioita, mutta kyllä tää on mun mielestä verrattavissa raskaudenajan röökinpolttoon et altistaa ymmärtämättömän lapsen UV-säteilyille joista on kiistatonta tutkimustulosta (niin kuin röökistäkin) että kun lapsen iho on ohutta, niin uv on sille vaarallista.

Yhtä tutkittua on se, että eri ihotyypeillä on erilainen auringonsietokyky.

Omani eivät pala koskaan, ruskettuvat vain, joten en näe tarpeelliseksi pitää heillä vaatekerrosta yllä helteellä tai rasvata jatkuvasti.

Yhteistyössä