miks meijän pihan muilla lapsilla ei oo hattua päässä?

• Viestiketjun aloittaja hatutonta menoa
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Mutta toki nää on makuasioita, mutta kyllä tää on mun mielestä verrattavissa raskaudenajan röökinpolttoon et altistaa ymmärtämättömän lapsen UV-säteilyille joista on kiistatonta tutkimustulosta (niin kuin röökistäkin) että kun lapsen iho on ohutta, niin uv on sille vaarallista.
Pitäisi ne kullannuppuset pukea jätesäkkiin ja piilottaa vaatekomeroon jos meinaa kokonaan uv:lta suojata, siihen ei pelkkä pipo riitä :whistle:

Oon pitäny meidän vaaleapäisillä ohuthiuksisilla tytöillä lierihattuja auringonpaisteella ihan senki takia että suojaavat kasvoja/niskaa/korvalehtiä palamiselta .. onhan itekki paljon mukavampi olla auringonpaisteessa lipallinen tai lierillinen lakki/hattu päässä, mitä et siristellä kokoajan silmiä. Ite ainaki saan heti päänsäryn jos en suojaa silmiä lipalla tai laseilla.
Nämä huivi lakit eivät ole kuumia ja meil ainaki 2v ja 6kk antavat olla hyvin päässä..

Alkuperäinen kirjoittaja Lenore:
Mutta toki nää on makuasioita, mutta kyllä tää on mun mielestä verrattavissa raskaudenajan röökinpolttoon et altistaa ymmärtämättömän lapsen UV-säteilyille joista on kiistatonta tutkimustulosta (niin kuin röökistäkin) että kun lapsen iho on ohutta, niin uv on sille vaarallista.
Pitäisi ne kullannuppuset pukea jätesäkkiin ja piilottaa vaatekomeroon jos meinaa kokonaan uv:lta suojata, siihen ei pelkkä pipo riitä :whistle:
No ei tietenkään (ei siitä varmaan kyllä haittaakaan olis :D ), mut et järki käteen ja tiedostaa tosiasiat. Suomessa kyllä ihan riittävästi ollaan annettu tietoa näistä asioista että ei se ainakaan tietämättömyydestä johdu.

Aika yllättävää että on näin yleistä tuo hatutta olo auringossa :eek:
Mulle tulee aika herkästi auringossa päänsärky ja vetelä olo, jos ei oo hattua. Ja sen vuoksi pidän tiukasti kiinni siitä, että lapsillani on hattu/lippis päässä!

Alkuperäinen kirjoittaja Lenore:
No ei tietenkään (ei siitä varmaan kyllä haittaakaan olis :D ), mut et järki käteen ja tiedostaa tosiasiat. Suomessa kyllä ihan riittävästi ollaan annettu tietoa näistä asioista että ei se ainakaan tietämättömyydestä johdu.
Suojaisi varmaan monelta muultakin pahalta :D

Meillä on nappulat pitäneet hattua ekat pari-kolme vuotta (ja muutenkin koitettua pitää varjossa ennemmin kun auringossa), sitten olen tainnut luovuttaa taistelun..

Alkuperäinen kirjoittaja päärynäpallo:
Mulle tulee aika herkästi auringossa päänsärky ja vetelä olo, jos ei oo hattua. Ja sen vuoksi pidän tiukasti kiinni siitä, että lapsillani on hattu/lippis päässä!
Mulla ei muuten tule...hyvin harvoin on hattua. Ehkä siinä(kin) on yksi syy siihen, etten stressaa lasten päähineistä kesällä.

kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mulla ei muuten tule...hyvin harvoin on hattua. Ehkä siinä(kin) on yksi syy siihen, etten stressaa lasten päähineistä kesällä.
Mullakaan ei tule, mut oon niin monta kertaa polttanu auringossa nenävarteni, korvalehteni ja jakaukseni.. et suojaan lapseni ihan senki takia päähineellä. Pilvisellä ilmalla jos ei tuule en aina laita lakkia. Mut meil on täällä yks kaks sataa sääskiä kun astuu pihalle, niin jo siksiki tulee laitettua lakki niin itelle ku lapsillekki päähän..

lto
töissä päiväkodissa vahtaan kyllä että mukuloilla on hatut päässä ja jos joltain on unohtunut niin etin sit varahatun niille. mutta kotona omien lasten kanssa en oo niin tarkka, nuo selvästikin sietävät sitä aurinkoa aika hyvin. koskaan ei kukaan pala eikä oo ollu auringonpistoksia. ite en pidä hattua tai huivia päässä kuin marjamettällä ollessani.

Lapsellani (2,5v.) on aina aluksi hattu, mutta ottaa sen joskus itse pois tai sitten minä otan....Näillä helteillä se pää hikoaa ihan kamalasti.
Siitä mitään auringonpistosta saa jos tunnin tai kaksi leikkii ulkona ilman hattua!!
Eri asia, jos ulkona ollaan ihan koko päivä ilman hattua.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen ihmetellyt samaa uimarannoilla. Pienetkin lapset pulikoivat vedessä ilman päähinettä.

Mä olen oman lapseni kohdalla pitänyt tiukasti siitä kiinni, että auringossa pidetään hattua, huivia tms.
Uimassa ei saa pitää lippistä, koska vedestä heijastuva säteily jää sen alapuolelle eli silmät saa entistä enemmän! Huivi päässä ja aurinkolasit :)

Tänään ainakin meillä oli tuulinen ja melko pilvinen sää, joten annoin olla ilman lakkia, muutenkin oleilemme varjossa. Aurinkoisella ilmalla aina lakki päässä, säteilyn mukaan. mieluiten lierihattu tai legioonalaislippis.

vieras
Samaa olen ihmetellyt. Ja samasta asiasta välillä väännetty, onneksi ei paljon, koska se on asia josta olen sanonut ettei tarvitse edes keskustella. Mutta ihmettelin viimeksi tänään ääneen miehelle, että missä muiden lasten hatut on.

vierailija
Meillä kärsitään parhaillaan oireita, eikä ole mitään kivaa katseltavaa. 7v tyttö painoi pihalla koko keskiviikon. Illalla oli pää todella kipeä ja kuume nousi. Koko kroppa on todella kuuma ja paikoin paha olo. Kuumetta oli vieläkin nyt perjantaina 39 astetta.Kaikki normaali flunssa jutut puuttuu, mutta muuten on tyttö todella kipeä.Kyllä olen aina lakista jauhanut, mutta ei se pysy päässä kovin helpolla menevällä tytöllä.Nyt ehkä muistaa, on sen verran kauhea olo. en toivo kyllä kenellekään.

rannalla
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen ihmetellyt samaa uimarannoilla. Pienetkin lapset pulikoivat vedessä ilman päähinettä.

Mä olen oman lapseni kohdalla pitänyt tiukasti siitä kiinni, että auringossa pidetään hattua, huivia tms.

Eilen ranalla olin 4h, kymmenestä lapsesta yhdellä meidän lapsen lisäksi oli hattu/lippis/huivi päässä.

Ja rannalla ei ollut varjopaikaa ja aurinko porotti suoraan, + 36C

minna
Meidän lapsilla on huivit päässä aina kun tuolla auringossa leikkivät. Uimarannalla en pidä, koska nuo ovat uimassa suurimman osan ajasta, sukeltelevat eikä se ois yhtään hyvä uidessa.

Sen sijaan aurinkorasvaa ja pitkiä vaatteita en käytä, koska tytöt eivät ole kertaakaan palaneet näilläkään helteillä.

Meil jokaine pitää hattuu päässä. Ei oo tarvinnu sanoa eikä muistutella.
Ihan jo siksikii ettei aurinko oo ihan suoraan silmissä kokoaja (lasten oma kertoma syy ), ja toiseks siks että suojaa päätä ja hatusta riippuen niskaa, korvalehtiä ja nenua.
Uimassa kun ollaan, ei pietä hattuja päässä, eikä mitään huivejakaan.
Pitäis varmaan pitää, ainakii esikon. Kun hyvin usein uimareissun jälkeen valittaa pääkipua ja huonoa oloa. Mut sukeltelee kokoajan niin eihä siin mikään päässä pysy.

Aika yllättävää että on näin yleistä tuo hatutta olo auringossa :eek:
Sama meillä.

Kyllä meillä on hattu päässä,huivi,tai sitten sellainen ihan ohut hattu. Samoin itelläni lippis päässä. Olen pari kertaa saanut auringonpistoksen,eikä kiva kokemus. Kyllä minäkin otan hatun pois linja-autossa,tai jos menee pilveen...
Ennemmin hattu kuin kamla migreeni,ja kuume.
Toi meidän 2v on yhtä valkoinen kun minäkin,että rasvaan 30 rasvalla.Aina ennen ulos lähtöä ja uinnin jälkeen.

ÄKSY
ennen ei tarvinut hattua pitää lapsuudessa
ei ollut coretex käsineitä vaan mummon virkkaamat tumput jolla juostiin koko päivä märkinä
vanhat jalkineet olipa niissä reikäkin josta vettä tirsusi
joku sarkatakki päällä, toppauksista ei tietookaan

NYT EI MITÄÄN SAIRAUKSIA
SAMOIN LAPSELLA EI KOKO VUONNA MITÄÄN KUUMETTA
YHEN PÄIVÄN PIENI RÄKÄTAUTI

repikää siitä

laitan lapselle hatun, mutta jos ei pidä niin ei tarvi pitää

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Meillä kärsitään parhaillaan oireita, eikä ole mitään kivaa katseltavaa. 7v tyttö painoi pihalla koko keskiviikon. Illalla oli pää todella kipeä ja kuume nousi. Koko kroppa on todella kuuma ja paikoin paha olo. Kuumetta oli vieläkin nyt perjantaina 39 astetta.Kaikki normaali flunssa jutut puuttuu, mutta muuten on tyttö todella kipeä.Kyllä olen aina lakista jauhanut, mutta ei se pysy päässä kovin helpolla menevällä tytöllä.Nyt ehkä muistaa, on sen verran kauhea olo. en toivo kyllä kenellekään.
Nyt on myös kauheesti liikkeellä enterovirusta joka aiheuttaa kovaa päänsärkyä ja kuumetta sekä pahoinvointia. Toisille myös aivokalvontulehduksenkin. Joten saattaa olla ihan virustautikin tuo eikä auringonpistos. Meillä kaikki lapset sairastanu nyt sitä. Ja flunssan oireita ei siihen kuulukaan.

äippä
mutta ainaki meijän poika saa tosi herkästi auringonpistoksen jos on ilman. 15 minuuttiakin riittää! Jatkuvasti ei todellakaan oleskele auringossa ja juotavaakin saa vähän väliä. Itse en ainakaan sitä riskiä enään ota että sais pistoksen!

Ja toinen asia on se että tuulisena päivänä pidän pienimmillä korville asti menevää lakkia. Ei välttämättä ole mitään hyötyä, mutta eipä ole meidän lapsilla ollut yhtään korvatulehdusta. (joskus olen epäillyt vähä oireisena, mutta ei ole lääkäri löytänyt) Ei varmaan oikeasti vaikuta tuohon korvatulehduksiin, mutta varuiltani pidän kuitenkin..

vieras
Meillä pidetään hattua aurinkoisella säällä, koska päänahka voi palaa helposti. Itsekin jaksan auringossa paremmin kun on hattu päässä, ei tule niin väsynyt ja veltto olo. Lisäksi aurinkolaseja en saa noita lapsia pitämään, joten hattu suojaa edes vähän silmiä.

Yhteistyössä