Miks jotkut monen lapsen vanhemmat...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rokkivosu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rokkivosu

Vieras
.. valittaa melki joka hiton asiasta!!?!?!!
Että mua kyrpii pari eukkoa, jotka ei muuta tee ku valittaa et kun ei oo omaa aikaa, rahat on aina vähissä, asunto käy ahtaaksi, ei saa lapsenvahtia jne jne jne. Että miten mulla on helppoa kun on vaan yksi lapsi ja aina saan lapsenvahdin jos tarviin ja niin päin pois.
Minkä takia niitä lapsia pitää sit tehdä niin paljon et muuta ei osata enää tehdä ku valittaa? Kenenkään kun ei oo pakko lisääntyä jatkuvasti, vaan voi vähän itekin miettiä et mitä jaksaa :headwall: :headwall:
Käykö niillä kateeksi yksilapsisen perheen helppous vai mikä niitä riepoo?
Kaikki usean lapsen vanhemmat ei onneksi ole tollasia, mut omassa tuttavapiirissä niitä on liian monta :whistle:

Mulla on 5 poikaa ja tilanne just toi mutta olen asennoitunut niin että muksut vie kaiken ajan ja meen vasta kun pääsen... aikanaan.
Ite olen urani valinnut, tosiaankin!

mä luulen et sellaiset ihmiset jotka valittaa joka asiasta tekis sitä huolimatta siitä monta lasta niillä on, minkälainen asunto niillä on jne

se vaan on eräs luonteenpiirre, joistakin se valittaminen vaan on NIIIIIIN mukavaa :whistle:

Neljä lasta eikä kukaan ollut koskaan yökylässä, menimme miehen kanssa vuorotellen. Pari kertaa vuosien aikana äitini oli meillä yövahtina kun olimme pikkujoulussa.
Kuopus oli koululaisena pari kertaa äitini luona yökylässä.
En koskaan ole valittanut omanajan puutetta koska sitä oli. Illalla lapset kävi ajoissa nukkumaan ja vähäunisena oli omaa aikaa tunteja joka ilta.

totta! Sinulla on oikeus nauttia lapsestasi eikä kukaan voi sanoa, että sinulla on helpompaa kuin esim. 4 lapsen äidillä. Lapset ja elämä on yksilöllistä ja joku 1 lapsen äiti voi kokea elämänsä rankemmaksi kuin 4 lapsen äiti. Ei niitä voi verrata. Jokainen voi vaikuttaa suomessa omaan lisääntymiseensä ja kannattaisikin. Tosin nykyään on yhä enemmän perheitä joilla ei ole minkäänlaista tukiverkkoa, koska asutaan kaukana sukulaisista, kaikki vielä työelämässä jne. Meillä tämä tilanne ja välillä se ottaa päähän ja voin sanoa, että olen todella kateellinen välillä ihmisille, jotka voivat hoitaa parisuhdetta ja saavat lapset joskus hoitoon. Tosin en sitä ääneen sano. itsehän ollaan tilanne tiedetty jo ennen lasten saantia.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
otan osaa :(
mulla 4 lasta pienillä ikäeroilla enkä valita :)
ja selvennykseks että ei todellakaan käy kateeksi 1 lapsiset perheet, päinvastoin!

Joo siis en missään nimessä sano et kaikki valittaa.
mullakin on lähisuvussa isojakin perheitä, joissa ei valitella :)
Ehkä se on enemmän asennekysymys.

Vaikka mikä mä oon sanomaan, kun en halua ku yhden lapsen just sen takia, että olen ihan liian mukavuudenhaluinen ja itsekäs. Toisaalta taas, kun mä itse sen älyän niin en mee tekemään lisää lapsia, etten muutu kaikesta valittavaksi, katkeraksi akaksi :whistle:

Ja kun mä en ite ymmärrä sitä, et jos toisen lapsen kohdalla valitetaan tilan/rahan/oman ajan puutetta niin MIKSI pitää vielä lisää niitä lapsia tehdä...

Ja mua ihmetyttää et jos noin nyppii ni miksi ei osaa avata sitä suutaan ja sanoa ko ihmisille asiasta, ennemmin kun päivitellä täällä.
En mäkään avautuisi ihmiselle jos se viitsisi mainita ettei jaksas koko aikaa kuunnella.

Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Ja mua ihmetyttää et jos noin nyppii ni miksi ei osaa avata sitä suutaan ja sanoa ko ihmisille asiasta, ennemmin kun päivitellä täällä.
En mäkään avautuisi ihmiselle jos se viitsisi mainita ettei jaksas koko aikaa kuunnella.

Oonhan mä sanonu! Oon kysyny et miksi niitä lapia pitää tehdä niin monta kun ei jaksa. Vastaukset on luokkaa " ei oo töitä niin sama olla kotona" "halutaan paljon lapsia" jne.

Mä sanoin suoraan :D :ashamed:

Sanoin yhdelle, joka ei muuta tee kuin valittaa rahanpuutteesta, oman ajan puutteesta, väsymyksestä, kotitöiden määrästä, tappelevista lapsistaan yms että luuleeko se noiden asioiden helpottavan kun lapsiluku kasvaa vuosi vuodelta? Hänellä kun on krooninen vauvakuume kuulemma, ja siksi pitää tehdä uutta mukulaa joka vuosi tai joka toinen vuosi vähintään. Vauvat on ihania, niistä puhuu positiivisesti, mutta kun lapsi on vuoden vanha niin johan kiinnostus lopahtaa, ihana vauva muuttuu vaikeaksi ja hankalaksi ja ärsyttäväksi yms. Pian onkin taas pulla uunissa, kun on vaan pakko saada vielä vauva, kun on se krooninen vauvakuume!

Hetkittäisen väsymyksen ja negatiivisuuden ymmärrän, mutta tuo valittaa AINA, eikä oo sanonut yhtäkään positiivista sanaa ei-vauvaikäisistä lapsistaan niiden vuosien aikana kun ollaan tunnettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:

Oonhan mä sanonu! Oon kysyny et miksi niitä lapia pitää tehdä niin monta kun ei jaksa. Vastaukset on luokkaa " ei oo töitä niin sama olla kotona" "halutaan paljon lapsia" jne.

Dodih.
Sitten ensi kerralla sanot ettet jaksa just nyt kuunnella kun alkaa avautumaan.
Kyllä ne hiljaa on kun sanot et ole hiljaa, tuskin enää sulle tuleekaan avautumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
mä luulen et sellaiset ihmiset jotka valittaa joka asiasta tekis sitä huolimatta siitä monta lasta niillä on, minkälainen asunto niillä on jne

se vaan on eräs luonteenpiirre, joistakin se valittaminen vaan on NIIIIIIN mukavaa :whistle:

pakko peesailla tätä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei toikaan kyllä ole fiksua lasta kohtaan että jää ainokaiseksi reppanaksi kun äiti on vaan laiska :(

Voi :'( Onhan se ihan kauheeta, et perheeseen ei synny ei-haluttuja lapsia.
Mä mielummin pidän tän parisuhteeni ja elämäni kunnossa ja elän nyt unelmaani yhden lapsen äitinä, ku et alkaisin tekee väkisin toista lasta ja pilaisin kaiken.

Alkuperäinen kirjoittaja Oravannahka:
Ei toikaan kyllä ole fiksua lasta kohtaan että jää ainokaiseksi reppanaksi kun äiti on vaan laiska :(

tää on vähän sama kun ottaa vaikka koiran eikä ota sille lajitoveria seuraksi. saamarin eläinrääkkääjät..
:saint:

Ai saakeli, nyt oon vielä eläinrääkkääjäkin :'( B)

tää on vähän sama kun ottaa vaikka koiran eikä ota sille lajitoveria seuraksi. saamarin eläinrääkkääjät..

miten voit elää ittes kanssa.. :D joo meilläkin tällä hetkellä yksi lapsi ja lisää ei tule ainakaan lähivuosina ja tätä on monen ihmisen hyvin vaikee ymmärtää.. |O

miten voit elää ittes kanssa.. :D joo meilläkin tällä hetkellä yksi lapsi ja lisää ei tule ainakaan lähivuosina ja tätä on monen ihmisen hyvin vaikee ymmärtää.. |O

Me ollaan miehen kans puhuttu, et eiköhän meille yksi lapsi riitä.
Näin ollaan onnellisia :heart:

Minusta kyllä tuntuu pikemminkin siltä, että pääsen helpommalla kuin kaverini, jolla on 1 lapsi - minulla 3. Hän joutuu koko ajan kehittelemään tekemistä ainokaiselleen, kun taas nuo 3 parhaassa tapauksessa keksivät keskenään puuhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Miseliini:
Minusta kyllä tuntuu pikemminkin siltä, että pääsen helpommalla kuin kaverini, jolla on 1 lapsi - minulla 3. Hän joutuu koko ajan kehittelemään tekemistä ainokaiselleen, kun taas nuo 3 parhaassa tapauksessa keksivät keskenään puuhaa.

Voihan sen noinkin ajatella :)

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
totta! Sinulla on oikeus nauttia lapsestasi eikä kukaan voi sanoa, että sinulla on helpompaa kuin esim. 4 lapsen äidillä. Lapset ja elämä on yksilöllistä ja joku 1 lapsen äiti voi kokea elämänsä rankemmaksi kuin 4 lapsen äiti. Ei niitä voi verrata. Jokainen voi vaikuttaa suomessa omaan lisääntymiseensä ja kannattaisikin. Tosin nykyään on yhä enemmän perheitä joilla ei ole minkäänlaista tukiverkkoa, koska asutaan kaukana sukulaisista, kaikki vielä työelämässä jne. Meillä tämä tilanne ja välillä se ottaa päähän ja voin sanoa, että olen todella kateellinen välillä ihmisille, jotka voivat hoitaa parisuhdetta ja saavat lapset joskus hoitoon. Tosin en sitä ääneen sano. itsehän ollaan tilanne tiedetty jo ennen lasten saantia.

Peesi. Meilläkään ei ole lainkaa sukulaisia apuna, naapurista saa apua hätätilanteessa. Joskus kyllä kun kaveri (jolla appivanhemmat päivittäin apuna ja lapset viikoittain yökylässä jotta vanhemmat saa omaa aikaa) valittaa, niin tekisi mieli hymähtää jotta joo, onhan se raskasta. Jotkut vaan on sitä tyyppiä että pitää valittaa.

Peesi. Itseasiassa minä ainakin kuulen paljon enemmän monguntaa yhden lapsen vanhemmilta kuinka pää hajoo kotona, ei keksi itselle eikä lapselle tekemistä ja virikkeitä, pakko päästä jo töihin ja pois kotoo.. Meillä kanssa 3 pientä lasta ja ihan 24/7 tätä sirkusta miehen kanssa pyöritetään ilman tukiverkkoja. Mutta ehkä tässä on sitten sen verran puuhaa ettei ehdi valittamaan! :)

Ihan pakko sanoa vielä lopuksi että jos joltain olen valitusta tottunut kuulemaan niin menee kyllä tuonne täysin lapsettomien pariskuntien puolelle.. Tosissaan kun molemmat ollaan töissä ja sitten harrastetaan niin perkeleesti ettei ehditä enää yhdessä olla. Se on todella suhteellinen käsite tämä "oma aika" ja "yhteinen aika"...

Alkuperäinen kirjoittaja jep:

Peesi. Itseasiassa minä ainakin kuulen paljon enemmän monguntaa yhden lapsen vanhemmilta kuinka pää hajoo kotona, ei keksi itselle eikä lapselle tekemistä ja virikkeitä, pakko päästä jo töihin ja pois kotoo.. Meillä kanssa 3 pientä lasta ja ihan 24/7 tätä sirkusta miehen kanssa pyöritetään ilman tukiverkkoja. Mutta ehkä tässä on sitten sen verran puuhaa ettei ehdi valittamaan! :)

Ihan pakko sanoa vielä lopuksi että jos joltain olen valitusta tottunut kuulemaan niin menee kyllä tuonne täysin lapsettomien pariskuntien puolelle.. Tosissaan kun molemmat ollaan töissä ja sitten harrastetaan niin perkeleesti ettei ehditä enää yhdessä olla. Se on todella suhteellinen käsite tämä "oma aika" ja "yhteinen aika"...

Kyllä mäkin valitan aina välillä, kukapa ei. Mut onneksi ei tarvii valittaa sitä rahan/ajan/tilanpuutetta kun siihen pystyn itse vaikuttamaan paljonkin.
Valintojahan nää on!

Yhteistyössä