Miks ihmeessä olen aivan dead, kun pääsen töistä kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kroohpyyh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kroohpyyh

Vieras
Käyn päivätöissä, 7,5 tuntia/pv. Aamulla ja iltapäivällä lapsen vienti ja/tai haku päivähoidosta riippuen miehen työhön menoajoista. Aamulla herätys kuuden nurkilla ja iltapv:llä kotona neljän jälkeen.

Meillä on yksi lapsi, joten mahdotonta rumbaa ei kotona lapsen kanssa ole. Tosin vaatii paljon seuraa. Enkä siinä näekään pahaan ja haluaisin lapseni kanssa sen illan viettääkin, mutta kun väkisin painuu silmät kiinni, kun pääsee kotiovesta sisään. Tuntuu kuin olis tehnyt jotain oikein urakalla. Työtahti aina jotain päivinä kova, mutta ei fyysisesti vaan henkisesti rakas. Silmät eivät meinaa pysyä millään auki ja väkisin meinaan nukahdella sohvalle. Tuntuu jo kurjalta lapsen puolesta, kun kysyy aina, "äiti, ethän sä nuku". Eikä sitä meinaa ihan peruskotihommiakaan jaksaa.

Pidempään on tätä jo jatkunut ja mm. kilpirauhasen vajaatoiminta ja sokeritauti on lääkärin toimesta poissuljettu. Ei osannut sanoa, mikä muu sairaus voisi aiheuttaa tällaisen väsymyksen. Työhuoneessani on erittäin huono ilmanvaihto eli ei tule huoneeseen uutta raikasta ilmaa, saatikka, että huone olisi viileä. On tosi kuuma.Rakennus, jossa työhuoneeni sijaitsee, on rakennettu joskus 70-80 -luvulla.

Kotona on tehty hometestit eli homeen aiheuttama oire ei voi olla.

Voiko väsymykseni johtua tuosta huonosta sisäilmasta vai mistä ihmeestä tämä voi johtua? Ruokavaliotakin olen muuttanut kevyemmäksi ettei ainakaan vääristä sokereista ja hiilareista johtuisi tämä uneliaisuus. Niin ja yöunta on n. 6-7,5 tuntia/yö, millaisia unia olen nukkunut jo toista vuosikymmentä. Tätä väsymystä ollut vuoden verran.

Mulla kanssa ihan krooninen väsymys. Tosin omalla kohdalla olettaisin sen johtuvan siitä, että yöunet jäävät liian lyhyiksi. Aamulla siis herätys viideltä, duuniin kuudeksi. työpäivän pituus keskimäärin 7,39h, meillä on neljänviikon tasoitus työajoissa. Kotiin siis ehdin yleensä keskimäärin kahden-kolmen välillä.No illalla sitten ei malta mennä nukkumaan ennenkuin joskus 23, katselen telkkaa, luen ja teen kotihommia,lenkitän koiria ym. ei vaan tahdo riittää minulle tuo 6-5h unta. Olen kuullut, että tosiaan toi huono ilmanlaatukin asunnossa vaikuttaisi väsymykseen. Ja joillakin tutuilla myös syömätottumukset vaikuttavat. Myös se, että minkälaista työtä teet voi vaikuttaa. Itsellä keskiraskas fyysinen työ, ja toisinaan työpäivän jälkeen ihan kuitti.

Yhteistyössä