miks hitossa joku haluaa lähihoitajaksi?

  • Viestiketjun aloittaja "miksi"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kyselee tietämätön;29003608:
Onko lähihoitajalla oltava hyvä matikkapää? Mainitsit tuossa lääkehoidon. Eli onko niin ettei kouluun kannata edes hakea heikolla matikan taidolla?
Lääkelaskuja voi tehdä noin kolmella eri kaavalla. Tenteissä niitä motivoidaan opettelemaan, sillä jos laskuissa on yksikin virhe, niin koko koe menee uusiksi. Eivät ne laskut ylitsepääsemättömän vaikeita kuitenkaan ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja voisko joku lähäri;29003741:
vastata muakin kiinnostaa, paljonko niitä tauteja kannetaan kotiin oman perheen riesaksi?
Siis mitä tauteja? Joo, olen joskus saanut töistä vatsataudin. Mutta sen nyt voi saada mistä tahansa muualtakin, samoin kuin flunssan tms. Ei ne vanhainkodit mitään leprasiirtoloita ole...
 
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
surkea elämä
Lääkelaskuja voi tehdä noin kolmella eri kaavalla. Tenteissä niitä motivoidaan opettelemaan, sillä jos laskuissa on yksikin virhe, niin koko koe menee uusiksi. Eivät ne laskut ylitsepääsemättömän vaikeita kuitenkaan ole.
Mulla aina stoppaa kouluun haku siinä kun puhutaan matikasta. Kertotauluja kun ei tullut opeteltua. Koulunkäynti erityisluokalla pienessä tuppukylässä oli mitä oli. Itse luottamus nollassa.
 
lh= fiksu valinta
Alkuperäinen kirjoittaja voisko joku lähäri;29003741:
vastata muakin kiinnostaa, paljonko niitä tauteja kannetaan kotiin oman perheen riesaksi?
No ei kyllä sen enempää, kuin cittarista tai bussistakaan. Siellä typerien lähärikoulussa kuitenkin käsitellään esim. sellainen asia kuin aseptiikka, mikä sulle on ilmeisen vierasta...
 
"niinno"
lääkehoito ei ole pelkkää matikkaa.. Pitää ymmärtää, mitä lääke tekee ja miten se vaikuttaa ja mitä tapahtuu jos jokin menee pieleen, eli lääke ei sovi/asiakas ottaa niitä väärin tms ja osata huomata se. Lääkehoidossa matematiikkaa tärkeämpää on osata seurata lääkkeiden vaikutuksia ja se kuuluu aika olennaisesti meidän työhömme.

Toki perushoitoa on paljon, mutta koska me olemme lähellä niitä ihmisiä ja näemme heitä eniten koko hoitoporukasta, on meillä aika iso vastuukin, että asiat menee oikein ja hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
Siinäpä se
LÄHIHOITAJA VOI TYÖSKENNELLÄ AIKA MONESSA PAIKASSA

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittaneen lähihoitajan työ sisältää käytännön hoito- ja hoivatyötä, kasvatusta, kuntoutusta ja asiakaspalvelutehtäviä. Työn lähtökohtana on asiakkaan tai potilaan kokonaisvaltainen kohtaaminen.

Lähihoitajan työpaikkana voi olla esimerkiksi asiakkaan koti, sairaala, terveyskeskus, päiväkoti, hoitolaitos, hammaslääkäriasema tai ambulanssi. Lähihoitajat voivat toimia myös itsenäisinä ammatinharjoittajina tai työskennellä ulkomailla.
Asiakaspalvelun ja tietohallinnan koulutusohjelma

Koulutusohjelmasta valmistunut lähihoitaja voi työskennellä esimerkiksi terveyskeskuksen vastaanotossa, vuodeosastolla, poliklinikalla tai saneluiden kirjoitusyksikössä. Potilasvastaanotossa hän esihaastattelee potilaita ja huolehtii ajanvarauksista. Hän voi myös kirjoittaa puhtaaksi sairauskertomuksia ja lausuntoja.
Ensihoidon koulutusohjelma

Ensihoitoon suuntautunut lähihoitaja voi työskennellä esimerkiksi päivystyspoliklinikalla, kirurgisella poliklinikalla tai leikkausosastolla. Hän vastaanottaa potilaita ja osallistuu heidän hoitoonsa. Lisäksi lähihoitaja voi työskennellä perustason hoitotehtävissä ambulanssissa esimerkiksi sairaankuljettajana.
Kuntoutuksen koulutusohjelma

Kuntoutukseen erikoistunut lähihoitaja voi työskennellä esimerkiksi asiakkaan kotona, sairaalassa, toimintakeskuksessa, kuntoutumislaitoksessa tai terveyskeskuksessa. Hän avustaa ja ohjaa asiakasta päivittäisissä toiminnoissa ja liikkumisessa sekä apuvälineiden käytössä. Lisäksi lähihoitaja antaa asiakkaalle tuki- ja liikuntaelimistön hoitoja, kuten hierontaa.
Lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen koulutusohjelma

Koulutusohjelmasta valmistunut lähihoitaja voi työskennellä lastentarhassa, perhepäivähoitajana kotona, koululaisten iltapäiväkerhossa, lastenkodissa tai koulunkäyntiavustajana koulussa. Hän suunnittelee ja toteuttaa lasten päivähoitoa sekä ohjaa lasten toimintaa ja leikkiä. Sairaalassa työskentelevä lähihoitaja huolehtii lasten ja nuorten perussairaanhoidosta.
Mielenterveys- ja päihdetyön koulutusohjelma

Koulutusohjelmasta valmistuneen lähihoitajan yleisimpiä työpaikkoja ovat psykiatriset sairaalat, päivätoimintakeskukset, kuntoutuskodit, vanhusten hoitolaitokset, päihdehuollon yksiköt ja asumispalveluyksiköt. Lähihoitaja hoitaa ja kuntouttaa mielenterveysongelmista kärsiviä potilaita tai huumeiden ja päihteiden käyttäjiä kuuntelemalla, tukemalla ja auttamalla jokapäiväisissä toimissa.
Sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelma

Koulutusohjelmasta valmistunut lähihoitaja osallistuu sairauksien hoitoon ja huolehtii ihmisten perustarpeista kuten ruokailusta, hygieniasta ja muusta hyvinvoinnista. Hän voi työskennellä terveyskeskuksessa, sairaalassa, yksityisellä lääkäriasemalla, vanhainkodissa, palvelutalossa, kotipalvelussa tai kotisairaanhoidossa.
Suun ja hampaiden hoidon koulutusohjelma

Hampaiden hoitoon suuntautunut lähihoitaja avustaa hammaslääkäriä tutkimuksissa ja hoidossa, sekä huolehtii vastaanoton toimivuudesta. Hän työskentelee terveyskeskuksen hammashoitolassa, hammaslääkärin yksityisvastaanotolla tai hampaiden hoitoon erikoistuneella klinikalla.
Vammaistyön koulutusohjelma

Vammaistyöhön suuntautunut lähihoitaja avustaa vammaisia arkipäivän askareissa ja auttaa suoriutumaan erilaisista tehtävistä. Hän järjestää viriketoimintaa ja voi osallistua myös kuntoutukseen. Lähihoitaja voi työskennellä vammaisen kotona, palvelutalossa, työ- tai toimintakeskuksessa, perhekodissa, vammaisjärjestössä tai vammaisten hoitolaitoksessa.
Vanhustyön koulutusohjelma

Vanhustyöhön erikoistunut lähihoitaja voi työskennellä kotipalvelussa, päiväkeskuksessa, päiväsairaalassa, terveyskeskuksen vuodeosastolla, vanhainkodissa tai sairaalassa. Kodinhoidossa työskentelevä lähihoitaja huolehtii vanhusten perushoidosta ja arkipäivän askareista sekä avustaa asioinnissa kodin ulkopuolella. Laitoksessa työskentelevä lähihoitaja huolehtii vanhusten perushoidosta kuten peseytymisestä, pukeutumisesta, ruokailusta ja lääkkeiden antamisesta sekä virikkeiden järjestämisestä.
 
Rakkaudesta perseisiin, kiitos sille joka tuon sanoi tässä ketjussa. :D

Hurjan tärkeää työtä tekevät, toivoisin vain että lähihoitajiksi ei ajautuisi ihmisiä, jotka eivät sitä työtä aidosti halua tehdä. Työ on varmasti raskasta, vuorotyö raskasta ja palkka ei mikään erityisen hyvä, joten jokainen motivoitunut ja hyvin työnsä tekevä hoitaja ansaitsee :flower:
 
öööh
Mä hain lähihoitaja kouluun sen takia, kun niillä riittää töitä! Varsinkin vanhuspuolella. Aion itse suuntautua nimenomaan vanhuspuolelle. Vanhuksia tulee jatkuvasti lisää ja ne tarvitsevat hoitajia. Olisiko teistä kiva, kun olette vanhainkodissa ja hoitaja sanoo teille "hyi hiton vanhus, oot sitte paskonu housuus, en varmana pese sua!!! ÄLLÖÖ"
 
"Milli"
Kyllä lähihoitajan työ on tärkeää ja arvokasta työtä. Itse aloitin hoitajan urani silloin, kun lähihoitajan koulutusta ei edes ollut. Valmistuin perushoitajaksi ja sitten myöhemmin opiskelin ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajaksi. Voi olla, että lähihoitajia koulutetaan paljon, mutta tuskin koulutettaisiin, jos porukkaa valmistuisi koko ajan vain työttömiksi. Vanhuspuolella riittää kyllä työtä, eikä mielenterveys- ja päihdepuolellakaan työt vähene.
 
no problem
Alkuperäinen kirjoittaja surkea elämä;29003824:
Mulla aina stoppaa kouluun haku siinä kun puhutaan matikasta. Kertotauluja kun ei tullut opeteltua. Koulunkäynti erityisluokalla pienessä tuppukylässä oli mitä oli. Itse luottamus nollassa.
Sitten kun valmistut niin siellä on ylihoitsu joka huutaa sulle jos teet laskuvirheen. Ylihoitsu osaa kertolaskut koska lekuri huutaa sille jos sen luottamus kehittyy liian korkeaksi.

Anna ryyppyä jos stoppaa.
 
"Vieras"
Mikä vika on mummojen pyllyjen pesussa? Sun pyllyäkö ei tartte pestä kun olet vanha ja avuton? Arvostan työtä suuresti, itse en pärjäisi siinä hetkeäkään.
Sitä en tajua kyllä miksi vanhuksia tai lapsia inhoavia (tai jompiakumpia inhoavia) työkkärit pakottaa opiskelemaan alalle. Motivaatio nollassa ja energia kuluu potilaiden/hoidettavien ja heidän omaistensa haukkumiseen.
 
"Milli"
Alkuperäinen kirjoittaja surkea elämä;29003824:
Mulla aina stoppaa kouluun haku siinä kun puhutaan matikasta. Kertotauluja kun ei tullut opeteltua. Koulunkäynti erityisluokalla pienessä tuppukylässä oli mitä oli. Itse luottamus nollassa.
Ne opettaa kyllä koulussa matikan ihan alusta ja tukiopetusta saa. Älä nyt matikan takia jätä hyvä ihminen hakematta. Lääkelaskuthan ne tärkeitä on ja niitä tahkotaan niin kauan, että kaikki oppii.
 
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
"vieras"
Taitaa olla sama aloittaja, joka toisessa ketjussa kyseli miksi joku haluaa gynekologiksi... Ihmefiksaatio taas jollakin. Älä aloittaja unohda UROLOGEJA tai GASTROENTEROLOGEJA... :D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kyselee tietämätön;29003608:
Onko lähihoitajalla oltava hyvä matikkapää? Mainitsit tuossa lääkehoidon. Eli onko niin ettei kouluun kannata edes hakea heikolla matikan taidolla?
Meillä oli opinnoissa melkein joka kokeen yhteydessä lääkelaskuja ja ne oli oltava oikein, muuten ei päässyt tentistä läpi. Eli suht hyvä matikkapää pitää olla. Itse olen lh enkä ole koko viikkoon pessyt kenekään takapuolta.
 
"vieras"
Halusin nuorena tyttönä päiväkodin tädiksi ja hakeuduin lähihoitajakouluun, matkan varrella jäi lapset toissijaiseksi ja päädyin mummuin ja pappoin seuraan useaksi vuodeksi. Elämäni parhaimpia vuosia ja eipä päällimmäisenä ole persuun pesut jääneet mieleen kylläkään.
Nykyään työskentelen tekstinkäsittelyssä ja purkaan lääkäreiden saneluja.
 
[QUOTE="vieras";29003425]Lähihoitaja tekee aika paljon muutakin kuin vain pesee pyllyjä, jopa siellä vanhustyössä.[/QUOTE]

Niinpä. Ja jos ei tuota tajua niin on aika helvetin tyhmä. Mutta todella typerä ja naurettava provohan tämä alootus on. En vain tajua miks jotkut ei tajua, että lähihoitajia todellaki tarvitaan. Todella lapsellista provota ap:n tavoon.
 

Yhteistyössä