Mikrossa lämmitettyä ruokaa.. ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
... kuullut enkä omakohtaisesti havainnut. ei ollut koliikkia. ja eikö se koliikki yleensä ole ennen sitä kuin kiinteitä aletaan syömään??? vai maidostako tässä nyt puhutaankin?

Lapsi syö harvemmin mikrossa lämmitettyä ruokaa ensimmäisenj 3kk aikana, milloin sitä koliikkia esiintyy. Vai onko tutkimuksessa analysoitu koliikin suhde tissimaidolla eläviin ja korvikkeella eläviin ja erityisesti niihin, joiden korvike on lämmitetty mikrossa.

lämmitin alle 1v. ruoan aina vesihauteessa, mutta eihän koliikkilapset ole syöneet vielä mitään kiinteää tai ainakaan lämmitettyä kiinteää ruokaa. Koliikkihan kestää muutaman viikon iästä n. kolmen kuukauden ikään.

Perustuisikohan tämä siihen tutkimukseen, jossa selvitettiin, että mikrossa lämmitettyyn ruokaan irtoaa paljon haitallisia kemikaaleja ruoka-astiasta. Eli esim. muovikipoista ja vastaavista (myös tuttipulloista) irtoaa lämmitettäessä kaikennäköisiä kemikaaleja, joita ei todellakaan suositella syötäväksi...

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Mistäs moinen tutkimus?
Meillä oli vaikea koliikki, ja mikrossa lämmitettiin maidot syntymästä asti. (Söi lypsettyä maitoa ekat pari kuukautta)

En muista mistä lie tutkimus peräisin mutta jostain lehdestä sitä joskus olen lukenut...

Olen käyttänyt mikroa, siinähän on kyse molekyylien liikuttamisesta joten ruoka lämpenee näin.
Kuuntelet kuitenkin radiota :) Sekin saadaan aikaan sähkömagneettisella säteilyllä.

Minä lämmitän kaikki vauvan ateriat (paitsi tissimaidon saa suoraan tissistä) mikrossa. Siinähän on tosiaan vain molekyylien liikuttamisesta kyse.
Ja ruuat olen lämmittänyt lähes aina lasi-keramiikka-astioissa.

Kyse on varmaan tästä. Oma anoppini puhui samasta asiasta viimeksi kun nähtiin.

"Muoveja ja kemikaaleja tutkinut Turun yliopiston fysiologian professori Jorma Toppari ei koskaan syö ruokaa kuumalta muovilautaselta. Hän neuvoo muitakin seuraamaan esimerkkiä.

- Kuumennettaessa muovista irtoaa haitallisia kemikaaleja.

- En lämmitä edes mikroruokia niiden muovisissa tarjoiluastioissa, vaan kumoan ne perinteisille posliinilautasille. Kehotan kaikkia käyttämään tavallisia posliinilautasia, Toppari sanoo.

Topparin vinkki on ajankohtainen, sillä tämän viikon alussa Suomessa vedettiin markkinoilta pois kuusi muovipitoista lelua ja lastentarviketta. Ne sisälsivät liikaa muovien pehmentimiä eli ftalaatteja.

Osa ftalaateista on lisääntymiselle vaarallisia, ja ne vähentävät miesten siittiöiden määrää ja tuotantoa. Länsimaisten miesten siittiöiden määrä on huvennut huolestuttavasti viimeisen 50 vuoden aikana.

Ftalaateille altistutaan pääasiallisesti suun kautta. Kuluttajaviraston mukaan kaikkea altistumista tämän tyyppisille aineille tulee välttää."

http://www.pohjalainen.fi/arc_article.jsp?article=363729

Itselläni ei ole ollut mikroa 15 vuoteen eli sen jälkeen kun muutin lapsuuden kotoa pois. En koe asiasta olevan muuta haittaa, kuin että sähkönkulutus on pitkäkestoisempaa muilla lämmitysmenetelmillä. Mies aina silloin tällöin sen hankintaa ehdottaa, varsinkin nyt kun vauva on tulossa. Mutta itse en koe sitä tarpeelliseksi, päinvastoin, mistäpä niistä todellisista haitoistakaan loppujen lopuksi tietää.

Yhteistyössä