mikäs toimis tähän kun 3v alkanut potkimaan ja lyömään ja kun komentaa nauraa päälle ja jatkaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja öööööhhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

öööööhhhh

Vieras
Tänään tää meni niin että kun löhöiltiin sohvalla katteltiin telkkua,ipana alko mua potkimaan. Kielsin,tyttö nauroi ja jatkoi.. sanoin vaihtavani paikkaa jos potkii äitiä.. tyttö jatkoi ,nousin ja tyttö alkoi itkeä,pyysi syliin. Otin tietty,selitin miksei toisia saa potkia jnejne ,hetken päästä sama potkiminen toistui sohvalla. Seuraavalla kerralla nostin syliin kun ei uskonut kieltoa ja kannoin nurkkaan. Vieressä olin kokoajan ja pistin takas nurkkaan jos aiko lahteä,onneks ei tossa tyttö ruvennut nauraa vaan oli vakavana,itkukin tuli. Mut siis miten noissa pitäs toimia ko ruoes itsellä lyömään ihan tyhjää?? mikä olis hyvä rangaistus noissa tilanteissa??

Jäähy! ja minuutti per ikävuosi. En kyllä ottaisi syliin tuossa tilanteessa jos potkii eikä usko. Vaatisin olemaan kunnolla ja pyytämään anteeksi ennenkuin ottaisin syliin. Ja heti jos potkiminen alkaa,niin lapsi pois sylisä ja tiukalla äänellä: NOIN ET TEE!ketään ei potkita,pyydä anteeksi.

Itse en käytä jäähyjä ollenkaan joten meillä vastaavissa tilanteissa menettelen seuraavasti meidän 3v. tytön kanssa; tänään sylkäisi päälleni kun piirrettiin yhdessä (ennen ei ole tällaista tehnyt, joten ilmeisesti halusi juuri nähdä mitä äiti tekee), joten sanoin tiukasti silmiin katsoen tytölle että noin ei tehdä ja nyt äiti lopettaa piirtämisen ja lähtee keittiöön jatkamaan hommiaan kun tuolaista teit. Vaadin pyytämään anteeksi ja lähdin pois. No, itkuhan tytöltä pääsi ja kun oli rauhoittunut niin juteltiin asiasta uudelleen vielä ja sovittiin että niin ei tehdä. Ei yrittänyt enää uudelleen. Sama toimii kun jos yrittää potkia tai huotoa käsillään...

vaikea tytön on tietää, milloin nostetaan syliin nurkkaan viemistä varten, milloin muuten vain ja mikä on anteeksipyyntö ja mikä yritys sivuuttaa konfliktitilanne. meidän poika on tuota mielistelemistä harrastanut varmaan vuoden ikäisestä, että tietää kokemuksesta mikä äitiä ärsyttää ja yrittää äkkilähentelyllä väistää moitteet ja jatkaa sitten potkimista tms siitä mihin jäikin.

vaikkei tyttö osaisi pyytää anteeksi, niin ymmärtääkö ja osaa vastata jotenkin kuitenkin jos kysyt, että pyydätkö anteeksi? ja sitten syliin, jos vastaus on juu.

Minä nappaisin kiinni käsistä, estäisin potkimisen, ja kieltäisin sen verran tiukasti että lapsi tajuaa mun olevan tosissani. Jos nauraisi, eikä pyytäisi anteeksi, niin istuisi jäähyllä kunnes hymy hyytyy ja anteeksipyyntö tulee.

Millä järjellä sanot lapselle vaihtavasi paikkaa jos jatkaa lyömistä?! Miksei pelkkä kielto riitä? Lapsi saa siinä jo periksi kun lähdet paikkoja vaihtelemaan. Mikset ota yksinkertaisesti kiinni käsistä, katsot silmiin ja kiellät.
Luultavasti kaipasi huomiota, saako sitä tarpeeksi? Jos vain löhöilet sohvalla??

mä sanon kovaa "Ei saa potkia äitiä sattuu!" jos jatkaa talutan kädestä eteisen lattialle istumaan ja sanon että nyt joudut jäähylle koska olet tuhma. Ei se siellä kovin kauaa ole kun on vielä alle 2v enkä oo varma miten paljon ymmärtää mutta ainakin poika tulee halaamaan ja sanoo aanteetti (anteeksi). Ei onneksi paljoan oo potkimista ollu vielä ainakaan, kokeilee sitten eritavalla esim, heittelemällä tavaroita ja kiusaamalla koiraa.

No tuo supernanny neuvoo: Yksi varoitus-> jäähylle vienti ja silmien tasolla selitys, miksi. Viiden hiljaisen minuutin jälkeen lapsen luo, taas selitys miksi on jäähylle joutunut ja anteeksipyyntö + halit. Jos lapsi nousee ite jäähyltä, se viedään sinne sanaakaan sanomatta uudestaan ja uudestaan.

meidän lapsella mitkään jäähyt toimi. Eihän se edes pysy sielä. Ja jatkaa huonoa käytöstä vaikka koko päivän. Se pitää jäähyäkin leikkinä/vitsinä. Ainoa mikä herättäis meidän lapsen olis helvetin moinen piiska. Tosin se on rikos..

meidän lapsella mitkään jäähyt toimi. Eihän se edes pysy sielä. Ja jatkaa huonoa käytöstä vaikka koko päivän. Se pitää jäähyäkin leikkinä/vitsinä. Ainoa mikä herättäis meidän lapsen olis helvetin moinen piiska. Tosin se on rikos..

Lapsi täytyy viedä sinne jäähylle takaisin niin kauan että on siellä vaaditun ajan. Supernannyssa kerran yks muksu tais 4h asiasta kiukutella kunnes luovutti. Vanhemmilla hiki valui kun hakivat tyttöä pitkin isoa asuntoa, mutta tosiaan näyttivät että periksi ei anneta ja seuraava kerta meni jo paremmin.

• Tykkää
Reactions: lpktk
En minäkään itse lähtisi vaihtamaan paikkaa. Koirien kohdalla puhutaan dominanssiongelmasta, ja sama kyllä koskee lapsia. Lapsilla on laumassa oma, tärkeä paikkansa mutta vanhemmat ovat lauman johtajia.
Lapsi saisi jäähyä, tai pitäisin lyömäaseen (sen käden tai jalan) hallussani vähän aikaa, jos kerran kielto ei tepsi (pitää olla varovainen, ettei satuta, vain sellaista tukevaa, hellää holding-tyyppistä pitämistä). Selittäisin että äitiä ei saa satuttaa ja sinun kuuluu se nyt oppia. Selittäisin myös, että sinua saattoi harmittaa kun äiti katsoi telkkaria eikä sinua. Olisitko halunnut tehdä jotakin yhdessä?

kuulostaa tutulta. Meillä se taitaa olla huomionhakuisuutta suurimmaksi osaksi. Minä teen näin kun lapsi yrittää lyödä tai nauraa kun kiellän tekemästä jotain. Jos sana ei mene perille otan pojan eteeni seisomaan, itse menen hänen tasolleen polvilleen maahan,käsken katsomaan minua silmiin(joskus se on hyvinkin vaikeaa) kun poika katsoo silmiin, niin kysyn onko tuo oikein? saako noin käyttäytyä. joskus poika on hiljaa ja yrittää siirtää katsettaan muualle, mutta pysyn lujana ja kysyn uudestaan.. Vastaus tulee ja selitän, miksi näin ei saa tehdä. Sitten haluan anteeksi halauksen. meillä toimii tämä. Ja kyseessä on oikeesti todella vilkas juuri 4v täyttänyt..

Mulla on sellanen kokemus että kun tämä kohta 8vuotias, oli sellanen 4v. Aloitta tuollaiset kiusallaan satuttamiset, Aloitin minä jäähyt ja mitä tiukempi olin sitä kamalampi oli lapsen käytös, ja olin tiukempi, pyrin totaaliseen 100%johdonmukaisuuteen aina. Kielto ja varoitus, jos ja kun jatkoi-> jäähy. siellä piti olla 1min per ikävuosi,mutta aika alkoi vasta kun lapsi oli kunnolla.

No lapsen ollessa 5v tilanne oli se että häntä joutui pitämään kiinni joka jäähy tilanteessa km.30min, joskus jopa 1tunnin että rauhottui(yritti purra potkia,lyödä,sylkeä,raapia eikä mitään varonut,riehui kuin eläin ilman vaarantajua että itteekin voi sattua, hakkas päällänä jähäyttäjää).

No tulin sit siihen tulokseene ttä ei siitä ole mitään hyötyä, pikemminkin haittaa. alettiin perheneuvolakäynnit, sielläkin oltiin sitä mieltä että tämä ei toimi meidän lapsen kohdalla,koska tappelee niin kovin jäähyä vastaan että itseasiassa alunperäinen jäähyn syy unohtuu heti alkuunsa.

No perheneuvolan työntekijä sitten neuvomaan että lapsen kanssa pitää leikkiä ja viettää aikaa, vastasin että no monta tuntia päivässä leikitään,pelataan,piirretään yms yhdessä koska se on ainoa keino pitää lapsen käytös aisoissa(nimittäin tässä vaiheessa nuorempi sisarus oli lähtenyt liikkeelle ja joutui isomman kohteeksi). Kävi selväksi että lasta kehutaan ja ohjataan, lapsen kanssa käydään läpi asioita. Lapsella oli voimaeläin jonka avulla opeteltiin kaveruustaitoa. Oli tarrapalkintosysteemi (jota oli käytetty oikein).

Niin perheneuvola ei löytänyt mitään vikaa vanhemmuudesta, eikä heillä ollut mitään uutta annettavaa. Hän oli vielä sitä mieltä että ihan normaali poika vaikka tempperamenttinen. Minä kun olin lukenut kaiken maailman tietoa vaikka mistä olin sitä mieltä että jotain on kuitenkin vialla ja 6vuotiaana päästiin lastenlinnan neurologille ja adhd diagnoosi jäi mm.käteen. ja lääkitys jonka avulla kaveri leikki jopa 30min yhtäleikkiä nätisti, ennen ei ollut yksin ikinä keskittynyt leikkii, juoksi ja kiipeili ja riehui vaan

Aina ne jäähytkään ei siis auta.

ap sulle sanoisin että puutu tiukasti toisten kiusaamiseen/satuttamisenn,mutta vahvista niitä myönteisiä puolia mahdollisimman paljon. se tie kantaa paremmin.

Tsemppiä.

Yhteistyössä