Mulla on sellanen kokemus että kun tämä kohta 8vuotias, oli sellanen 4v. Aloitta tuollaiset kiusallaan satuttamiset, Aloitin minä jäähyt ja mitä tiukempi olin sitä kamalampi oli lapsen käytös, ja olin tiukempi, pyrin totaaliseen 100%johdonmukaisuuteen aina. Kielto ja varoitus, jos ja kun jatkoi-> jäähy. siellä piti olla 1min per ikävuosi,mutta aika alkoi vasta kun lapsi oli kunnolla.
No lapsen ollessa 5v tilanne oli se että häntä joutui pitämään kiinni joka jäähy tilanteessa km.30min, joskus jopa 1tunnin että rauhottui(yritti purra potkia,lyödä,sylkeä,raapia eikä mitään varonut,riehui kuin eläin ilman vaarantajua että itteekin voi sattua, hakkas päällänä jähäyttäjää).
No tulin sit siihen tulokseene ttä ei siitä ole mitään hyötyä, pikemminkin haittaa. alettiin perheneuvolakäynnit, sielläkin oltiin sitä mieltä että tämä ei toimi meidän lapsen kohdalla,koska tappelee niin kovin jäähyä vastaan että itseasiassa alunperäinen jäähyn syy unohtuu heti alkuunsa.
No perheneuvolan työntekijä sitten neuvomaan että lapsen kanssa pitää leikkiä ja viettää aikaa, vastasin että no monta tuntia päivässä leikitään,pelataan,piirretään yms yhdessä koska se on ainoa keino pitää lapsen käytös aisoissa(nimittäin tässä vaiheessa nuorempi sisarus oli lähtenyt liikkeelle ja joutui isomman kohteeksi). Kävi selväksi että lasta kehutaan ja ohjataan, lapsen kanssa käydään läpi asioita. Lapsella oli voimaeläin jonka avulla opeteltiin kaveruustaitoa. Oli tarrapalkintosysteemi (jota oli käytetty oikein).
Niin perheneuvola ei löytänyt mitään vikaa vanhemmuudesta, eikä heillä ollut mitään uutta annettavaa. Hän oli vielä sitä mieltä että ihan normaali poika vaikka tempperamenttinen. Minä kun olin lukenut kaiken maailman tietoa vaikka mistä olin sitä mieltä että jotain on kuitenkin vialla ja 6vuotiaana päästiin lastenlinnan neurologille ja adhd diagnoosi jäi mm.käteen. ja lääkitys jonka avulla kaveri leikki jopa 30min yhtäleikkiä nätisti, ennen ei ollut yksin ikinä keskittynyt leikkii, juoksi ja kiipeili ja riehui vaan
Aina ne jäähytkään ei siis auta.
ap sulle sanoisin että puutu tiukasti toisten kiusaamiseen/satuttamisenn,mutta vahvista niitä myönteisiä puolia mahdollisimman paljon. se tie kantaa paremmin.
Tsemppiä.