Mikäs flunssavirus(?) tämä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sairaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sairaana

Vieras
Eilen herätessä suu oli kipeä. Samanlainen kipu kuin kurkkukivussa, mutta tosiaan se pistely ja arkuus tuntuu jossain tuolla suun limakalvoilla ja/tai kielen syrjässä. Piti ottaa ibuprofeeiinia ja se auttoikin kyllä. Nyt oireet on pahemmat, en saanut viime yönä nukuttua kunnolla särkylääkkeenkään kanssa ja syöminen, juominen ja puhuminen tekee kipeää. Lämpö on vähän koholla mutta ei kuumetta. Ruokahalua ei ole lainkaan kun syöminen on niin kivuliasta (siis sekä ruuan pureskelu että nielaiseminen). Kuitenkaan mitään epänormaalin näköistä suussa ei ole.

Miehellä on kuumeeton flunssa kurkkukipuineen ja yskimisineen, mutta minulla ei taas näitä oireita ole.

Enterorokoksi voisin aika varmuudella veikata.

Piti googlettaa. Enterorokko on useimmiten lasten sairaus?

Tästä tulikin mieleen, kun viime viikolla ihmettelin 1 v 3 kk lapsen mahassa sellaisia pieniä punaisia pilkkuja. Vaikutti kuitenkin enemmän joltain ihottumalta kuin rokkopilkuilta. Lapsella on ollut nuhaa ja vähän yskää, mutta ne ovat jo parantuneet.

Onko mahdollista että lapsella oli lievä enterorokko ja nyt minä olen saanut sen?!
Itselläni ei kyllä ole mitään pilkkuja ihossa eikä rakkuloita suussa.

Joka tapauksessa tälle ei kai voi tehdä mitään muuta kuin yrittää lääkitä kipuja?

Joo monesti se lapsille helpommin tulee kuin aikuisille, mutta voi tulla aikuisillekin ihan hyvin. Itselläni ollut kaksi kertaa, lievänä tosin. Mutta miehellä oli niin paha ettei viikkoon pystyny puhuun eikä syömään :( Kamala tauti. Eikä siihen oikein hoitokeinoja ole, kylmää kannattaa syödä/juoda, se on ehkä helpompaa kuin kuuman alas saaminen...

Ok, kiitos vastauksesta. Onneksi lapsi on jo parantunut, ei siis ole flunssaoireita hänellä ja se ihottuma/ pilkutkin on kadonneet. Vähän nolottaa etten tajunnut lapsen olevan sairas (vaikka kyllä niitä pilkkuja ihmettelin ja luulin joksikin allergiseksi ihottumaksi).

Nyt vaan itselle buranaa ja lepoa mahdollisuuksien mukaan.

Yhteistyössä