Mikäli noita asuisen virpojan ei anneta virpoa Palmusunnuntaina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Borkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Mun mielestä on kauheaa että aikuiset nipottaa siitä, minä päivänä nyt on oikeaoppista virpoa, ja minä ei. Toivottavasti tuo on ihan uusi juttu ja harvempi noin käyttäytyy- tosi ikävä lasten kannalta.

Mutta miksi nuo perinteet on aikuisten pitänyt sekoittaa keskenään?

Miksi perinteitä ei voida kunnioittaa sellaisina kun ne ovat olleet?

Perinteiden kuuluukin muuttua ajan saatossa, erehdysten, väärinkäsitysten jne myötä- niinhän se on aina ollut! On turhaa jahdata oikeaoppisia perinteitä tai koittaa paukuttaa niitä toisten päähän, ei se kuitenkaan enää onnistu :D

Alkuperäinen kirjoittaja eeeeeee:
Mun mielestä on kauheaa että aikuiset nipottaa siitä, minä päivänä nyt on oikeaoppista virpoa, ja minä ei. Toivottavasti tuo on ihan uusi juttu ja harvempi noin käyttäytyy- tosi ikävä lasten kannalta.

Siksi, että ne on eri puolilla maata erilaisia ja nykyään ihmiset liikkuu ja perinteet ihmisten mukana.

No jos minä lapsena 70-luvulla olen virponut noita-asuisena palmusunnuntaina, niin siinä on riittävästi perinnettä minulle jatkamaan hommaa samaan tapaan. Kuten muutkin täällä meillä päin tekee. Itse asiassa vasta aikuisena kuulin, että muitakin tapoja on :-) Eli tuo on meille se oikea perinne ja ärsyttää, että se sinusta on jotenkin väärä perinne.

Se miten asiat on tehty sata vuotta sitten on jo eri asia, eikä mun lasten tarvitse sen mukaan nyt käyttäytyä.

Mua itteäni kiinnostais tietää missä vaiheessa tuo on tapahtunut että tosiaan trullit ovat alkaneet virpoa palmusunnuntaisin, kun nämä perinteet eripuolilla Suomea ovat ajoittuneetkin eripäiville alkujaan ja niiden taustatkin ovat aivan eriä.

Vaikka ihmiset liikuisivat niin perinteitä tulis kuitenkin kunnioittaa mun mielestä. Nämä kaksi erilaista hyvinkin vanhaa perinnettä ovat vaan jääneet täysin markkinahössötyksen alle, eikä niiden perimmäistä tarkoitusta varmaan monikaan vaivaudu selvittämään edes.

Alkuperäinen kirjoittaja hops:
Alkuperäinen kirjoittaja eeeeeee:

Siksi, että ne on eri puolilla maata erilaisia ja nykyään ihmiset liikkuu ja perinteet ihmisten mukana.

Mua itteäni kiinnostais tietää missä vaiheessa tuo on tapahtunut että tosiaan trullit ovat alkaneet virpoa palmusunnuntaisin, kun nämä perinteet eripuolilla Suomea ovat ajoittuneetkin eripäiville alkujaan ja niiden taustatkin ovat aivan eriä.

Vaikka ihmiset liikuisivat niin perinteitä tulis kuitenkin kunnioittaa mun mielestä. Nämä kaksi erilaista hyvinkin vanhaa perinnettä ovat vaan jääneet täysin markkinahössötyksen alle, eikä niiden perimmäistä tarkoitusta varmaan monikaan vaivaudu selvittämään edes.

No jos minä lapsena 70-luvulla olen virponut noita-asuisena palmusunnuntaina, niin siinä on riittävästi perinnettä minulle jatkamaan hommaa samaan tapaan. Kuten muutkin täällä meillä päin tekee. Itse asiassa vasta aikuisena kuulin, että muitakin tapoja on :-) Eli tuo on meille se oikea perinne ja ärsyttää, että se sinusta on jotenkin väärä perinne.

Se miten asiat on tehty sata vuotta sitten on jo eri asia, eikä mun lasten tarvitse sen mukaan nyt käyttäytyä.

Vaikka en itse uskovainen ole. Kunnioitan heitä jotka ovat ja kunnioitan heidän perinteitään, joihin myös virpominen kuuluu.
Tämän vuoksi meiltä ei ole lähtenyt, eikä tule lähtemään virpojia, joilla olis jokin "naamiaisasu" päällään palmusunnuntaina.

En mä tuomitse ketään kunhan vaan mietiskelen

Jaa, no meillä keskisuomessa on kyllä virvottu noidiksi pukeutuneina palmusunnuntaina jostain 60-luvulta, että ei se todellakaan ole tämän päivän keksintö vaihtaa päivää.
Jos joku oikeasti olisi tarkkaan perillä näistä perinteistä ja tietäisi vimpan päälle mistä mikin tulee niin sitten voisi jollain tavalla ymmärtää että hän haluaisi "puhdistaa" perinteitä, mutta väitän että tällä palstallakaan ei oo kun mututuntumaa mikä on oikeaa ja mikä ei.

Hölmöä syyttää lapsia. Ja joo meillä jos tulisi virpomaan ilman asua niin sillon katottas kyllä tosi pitkään koska jos haluaa palkan niin pitää sen eteen jotain tehdäkin = kunnon roolivaatetus ja kauniisti ajatuksella koristellut vitsat.

Ei todellakaan ortodoksit edes itse tiedä miten se kuuluis tehdä. Siis jotkut toki mutta massa ei, joten ylikunnioituskin on turhaa.

Sitten varmaan joulukin jätetään viettämättä kunnioituksesta luterilaisia kohtaan koska eihän sillä oikeasti mitään tekemistä kirkon kanssa ole.

Mulle on ainakin pienenä opetettu että palmusunnuntaina käyvät yleensä suomenkieliset trulleina tai noitina virpomassa ( kerjäämässä mun mielestä) ja suomenruotsalaiset käyvät pääsiäislauantaina toivottamassa hyvää pääsiäistä, eihän meillä ole edes ruotsiksi mitään virvon varvon lorua. Tämä tapa on ainakin parissa pienessä kylässä itä-uudellamaalla ollut käytäntönä 1900-luvun alkupuoliskolta asti tai noin pitkältä ajalta uskallan varmasti sanoa.

Jaa, että jos vaihtaa kaupunkia ei saa toteuttaa omia perinteitään vaan pitää kunnioittaa toisten perinteitä vaihtamalla ne omiinsa tai pysyä kotona neljän seinän sisällä?
Tarkoittaa siis että maahanmuuttajatkaan ei saa viettää omaa uutta vuottaan enää kun ovat suomessa?

Salli mun nauraa näiden tiukkisten keskellä, joista arvatenkin kaikki on oikeasti vain tavan vuoksi kirkossa jos edes sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ortodoksi:
Ei todellakaan ortodoksit edes itse tiedä miten se kuuluis tehdä. Siis jotkut toki mutta massa ei, joten ylikunnioituskin on turhaa.

Sitten varmaan joulukin jätetään viettämättä kunnioituksesta luterilaisia kohtaan koska eihän sillä oikeasti mitään tekemistä kirkon kanssa ole.

Mä en massasta tiedä ja omani virpoo vaan tuntemiamme ja heidän kauttaan on mun oppini tullu itselleni. Saman opin on aikoinaan saanut äitini, hänen äitinsä jne.......

Mä en vietäkään joulua liittäen siihen kristusta :)

No, miun mielestä tulis aikuisten pikkasen ymmärtää lapsen maailmaa siinä että lapsi voi tykätä vähän naamiaisleikistä ja se on jännää. Tarviiko olla aina rautakanki perseessä paskajäykkänä että "tämä ei mene oikean perinteen mukaan" |O

Perinteet voivat ja saavat muuttua. Miksi ihmeessä ikuisesti pitäisi noudattaa toisten luomia vanhoja perinteitä ilman että nuoremmat sukupolvet voisivat luoda omia perinteitään.
En näe siinä mitään pahaa, jos LAPSET käyvät virpomassa noidiksi tai vaikka kissoiksi pukeutuneina. Ei se ole keneltäkään pois. Jos ei halua virpojia kotiinsa, kannattaa olla avaamatta heille ovea.

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:

Samaa mieltä.

Samaa mieltä myös minä.

Tulkoon meille virpomaaan. =) Mä varaan palmusunnuntaiksi pikkunoidille jotakin.

Yhteistyössä