Mikäli noita asuisen virpojan ei anneta virpoa Palmusunnuntaina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Borkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Borkku

Vieras
Miten ajattelet asian, mikäli joku jonka luokse noidaksi pukeutunut lapsi olisi menossa virpomaan Palmusunnuntaina ja hänen ei annettaisi virpoa?

Kun nyt nämäkin perinteet ovat sekoittuneet siis trullit ja virpominen, niin tuli tuolainen mieleeni.

Itse ymmärrän etteivät he joille virpominen kuuluu Palmusunnuntaihin (johon trullit eivät kuulu) eivät välttämättä halua noitia virpomaan.

Omasta mielestäni nämä kaks perinnettä tulisi erottaa toisistaan ja opettaa lapsille mitkä merkitykset näillä on, jos nämä asiat oikeasti kiinnostaa muullakin lailla kuin vaan markkinana, jollaisesta toiminnasta tässä en itse pidä.

ei se kuitenkaan ole millään tavalla lapsen vika jos vanhemmat sekoittavat perinteet ja pukevat lapsen noidaksi. Kamalaa lapselle jos hän sitten joutuu kärsimään siitä että joku ei hyväksy tuollaista. Antaisin itse silti lapsille karkkia vaikka onkin mielestäni ennen muuta palmusunnuntai eikä mikään virpomis sunnuntai, eli se päivä kun Jeesus saapui JErusalemiin ja sai juhlasaaton.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei se kuitenkaan ole millään tavalla lapsen vika jos vanhemmat sekoittavat perinteet ja pukevat lapsen noidaksi. Kamalaa lapselle jos hän sitten joutuu kärsimään siitä että joku ei hyväksy tuollaista. Antaisin itse silti lapsille karkkia vaikka onkin mielestäni ennen muuta palmusunnuntai eikä mikään virpomis sunnuntai, eli se päivä kun Jeesus saapui JErusalemiin ja sai juhlasaaton.

Siis just palmusunnuntaina virvotaan, mutta virpojat eivät ole pukeutuneet noidiksi tämä perinne tulee ihan ortodokseilta. Trullit taas ovat tulleet Ruotsista ja touhuilevat pääsiäislauantaina.

Mutta, mitenkäs sitten kun täällä morkataan niitä lapsia, jotka "kehtaavat käydä virpomassa ilman trullin asua"? Ja sanotaan, että niille en kyllä karkkia anna, jotka ei oo vaivautuneet pukemaan. Eiköhän anneta karkkia kaikille, jotka sitä oksaa käy heiluttelemassa. Perinteitä kun on niin monia.

Ja toisaalla virvotaan palmusunnuntaina, toisaalla taas lankalauantaina (olihan se lankalauantai?). Oishan se helppoa, kun joka paikassa päivä ja pukukoodi ois sama.

Meijän tenavat virpoo nyt palmusunnuntaina ja päällä on trullin kamppeet. Näin oli myös minun lapsuudessani.

Juu meillä ainakin trullit kiertää lankalauantaina. Emme avaa heille ovea koska emme halua pahoittaa heidän mieltään: emme hyväksy kyseistä toimintaa emmekä myöskään varaa trulleille mitään. Onneksi tulevana lankalauantaina olemme kumpikin töissä ja lapset päiväkodissa...

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Juu meillä ainakin trullit kiertää lankalauantaina. Emme avaa heille ovea koska emme halua pahoittaa heidän mieltään: emme hyväksy kyseistä toimintaa emmekä myöskään varaa trulleille mitään. Onneksi tulevana lankalauantaina olemme kumpikin töissä ja lapset päiväkodissa...

Se olis hyvä jos tosiaan vanhemmat opastaisivat lapsiaan siinä, että kävisivät oikeina päivinä ovien takana ei tulis pahaa mieltä lapsille, eikä heille joille virpominen on tärkeä asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:

Se olis hyvä jos tosiaan vanhemmat opastaisivat lapsiaan siinä, että kävisivät oikeina päivinä ovien takana ei tulis pahaa mieltä lapsille, eikä heille joille virpominen on tärkeä asia.

palmusunnuntaina virvotaan?

Mun mielestä on kauheaa että aikuiset nipottaa siitä, minä päivänä nyt on oikeaoppista virpoa, ja minä ei. Toivottavasti tuo on ihan uusi juttu ja harvempi noin käyttäytyy- tosi ikävä lasten kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja ä:

palmusunnuntaina virvotaan?

Kyllä palmusunnuntaina virvotaan ja trullit ovat valkeilla pääsiäislauantaina. Eivätkä nämä kaks asiaa ole samaa perinnettä, vaikka nykyään ovatkin sekaisin keskenään

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Mun mielestä on kauheaa että aikuiset nipottaa siitä, minä päivänä nyt on oikeaoppista virpoa, ja minä ei. Toivottavasti tuo on ihan uusi juttu ja harvempi noin käyttäytyy- tosi ikävä lasten kannalta.

Mutta miksi nuo perinteet on aikuisten pitänyt sekoittaa keskenään?

Miksi perinteitä ei voida kunnioittaa sellaisina kun ne ovat olleet?

Siksi, että ne on eri puolilla maata erilaisia ja nykyään ihmiset liikkuu ja perinteet ihmisten mukana.

Siis onko tässä kyse uskonnosta, vai ihan periaatteestako jotkut nipottaa siitä että perinteet on sekoittuneet? Mitä väliä sillä on onko trullin asu vai pyhäpuku, kunhan lapset vaan käyttäytyy virpoessa tai trulliessa hyvin?

No joskus ennen käytiin virpomassa vain omien sukulaisten ja läheisten tuttujen luona. Nykyisin lapsen kiertävät koko kylän ihan outojenkin ihmisten luona, oksat ovat usein mitä sattuu (pari höyhentä) ja rahaa haluttaisiin palkaksi. Välillä tympii.

Samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja eeeeeee:

Siksi, että ne on eri puolilla maata erilaisia ja nykyään ihmiset liikkuu ja perinteet ihmisten mukana.

Mua itteäni kiinnostais tietää missä vaiheessa tuo on tapahtunut että tosiaan trullit ovat alkaneet virpoa palmusunnuntaisin, kun nämä perinteet eripuolilla Suomea ovat ajoittuneetkin eripäiville alkujaan ja niiden taustatkin ovat aivan eriä.

Vaikka ihmiset liikuisivat niin perinteitä tulis kuitenkin kunnioittaa mun mielestä. Nämä kaksi erilaista hyvinkin vanhaa perinnettä ovat vaan jääneet täysin markkinahössötyksen alle, eikä niiden perimmäistä tarkoitusta varmaan monikaan vaivaudu selvittämään edes.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis onko tässä kyse uskonnosta, vai ihan periaatteestako jotkut nipottaa siitä että perinteet on sekoittuneet? Mitä väliä sillä on onko trullin asu vai pyhäpuku, kunhan lapset vaan käyttäytyy virpoessa tai trulliessa hyvin?

Virpominen liittyy uskontoon

No peesi.

Me asutaan länsisuomessa ja täällä ei palmusunnuntaina virvota. Lankalauantaina trulleja kiertää ja moni heistä kyllä virpoo. varmaankin on vähä perinteet sekoittuneet kun palmusunnuntain virpojat on trulliasussa ja taas trullit virpoo...

Yhteistyössä