Mikähän on kun joka paikkaa kolottaa?

Mahoton mirri

Aktiivinen jäsen
06.07.2004
6 962
0
36
Mun lihaksia (jaloissa, käsissä jne.) kolottaa ja jomottaa aina välillä ihan niin kuin kuumeessa mut ehkä vähän kipeempää. Kaiken kukkuraksi mä oon aika väsynyt.. Toki väsymys voi johtua ahdistuneisuushäiriöstäkin mut silti..

Lääkärillä oon käyny ja verikokeet oli ok paitsi senkka ihan pikkasen koholla mut ei sen vertaa et ois pitänyt ees kontrolloida. Välillä paikat puutuu mut sekin on ahdistuneisuushäiriön oire.. Tuntuu vaan et voiko yks ahdistuneisuushäiriö tehdä näin voimattoman/uuvuttavan olon vai onkohan jotain muuta :| Masentunut en ole, päinvastoin, kaikki sillä saralla ok ja käyn melkein ylikierroksilla mut ärsyttää jo tää uupunut olo :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Onko sinulta otettu kilpirauhaskokeet myös?

Joskus kauan sitten ja siinä oli joku pikkasen koholla (ainakin käsitin näin) ja se kontrolloitiin ja oli sitten normaali, sen jälkeen ei ole otettu. Onko se sairaus perinnöllinen kun äitini sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa ja voiko se oireilla näin kovasti?

Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä:
Onko sinulta otettu kilpirauhaskokeet myös?

Joskus kauan sitten ja siinä oli joku pikkasen koholla (ainakin käsitin näin) ja se kontrolloitiin ja oli sitten normaali, sen jälkeen ei ole otettu. Onko se sairaus perinnöllinen kun äitini sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa ja voiko se oireilla näin kovasti?

Kilpirauhanen voi oireilla todella kovastikin,itsellä on juuri tuota jalkojen ja käsien kovia särkyjä,välillä pelottanut kovasti,kun on tullut niin kipeää.Ja onhan sit niitä oireita paljon muitakin mulla.
Ja sukurasitus on aina myös jollakin lailla yhteydessä sairauden puhkeamiseen.
Suosittelen minäkin kokeisiin menoa ja pyydä tulokset aina kirjallisena itsellesi.
Voi käydä lukaisemassa foorumilla asiaa kertovia tarinoita.

http://kilpirauhas.info/foorumi/

Voi olla perinnöllistä.Meillä ei ole kenelläkään ja minulla tehtiin yllätyslöydös erään tutkimuksen ohella.Kärsin palelusta, huonosta unesta, epämääräisistä lihas säryistä, iho oli kipeä(Niin sain siis myös fibro diagnoosin, mutta oireet lähes hävisivät thyroxinin myöltä.Monella kilpirauhaspotilaalla on myös diagnosoitu fibromyalgia),painon nousu(erittäin vaikeaa saada painoa laskemaan),kuivat hiukset, hikoilun väheneminen, levottomat jalat ym...

Voi olla perinnöllistä.Meillä ei ole kenelläkään ja minulla tehtiin yllätyslöydös erään tutkimuksen ohella.Kärsin palelusta, huonosta unesta, epämääräisistä lihas säryistä, iho oli kipeä(Niin sain siis myös fibro diagnoosin, mutta oireet lähes hävisivät thyroxinin myöltä.Monella kilpirauhaspotilaalla on myös diagnosoitu fibromyalgia),painon nousu(erittäin vaikeaa saada painoa laskemaan),kuivat hiukset, hikoilun väheneminen, levottomat jalat ym...

Siis millä tavalla iho kipeä? Mulla on tosi kosketusarka iho, esim. jos tyttö kiipeää lattialla mua vasten (8kk) niin saattaa tuntua tosi inhottavalta ja kipeeltä. Oon siitäkin vaan aatellu, että väsymys tekee tepposia.

images

Tuossa on kuvattu kipupisteiden sijaintia fibromyalgiassa. täsmäävätkö?

Siis millä tavalla iho kipeä? Mulla on tosi kosketusarka iho, esim. jos tyttö kiipeää lattialla mua vasten (8kk) niin saattaa tuntua tosi inhottavalta ja kipeeltä. Oon siitäkin vaan aatellu, että väsymys tekee tepposia.

Nimenomaan kosketusarka!En saattanut edes sormella koskea mm pohkeiden sisäpintaa kun sattui ja kipu paikkoja oli ympäri kroppaa.Masennus tai "alakulo"voi myös johtua kilpparin vajaatoiminnasta, samoin ainakin minulla väsymys

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
images

Tuossa on kuvattu kipupisteiden sijaintia fibromyalgiassa. täsmäävätkö?

Ei oo totta.. Esim. tuossa rintalihasten kohalla (toisella puolen säteilee ehkä enemmän rinnan vasemmalle puolelle) ja tuo polvikuva niin tuossa ihan polvien yläpuolella monesti kolottaa ja repii inhottavasti. Ja tuossa toisessa polvikuvassa niin tarkoittaako tuo polven takana? Ja lantionseudulla tuntuu nyt vähän väliä tosi kovaakin kipua ja tuossa perseposkien yläpuolella. Mikä tuo fibromyalgia sitten on? Voisin toki ihan googlettaakin. En tiiä onko ihan tarkkaan nuo pistekohdat mut osa ainakin on ja osa ehkä säteilee kauemmas.

Siis en tarkoita et mulla nyt satavarmasti se ois, mutta kiva tietää vaihtoehtoja. Taitaa olla uus lääkärireissu ens viikolla eessä, onneks mulla on kiva lääkäri tääl meidän terveyskeskuksessa.

:D

Kiitti Nipsukka linkistä. Nyt mä bongasin muka turvotuksenkin tuolta. Joo, mä meen käymää lääkärissä ens viikolla nii jos sais sinne kilppariarvoihin lähetteen ja jos se lääkäri testailis noita "kipupaikkoja". Ois kyllä kiva jos sais selvyyden kun käy vaikka mitkä sairaudet välillä mielessä, ja tuossa oli et fibromyalgiaa sairastava usein sairastaa myös psyykkisesti jotain niin mulla on esim. sosiaalista pelkoa ja ahdistuneisuutta. Kiitti teille ihan hirveesti vastauksista!!

Kiitti Nipsukka linkistä. Nyt mä bongasin muka turvotuksenkin tuolta. Joo, mä meen käymää lääkärissä ens viikolla nii jos sais sinne kilppariarvoihin lähetteen ja jos se lääkäri testailis noita "kipupaikkoja". Ois kyllä kiva jos sais selvyyden kun käy vaikka mitkä sairaudet välillä mielessä, ja tuossa oli et fibromyalgiaa sairastava usein sairastaa myös psyykkisesti jotain niin mulla on esim. sosiaalista pelkoa ja ahdistuneisuutta. Kiitti teille ihan hirveesti vastauksista!!

Toivottavasti saat selvyyden ja diagnoosin.Sen myötä kipuilu ja kaikki muu varmasti helpottaa.Itse olen tyytyväinen, kun syy kipuiluihin löytyi

Yhteistyössä