Mikähän mun päänahkaa vaivaa kun kutittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mie"

Vieras
Kutittaa niin perhanasti. Tätä jatkunut jo puoli vuotta. Olen yrittänyt pidentää hiusten pesuväliä jokatoiseen päivään, ja onnistunutkin siinä, mutta kun hiusten pesusta on kulunut se yksi vuorokausi niin alkaa kutina! Esim. Nyt olen pessyt hiukset viimeksi sunnuntai iltana, ja tällä hetkellä kutina on melkein sietämätön, koko ajan rapsuttelen päätä, kohta pakko mennä pesemään hiukset, sitten se helpottaa taas vähäksi aikaa..

Pitäiskö ostaa apteekista jotain erikois shampoota?

Hilsettä? Atopiaa? Ehkä olisi hyvä käydä vaikkapa kampaajalla tsekkauttamassa/hoidattamassa päänahka ja kysyä sieltä parhaat vinkit. Tai tietty jos on ihan näkyvää hilsettä, niin sitten kokeilet hilseshampoota.

Jos sulla on kuiva päänahka niin koeta pestä hiukset jonkin aikaa ihan apteekista saatavalla perusvoiteella tai jollain extra-kosteuttavalla shampoolla. Kyllä mä tarkistuttaisin päänahan kunnon esim. hoitajalla tai kampaajalla niin sais selvyyden mikä mättää.. toi on kyllä varmaan tosi inhottavaa : /

Mulla sama vaiva, alkaa heti kun lämmityskausi alkaa. Kuiva huoneilma, pakkanen ja pipon alla hautuminen aiheutavat, luulen ma. Kosteutus auttaa ("öljy"hoidot, ihan perusvoidetta päänahkaan ennen pesua, mahdollisimman kosteuttava shampoo jne.).

Olen kokeillut eri marketti shampoita ja luontaistuotekaupasta shampoota kuivalle ja ärtyvälle päänahalle. Näkyvää hilsettä ei ole. Elokuussa viimeksi kävin kampaajalla ja hänkin sanoi pesun jälkeen että mun päänahasta oli irronnut pesun yhteydessä päänahkaa! ei hilsettä, vaan _päänahkaa_ :O

Taidan seuraavaksi turvautua apteekin tuotteisiin.

Onko sellaisia paksua röpöläistä länttiä päässä, taliköhnää?

Mulla on päänähka psori sekä atooppinen iho. Ihotautilääkäri käski pestä mahdollisimman usein Shebamed shamppoolla ja mahdollisimman kylmällä vedellä, kuuma kuulemma pahentaa. Lisäksi mulla on kyllä voiteitakin käytössä pahimpaan eli 2 päivän ajan kunnon kerros Bemetsonia ja sitten pari viikkoa liuoksena. Mulla toi atooppinen iho "levis" pari viikkoa sitten myös kasvoihin, joten nyt on rasva arsenaali melkoinen. Ihotautilääkäri kielsi ehdottomasti hilseshampoiden käytön.

[QUOTE="Mie";29531176]Olen kokeillut eri marketti shampoita ja luontaistuotekaupasta shampoota kuivalle ja ärtyvälle päänahalle. Näkyvää hilsettä ei ole. Elokuussa viimeksi kävin kampaajalla ja hänkin sanoi pesun jälkeen että mun päänahasta oli irronnut pesun yhteydessä päänahkaa! ei hilsettä, vaan _päänahkaa_ :O

Taidan seuraavaksi turvautua apteekin tuotteisiin.[/QUOTE]

Auts. Mun mies joutuu aina aika ajoin laittaa ihan kortisoniliuosta päähän kun iho hilseilee ja sieltä irtoaa oikein semmosia "laattoja", mut kyse onkin kyllä atooppisesta ihosta. Pesee hiuksensa perusvoiteella ja välillä superkosteuttavalla suihkuvoiteella mut sillä onkin lyhyet hiukset..

Kysy apteekista mitä suosittelevat ja toivottavasti saat avun tuohon vaivaan..

Mulla myös kutittaa jotkut shampoot ja shampoon vaihtamalla loppuu kutina..

Ootko muuten koettanut sitä oliko se XZ:n suklaa-vanilja shampoota ja hoitoainetta? Kiva tuoksu ja kosteuttaa hiusta.

[QUOTE="vieras.";29531178]Onko sellaisia paksua röpöläistä länttiä päässä, taliköhnää?

Mulla on päänähka psori sekä atooppinen iho. Ihotautilääkäri käski pestä mahdollisimman usein Shebamed shamppoolla ja mahdollisimman kylmällä vedellä, kuuma kuulemma pahentaa. Lisäksi mulla on kyllä voiteitakin käytössä pahimpaan eli 2 päivän ajan kunnon kerros Bemetsonia ja sitten pari viikkoa liuoksena. Mulla toi atooppinen iho "levis" pari viikkoa sitten myös kasvoihin, joten nyt on rasva arsenaali melkoinen. Ihotautilääkäri kielsi ehdottomasti hilseshampoiden käytön.[/QUOTE]

En ainakaan nää mitään länttiä, on niin paksut, pitkät ja tummat hiuksetkin että vaikee kattookkin. Mulla itseasiassa on kyynärtaipeissa ja kaulassa atooppista ihottumaa, just sellaiset läntit.

Mulla oli noin vuosi sitten myös kovaa kutinaa päänahassa, erityisesti nuppiluun seudussa. Päädyin kokeilemaan Lush:n Karma Kobra-nimistä palashampoota ja sillä sain kutinat pois. Sittemmin oon käyttäny muitakin shampoita (pääasiassa Lushin) eikä kutina oo tullu takasin :)

seborreaa. rasva aiheuttaa hiivasienen kasvua ja hiivasieni alkaa hajottamaan rasvaa rasvahapoiksi mika arsyttaa ihoa. aurugonvalon puute lisaa oireilua, koska uv-sateily tappaa hiivaa eli suomessa hyvin yyleinen ongelma. suositellaan paivittaista pesua ja tarvittaessa apteekin hilseshampoota. shampoo kannattaa vaihtaa pesevampaan eika hoidella seborreapaanahkaa kuivan paanahan huonosti pesevilla tuotteilla. monesti sekin jo auttaa, eika tarvitse turvautua hilseshampoisiin. seborrea ei aina aiheuta nakyvaa hilsetta vaan voi juuri laattamaisesti irrottaa ihoa.

ja atoopikoilla tosiaan on samaa vaivaa, vaikka muualla iho olisi kuiva. rasvaa riittaa hormonaallisista syista kuitenkin paanahassa hiivaongelmaan. moni tuuheahiuksinen ei edes tajua aina rasvoittumisongelmaa, koska hiukset jaksavat kannattaa enemman rasvaa ennen kuin muuttuvat klahmaisiksi ja littanoiksi. kutina pesuvalin harventamisen jalkeen on kertova merkki.

lasten shampoiden pH on korkea jottei kirvelisi silmissa. aikuisen hapanta ihoa korkea pH voi arsyttaa lisaamalla hiivasienen kasvua. hiivan ja bakteerien kasvu edistyy, kun ihon suojaava happamuus vahenee.

Yhteistyössä