Mikähän mulla nosti sokerit? RD:stä tietävät hoi!

  • Viestiketjun aloittaja "Äiti83"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";27132350]Missä vaiheessa raskautta jouduin /pääsit insuliinille?

Aika paljon kyllä koholla kieltämättä..Sairaala kun reagoi näköjään jo raja-arvoihin![/QUOTE]

Puolen välin tienoilla ihmettelin väsymystä ja ihan sattumalta mittasin verensokerit jotka olivatkin siis hurjan korkeat. Minulle ei ehditty siis tehdä edes sokerirasitusta vielä tuossa vaiheessa raskautta..

Joskus kun olin unohtanut ottaa insuliinin mukaan (esim. samassa kaupungissa asuvien vanhempieni luo), niin nälän yllättäessä söin vaikka munakasta tms. mikä ei vaikuttanut sokeriarvoihin mitenkään. :) Myös kasviksissa oli saamieni ohjeistusten mukaan niin vähän hiilareita, että niitä ei tarvinnut erikseen laskea kun eivät nosta verensokeria juurikaan.

Aika yllättäviä ruokia kyllä joutui välttelemään (esim. yksi banaani vastasi hiilaripitoisuudeltaan yhden aterian kokoa ja insuliini piti annostella sen mukaan.. jäi kyllä banaanin syöminen aika vähälle.) Jugurttia tms. en syönyt oikeastaan ollenkaan.. Ulkona syödessä piti aika tarkkaan myös miettiä mitä oikeastaan saa syödä, että pysyy sallituissa rajoissa.

Ja vaikka välillä sain sairaalasta "huutia" siitä, että insuliinista huolimatta sokeriarvot olivat toisinaan lähellä raja-arvoja, vauva oli samaa kokoluokkaa mitä kaksi aikaisempaakin (jolloin ei rd:ta ollut). Vauva painoi aika tarkkaan kolme kiloa ja oli 47cm pitkä. Synnytyksen jälkeen vauvalla ei ollut sokeritasapainossaan ongelmia mitä vähän etukäteen pelkäsin. Omalla kohdallani hämmästyin sitä miten nopeasti raskausdiabetes lopulta hävisi (eli heti synnytyksen jälkeen).
 
äippälikyy
Alkuperäinen kirjoittaja diabeetikon äiti;27135266:
Myös rasva nostaa vs, joten jos vetää vaikka pizzaa niin takuulla nousee sokerit.
Kukaan ei tietenkään (toivottavasti) aamupalaksi pizzaa syö, mutta noin vinkkinä vaan ;)
Voi daiju,..... pizza pohjan viljat nostaa ja ketsupin sokerointikin nostaa.. ei rasva

Aamupala munakas kasviksilla , keitettyä ja raakaa sekä liraus hyvälaatuista öljyä.

Päiväruoka paljon kasviksia (erivärejä) tuoreita että kypsennettyä, lihaa sopivasti ei liikaa sillä proteiini osaa muuttua hiilihydraatiksi ja se taas nostaa vokeri arvoja. Maitoa vähennet mutta muista laskea tarpeellinen kalkin määrä. Täysjyvä leipä jossa vähiten hiilareita (löytyy paketista) pähkinöitä , siemeniä yms.

Välipala marjoja paljon (hyviä hiilareita)

iltapala rasvaista matalahiilihydaattista jugurttia ( ei kilo tolkulla) pähkinöitä , siemeniä yms.

Juo reilusti vettä.
 
Tosiaan itsekin sain ohjeeksi välttää turhaa rasvaa. Kasviksia aina puolet annoksesta, mutta muuten ihan perus-kotiruokaa. Pizza nosti kyllä kokonaisuudessaan sokerit ihan pilviin ja ne muutamat kerrat kun sitä söin raskausaikana, annostelin insuliiniannoksenkin suuremmaksi. Yllättävän hyvin sitä oppi omaa kroppaansa lukemaan ja laskemaan mitä kannattaa milloinkin syödä suhteessa insuliinin määrään.

Jos olin syönyt (ilman insuliinin pistämistä) vaikka juuri tuota munakasta, saattoi sokeriarvot laskea aika matalallekin (3,5 mittasin joitakin kertoja). Mieluummin noudatin RD ruokavaliota insuliinien kera kuin ns. karppaajan ruokavaliota. Täysjyväleipä ja grahamleipä kuuluivat oleellisesti aamu-/iltapalaan (ruisleipä olisi ollut varmaan suositeltavinta, mutta vatsa ei siedä ruiskuitua yhtään).
 
äippälikyy
Alkuperäinen kirjoittaja diabeetikon äiti;27135430:
"On hyvä muistaa, että aterian jälkeinen verensokerin nousu siirtyy myöhemmäksi tai vähentyy, jos ateriassa on poikkeuksellisen runsaasti rasvaa tai proteiinia tai jos aterian ruokien GI on poikkeuksellisen matala."

Diabeteksen ravitsemushoito – TherapiaFennica
Juu juu usko sinä mitä uskot. Mun sokerit pysyy kurissa välttämällä hiilareita ja lisäämällä hyvää rasvaa, öljyä yms.
Tuon proteiinin mainitsinkin ! Eli äläpäs viisastele oikein diapeetikon äiti...
 
diabeetikon äiti
Alkuperäinen kirjoittaja äippälikyy;27135625:
Juu juu usko sinä mitä uskot. Mun sokerit pysyy kurissa välttämällä hiilareita ja lisäämällä hyvää rasvaa, öljyä yms.
Tuon proteiinin mainitsinkin ! Eli äläpäs viisastele oikein diapeetikon äiti...
Opettele kirjoittamaan edes sairaus oikein ;)
Kerropa sinä nero, voiko esim. 1-tyypin diabeetikko vältellä hiilareita ja mitä siitä seuraa :whistle:
(Höttöhiilarit eivät ole hyväksi kenellekään.)
 
Mulla ei vaikuttanut nopeat hiilarit niinkään, vaan leipä. Reissumiessiivun jälkeen olisi iltapala ollut varmaan seuraava mitä olisi saanut syödä. Aamupalaa söin niin että ensin join lasin laimeahkoa sekamehua. Tunnin päästä vasta söin. Niin ei tunnin arvot nousseet yli viiden edes. Joillain maito nostaa kauheasti, toisilla taas peruna.

Karppisafkalla minäkin pääasiassa elelin tuota mehua lukuunottamatta. Hedelmiä ja marjoja söin myös paljon. Pähkinöitä, kalaa, partaäijäjogurttia, juustoa ja avokadoa. Niillä pysyy nälkä kurissa. Liha ehkä kanssa toimii.
 

Yhteistyössä