Mikähän mulla nosti sokerit? RD:stä tietävät hoi!

  • Viestiketjun aloittaja "Äiti83"
  • Ensimmäinen viesti
"Äiti83"
Olen mittaillut vain harvakseltaan parina päivänä viikossa,kun sokerit pysyneet ihan hyvinä.
Rv 18 + 3 nyt,ja RD todettiin ihan raskauden alussa.

Aamupalalla söin 2 leipäpalasta (real-täysjyväleipää)+juusto+makkara, maitokahvi ja Danone Actimel-juoma. Sokerit olivat tunnin päästä 8,9.

Yleensä kun on syönyt täysjyväleipää tai kasviksia,sokerit pysyvät hyvinä vaikka söisi esim.maksean jogurtin.

Ahdistaa,että tässä on joko ruvettava näkkärikuurille tai soiteltava neuvolaan ja kysyttävä mahdollisuutta lääkitykseen. Raja-arvoja tullut nyt parina viikkona paljon,ja niistä huomauttivat eilen sairaalan ultrakäynnillä.
 
"vieras"
leivässä, juustossa, maidossa ja jogurtissa on hiilihydraattia ja ne nostavat verensokeria, jos on sokeriaineenvaihdunnassa häikkää. Selvästi raja-arvojen yli menee, joten vältä useampaa hiilihydraattipitoista samalla aterialla ja harrasta päivittäin liikuntaa niin voi pysyä kurissa ruokavaliolla. Sulla vielä paljon raskautta jäljellä, joten voi olla, että sokerit villiintyy vielä enemmän.
 
"Aapee"
Ok kiitos!
Tuntoo jotenkin tosi raskaalta kun näin kauan vielä raskautta jäljellä :(
Sokerit ovat selkeästi villiintyneet jo nyt jonkun verran.Aiemmin sain syödä jogurttiakin jos ensin söin täysjyväleipää.
Ei voi syödä riisiä,perunaa,makaroonia... :(
 
--
Eikö juuri aamiainen nosta helposti sokeriarvoja? Kun mulla oli RaDi, söin aamulla yleensä vain yhden palan ruisleipää lisukkeilla, välillä hiukan maustamatonta jugurttia sen kanssa. Tai jos oikein nälkä oli, jaoin aamiaisen ikään kuin kahteen osaan: pala ruisleipää tosi aikaisin aamulla ja toinen viipale sitten vaikka aamupäivällä välipalaksi. Arvot olivat itseseurannassa ok raskauden loppuun saakka. Makeita jugurtteja en syönyt ollenkaan RaDi-diagnoosin jälkeen (enkä myöskään sokeroituja tuotteita, mehuja, vaaleaa leipää yms). Sokeroidussa jugurtissa voi olla tosi paljon sokeria - jos jättäisit sen pois? Raskausdiabeteksesi kun saattaa vielä pahentua raskauden edetessä. Tsemppiä!
 
"aapee"
Okei kiitoksia!
Mulla on pahoinvointia edelleen ja maitotuotteet ovat sitä pahentaneet muutenkin. Ihan mielellään jättäisi vähemmälle..

Täytyy nyt seurata tarkemmin.Neuvolan hyvä ohje oli että syö 3 tunnin välein,ei nouse sokerit (riippuen tietenkin mitä syö..).
 
Ei pelkkä ruokavalion muuttaminen aina auta.. Itse noudatin täysin rd ohjeiden mukaista ruokavaliota, mutta siitä huolimatta sokerit olivat aina paljon yli raja-arvojen (13-17 välillä). Insuliinillehan sitä joutui - tai tuossa vaiheessa voi kyllä jo sanoa, että pääsi.
 
"aapee"
Ei pelkkä ruokavalion muuttaminen aina auta.. Itse noudatin täysin rd ohjeiden mukaista ruokavaliota, mutta siitä huolimatta sokerit olivat aina paljon yli raja-arvojen (13-17 välillä). Insuliinillehan sitä joutui - tai tuossa vaiheessa voi kyllä jo sanoa, että pääsi.
Missä vaiheessa raskautta jouduin /pääsit insuliinille?

Aika paljon kyllä koholla kieltämättä..Sairaala kun reagoi näköjään jo raja-arvoihin!
 
--
Mustakin tuntui ajoittain raskaalta kun oli niin paljon tuotteita joita en voinut raskauden aikana oikein syödä (vaalea leipä, riisi, pasta, peruna, mehut, monet hedelmät jne). Pahoinvointi oli ollut kovaa ja jatkui reilusti yli raskauden puolen välin, ja harmitti kyllä kovin kun en voinut mehuja ja hedelmiä enää ottaa, ne kun olivat ainoat jotka olivat auttaneet järkkyyn oloon ja oksenteluun. Mutta tiukalla dieetillä sain onneksi arvot pysymään kurissa ja lapsesta ei tullut liian isoa (3,8 kg). Synnytys meni ok ja lapsen sokeriarvot olivat hyvät synnytyksen jälkeen, joten kyllä se "askeettisuus" lopulta kannatti. Hoikistuin myös jonkin verran uuden ruokavalion seurauksena (nykyään 55 kg, ennen raskautta 60kg), vaikka painoon liittyvät asiat olivat minulle sinänsä kyllä ihan sivuseikka koko RaDissa, kun olin huolissani lapsesta joka kasvoi yläkäyrällä. Paljon voimia sulle - nyt joudut kärvistelemään mutta aika menee nopeasti ja synnärillä voit tod.näk. sitten jo syödä tavallista jugurttia ja monta viipaletta leipää kerralla :)
PS. Toki on niin, että vaikka söisi miten tiukasti ruokavalion mukaan, voi olla että joutuu tai pääsee insuliinille. Mutta ensin kannattaa toki kokeilla mikä itsellä nostaa sokeria ja mikä ei - sehän on yksilöllistäkin jossain määrin.
 
dee1
ei siinä oikeasti muu auta. Hiilihydraatit nostaa sokeria ja yleensä mitän huonompia hiilareita syö niin sitä enemmän! Ja jos ovat nestemäisessä muodossa (mehut, jugurtit jne) niin sitä nopeammin nousee. Aamulla resistenssi on yleensä pahimmillaan eli kannattaa syödä mahdollisimman vähän hh aamulla. Hh määrät lukee kyllä paketeissa, esim 200g jugurttia on helposti 25g hh = PALJON! Aamupalalla voi syödä salaatteja (ei tienkään pastasalaattia :D) , turkkilainen jugurtti on ihan jees, leipäjuusto, karppileipä, jne... vaihtoehtoja on kyllä :) Tsemppiä!
terkuin d1
 
"Maatushka"
Mulle diabeteshoitaja neuvoi jakamaan aamupalan kahteen osaan niin kuin joku muukin oli tässä ketjussa tehnyt. Syön aluksi maustamatonta jukurttia ja jonkun hedelmän siellä seassa ja sit tästä puolentoista tunnin päästä syön leipää runsaalla leikkelemäärällä. Kannattaa myös syödä iltapalalla proteiineja niin se aamun paastoarvo pysyy kurissa. Mä söin kaks munaa leivällä ja 2,5 dl maustamatonta rahkaa kun ne paastoarvot kohosi ja näiden jälkeen ne pysy taas kurissa.
 
dee1
insuliini on kasvuhormonia, joten joillakin (ei tosiaan kaikilla) vaikuttaa vauvan kasvuun! Ei niin paljoa kuin korkea verensokeri mutta kaikkein helpoimmalla pääsee kun rajoittaa hiilareita :)
terkuin d1
 
"aapee"
Tulipas paljon vastauksia,kiitos kaikille! Tästä on hyvä jatkaa!

vauva on kasvanut vielä alakäyrillä,joten en ole huolestunut. Nyt alkaa sitten varmaan se kasvu,jos en saa sokereita kuriin.. Esikoinen painoi 3980 g kun RD huomattiin vasta loppuraskaudesta..
 
Leipä ja jogurtti ne tietysti nosti :)

Mulla oli siten, että aamulla en kestänyt esim. leipää tai jogurttia, mutta iltapäivällä ne ei nostaneet sokereita ollenkaan.

Eikä kaikki raskausdiabetesäitien vauvat ole isoja (esim. mun 2855 g rv 40+5 & 2920 g rv 41+3). Esikoisesi 3980 g ei ollut myöskään iso vauva, tuon kokoisia monet vastasyntyneet ovat.
 
"Aapee"
Leipä ja jogurtti ne tietysti nosti :)

Mulla oli siten, että aamulla en kestänyt esim. leipää tai jogurttia, mutta iltapäivällä ne ei nostaneet sokereita ollenkaan.

Eikä kaikki raskausdiabetesäitien vauvat ole isoja (esim. mun 2855 g rv 40+5 & 2920 g rv 41+3). Esikoisesi 3980 g ei ollut myöskään iso vauva, tuon kokoisia monet vastasyntyneet ovat.
Kiitos Anatolia. Olet neuvonut mua varmasti ainakin 3-4 kertaa tässä RD-asiassa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="Aapee";27132590]Kiitos Anatolia. Olet neuvonut mua varmasti ainakin 3-4 kertaa tässä RD-asiassa :)[/QUOTE]
Mä toivoisin jo pääseväni eroon koko rd:stä, kun en kerran edes raskaana enää ole, mutta ehei; eilen olin sokerirasituksessa taas :kieh: ja tuloksia soittelen huomenissa.
 
"niin"
Kaikki huonot hiilarit nyt pois (viljat, myös ne täysjyvät, sokerit, peruna, pasta, riisi) Syö lihaa/kalaa/kanaa, lisukkeeksi kasviksia ja rasvaa (kermaa, juustoja, voita). Huomaat jo ensimmäisenä päivänä, että sokerit ei nouse enää :)
 
"Söpön pojan mami"
Mulla oli RAD.

Yksi... tai oikeastaan paras vinkki on se, että lorauta salaattiin kylmäpuristettua oliiviöljyä.
Laskee tehokkaasti sokereita!
Samoin tekee liikunta, ihan pienikin kävelylenkki.

Minä söin aamupalalla tummaa täysjyvänäkkäriä levitteella ja kalkkunaleikkeellä.

En voinut syödä loppuaikana ollenkaan puuroa, mitään muita kuin em leipää, hedelmiä, jogurttia, maitoa tai piimää.

Arvaas kuule vaan kun vauva syntyi... Tällä äidillä oli Dominokeksipaketti synnärillä eväänä jo valmiina.
:D
 
tsemps
Suosittelen lisäämään vähän rasvaa aamiaiselle ja ottamaan sokeria pois. Koitas muuten huviksesi syödä vaikka munakas salaatilla joku aamu ja mittaa sokerisi- jos ovat normaalit, there you go. :) Sitten vaan vähähiilarisempaa syömistapaa.
 
diabeetikon äiti
Myös rasva nostaa vs, joten jos vetää vaikka pizzaa niin takuulla nousee sokerit.
Kukaan ei tietenkään (toivottavasti) aamupalaksi pizzaa syö, mutta noin vinkkinä vaan ;)
 
Lex
Alkuperäinen kirjoittaja diabeetikon äiti;27135266:
Myös rasva nostaa vs, joten jos vetää vaikka pizzaa niin takuulla nousee sokerit.
Kukaan ei tietenkään (toivottavasti) aamupalaksi pizzaa syö, mutta noin vinkkinä vaan ;)
Oliskohan se kuitenkin se pizzapohja, joka niitä sokereita nostaa? =)
 

Yhteistyössä