Mikä vihloo oikeella alhaalla?!

Semmosta vaan tässä ihmettelen, että mikähän "elin" tms. on tossa oikeella alhaalla masussa? Kun mulla alkaa välillä rasituksessa (esim. vesijuoksun aikana) vihloa siihen kohtaan. Höllään tahtia ja se helpottaa. Mietityttää vain, mikä mahtaa olla syyna?

2. pvä on lääkärineuvola ja kysyn sielläki asiaa kyllä, mut ajattelin, olisko kellään jotain vinkkejä? :flower:

Mulla on ihan sama juttu! Juuri oikealla puolella pelkästään ja enempi nivusen kohdalla kun alavatsan. Sitä on jatkunut jo toista viikkoa. Siis välillä vaan nipistelee vaikka ei tekis mitään, mutta esim. eilen kun siivosin oikein urakalla, niin alkoi vihloa tosissaan ja oli pakko välillä käydä istumaan.
Tosi kummallista, onko kenelläkään tietoa mitä tää voisi olla?

En ole nyt varma puhutaanko samasta asiasta, mutta mulla oli liikkumiseen liittyen oikealla puolella alavatsalla noin rv20-26 tosi ilkeitä tuntemuksia. Supistusta siihen ei liittynyt vaan sellainen viiltävä veto/kipu. Kehottivat neuvolassa luopumaan sellaisesta liikkumisesta mikä sitä aiheuttaa ja jonkin aikaa olin siis jopa kävelylenkkitauolla. Mieli oli jo ihan maassa, että näinkö tämä menee loppuun saakka.. liikkuminen on ollut kuitenkin aina tosi iso osa elämääni. No sitten yksi päivä huomasin, että hei, eihän enää liikkuminen sillä tavalla satukaan ja varovasti aloin taas koiria käyttämään lenkeillä. Nyt pystyn posottamaan taas ihan tehokkaasti lenkeillä ja kipuilua ei ole :).

Itse luulen, että kyseessä ainakin mulla oli vatsalihasten ja erinäisten kiinnikkeiden vastaan haraaminen. Samaan syssyyn sattui nimittäin masun jättipyrähdys-kasvu, joten uskoisin että kroppa ei vaan pysynyt mukana muutoksessa.

Tsemppiä ja jaksuja!
Piiju 32+3

Okei. Kyllä määkin oon niin ajatellu, ettei varmaan mitään vakavampaa kuin esim. liitoskipuja. Pitää vaan kuunnella kroppaa ja höllätä, jos tuntuu pahalta. Saattaahan se olla että tuossa sektioarvessakin on jotain kiinnikkeitä tms.
:flower:

Joo,umppari voi oireilla noin...Multa leikattiin umppari rv.llä 20.Tulehtui tosi pahasti.
Haava paranin hyvin ja vauva voi ihan ok,mutta ikävä juttu tuo raskaana.

Sanoi lääkäri että raskaus ja kasvava kohtu voi ärsyttää umpparia jos jo aiemmin ärtyneen oloinen.

moi!
mulla oli ekassa ja nyt toisessakin raskaudessa tota samaa vihlontaa ihan alusta asti ihan loppuun asti ja ainakin itse tulkitsin sen niin, että kroppa siinä viestittää ettei tunu hyvälle. Jouduin ja nytkin (rv12) oon joutunu jättään kaiken liikunnan. Jopa liian nopee kävely aiheuttaa tota vihlontaa. Neuvolassa sanottiin, ettei ole mitään vakavaa kunhan vaan kuuntelee kroppaansa.

Täällä vihlontaa taas vasemmalla puolen.. vasta rv 4+? ja huolettaa aivan tajuttomasti koska yksi km on ennen tätä raskautta takana..
Juilimista ollut muutenkin joka ilta mutta tänään jo usean tunnin ajan sellaisia vihlaisuja.. ei mitään menkkamaista eikä selkäkipuja ollenkaan ja varmaan kaikki onkin hyvin mutta huolettaa huolettaa huolettaa.. :|

Toivon niin kovasti että kyse olisi vain jostain kohdun kasvukivuista tms ja vihdoin saisin oman pienokaisen syyskuussa syliini :heart:

Minulla oli myös pari viikkoa tuollaista voimakasta vihlovaa/pistävää kipua oikealla alhaalla ja lääkäri kertoi johtuvan lihaksen hapenpuutteesta. Tuntuikin loogiselta koska tuli nimenomaan jos kävelin nopeasti tai muuten liikuin turhan rivakkaan, ja levolla meni aina ohi. Enää ei onneksi tuo vaivaa, tullut uudet kolotukset :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja cicilisko:
Minulla oli myös pari viikkoa tuollaista voimakasta vihlovaa/pistävää kipua oikealla alhaalla ja lääkäri kertoi johtuvan lihaksen hapenpuutteesta. Tuntuikin loogiselta koska tuli nimenomaan jos kävelin nopeasti tai muuten liikuin turhan rivakkaan, ja levolla meni aina ohi. Enää ei onneksi tuo vaivaa, tullut uudet kolotukset :LOL:
Tuo voisi kyllä olla passeli selitys, kun mulla ilmenee tuota kipua just rasituksessa ja se helpottaa, kun höllää tahtia. No, lääkäriaika lähenee eli kohta pääsen haastattelemaan lääkäriä näine lukuisine kysymyksineni :whistle:

Kävin sunnuntaina päivystyksessä pissatestissä kun oli niin kovia vihlontoja ihan alavatsalla, rakon kohdalla. Lisäksi kipuja on ajoittain ollut yli viikon ajan molemmilla puolilla kohtua. No, tulehdusta ei ollut. Neuvolassa tänään sanottiin että nipistelyt ovat kohdun kasvamisesta johtuvia venymiskipuja. Ja kun supistuksia tai verenvuotoakaan ei ole, niin kaikki on kunnossa. Mutta ovat tosiaan ikäviä nuo kivut. Kun ei vauvan liikkeitäkään vielä tunne niin epävarmuus piinaa. Ja harmittaa kun juuri liikunta ym. saa usein kipuja aikaan. Ikään kuin ei voisi sitten mitään liikuntaa harrastaa raskausaikana! Odotan toista lastani vk. 16. Oli näitä kipuja ekassakin mutta ei enää näillä viikoilla.

Tinii: minun ensimmäinen raskausoire oli oikealla alavatsassa oleva pistävä kipu. Se oli välillä kovempi ja välillä kevyempi, mutta alkoi vähentyä siitä ajan mittaan. Pahimmillaan oli juuri raskausviikolla 4+. Kävin varhaisultrassa, ja sen syyksi selvisi keltarauhanen, joka oli oikeanpuoleisen munasarjan vieressä. Se aiheuttaa nipistelyn. Kaikki siis oli ok. :heart: Jos kipu on kuitenkin todella kovaa, niin kannattaa käydä tarkistuttamassa, ettei kyseessä ole kohdunulkoinen. Mutta siis todennäköisesti suuri keltarauhanen siellä vain nipistelee. =) Minulla on nyt viikkoja 7+4, ja nipistelyä on aika harvoin.

Niin siis. Jos sulla on kipuja, jotka tuntuu venyviltä/repäisykivulta vatsan seuduilta (yleensä siis alavatsa) niin se on kohdun kasvu kipuja. Jos te omistatte sen vau´kirjan niin sieltä löytyy heti siitä selitystä. Se on normaalia ja voi sattua todella paljon. Helpottaa yleensä kun menee makaamaan sängylle.

No juu, niinpä se neuvolalääkärikin oli sitä mieltä, että noita kasvukipuja ja venymistä se on. Kaikki oli muuten kunnossa. Liikuntaa ei käskeny lopettamaan, päinvastoin; kehotti vaan kuuntelemaan omaa kroppaa ja rauhoittamaan tahtia, jos kovin paikat kipeytyy.

No mutta mitäs sellainen kipu voisi olla, kun tuntuu oikealla "keskellä" eli jotakuinkin navan ja nivusen puolessa välissä, tuolla sivussa? :/ Herään usein öisin siihen tuntemukseen, varsinkin jos olen nukkunut oikealla kyljelläni. Ajattelin ensi alkuun, että vauva siellä painaa virtsarakkoa, suolta tm. elintä, mutta tänään samanmoista kipua tuntui kävellessä :eek: Tuntuu ihan siltä, kuin pitäisi mennä pikkuisen kyyryyn eikä suorana voisi seistäkään... Mutta jotenkin en osaa olla huolissani, koska kipu ei tunnu raskauteen liittyvältä - vaikka mistä minä esikoistani odottavana mitään tiedän, mutta jotenkin kallistuisin enemmän suoliongelmien kannalle...

Voisiko se viitata suolistovaivoihin? Ehkä rautalääkkeet ovat alkaneet ärsyttämään vatsaa? Huoh; pitänee soittaa huomenna neuvolaan... Ärsyttävää, kun kehossa tapahtuu kaikenmoisia muutoksia eikä voi mitenkään tietää, kuuluvatko asiaan vaiko eivät :( Luulisi tosin, että kipu olisi sietämätöntä, jos jotain olisi oikeasti vialla!

Carmen ja Nirppu 23+1

Carmen, uskoisin että sinulla kipu on kohdun kannatinlihasten venymistä! Ne sijaitsee kutakuinkin kuvailemassasi paikassa, ja esikoistasi kun odotan niin oletan kivun johtuvan niiden venymisestä. Kohtu siellä vaan kasvaa, ja vauva! :)

Yhteistyössä