mikä toiseksi nimeksi?

  • Viestiketjun aloittaja pirde
  • Ensimmäinen viesti
AkateeminenMamma
Minä olen aina tykännyt, että toisella ja mahdollisella kolmannella nimellä on jokin muukin syy olla juuri se mikä on, kuin vain sointuvuus ja miellyttävyys. Eli annetaan suvussa kiertävä nimi, nimi jonkin sukulaisen tai ystävän mukaan, nimi, jonka etymologia viestittää jotain tms.

Eli löytyisikö vaikka omista suvuista sopivaa? Tai etsii nimikirjoista nimen, joka tarkoittaa jotain "hienoa"? Tai nimi, jota on paljon annettu lapsen sukujen kotiseuduilla?

Ja miksi tykkään näin on ihan se, että varsinaisestihan toista nimeä käytetään virallisissa papereissa ja kun kysytään "mikä sun toinen nimi on" eli sinänsä se on "tarpeeton" mutta antamalla nimen, jolla on erityinen merkityssisältö antajille sille tulee toisellatavalla tarkoitus.
 
Joo, toinen nimihän voi olla vaikka kaikilla perheen lapsilla (jotka samaa sukupuolta) sama tai esim. tytöllä sama kuin äidillä tai isoäidillä. Meillä kulkee toinen nimi suvussa ja kaikkien lasten nimet ainakin sointuvat siihen samaan nimeen vaikka kaikilla ei se täsmällinen kirjoitusasu oo sama.
 
Daniela Amanda
Daniela Augustina
Daniela Elli Noora
Daniela Ida Sofia
Daniela Aliisa
Daniela Elviira
Daniela Margareta
Daniela Serafina
Daniela Iisa Erika
Daniela Enni Aurora

jne jne...
:wave: :wave: :wave: :wave: :wave:
 
Daniela Maria
Daniela Nea Susanna
Daniela Johanna
Daniela Aleksandra
Daniela Eveliina
Daniela Anniina
Daniela Mira Susanna
Daniela Lotta Katariina
Daniela Sofia
Daniela Mia Marika
Daniela Charlotte/-tta
Daniela Marjatta
daniela Sinna Sofia
Daniela Aada Maria
Daniela Tiia-Maria
Daniela Karoliina
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.07.2005 klo 17:27 AkateeminenMamma kirjoitti:
Minä olen aina tykännyt, että toisella ja mahdollisella kolmannella nimellä on jokin muukin syy olla juuri se mikä on, kuin vain sointuvuus ja miellyttävyys. Eli annetaan suvussa kiertävä nimi, nimi jonkin sukulaisen tai ystävän mukaan, nimi, jonka etymologia viestittää jotain tms.

Eli löytyisikö vaikka omista suvuista sopivaa? Tai etsii nimikirjoista nimen, joka tarkoittaa jotain "hienoa"? Tai nimi, jota on paljon annettu lapsen sukujen kotiseuduilla?

Ja miksi tykkään näin on ihan se, että varsinaisestihan toista nimeä käytetään virallisissa papereissa ja kun kysytään "mikä sun toinen nimi on" eli sinänsä se on "tarpeeton" mutta antamalla nimen, jolla on erityinen merkityssisältö antajille sille tulee toisellatavalla tarkoitus.
Samoin. Meillä tytön toinen nimi kulkee suvussa (minun toinen nimi, mummon toinen nimi...) ja kolmas nimi on isomummon etunimi (miehen puolelta). Eli molempien vanhempien puolelta jokin suvussa kulkeva nimi.
 

Yhteistyössä