Mul oli sama homma kotona muksun kans ollessa. Miehenkin kans tuli riideltyä paljon enemmän kun kotona lietsoi ittelleen aina jonkun hepulin ja purki pahan mielen sitten mieheen. Mieskään ei todella voi ymmärtää kuinka yksitoikkoista ja puuduttavaa lapsenhoito ja arkirutiinit voivat olla. Vaikka lapsi on ihana ja sen haluu kotona hoitaa niin tää on se toinen puoli.
Minäkin olen ihminen joka kaipaa haasteita, älyllisiä keskusteluja ja ponnisteluja jonkin eteen. Mä ratkaisin ton tympääntymisen niin, et jatkoin opintojani neidin tullessa 1 v. Tuolloin kävin yliopistolla vain 2 tai 3 kertaa vikkossa ja silloinkin yleensä vain nelisen tuntia.Välillä oli viikkoja etten käynyt koululla ollenkaan. Muksun ei siis tarvinnut olla hoidossa pitkään ja usein. Mulla tämä toimi. Kotipäivinä sitten olikin ihana puuhastella tytön kans.
Jätä lapsesi vain miehellesi useampana iltana viikossa, jos esim tälläinen osa-aika hoito ei ole mahdollisuus. Etsi jotain haastavaa kuten jo aiemmin esitetty iltalukio tai avoin yliopisto (usein mahdollinen myös ei-yliopistopaikkakunnilla) Miehellä on kuitenkin haastava työ. Hän saa virikkeitä ja aikuiskontakteja sieltä. Hänkin voi varmasti "uhrautua" lapsensa eteen sen verran, että omistautuu täysin lapselle useina iltoina viikossa. Äitikin on oman raskaan työpäivänsä lapsen kanssa kotona tehnyt ja tarvitsee asioita, joissa voi olla saavana osapuolena. Minusta täysin höpöhöpöä on nämä puheet, että mies on kuitenkin töissä päivät ja tarvitsee leponsa illalla. Hänkin ottakoon osansa vauva- ja pikkulapsiarjesta. Se on ohimenevä vaihe. Töissä voi ehkä joskus olla vähän väsyneempi, mutta se kuuluu asiaan. Harvoin nimittäin kuulee isistä, jotka ovat aivan puhki ja loppuunpalaneita pienten lasten hoidosta. Useampia äitejä tiedän kuitenkin... Lisäksi isä kuitenkin hoitanee työnsä kunnialla vaikka joskus väsyneempi onkin. Äidin taas tulisi jaksa päivisin olla läsnä lapselleen. Kaikki tietävät, että masentunut äiti on lapsen henkiselle kehitykselle iso riski.
Tekstistä taisi tulla vähän paatoksellinen, mutta tulipahan sanottua se, mitä ajattelen näistä isistä, jotka jättävät lastensa äidin hoitamaan lapsia myös illat, koska heidän tulee jaksaa töissä seuraavana päivänä. (En tarkoita, että kirjoittajan mies olisi juuri tällainen)
Jaksamisiin. Jätä lapsi jonnekin säännöllisesti ja etsi itsellesi henkisiä voimavaroja ja uusia ajatuksia herättäviä asioita. Henkinen tylsistyminen on alku masennukselle. Itse kokemuksesta tiedän. Hyvää jatkoa ja jaksamisia :hug: