Mikä tämä ötökkä oikein on??? *sis. kuvan*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minkkius
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minkkius

Jäsen
20.01.2009
337
0
16
Meillä välillä on tämmösiä, muistuttaa koppakuoriaista. Usein ovat selällään, ja siinä sätkivät. Ei niitä siis mitenkään joukoittain ole, mutta yks sillon toinen tällön. Meillä on kolme vuotta vanha talo, ja aina varsinkin keväällä ja kesällä näitä öttiäisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Mä olen miettiny ihan samaa, meilläkin löytyy noita harvakseltaan. Mitä ihmeitä ovat :x Onko teillä jotenkin tiettyä paikkaa mistä näitä löytyy?

Usein varsinkin keittiön/olkkarin lattialla, kerran oli liesituulettimen päällä (meillä on sellainen vedettävä malli), oisko tullu jostain kanavasta ehkä..

Alkuperäinen kirjoittaja Miukkelis:
Mä olen miettiny ihan samaa, meilläkin löytyy noita harvakseltaan. Mitä ihmeitä ovat :x Onko teillä jotenkin tiettyä paikkaa mistä näitä löytyy?

Usein varsinkin keittiön/olkkarin lattialla, kerran oli liesituulettimen päällä (meillä on sellainen vedettävä malli), oisko tullu jostain kanavasta ehkä..

Kyllä ne varmaan jossain teillä elää. Syövät orgaanista jätettä (yleensä ruoka), mutta voivathan nuo nakerrella vaatteisiin reikiäkin.

TORJUNTA:
Vyöihrakuoriaisen runsas esiintyminen on usein merkkinä huonosti hoidetusta kiinteistöjätteiden käsittelystä. Rakennusten ja ullakoiden yleinen siisteys ja puhtaus vähentävät tuhoja. Torjuntakäsittelyt kohdistetaan hyönteisten suosimiin piilopaikkoihin, kuten ullakoille, kellareihin, ikkunoiden väleihin tai kaapeli- ja ilmastointikanaviin. Asunnoissa voidaan käsittely tehdä Cooper-aerosolilla tai Bio-Kill-sumutteella.

Vyöihrakuoriainen

On aikuisena n. 8 mm pitkä. Toukka on täysikasvuisena sentin mittainen, ruskea, harvakarvainen, jonka takapäässä on kaksi ylöspäin suuntautunutta kynttä. Laji elää Suomessa luonnonvaraisena raadoissa, lintujen pesissä. Nykyisin lajia tavataan yleisesti asunnoissa.

Talvisin huoneissa harhailevat toukat vioittavat tekstiilejä ja turkiksia.

TORJUNTA:
Vyöihrakuoriaisen runsas esiintyminen on usein merkkinä huonosti hoidetusta kiinteistöjätteiden käsittelystä. Rakennusten ja ullakoiden yleinen siisteys ja puhtaus vähentävät tuhoja. Torjuntakäsittelyt kohdistetaan hyönteisten suosimiin piilopaikkoihin, kuten ullakoille, kellareihin, ikkunoiden väleihin tai kaapeli- ja ilmastointikanaviin. Asunnoissa voidaan käsittely tehdä Cooper-aerosolilla tai Bio-Kill-sumutteella.

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Alkuperäinen kirjoittaja Miukkelis:

Kyllä ne varmaan jossain teillä elää. Syövät orgaanista jätettä (yleensä ruoka), mutta voivathan nuo nakerrella vaatteisiin reikiäkin.

Ällöjä! Niitä tuntuu olevan aika monella tässä meidän asuinalueella, on ihan uutta aluettta. Olisko jotenkin tulleet esiin, kun on paljon rakennettu.
Siltikin ällöttäviä!
Usein tosiaan löytyy olkkarin tai keittiön lattialta. Ja yleensä yks kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
TORJUNTA:

Toi vaan ihmetyttää, mistä ne tulee, kun kuitenkin ihan uus talo. No, kai niitä sitten vaan jossain on. Talvella niitä ei esiinny, ainakaan näkyvästi.

Pese, pakasta tai saunota

Vaatteista tuholaiset voidaan hävittää pesemällä ne +40-60 -asteisessa vedessä, pakastamalla -20 asteen lämpötilassa viikon ajan tai pitämällä vaatteita pari tuntia + 60 -asteisessa saunassa.

Yleisimpiä tekstiilituholaisia ovat vyöturkiskuoriainen, pilkkuturkiskuoriainen, vyöihrakuoriainen, museokuoriainen, vaatekoi sekä turkiskoi.

Pilkkuturkiskuoriainen, vyöihrakuoriainen, museokuoriainen ja turkiskoi ovat luonnovaraisia lajeja. Ne lisääntyvät muun muassa lintujen pesissä. Haittoja voidaan ehkäistä estämällä lintujen pesintä rakennuksissa

Kannattaa ottaa yhteyttä isännöitsijään ja tilata myrkytys. Pian on ruuat täynnä ötököitä :o
Aamupalan välistä pilkistää suloinen ruskea ötökkä :D

No ei paljon auta, kun on omakotitalo ja vielä ihan uus sellainen. Olisko rakennusaikana päässyt johonkin väliin..

Voi tulla myös ulkoa jos raatoja lähistöllä. Kuolleita hiiriä rakenteissa, linnunpesiä jne. Kyllä normi hygienia pitää poissa ruokakaapeista. Jos joukoittain löytyy niin rakenteissa on jo kokonainen eläin.

Voi tulla myös ulkoa jos raatoja lähistöllä. Kuolleita hiiriä rakenteissa, linnunpesiä jne. Kyllä normi hygienia pitää poissa ruokakaapeista. Jos joukoittain löytyy niin rakenteissa on jo kokonainen eläin.

Mä luulen, että noista eläimistä johtuu, asutaan kuitenkin aikalailla metsässä. Ja hiiriä/myyriä/lintuja löytyy.
Eikä onneks ole joukoittain!!!! Yks sillon toinen tällön.

Yhteistyössä