mikä tähän selkään auttaisi?? :( kohtalontovereita?

reilu kk sitten kun selkä alkoi oireilemaan en vielä huolestunut, aattelin kai että kyllä se ohi menee.. ristiselässä sattuu kuin menisi "lukkoon" kun kääntyy selältä muuhun asentoon :| sattuu todella paljon, joutuu niin hitaasti ja varovaisesti kääntymään.
no nyt ristiselkä kipuilee kokoajan, varsinkin kun käyn istumaan tuntuu että siellä oikein joku alkaa painamaan :( en kestä, jos tää vaan pahenee synnytystä kohden. kuinka sitten käy :( :|

mikä tähän auttaisi?
 
Millä vkolla oot? mie yritän käyvä hierojalla säännöllisesti... mullakii o ollu issiaskipui esikkoa ootelles+nyt tätä toistakii oottaes(rv 38+2 nyt)
yritä venytellä..kevyesti ja liikunta mulla auttaa myös
 
Alkuperäinen kirjoittaja virpi82:
Millä vkolla oot? mie yritän käyvä hierojalla säännöllisesti... mullakii o ollu issiaskipui esikkoa ootelles+nyt tätä toistakii oottaes(rv 38+2 nyt)
yritä venytellä..kevyesti ja liikunta mulla auttaa myös
kyllä meinaa jo epätoivo ja itku tulla
:( olen rv 24 eikä aiemmissa raskauksissa ollut vastaavaa
 
oon nyt pari päivää kärvistelly järkyttävien alaselkäkipujen kanssa ja soitin niistä tänään neuvolaan. Käski huomenna lääkäriin ja sano et kuulun sairaslomalle. Mulla vasta viikkoja 16+4, mut oon sairaalassa töissä ja joudun potilaita kääntelemään ja vääntelemään ja sänkyjä työntämään. Joten ei ihme että tuntuu. Pelottaa vaan et mitä tää on muutaman kuukauden päästä... :/ Oon kans yrittäny venytellä, mut ilman tulosta :(
 
Itsellä alkoi myös jo aikaisin alaselkäkivut, oikeastaan aika yllättäen. Kävin fysioterapeutilla ja sanoi, että se on SI-nivelen löystymisestä johtuvaa kipua. Kuulemma voi kestää aina synnytykseen asti..

Hankin ANITAN tukivyön, joka todellakin on auttanut! Kallis se kyllä on, mutta maksaa itsensä takaisin koska auttaa vaivaan. Tietty ei se kokonaan kipua poista, mutta suuresti helpottaa oloa kunhan siihen vyöhön vain tottuun. (Lisäksi voi ehkäistä raskausarpia vatsassa ja navan "pullahtamista"..).

HE82 Olen myös hoitotyössä ja työnteosta ei tullut mitään, kun kivut alkoivat! Nyt menossa rv 30 ja s.lomalla olen ollut yhteensä jo varmaan pari kuukautta.. aluksi pieniä pätkiä ja sitten jäinkin pidemmälle s.lomalla,enkä mene töihin ennen äitiyslomaa. Olisiko mulla ollut viikkoja 18 tms. kun kivut alkoivat.. Suosittelen kyllä suuresti, että otat aika rauhallisesti töissä ja "kuulostelet" vointiasi. Ja pyydät herkästi sairaslomaa ja pidemmäksi aikaa (itsellä oli viikon jaksoja, kivut pysyi sen aikaa siedettävinä mutta palasivat heti kun menin töihin.)

Muutenkin suosittelen SUURESTI, että tilatkaa aika fysioterapeutilta joka osaa neuvoa oikeita venytyksiä jne.. ja katsoo mikä siellä selässä "krinnaa"! On ainakin ammattilainen. :)

Jaksamisia kaikille! :flower:

T:Vauvamaha82 ja pikkuinen 30+1
 
Ensimmäisen aikana jouduin pitämään tukiliiviä raskausviikosta 16 asti. Se olikin hommaa, kun oli silloin tammikuu ja kylmä ja piti pukea paljon. Sittenkun olen vielä iso muutenkin, niin meinas vaatteet olla kuin käristeen kuoria :) Issiaskipu oli aivan suunnatonta ja toisen aikana vielä pahempaa. Kerran jäin nalkkiin keittiön ja vessan ovien välille eteiseen (meillä vanha rintamamiestalo jossa eteisessä 5 ovea) keskellä yötä. Huusin tuskassa apua ja mies vähän säikähti. Joutui kantamaan minut vessaan. Enkä siis ole kovin pieni.. Onneksi mies on vahva =)

Ja tuo alaselkäkipu oli kanssa ongelmana. Selällään ei voinut nukkua ollenkaan ja jos yöllä heräsi selältään, joutui hammasta purren kääntämään kylelleen. Ei ole herkkua. Otan osaa kohtalontoverit!!! :/ Minä ainakin opin välttämään asentoja, joissa kipu tuntui ja korjaamaan ryhtiä ison mahan kanssa. Molemmat isännät oli nelikiloisia ja pitkiä, joten ryhti oli muutenkin kasassa. Ja venytykset myös auttoivat, hillitysti tehtyinä.

 
Sain tälle päivälle lääkäriajan iltapäivälle ja saa nyt nähdä et mitä sanoo. Viime yö meni ihan harakoille, koska ei ollut mitään hyvää asentoa, jossa selkään ei ois sattunu. Selällään olo on pahinta ja kyljelläänkään ei voi kauaa olla. Onneks en menny tänään töihin, koska tää selkäkipu vaan pahenee koko ajan. Lähdin tyhmänä koiran kanssa aamulenkille ja aika lyhyeks jäi, koska kävelykin sattuu nyt. :kieh:

Tää vauva pistää mut koville, aikasemmin en juurikaan oo sairastellu, mut nyt raskauden myötä on tullu kaikkia omituisia vaivoja (verenpaineet mm. ollu niin alhaset etten pysyny pystyssä). Ja vasta marraskuussa on la.

Vauvamaha82: määrättiinkö sulle jotain kipulääkkeitä? mä oon yrittäny välttää turhaa lääkeiden syömistä, mut en tiedä kuinka kauan siihen kykenen... :/ Täytyy pyytää sairaslomaa, koska työ on tosiaankin liikkuvaista ja suhteellisen raskastakin. Eri asia on, että paljonko sitä sitten antavat kerralla... :|
 
Ole vain tiukkana siellä lääkärissä tänään!!!! Sanot, että haluat rauhassa parantaa selkäsi ja oma jaksamisesi on sille maha-asukillekin tärkeää! Ymmärtäväinen lääkäri antaa kyllä tarpeeksi sairaslomaa. Ja minusta panadolia voi syödä kohtuudella ihan rauhassa, jos siitä vaan on apua. Itse jouduin sitä syömään puolitoista tablettia kahdesti päivässä, kun tuo jalka oli niin kipeä. Ja lääkärin mukaan se oli ok.

Mutta tsemppiä sinulle. :hug:

t:johnu
 
Ginnifer
Minäkin suosittelen fysioterapeuttia. Ehdin vuosikausia ravata lääkäreillä selkäongelmien kanssa, aina sain sairaslomaa ja lääkkeitä, mutta vasta fysioterapeutille pääsy toi avun. Hän tutki liikeradat tosi tarkkaan ja diagnosoi alaselässä olevan yhden yliliikkuvan nikamavälin, joka niitä jatkuvia venähdyksiä ja kramppeja sai aikaan. Sain yksinkertaiset kotiharjoitteluohjeet ja niillä, siis todella pienellä vaivalla, on selkä pysynyt täysin kunnossa.

Jos ongelma on alaselässä, niin oleellista on vahvistaa vinoja vatsalihaksia ja lonkan koukistajia. Kun ne ovat kunnossa niin asento pysyy hyvänä ja alaselkä tuettuna.

Ensiapuna kramppiin (siis kipuun ja lukittumiseen) toimi minulla tosi hyvin tämä:
1. makaa selälläsi lattialla, polvet koukussa
2. pyydä miestäsi istumaan lattialle, vähän varpaidesi päälle jotta hänen painonsa pitää jalkapohjasi tukevasti lattiassa
3. miehesi ottaa "halausotteen" koukussa olevista jaloistasi, ja vetää niitä itseensä päin n. 10-15 sekunnin ajan, jonka jälkeen hetken rentoutus ja sama uudestaan. HUOM: lempeä pieni tasainen liike, ei nykimistä!

Itse en ole tätä joutunut raskaana ollessa kokeilemaan, mutta toivottavasti toimii!
 
Kirjoittelin tänne itsekin muutama viikko sitten samasta ongelmasta. Itsellä oli silloin menossa rv29 ja nyt ollaan viikolla 32. Olin n. viikon jotakuinkin liikuntakyvyttömäksi luettava tapaus, kun kävelystä ei tullut mitään ja yleisesti ottaen kaikki asennot ja liikahdukset sattui. Eikä tosiaan aivan vähän :/ ! Minulla todettiin lääkärissä myös että si-nivel oli mitä ilmeisimmin pois paikoiltaan ja sitä ympäröiviä lihassäikeitä tulehtunut. Kipu tuntui siis oikean pakaran ja lantion oikean puoliskon alueella paitsi voimakkaina sävähdyksinä niin myös lukkiutumisen tunteena. Sain Panacod-reseptin mukaan, kun siinä on myös tuota tulehdusta helpottavia ainesosia ja sopii raskauden aikana, vaikka vielä kolmiolääke onkin. Minulle neuvottiin mahdollisimman hyvän ryhdin ylläpitoa lantiossa (eli ne kadoksissa olleet vatsalihakset oli pakko löytää hätiin), kevyttä liikuntaa ja lepoa. Venyttelykin on varmasti ok, jos todella varovainen on. Itse nimittäin vahingossa pahensin vielä asiaa sellaisella venytysyrityksellä jossa kumarruin risti-istunnassa alaspäin ja kaiken lisäksi vielä viistoon, mikä oli kuulemma pahin mahdollinen valinta sillä hetkellä :eek:! Ei ollut muuten lattialta asiaa ylös sen jälkeen pitkään aikaan! Mutta hyvä uutinen on se, että jotenkin ihmeellisesti kipu on nyt hävinnyt oikeastaan kokonaan! En olisi ikinä uskonut, kun alkuraskaudesta asti on alaselkä oireillut ja painoakin vielä kertyy koko ajan vaan lisää! Enkä suoraan sanoen tiedä mitä ratkaisevaa olen tehnyt tai jättänyt tekemättä että nyt lantio voi näin hyvin (paremmin jopa kuin ennen tuota pahinta vaihetta)! Tulehdus ainakin on takuulla parantunut ja ehkä nivelkin muljahtanut vaihteeksi oikeaan osoitteeseen. En ole käyttänyt edes tukivyötä. No, toivottavasti sinun ja teidän muiden kohdalla nyt selviää myös mistä on kysymys, kun unohtunut se kipu ei ole todella vielä itseltäkään! Kuten tämän sepustuksen pituus osoittaa ;) ! Tsemppiä ja kaikesta huolimatta toivoa on että se voi vielä helpottaakin! :flower:
 
No niin, nyt on lääkärissä käyty ja oli sitä mieltä että noidannuoli vaivaa. Ärtynyt töissä sänkyjen kärräämisestä ja potilaiden nostelusta. Määräs ens viikon sairaslomaa ja sitten mulla alkaakin kesäloma (3 vkoa), joten toivottavasti paranis ens viikon aikana. Ikävä sairastaa lomalla.

Lääkäri oli lisäks sitä mieltä etten sais kauheesti sänkyjä työnnellä (mitenköhän sekin onnistuu :/ ). En tiedä sitten mitä työnteosta tulee, mut pitänee mainita pomoille asiasta... :|

Mutta nyt syömään! :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Blossom:
Kirjoittelin tänne itsekin muutama viikko sitten samasta ongelmasta. Itsellä oli silloin menossa rv29 ja nyt ollaan viikolla 32. Olin n. viikon jotakuinkin liikuntakyvyttömäksi luettava tapaus, kun kävelystä ei tullut mitään ja yleisesti ottaen kaikki asennot ja liikahdukset sattui. Eikä tosiaan aivan vähän :/ ! Minulla todettiin lääkärissä myös että si-nivel oli mitä ilmeisimmin pois paikoiltaan ja sitä ympäröiviä lihassäikeitä tulehtunut. Kipu tuntui siis oikean pakaran ja lantion oikean puoliskon alueella paitsi voimakkaina sävähdyksinä niin myös lukkiutumisen tunteena. Sain Panacod-reseptin mukaan, kun siinä on myös tuota tulehdusta helpottavia ainesosia ja sopii raskauden aikana, vaikka vielä kolmiolääke onkin. Minulle neuvottiin mahdollisimman hyvän ryhdin ylläpitoa lantiossa (eli ne kadoksissa olleet vatsalihakset oli pakko löytää hätiin), kevyttä liikuntaa ja lepoa. Venyttelykin on varmasti ok, jos todella varovainen on. Itse nimittäin vahingossa pahensin vielä asiaa sellaisella venytysyrityksellä jossa kumarruin risti-istunnassa alaspäin ja kaiken lisäksi vielä viistoon, mikä oli kuulemma pahin mahdollinen valinta sillä hetkellä :eek:! Ei ollut muuten lattialta asiaa ylös sen jälkeen pitkään aikaan! Mutta hyvä uutinen on se, että jotenkin ihmeellisesti kipu on nyt hävinnyt oikeastaan kokonaan! En olisi ikinä uskonut, kun alkuraskaudesta asti on alaselkä oireillut ja painoakin vielä kertyy koko ajan vaan lisää! Enkä suoraan sanoen tiedä mitä ratkaisevaa olen tehnyt tai jättänyt tekemättä että nyt lantio voi näin hyvin (paremmin jopa kuin ennen tuota pahinta vaihetta)! Tulehdus ainakin on takuulla parantunut ja ehkä nivelkin muljahtanut vaihteeksi oikeaan osoitteeseen. En ole käyttänyt edes tukivyötä. No, toivottavasti sinun ja teidän muiden kohdalla nyt selviää myös mistä on kysymys, kun unohtunut se kipu ei ole todella vielä itseltäkään! Kuten tämän sepustuksen pituus osoittaa ;) ! Tsemppiä ja kaikesta huolimatta toivoa on että se voi vielä helpottaakin! :flower:
mulla aivan samanlaisia mainitsemiasi kipuja :( ja kipu säteilee ja "kramppaa" tuonne pakaraan asti. taidan minäkin käydä lääkärissä, jos saisi tämän kivun hellittämään. se on kurjaa kun muutenkin liikkuminen ja olo tuskainen ison masun kanssa, niin sitten selkäkin kenkkuilee :|

mutta oikein mukavaa kesää ja odotusaikaa kaikille odottajille, kaikesta huolimatta!! :flower: :hug:
 
Mullaki oli tuossa reilut kuukausi sitten aivan mahdoton alaselkäkipu, joka kohdistui enemmän toiselle puolelle ja säteili kylkeen myös. Itsekki huolestuin siitä ja soittelinki neuvolaan, kun muutaman yön jouduin valvomaan kivun vuoksi. Kipu oli pahimmillaan, kun koetin nukkua :/ . Terkkari kertoi sen kyllä kuuluvan asiaan, mutta yleisimmin selkävaivoja tulee raskauden aikana, jos vatsalihakset ei ole kunnossa... tai sitten se on iskiais peräistä. Kovasti käski venytellä ja kertoi, että jäävoidetta voi laittaa tai mobilatia. Jäävoiteesta mulla kyllä oli enemmän apua! Ja nostin jalkoja sohvaa vasten itse, kun olin selällään lattialla ja venytin selkälihaksia niin kuin pystyin.

Parisen viikkoa sitä kesti, nyt taas ei mitään. Ja toivonkin, että ei enää tulisikaan! Ja toivottavasti sinunkin selkäkipu helpottaa.

Ehdin minä lääkärilläki käydä ja kävin varuiksi antamassa labraan pissanäytteen, ettei ole pissatulehdusta. Tääkin kannattee siis sulkea pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Blossom:
Kirjoittelin tänne itsekin muutama viikko sitten samasta ongelmasta. Itsellä oli silloin menossa rv29 ja nyt ollaan viikolla 32. Olin n. viikon jotakuinkin liikuntakyvyttömäksi luettava tapaus, kun kävelystä ei tullut mitään ja yleisesti ottaen kaikki asennot ja liikahdukset sattui. Eikä tosiaan aivan vähän :/ ! Minulla todettiin lääkärissä myös että si-nivel oli mitä ilmeisimmin pois paikoiltaan ja sitä ympäröiviä lihassäikeitä tulehtunut. Kipu tuntui siis oikean pakaran ja lantion oikean puoliskon alueella paitsi voimakkaina sävähdyksinä niin myös lukkiutumisen tunteena.


Minä kävin lääkärissä viimeviikolla ja sain saman tuomion.Lisäksi jokin päärynälihas on kuulemma tulehtunut ja lääkäri määräsi parasetamoliinia(?!) 2tablettia kolme kertaa päivässä ja viikon sairaslomaa. Nyt oon sitten ollut viispäivää pois töistä eikä mitään kipuja ole ollut.Saa nähän miten on tän vlopun jälkeen ku joudun menemään töihin(oma jätskikiska). Vaikka tuntus että kevyttä hommaa se on niin ku kymmenentuntia seisot 30asteen lämmössä ja kurottelet välillä pakkasen pohjalle ja joudut sieltä nostamaan täysiä laatikollisia jäätelöä ni onhan se pakaraperse kipiä! :ashamed: mutta toivotaan että kaikki menis hyvin =) Mulla nyt rv21+0
 

Yhteistyössä