Mikä sopiva rangaistus

• Viestiketjun aloittaja Satu
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Joo noita tositv ohjelmia kuten kadonneet kun katsoo niin aika järkyttävältä alkaa tuntua. Mahtaisko tyttösi ymmärtää jos kattositte yhdessä jon kun vastaavan ja keskustelisitte asiasta. Että miltä susta äitinä tommonen tuntuu kun ei vastaa puhelimeen jne. Ja sit tyttö vois vuorostaan yrittää kertoo miksi sen piti tehdä niin kuin teki.

Satu
Alkuperäinen kirjoittaja SEMMOTTII:
Pakkaa ne lapset autoon ja hae se lapsi kotiin. Se siinä nyt enemmän "vaarassa" on kuin ne lapset jotka joutuu mahd. heräämään tai valvomaan sen takia että haet sen isomman kotiin.

Miksi se noudattaisi sun aresteja tai kotiintuloaikoja jatkossakaan kun tietää, ettet sä sitä millään kotiin saa vaikka hilluis aamukuuteen. Sit vaan kotiin ja lisää rangaistusta kunnes sillä on kotiarestia seuraavat 20 vuotta ja edelleenkään se ei noudata mitään.
Kuten sanoin auotlla ei voi ajaa ennenkuin huomenna vaihdetaan jarrupalat. Ja pieniä lapsia en herätä joista toinen sairaana joka toinen viikko.

Ei tosiaankaan mitään kaverisuhdetta ruveta teini-ikäisen kanssa rakentamaan, jos ymmärrätte tämän lauseen oikean tarkoituksen! AP, olet ihan oikeassa, kyllä se on vanhempi, joka nämä kotiintuloajat päättää VAIKKA niistä yhdessä keskustellaankin. Kunnon rangaistukset tästä tempauksesta päälle, ja myöhemmin tilanteen rauhoituttua, voittehan kokeilla lisää vapauksia = luottoa, sikäli mikäli on sen ansainnut. Toivottavasti tulee pian kotiin.

Dexter
Ilmoitathan täällä miten juttu etenee. Menen nyt katsomaan Dexteriä :)
Toivon sydämestäni, että teini palaa pian kotiin ja saatte nukuttua ensi yön.. ja selvitettyä nää jutut tietenkin!

Mitä isommat lapset, sitä isommat huolet...... *huoh*

vieras
eikö ole kuulunut mitää? yritä saaha joku kaveri hoitamaan kotia muita lapsia ja lainaat kaverilta auto ja lähet etsimään tyttöä. tuu kertoo tänne sit.. toivotaan et tytöllä kaikki hyvin ja tulee kotiin. *halaus*

Alkuperäinen kirjoittaja Satu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
varmaan "kaverisuhde" tehoaisi ennemmin kuin pomottelu
Kyllä minä olen äiti, en tyttöni kaveri ja minua on uskottava. Tyttö ei vain tajua että se on rakkautta että äiti huolehtii ja soittelee/kyselee missä olet. Tuntuu että tytön kavereilla on yllättävän "vapaa" kasvatus saadaan hillua missä halutaan ja mihin aikaan vaan. Stop, ei käy. Kotiarestia tulee nyt myös halusi tai ei.
Eihän ne sitä tajua ei, mutta sekin kuuluu just tuohon vaiheeseen. Kyllä sekin voi olla sitä rakkauden testaamista, että teetkö asialle jotain vai onko ihan samantekevää mitä hän tekee. Ei välttämättä ole kavereilla yhtään vapaampaa, joillakinhan voi olla paljonkin tiukempaa, mutta niitähän sinä et näe koska niillä on tiukempaa ;) Ja teinit tietty aina sanoo että "kun muutkin saa". Pidä tiukasti vain kiinni rajoista kun kerran olet oikeassa, muutenhan tuo vain pahenee. Tehän voitte tietysti keskustella asiasta, että sitten jos käyttäytyy nn kauan hyvin ja tekee jotain ekstrajuttuja, niin voi saada vähän enemmän vapauksia, ja toisinpäin että jos mokaa niin sitten taas vähennetään. Itse kuvittelisin että teinille pahinta olisi kännykän ja netin menetys (telkkarihan on vain töllöttämistä, kaverit paljon tärkeämpiä ). Ei sinun saldo tarvitse ottaa pois, kun otat sen KOKO puhelimen pois. Ei hän sitä tarvitse jos on arestissa kun menee suoraan kouluun ja sieltä kotiin!

Mulla on kyllä ihan pieniä nuo lapset vielä, joten en nyt tiiä, olenko mikään vastaamaan.
Kyseessä on mun mielestä tosi nuori lapsi, joten tiukaksi pitäisi nyt vetää..
Puhelin, netti, telkkari, joku näistä tai kaikki pois. Ja arestia.

Se, että tyttö on sulkenut kännykän, on tosi paha. Tai jos siitä on akku loppunut, niin varmasti ois voinu jonkun puhelimesta soittaa.

Toivon että saat lapsesi turvallisesti kotiin!! :hug:

Rangaistukseksi ainakin puhelimen pois ottaminen. Jos ei kerran puhelinta pidä päällä niin mitä tyttö sillä tekee. Sitten samalla arestia eli kun ei puhelintakaan matkassa ole niin minnekään muualle ei kotoa lähdetä kuin kouluun. Arestia vähintään viikko, koska kyllä tuon ikäisen pitäisi jo ymmärtää kuinka huolissaan vanhemmat ovat. Varsinkin, kun ikäviä uutisia on tässä ollut lähiaikoina useampi.

Meillä 14v pojan kanssa samanlaisia ongelmia, tuntuu ettei tosiaankaan edes kuuntele! Eilen piti tulla 21 kotiin ja pari kertaa viestitti tulostaan ja saapui vasta 22.30 ja OLI SITTEN MUKA TOOSI PAHOILLAAN, kun myöhästyi! Perkule!
Kesällä pidettiin kotiarestissa viikko ja siten, että pysyi viikonlopunkin kotinurkissa! Murrosikä on kamala toisilla!
Meillä oli pojan kanssa tosi vaikeaa 13-16 ikävuoden välillä.Lintsaamista, katoamisreissuja, alkoholikokeilua ja muutaman kerran tekemisissä lainkin kanssa mm kortitta ajamista.

Lopulta soitin itse sossuun lastensuojeluviranomaislle.Kävimme siellä muutaman kerran juttelemassa.Ei ollut pojalle miellyttävä kokemus, mutta se oli viiminen konsti mitä yritin.Olin jo selvitellyt ns koulukodin mahdollisuuttakin.

Pojan täyskäännös tapahtui ysiluokan keväällä.Korvasi kaikki poissaolonsa ja nosti vielä päättötodistukseen numeroitansa kahdella ja varmisti näin itselleen jatko-opiskelupaikan.

Nyt opiskelee toista vuotta ammatti-instituutissa raksapuolella ja seurustelee vakituisesti.Tyttöystävä asuu 80km:n päässä.

Joillakin nuorilla se murrosikä ja kasvaminen kohti aikuisuutta ottaa tosi koville.Kun ikää tulee enempi, niin yleensä rauhoittuvat =)

Silti
Totta on että joillain se murkkuikä ottaa enempi koville ja tulee tehtyä hölmöyksiä. Vaan silti hakisin sen 12-vuotiaan vaikka niskaperseotteella sieltä kyliltä pois.

Vaikka eihän se siellä enää ole. Toivottavasti on koulussa..

viiden äiti
Siis jos mun 13 v poika käyttäytyis noin, hakisin kotiin niskasta ! Keinolla millä hyvänsä !
Kahdeb pojan jälkeinen tyttäreni koetteli myös muutaman kerran. Onneksi tiesin missä liikkuu, kävin vain hakemassa kotiin. Tulihan tuo mukaan niskat luimussa.
Kotiaresti tuli, siivoili jopa ajan kuluksi kaappinsa arestissa.
Pari kertaa piti hakea ja alkoi ajat muistamaan.

hyvä neuvo
Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Mie oon mun teineille tehny selväks et jos ei kotii kuulu, mie pakkaan pikkulapset autoo ja ajan kaikki nuorisokulmat läpi kakaran valokuvalla varustettuna ja kyselen nimellä et onko näkyny. Niitä hävettää ajatuski :D
Ja känny, netti sekä tv pois ainaki viikoks+kotiintuloajan aikaistus ainaki kuukaudeksi. Olis meillä käytössä jos tarvis tollasta ajatella.
tää pitää laittaa ylös että sitten muistaa ku omat ovat teinejä

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Mie oon mun teineille tehny selväks et jos ei kotii kuulu, mie pakkaan pikkulapset autoo ja ajan kaikki nuorisokulmat läpi kakaran valokuvalla varustettuna ja kyselen nimellä et onko näkyny. Niitä hävettää ajatuski :D
Ja känny, netti sekä tv pois ainaki viikoks+kotiintuloajan aikaistus ainaki kuukaudeksi. Olis meillä käytössä jos tarvis tollasta ajatella.
vaan jos teinillä "oikein lujaa" menee niin tämäkään ei välttämättä tehoa kaikkien kohdalla

Kyy
Ehdottomasti olen rangaistuksen kannalla, kun sovituista säännöistä ei pidetä kiinni.

Mutta miettisin kyllä vielä uudemman kerran niitä sääntöjäkin. Onko 13-vuotiaan tosiaan tarve olla jo heti neljän jälkeen kotona? Vaikka on arki-ilta kyseessä, niin silti. Mielestäni hyvä kotiintuloaika olisi ehkä klo 21 arkisin, viikonloppuna antaisin olla pidempään. Tähdentäisin vain, että kännykällä on tavoitettava, "akku loppu" ei kävisi selitykseksi.

Ja jos kerran siellä ollut joku tapahtuma, niin eikö olisi kannattanut antaa lapselle lupa mennä sinne, ettei tarvitsis huolehtia kun ei saa kiinni? Tottakai pitää olla vanhempi eikä kaveri, mutta antamalla vapautta teinille yhteiselo on varmasti paljon helpompaa. Ja teinikin tietää, että uskaltaa luottaa/kertoa asiaoista vanhemmilleen, jos he eivät ole mitään tiukkapipoja.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että pahiten ne tiukassa kurissa olevat teinit säheltävät tuolla kioskin kulmilla. Vapaus kummasti tuppaa rajoittamaan niitä menohaluja. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja frog2:
Ehdottomasti olen rangaistuksen kannalla, kun sovituista säännöistä ei pidetä kiinni.

Mutta miettisin kyllä vielä uudemman kerran niitä sääntöjäkin. Onko 13-vuotiaan tosiaan tarve olla jo heti neljän jälkeen kotona? Vaikka on arki-ilta kyseessä, niin silti. Mielestäni hyvä kotiintuloaika olisi ehkä klo 21 arkisin, viikonloppuna antaisin olla pidempään. Tähdentäisin vain, että kännykällä on tavoitettava, "akku loppu" ei kävisi selitykseksi.

Ja jos kerran siellä ollut joku tapahtuma, niin eikö olisi kannattanut antaa lapselle lupa mennä sinne, ettei tarvitsis huolehtia kun ei saa kiinni? Tottakai pitää olla vanhempi eikä kaveri, mutta antamalla vapautta teinille yhteiselo on varmasti paljon helpompaa. Ja teinikin tietää, että uskaltaa luottaa/kertoa asiaoista vanhemmilleen, jos he eivät ole mitään tiukkapipoja.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että pahiten ne tiukassa kurissa olevat teinit säheltävät tuolla kioskin kulmilla. Vapaus kummasti tuppaa rajoittamaan niitä menohaluja. ;)
Piti tulla kirjoittamaan samaa,mutta kerkisit ensin..joten peesi!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja frog2:

Piti tulla kirjoittamaan samaa,mutta kerkisit ensin..joten peesi!
Ensinnäkin toivon,että tyttö on kunnossa ja tullut kotiin. Ja nämä muutamat taulapäät. Tytön oli tarkoitus mennä neljän aikaan kotiin tekeen läksyt ja syömään. Ehkä tämän jälkeen olisi voinut mennä takaisin ulos.

Yhteistyössä