Mikä sopiva rangaistus

• Viestiketjun aloittaja Satu
  • Ensimmäinen viesti
Satu
pian 13 vuotiaalle tytölle? Koulusta piti suoraan kotiin läksyt tekemään ja syömään koska koulu päättyi vasta neljältä. eipä ole tyttöä näkynyt. Sain iltapäivällä kiinni ja aikoi tulla mutta eipä ole näkynyt. soittelin kaveritkin ja ei muka ollut kenenkään luona ja oman puhelimen sammuttanut. varmasti lähtenyt muiden mukaan korttelihaipakkaan joka tänään oulun keskustassa jossa ilotulituskin vasta klo 23! per....... kun autosta meni just tänään jarrupalat joten sillä ei voi ajaa eikä lapsiakaan voi yksin jättää nukkumaan. toivottavasti routa porsaan kotiin ajaa pelottaa vaan kun ei usko rajoja ja kun sattuu kaikenlaista pelottavaa ja pimeäkin tulee. Ps. ei kiitos haukkuja....

vieras
Meillä 14v pojan kanssa samanlaisia ongelmia, tuntuu ettei tosiaankaan edes kuuntele! Eilen piti tulla 21 kotiin ja pari kertaa viestitti tulostaan ja saapui vasta 22.30 ja OLI SITTEN MUKA TOOSI PAHOILLAAN, kun myöhästyi! Perkule!
Kesällä pidettiin kotiarestissa viikko ja siten, että pysyi viikonlopunkin kotinurkissa! Murrosikä on kamala toisilla!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tjaa. Känny pois viikoks, tai viikkorahat?
Tää toimii varmasti! Ton ikäsen pitää totella! Mut ton ikäset myös ovat niin uhmakkaita ja pääkköjä et huh kun nuo omat lapset tulee tohon ikään. Voimia sille suunnalle ja toivottavasti tyttö tulee kotiin :hug:

KKK
Anteeksi vaan mutta ... MÄ OLISIN IHAN SAIRAAN HUOLISSANI!!!!!
Ei olisi rangaistukset mielessä tällä hetkellä.

Itselläni on pian 14v tyttö joka on hänkin pari kertaa nyt kesän aikaan jättänyt tulematta kotiintuloaikana kotiin mutta painottanut olen aina, että känny pidetään AUKI, tapahtu mitä tapahtu.

kaisa
ai kauheaa, miten vastuutonta käyttäytymistä 13-vuotiaalta. ei välitä pätkääkään sun komennosta.

Kunnon rangaistus nyt kehiin, että ei toiste uskalla käskyä rikkoa. Ehdotukseni: kotiarestia ja känny pois.

kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
ai kauheaa, miten vastuutonta käyttäytymistä 13-vuotiaalta. ei välitä pätkääkään sun komennosta.

Kunnon rangaistus nyt kehiin, että ei toiste uskalla käskyä rikkoa. Ehdotukseni: kotiarestia ja känny pois.
Lisään vielä, että nyt elätte aikoja, jolloin valtasuhteet määritellään teidän perheessä uusiksi. Pidä huoli, että sinä olet pomo, ei lapsesi. Vaikka lapsi kuinka uhmaisi, niin parempi tiukka kuri kuin lapsen itse määräämä tahti. Nyt ei arvosta, mutta myöhemmin kyllä.

Mies sohvalta huutelee, että myös tv:n katsominen rajoitetuksi, samoin netti.

Dexter
Eikö kukaan muu olisi HUOLISSAAN! 12v tenava huitelee "jossain kaupungilla" känny kiinni. Halooooo!!!!

Rangaistuksia vaan mietitte. Toki niitä pitääkin miettiä.

JOS se penska sieltä ehjänä kotiin tulee. Nykypäivänä kun sekään ei ole niin itsestäänselvää.

kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja Dexter:
Eikö kukaan muu olisi HUOLISSAAN! 12v tenava huitelee "jossain kaupungilla" känny kiinni. Halooooo!!!!

JOS se penska sieltä ehjänä kotiin tulee. Nykypäivänä kun sekään ei ole niin itsestäänselvää.
Toki kaikki on huolissaan. Ap. kirjoitti, että on soitellut perään jne. Paras paikka on odottaa kotona. Poliisille soittaminen tuossa vaiheessa on turhaa ja kylällä kiertäminen on hakuammuntaa. Varsinkin, jos ei pääse pois kotoa, kun muut lapset nukkuu.

On erittäin järkevää miettiä rangaistus jo etukäteen. Jos vain paapotaan ja taputellaan selkään, kun neiti suvaitsee saapua kotiin, seuraavaa karkureissua ei liene tarvitse kauan odottaa.

Dexter

Toki kaikki on huolissaan. Ap. kirjoitti, että on soitellut perään jne. Paras paikka on odottaa kotona. Poliisille soittaminen tuossa vaiheessa on turhaa ja kylällä kiertäminen on hakuammuntaa. Varsinkin, jos ei pääse pois kotoa, kun muut lapset nukkuu.

On erittäin järkevää miettiä rangaistus jo etukäteen. Jos vain paapotaan ja taputellaan selkään, kun neiti suvaitsee saapua kotiin, seuraavaa karkureissua ei liene tarvitse kauan odottaa.
Ei tässä kukaan paapomisesta ole mitään puhunutkaan.
Itse painottaisin enemmän keskustelua kuin suoraa huutoa ja rangaistusten paukuttamista. Toki joku rangaistus pitää antaa, mutta sitäkin voi miettiä yhdessä sen lapsen kanssa. Ei teini- ikäiset ole aivottomia! Kyllä niiden kans voi puhua ja keskustella.

No, jokatapauksessa.. toivottavasti tulee pian kotiin. Eikö huomenna ole koulupäiväkin? Ainakin täällä on ;)

Satu
Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Tää toimii varmasti! Ton ikäsen pitää totella! Mut ton ikäset myös ovat niin uhmakkaita ja pääkköjä et huh kun nuo omat lapset tulee tohon ikään. Voimia sille suunnalle ja toivottavasti tyttö tulee kotiin :hug:
Kiitos. Jotkut sanoivat että hakis keinolla millä hyvänsä mutta eipä ole ihan yksinkertaista kun asun 4 lapsen kanssa yksin ja en kai nyt jätä lapsia yksin kotiin nukkumaan. Puhelimeen olen aina laittanut saldoa joten sitäkään ei nyt oikein voi sulkea mutta tietokone pysyy pannassa, ei ole tytöllä meseen asiaa ja raha hana sulkeutui just nyt. Yökyläilyt jää nyt historiaan, meille ei tule ketään eikä tyttö mene mihinkään. Ois niin pe.... kiva jos isäkin osallistuisi kasvatukseen.

Mie oon mun teineille tehny selväks et jos ei kotii kuulu, mie pakkaan pikkulapset autoo ja ajan kaikki nuorisokulmat läpi kakaran valokuvalla varustettuna ja kyselen nimellä et onko näkyny. Niitä hävettää ajatuski :D
Ja känny, netti sekä tv pois ainaki viikoks+kotiintuloajan aikaistus ainaki kuukaudeksi. Olis meillä käytössä jos tarvis tollasta ajatella.

kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja Satu:
Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Kiitos. Jotkut sanoivat että hakis keinolla millä hyvänsä mutta eipä ole ihan yksinkertaista kun asun 4 lapsen kanssa yksin ja en kai nyt jätä lapsia yksin kotiin nukkumaan. Puhelimeen olen aina laittanut saldoa joten sitäkään ei nyt oikein voi sulkea mutta tietokone pysyy pannassa, ei ole tytöllä meseen asiaa ja raha hana sulkeutui just nyt. Yökyläilyt jää nyt historiaan, meille ei tule ketään eikä tyttö mene mihinkään. Ois niin pe.... kiva jos isäkin osallistuisi kasvatukseen.
Ois varmaan helpompaa, jos ois kaks aikuista. Mutta älä huoli. Pärjäät varmasti hyvin. Kuulostat ainakin järki-ihmiseltä.

Ei tässä kukaan paapomisesta ole mitään puhunutkaan.
Itse painottaisin enemmän keskustelua kuin suoraa huutoa ja rangaistusten paukuttamista. Toki joku rangaistus pitää antaa, mutta sitäkin voi miettiä yhdessä sen lapsen kanssa. Ei teini- ikäiset ole aivottomia! Kyllä niiden kans voi puhua ja keskustella.

No, jokatapauksessa.. toivottavasti tulee pian kotiin. Eikö huomenna ole koulupäiväkin? Ainakin täällä on ;)
Oleesti useimmat teinit on melko aivottomia, kuuluu ikään nimittäin aivottomuus tai kyvyttämyys aivojen käyttöön :whistle:

Vieras
Et sais jotain kaveria avuks teille lapsia katsoon?
Koska toi tilanne on huolestuttava varsinkin huomioonottaen lapsen iän. Kyse siis seiskaluokkalaisesta? Mietippä kuinka ens kerralla toimii jos nyt saa jäädä reissuun !

Niin noiden mun "kelloarestien" lisäksi mä muistan miten mun äiti valvoi ja painotti että oli NIIIIIN huolissaan. Se äitini/isäni huolestuttaminen tuntui pahalta. Ja oikeesti mä en kuitenkaan oon ollu niin helpoinpia kakaroita murkkuna.

Satu
varmaan "kaverisuhde" tehoaisi ennemmin kuin pomottelu
Kyllä minä olen äiti, en tyttöni kaveri ja minua on uskottava. Tyttö ei vain tajua että se on rakkautta että äiti huolehtii ja soittelee/kyselee missä olet. Tuntuu että tytön kavereilla on yllättävän "vapaa" kasvatus saadaan hillua missä halutaan ja mihin aikaan vaan. Stop, ei käy. Kotiarestia tulee nyt myös halusi tai ei.

Opel
Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Mie oon mun teineille tehny selväks et jos ei kotii kuulu, mie pakkaan pikkulapset autoo ja ajan kaikki nuorisokulmat läpi kakaran valokuvalla varustettuna ja kyselen nimellä et onko näkyny. Niitä hävettää ajatuski :D
Ja känny, netti sekä tv pois ainaki viikoks+kotiintuloajan aikaistus ainaki kuukaudeksi. Olis meillä käytössä jos tarvis tollasta ajatella.
Näin meilläkin ja kerran olen sen hakenutkin kotiin kyliltä pyörimästä. Taisi nolostua sen verran että siitä lähtien noudattanut kotiintuloaikoja kyllä hyvin.

Vieras
varmaan "kaverisuhde" tehoaisi ennemmin kuin pomottelu
No just joo taas. Ei vanhempi ole mikään kaveri! Mukava saa olla ja pitää olla, mut vanhemmalla on vastuu ja velvollisuus määrittää rajat ja rangaistus niiden ylityksestä.

SEMMOTTII
Pakkaa ne lapset autoon ja hae se lapsi kotiin. Se siinä nyt enemmän "vaarassa" on kuin ne lapset jotka joutuu mahd. heräämään tai valvomaan sen takia että haet sen isomman kotiin.

Miksi se noudattaisi sun aresteja tai kotiintuloaikoja jatkossakaan kun tietää, ettet sä sitä millään kotiin saa vaikka hilluis aamukuuteen. Sit vaan kotiin ja lisää rangaistusta kunnes sillä on kotiarestia seuraavat 20 vuotta ja edelleenkään se ei noudata mitään.

Yhteistyössä