Mikä siinä on teidän mielestänne niin kamalaa, jos vanhemmat juovat

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
ihan avoimesti kotona silloin tällöin sen yhden, pari oluen tai siiderin tai viinilasillisen?

Jos alkoholi ei ole mikään ongelma, eikä se vaikuta lapsen hyvinvointiin heikentävästi. Eli että lapsella on siltikin turvallinen olla, eikä alkoholia hänen kodissaan käytetä liikaa.

Mua ärsyttää suunnattomasti se jatkuva jeesustelu, että jos juo joskus pari olutta tai siideriä tms., niin se on heti todella tuomittavaa... Onneksi on terve järki, joka sanelee. Meillä lapset eivät edes tiedä mitä alkoholi on, eivätkä joudu kärsimään sen vuoksi, jos joskus otamme yhdet ihan kotioloissa. Tuo baareilu kun ei kiinnosta.

"Miksi pitää ottaa edes yhdet?"
- sontaa odotellessa. --->

mun mielestä terve alkoholi malli on kotoa opittua, jos lapsi näkee että on ihan ok ottaa 1 tai 2 olutta rauhassa ja se siitä on siinä hyvä pohja elämälle. alko ei ole mikään tabu jota on otettava kun saa ja paljon.
Miettinyt joskus miten nuo tiukkapipot voi liikkua kesällä kaupungilla tms kun siellä niitä alkoa nauttivia ihmisisä vasta näkyykin :whistle: mitähän ne selittää lapsilleen

mie
Ruuan kanssa viini tai 1-2 siideriä tai olutta on ihan ok.
Monella se ei vaan jää siihen kun kerran aloittaa :( itsensä känniin juominen ei kuulu asiaan jos lapset ovat kotona.

voi voi ja lässynlää
Lapsena siinä kaikista kamalinta oli juuri se että äititi ei tajunnut että mulla oli turvaton olo ja inhosin sitä kun se ei YHDEN tai kahden jälkeen ollut oma itsensä.

Mutta mitäpä sitä turhaa selittämään ihmiselle jolla on jo valmiina niin jyrkkä mielipide että sitä ei varmasti saa muutettua.
Joten senkus juot, jos kerran tiedät mitä lapsesi pään sisällä tapahtuu. =)

voi voi ja lässynlää
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
mun mielestä terve alkoholi malli on kotoa opittua, jos lapsi näkee että on ihan ok ottaa 1 tai 2 olutta rauhassa ja se siitä on siinä hyvä pohja elämälle. alko ei ole mikään tabu jota on otettava kun saa ja paljon.
Miettinyt joskus miten nuo tiukkapipot voi liikkua kesällä kaupungilla tms kun siellä niitä alkoa nauttivia ihmisisä vasta näkyykin :whistle: mitähän ne selittää lapsilleen
vähän eri asia kun vieras on juovuksissa kuin oma vanhempi, eiks niin?

Alkuperäinen kirjoittaja voi voi ja lässynlää:
viinaa se silti juo? sitä syntistä pahetta jota vain hullut harrastaa :kieh:

voi voi ja lässynlää
viinaa se silti juo? sitä syntistä pahetta jota vain hullut harrastaa :kieh:
jos vanhempi ei juo alkoa lasten läsnäollessa tarkoittaako se että opettaa sen olevan syntistä?
Mitä sä mulle irvistelet?

Mä vedän rajan niin, että meillä saa vetää viinaa niin paljon ku lystää, mutta humalassa ei saa olla.
Eli siis käytännössä nollalinjalla.. ja nimenomaan haluan tota tervettä alkoholinkäyttöä lapsilleni opastaa. Siideri, olut tai viinilasillinen silloin kun aihetta on, on ok, mutta kännille ei ole mitään syytä tahi oikeutusta.

Lapsena siinä kaikista kamalinta oli juuri se että äititi ei tajunnut että mulla oli turvaton olo ja inhosin sitä kun se ei YHDEN tai kahden jälkeen ollut oma itsensä.

Mutta mitäpä sitä turhaa selittämään ihmiselle jolla on jo valmiina niin jyrkkä mielipide että sitä ei varmasti saa muutettua.
Jos on niin huono viinapää, että jo yhden lasillinen jälkeen alkaa käytös muuttua, niin sitten ei kannata tosiaankaan juoda edes sitä yhtä lapsen läsnäollessa. Yleensä kuitenkin yksi annos ei niin paljon vaikuta: saahan sen jälkeen lähteä jopa autonrattiin.

voi voi ja lässynlää
mä en jaksa asiasta vääntää. sanon vain sen että mistä te voitte tietää paljonko tarvii vaikuttaa että lapselle tulee paha mieli?

minä ja muut joilla on sama kokemus ollaan monessa ketjussa yritetty asiaa selittää mutta koskaan kukaan joka sitä ei ole kokenut, ei yritäkään ymmärtää.
vasytaukset on juuri tuota samaa luokkaa kuin pläähin edellinen.
joten ihan turha kysymys koska siihen ei ole tarpeeksi hyvää vastausta.

vieras

Koet tämän varmaan sitten jankkaamisena, mutta
kuulostaa siltä, että äidilläsi se ei jäänyt yhteen tai kahteen, vaikka niin
sanoo (??)
Siksi ehkä sinäkin olet kasvanut ajatukseen,, että yksikin on liikaa.. (?)

Lammas
Aika usea joka on lapsena nähnyt vanhempansa humalassa ei muista sitä mitenkään mukavana kokemuksena. Ilta-sanomat tais joskus kesällä kirjoittaa siitä, et tutkimusten mukaan vanhempien humalatila aiheuttaa lapsissa pelkoa ja hämmennystä sen vuoksi, että vanhemmat käyttäytyy oudosti. Siihen tutkimukseen oli myös haastateltu lapsia ja jo aikuisia joilla oli kotona ollut humalahakuista käyttäytymistä vanhemmilla. Suuri osa haastatelluista myönsi pelänneensä jossain määrin ja kokeneensa turvattomuutta humalaisten vanhempien aikana. Kaikilla se ei valitettavasti jää siihen yhteen siideriin.

Kävin kodissa, jossa vauva jokelteli sitterissä, olohuoneessa, ja pöydällä oli pari tyhjää koffitölkkiä. Ne vaan ei sopineet yhteen, vauva ja koffi. Miten me sitten järkätään alkoholin käyttö, en tiedä. Mies juo kerran viikossa yhden oluen, eikä aina sitäkään. Minä taas en tykkää oluesta enkä siideristä vaan tein joskus drinkin. Ei se ole paljoa, mutta silti.

SocialButterfly
mä en taas ymmärrä tollasta valitusta siitä että jotkut täällä tuomitsee sen yhden tai kaksikin annosta siideriä tai kaljaa tms. Ymmärrätkö sinä että täällä on myös paljon alkoholistiperheen lapsia joille se alkoholi on jäänyt pahana mieleen, vaikka se yksikin annos! minä en ota lapsen aikana yhtäkään mutta en tuomitse niitä jotka ottavat sen yhden,kaksi.. enemmän jos ottaa en ymmärrä.

Kyllä mä ainakin annan isännän sen kaksi kaljaa ottaa saunan jälkeen, kun tiedän että se ottaa koville vääntää 12-15 tuntia töitä vuorokaudessa 6:na päivänä viikossa.

Mutta se on mulla periaate, että itse en ota pisaraakaan jos isäntä haluaa ne kaksi kaljaa ottaa, koska sitten mä olen ainakin siinä kunnossa että voin hypätä auton rattiin jos tulee lapsen kanssa yllättävä lääkärikäynti tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Kävin kodissa, jossa vauva jokelteli sitterissä, olohuoneessa, ja pöydällä oli pari tyhjää koffitölkkiä. Ne vaan ei sopineet yhteen, vauva ja koffi. Miten me sitten järkätään alkoholin käyttö, en tiedä. Mies juo kerran viikossa yhden oluen, eikä aina sitäkään. Minä taas en tykkää oluesta enkä siideristä vaan tein joskus drinkin. Ei se ole paljoa, mutta silti.
:D minä join olutta maitoa nostaakseni.... hyvin toimi.

Voihan sen lapsen laittaa vaikka naapurin vartiksi, ja juoda sitten sen oluen... tai menette lapsen kanssa vaunuilemaan, niin isä voi juoda sen oluen sillä aikaa, jos se niin tarkkaa on.

mä ainakin olen tehny niin että jos haluan 1-2 siideriä juoda ni juon ne kun muksu nukkuu,ei siitä mitään haittaa ole todellakaan :LOL: mut mielipiteensä kullakin,näistä on taas ihan turha kiistellä..

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
:D minä join olutta maitoa nostaakseni.... hyvin toimi.

Voihan sen lapsen laittaa vaikka naapurin vartiksi, ja juoda sitten sen oluen... tai menette lapsen kanssa vaunuilemaan, niin isä voi juoda sen oluen sillä aikaa, jos se niin tarkkaa on.
No en mä nyt ihan tuota tarkoittanut. Mun silmiin se vaan pistää, jos lapsiperhe ostaa kaupasta mäyräkoiran. Mutta mä tulenkin alkkisperheestä, ehkä mä näen asiat muulla tavalla.

Ja jos todella olisi niin, että lapsen nähden ei juotaisi, niin sitten jättäisin juomatta. Ei tekisi edes tiukkaa, typerää olisi viedä lasta muualle.

Mun silmiin se vaan pistää, jos lapsiperhe ostaa kaupasta mäyräkoiran. Mutta mä tulenkin alkkisperheestä, ehkä mä näen asiat muulla tavalla.
Minä myös alkkisperheestä ja sen olen oppinut että jokaisen oma valinta on että mitä siitä käytöstä jää korvien väliin.

Jos molemmat vanhemmat ovat happoja, niin pitäisikö mun olla happo taikka totaali-kieltäytyjä, kohtuukäyttäjähän ei missään nimessä voi olla?

Ja se on aina yhtä
perseestä kun alkoholin käyttöä perustellaan näin "lasten on hyvä oppia kotoa sivistyneen alkoholinkäytön malli" -takuulla menee oppi perille kun sitä MALLIA pitää antaa siitä lähtien kun lapsi on juuri ja juuri vieroitettu rinnasta.. Eiköhän siinä ole oma halu juoda se pääasia eikä se että annetaan mallia..

vieras
Mä en koskaan lapsena kokenut ahdistavana jos vanhemmilla oli vieraita iltaa istumassa, ja ottivat alkoholia. Kuulin kyllä makuuhuoneeseeni ääntä ja naurua, mutta en minä sitä pahana kokenut.
Varmaan joku psykologi sit löytää joskus vanhana terapiassa multa jonkun päävian tämän takia, mutta mun vanhemmat oli ihania ja hauskoja mun lapsuudessa, myös silloin, kun istuivat iltaa kaverien kanssa.
Ei ne tapelleet eikä riehuneet, ääntä oli, mutta ei se mua ahdistanut.

Anteeks jos olen outo :D

Alkuperäinen kirjoittaja cherie:
Mun silmiin se vaan pistää, jos lapsiperhe ostaa kaupasta mäyräkoiran. Mutta mä tulenkin alkkisperheestä, ehkä mä näen asiat muulla tavalla.
Minä myös alkkisperheestä ja sen olen oppinut että jokaisen oma valinta on että mitä siitä käytöstä jää korvien väliin.

Jos molemmat vanhemmat ovat happoja, niin pitäisikö mun olla happo taikka totaali-kieltäytyjä, kohtuukäyttäjähän ei missään nimessä voi olla?
Sanoinko mä niin että kohtuukäyttäjiä ei voi olla?!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ja se on aina yhtä:
perseestä kun alkoholin käyttöä perustellaan näin "lasten on hyvä oppia kotoa sivistyneen alkoholinkäytön malli" -takuulla menee oppi perille kun sitä MALLIA pitää antaa siitä lähtien kun lapsi on juuri ja juuri vieroitettu rinnasta.. Eiköhän siinä ole oma halu juoda se pääasia eikä se että annetaan mallia..
Joo, mutta kun laps on juuri vierotettu,s e ei taatusti kyllä erota joitko sä just pullon fantaa vai Golden Capia ...

Väitinkö niin? Esitin vain oman kantani aiheeseen mitä on olla ja mitä oppia on saanut alkoholisti-perheestä. Ei heti tarvitse kimpaantua jos asiani esitin hiukan väärin mielestäsi niin pyydän anteeksi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja cherie:

Et, mutta et kyllä ottanut huomioon, että se lapsiperheen mäyräkoira voi olla kuukauden juomat tai vaikka vierasvaraa 12 henkilölle...

Yhteistyössä