Mikä puudutus sektiossa?

Mulle ekassa tehtiin epiduraalipuudutus ja nyt tässä toisessa spinaalipuudutus. Spinaalipuudutuksesta pääsee paljon nopeammin jalkeille ja tunto palaa nopeammin. Mietin vaan miksi joskus tehdään spinaalipuudutus ja joskus epiduraali.. Vai oisko ihan sairaalakohtaista..? Meillä poika on syntynyt rv:lla 29+5 ja tyttö rv:lla 35+5. Että oisko noilla viikoillakin jotain merkitystä puudutuksen valintaan..en tiedä..

Ainakin hätäsektiossa monesti pistetään yleisanestesia, eli älli pois äidiltä kokonaan. Spinaalin ja epiduraalin erosta en osaa sanoa muuta, kuin että spinaalipuudutus käsittääkseni vie kaiken tunnon ja liikkumiskysyn, kun epiduraali vie enemmänkin vain kiputunnon ja liikkumaan pystyy.

Nyt en siis ihan osannut vastata, mutta näillä jutuilla voisi olla jotain tekemistä asian kanssa...

Saaruli

Mä ymmärsin että mulle suunnitellussa sektiossa rv39 laitettiin sekä epiduraali että spinaali? Kolme puudutuspiikkiä yhteensä laitettiin. Vai laitettiinko se epiduraali kipupumpun takia? No, jokatapauksessa jalkoihin palasi tunto iltapäivällä ja seuraavana päivänä pääsin jalkeille.

Minulle ei ole leikelty, mutta synnytin esikoisen spinaalissa (koska epiduraalia ei enää laitettu, koska olin jo niin paljon auki sairaalaan mennessä), jonka puudutusteho ei kauaa kestänyt. Oli kylläkin aivan täydellinen avautumisvaiheen lopussa ja kun teho loppui sopivasti, olin valmis ponnistamaan.
Synnytys oli ohi yhdeltä päivällä, mutta koko päivänä en saannut nousta sängystä, vasta seuraavana aamuna. Avustajan kanssa sain käydä vessassa ja kaksi hoitajaa pesivät liiat synnytyslimat, ennen osastolle menoa. :ashamed:

Sectiossa käytetään VAIN spinaalipuudutusta (siis yleisanestesian lisäksi). Epiduraali saatetaan laittaa lisäksi, mutta se on tarkoitettu leikkauksen jälkeiseen kivunhoitoon. Alatiesynnytyksen yhteydessä käytetään ns minispinaalia, joka ei niin voimakas.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2007 klo 13:12 kuikka kirjoitti:
Sectiossa käytetään VAIN spinaalipuudutusta (siis yleisanestesian lisäksi). Epiduraali saatetaan laittaa lisäksi, mutta se on tarkoitettu leikkauksen jälkeiseen kivunhoitoon. Alatiesynnytyksen yhteydessä käytetään ns minispinaalia, joka ei niin voimakas.
Ahaa. Kiitos tiedosta! Minä kun luulin että mulle ekassa laitettiin epiduraali ja tässä toisessa spinaali..tai siis ymmärsin näin osastolla hoitajan selostuksesta kun kysyin puudutusaineesta.. Hän kun sanoi että siitä hitaammin pääsee tolpilleen kun käytetään epiduraalia, että heillä ei sitä käytetä. Mut kiitos kun valaisit asiaa! :flower:

Jos siis vielä tarkennan, niin section yhteydessä voidaan laittaa epiduraalikatetri, jonka kautta leikkauksen jälkeen voidaan hoitaa kipupumpulla kipua. Riippuu sairaalasta, mutta nykyään ei kovin paljon taideta enää käyttää. Voi olla että hoitaja tarkoitti että kun on tuo kipupumppu käytössä, niin sen kanssa liikkeelle lähtö hitaampaa. Käytetään kyllä yl. vain leikkauspäivänä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2007 klo 13:25 kuikka kirjoitti:
Jos siis vielä tarkennan, niin section yhteydessä voidaan laittaa epiduraalikatetri, jonka kautta leikkauksen jälkeen voidaan hoitaa kipupumpulla kipua. Riippuu sairaalasta, mutta nykyään ei kovin paljon taideta enää käyttää. Voi olla että hoitaja tarkoitti että kun on tuo kipupumppu käytössä, niin sen kanssa liikkeelle lähtö hitaampaa. Käytetään kyllä yl. vain leikkauspäivänä.
Joo mulla oli just tuo kipupumppu ekassa leikkauksessa kaksi päivää. Onneksi ei sitä nyt laitettu! Pääsin tosiaan paljon nopeammin liikkeelle! Enkä tarvinnut edes oikeastaan mitään särkylääkkeitä leikkauksen jälkeen. Eka leikkaus tehtiin kuopiossa -03 ja toinen jyväskylässä viime kuussa. Ja se kipupumppu meni just suoraan selkään ja syötti koko ajan sitä kipulääkettä.<br><br>

TAYSissa laitetaan suunnitellussa sektiossa pelkkä spinaali. Kipupumppu tulee kämmenselkään, sain itse annostella sopivasti lääkettä. Kuopuksen kohdalla tehtiin siis näin.

Esikoisen kiireellinen sektio tehtiin epiduraalissa, koska spinaali ei tehonnut. Silloin kipupumppu laitettiin siihen epiduraaliin, ja olin aika pöllyssä koska pumppu oli sellainen joka syötti koko ajan kipulääkettä.

Muuten ei toipumisessa ollut mitään eroa, mutta ensimmäisellä kerralla oli aika ikävää olla niin sekaisin kipulääkkeestä.

MUTZI hei, ONNEA TYTÖSTÄ!!! Olenkin miettinyt et joko oot vauvan saanut: kirjoiteltiin yhtä aikaa huhtimasuihin mut sua ei oo tuolla kerhon puolella sit näkynyt.. Menikö kaikki hyvin ja minkä vuoksi sektioon noilla viikoilla päädyttiin?

Orapihlaja ja sykerö 2vkoa (pelotteli koko talven ennenaikaisilla supistuksilla ja sit lopulta syntyi vasta 40+5)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2007 klo 22:27 orapihlaja kirjoitti:
MUTZI hei, ONNEA TYTÖSTÄ!!! Olenkin miettinyt et joko oot vauvan saanut: kirjoiteltiin yhtä aikaa huhtimasuihin mut sua ei oo tuolla kerhon puolella sit näkynyt.. Menikö kaikki hyvin ja minkä vuoksi sektioon noilla viikoilla päädyttiin?

Orapihlaja ja sykerö 2vkoa (pelotteli koko talven ennenaikaisilla supistuksilla ja sit lopulta syntyi vasta 40+5)
Kiitos! :) Ja onnea teillekkin pienokaisesta! :flower: :) Joo en oo kovin ahkera kirjottelemaan tuonne kerhon puolelle.. :ashamed: Mut joo sektio meni hyvin. Menin siis 26.3 tavalliselle kontrollikäynnille äitiyspolille ja lääkäri totesi heti ultrauksen aloitettuaan että nyt on aika ottaa vauva pois masusta, virtaukset oli niin huonot. Olihan se järkytys vaikka tiesin että voi taas niin käydä. Heti jäin osastolle ja seuraavana päivänä tehtiin sit sektio, eli rv:lla 35+5. Kaikki meni hyvin! Sanottiin että vauva menee teholle sit suoraan mut eipå mennytkään vaan pääsi heti vierihoitoon! :) Oli niin virkeä tyttö ja saturoi hyvin että ei ollut aihetta teholle viedä. Viikko oltiin osastolla ja sit päästiin kotiin. Ihana oli kun pääsi vauvan kans yhtäaikaa kotiin! :D Tänään just käytiin neuvolassa ja painoa oli pikkuiselle tullut kahdessa viikossa 520g, eli tosi hyvin! :)

hihii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2007 klo 09:46 mutzi81 kirjoitti:
Kyllä epiduraali sektiossa vie myös liikkumiskyvyn, minulta vei melkein kahdeksi päiväksi toisin kuin spinaalipuudutus, siinä kävelin jo samana iltana.
Just toisin päin =)

hihii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2007 klo 09:26 kätilöopiskelija kirjoitti:
Ainakin hätäsektiossa monesti pistetään yleisanestesia, eli älli pois äidiltä kokonaan. Spinaalin ja epiduraalin erosta en osaa sanoa muuta, kuin että spinaalipuudutus käsittääkseni vie kaiken tunnon ja liikkumiskysyn, kun epiduraali vie enemmänkin vain kiputunnon ja liikkumaan pystyy.

Nyt en siis ihan osannut vastata, mutta näillä jutuilla voisi olla jotain tekemistä asian kanssa...
Noin.. eli tässä.. spinaali vie kipun ja pääsee liikkumaan ja epiduraali puuduttaa periaatteessa koko vartalon alaosan eli ei pääse liikkumaan

\Noin.. eli tässä.. spinaali vie kipun ja pääsee liikkumaan ja epiduraali puuduttaa periaatteessa koko vartalon alaosan eli ei pääse liikkumaan

[/quote]

Ei noin päin. Spinaali puuduttaa koko alavartalon. Synnytyksessä saatetaan käyttää ns. minispinaalia, se ei kai puuduta jalkoja (ei tarkempaa tietoa tai kokemusta). Epiduraalin jälkeen on käsittääkseni mahdollista liikkua jonkin verran, mutta kaikki tippaletukut ja vauvan päässä olevat anturit hankaloittavat sitä. Itse en kyllä noussut enää epiduraalin jälkeen sängystä, mutta jalat kyllä toimivat. Siis silloin kun sain epiduraalin avautumisvaiheen aikana ennen kiireellistä sektiota.

Yhteistyössä