Mikä paras d-vitamiini vauvalle?

En tiedä mihin tutkimuksiin tai tietoon perustuu, mutta THL:n tiedotteessa oli näin:

"D-vitamiinivalmisteena suositellaan ensisijaisesti D 3 –muotoa, joka on ihmisen elimistölle luontainen D-vitamiinimuoto ja on teholtaan parempi kuin D 2 –vitamiini. D 3 –vitamiini eristetään lampaan villasta, kun taas D 2 –muotoa saadaan UV-säteilytetystä hiivasta."
 
Tutkimukset kyllä tukee tuota uutta suositusta:

# “… cholecalciferol (vitamin D3) is substantially more potent than ergocalciferol (vitamin D2).” ‘Vitamin D in Health and Disease’ Heaney, RP

# “Vitamin D2 should not be regarded anymore as suitable for supplementation or fortification.” From ‘Vitamin D2 or vitamin D3?’ Mistretta, VI et al

# “D2 (ergocalciferol) has lower bioactivity, poorer stability, and shorter duration of action, resulting in approximately 33% lower potency compared with vitamin D3” From ‘The Value of Vitamin D3 over Vitamin D2 in Older Persons’ Barbara J. Zarowitz PharmD, FCCP, BCPS, CGP, FASCP

Read more: Vitamin D3 vs Vitamin D2
 
Uusien suositustenkin mukaan D-vitamiinivalmisteena suositellaan ensisijaisesti D3 -muotoa. En oikein ymmärrä, miksi neuvolat silti antavat kakkosta.

D-vitamiinisuositukset muuttuvat - Suomi.fi
No niinpäs onkin. Tämä pitäisi minun tietää... olen ollut huono työntekijä:rolleyes:
D2 ei ole myrkyllistä ja olen samaa mieltä että tietysti ihmiselle luonnollinen on parempi, mutta imeytymiskokeissa ei ole ollut havaittavaa eroa.
Ja on vauvoja joille ei käy kuin yksi valmiste muiden ainesosien takia.
Joten ihan mikä tahansa valmiste kuin kokonaan ilman.
 
"sondersson"
[QUOTE="äiti";23010674]Bioteekin TehoD-tipat, ovat TÄYSIN LISÄAINEETTOMIA! Muissa on pirtua![/QUOTE]

no höpöhöpö, ei ole kaikissa muissa pirtua... Esim. Disney-tipoissa on pelkkää deetä ja kookosöljyä. D-tipoissa on kookosöljyä ja palmuöljyä.

Noilla sun bioteekeilläs vaan on vähintään tuplasti enemmän hintaa.
 
...
[QUOTE="sanni";23009895]Jees, meille ainakin suositeltiin neuvolassa Jekovit:a, koska siitä ei pitäisi tulla vatsavaivoja niin herkästi[/QUOTE]

Meille taas neuvolassa sanoivat, että Jekovitista tulee monelle vatsanväänteitä.
 
"vieras"
Meillä oli Jekovittia koska se säilyi huoneenlämmössä ja oli näin meille kätevin. Sinne se alas upposi, mutta kun itse maistoin niin ihmettelin miksi maistui. Maku on kuin pirtua jois. Moni mätkättikin miksi juotan tuota lapselle kun sehän on pirtua, mutta tuskin olisi lapsille jos huonoa olisi.
 

Yhteistyössä