mikä on varhaisin muistikuvasi?

  • Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti
En ole varma mikä on ensimmäinen, mutta luullakseni olin alle 3-vuotias kun äitini ja isäni erosi ja muistan heidän tappeluita ja sen kun isä muutti pois. Muistan että isä heitti äitiäni muistaakseni vaatteilla ja äitini antoi minulle silmälasinsa ja käski laittaa ne johonkin etteivät mene rikki.
Ainiin muistan myös tuttini, etenkin kauniin coca colan värisen ja sen kun ne mystisesti vain katosi joku päivä ja mä etsin niitä pitkään ja hartaasti.
 
Olin jotai 3v (tai hieman alle). Muistan kun käytiin katsomassa uutta kotia. Sielä oli joku pikkupoika joka esitteli mulle takkaa, ja tais pyhkästä sormensa nokeen siitä takan luukusta. Vanhemmat oli keittiössä kahvipöydässä tai keskustelemassa jostain silloisten asukkaiden kans.
 
Yksittäisiä välähdyksenomaisia muistikuvia minulla on pari ajalta, jolloin olen ollut kaksivuotias kai lähempänä kolmea. Sellaisia epätarkkoja välähdyksiä. Selkeämpiä, silti häilyviä muistikuvia on ajalta kun olen ollut 4-vuotias.
 
1-1,5 vuotiaana istuttiin kaksosen kanssa potalla, kun naapurin setä tuli käymään. Samoihin aikoihin muistan, kun autoin 'isona tyttönä' isää lapioimaan kesämökin perustuksilla jotakin pienellä muovilapiolla. Muistan myös 2-vuotiaana, kun ripuloin kamalat ripulit, kun olimme tädin mökillä Tammisaaressa, äiti pesi minua pienessä soikossa, johon mahduin istumaan. Isoveli viihdytti meitä oluttuvassa joskus saunan jälkeen taikatempuilla, otti korvan takaa karkin tai kolikon oltiin n 2-3v.
 
En mä vauvaiältä muista, mutta joku vaahtosammuttimen kokoinen olin, kun jossain väkijoukossa laitoin käteni isäni jalan ympäri, pian huomasin väärän miehen olevan kyseessä. Miehellä oli samanlaiset ruudulliset housut kuin isälläni, onneksi isä löytyi kuitenkin ihan muutaman metrin päästä.
 
"Minä vain"
Minulla ei jostain syystä ole sellaista lapsuusmuistoa, josta voisin sanoa että se olisi ehdottomasti ensimmäinen ja varhaisin lapsuusmuistoni. Muutenkin minulla on ensimmäisistä vuosistani vain melko hajanaisia muistikuvia ja niitäkään ei ole kovin paljon. Luultavasti se johtuu siitä, että lapsuuteni ei ollut kovin onnellinen niin että olen ainakin osittain tiedostamatta sitä pyrkinyt unohtamaan lapsuuteni.

Ehkä kaikista varhaisin muistoni lapsuudestani on se kun olin lapsena päiväkodissa ja tulimme ulkoa sisälle. Minä yritin saada lakkiani pois päästä ja hoitaja oli minulle vihainen kun olin laittanut lakin leuan alta menevät nauhat umpisolmuun enkä saanut niitä itse auki. Silloin täytyi olla talvi ja minä olin luultavasti noin 2½-vuotias. Toinen melko varhainen muisto oli kun halusin syödä kananmunia ja otin niitä jääkaapista, jolloin 1 muna tippui maahan ja minä aloin itkemään kun pelästyin kun äiti suuttui minulle kun se meni rikki. Muistan myös, kuinka avasin automatkalle evääksi tarkoitetun perunalastupussin ja levittelin perunalastut pitkin lattiaa, jolloin äiti raahasi minut komeroon häpeämään ja käteeni sattui kun äiti veti siitä. Muistan myös kuinka sain piiskaa kun en kiittänyt ruoasta. Nämä kaikki tapahtuivat luultavasti kun olin noin 2-3 vuotias. Juuri tuollaisia lähes kaikki varhaisimmat lapsuusmuistoni ovat, että minulle oltiin vihaisia jostain.
 
Mun ekat muistikuvat taitaa olla 2-vuotiaana. Multa leikattiin kitarisat ja muistan hämärästi leikkaussalin ja maskin. mun äiti ei saanu tulla sinne. muistan myös kuinka söin jäätelöä ja kylmää keittoa.
2-3 vuotiaana olosta ei oo montaa muistoa mut muita siltä ajalta on muutto toiseen asuntoon, kuinka muuttomiehet vei tavaroita pois ja istuin sängylläni. Sit muistan kun käveltiin äidin kans sellasest ku jotai vaik kerrostaloo rempataan keskellä kaupunkii ja kävelytie katetaan vanerilla tms. nii sellasest ja sanoin et koti on ny rikki (se mistä muutettiin pois vaik ei se rikki ollu.)
Muistan kun leikin uudessa paikkaa hiekkalaatikolla ja sen reunalla oli leppäkerttu ja joku opetti mulle sen leppäkerttu-laulun en muista kuka, ei ollu äiti kyl. Samoihin aikoihin me jäätii äidin kaa pihalle ku avaimet jäi kotiin ja naapurin mies meni parvekkeen kautta meille ku parvekkeen ovi oli auki.
sit muistan ku seuraavan asunnon pihalla (me muutettiin 4 kertaa ennen ku täytin 4) oli roskisaitaus jonka reunoilla kasvoi "haavaheinää" joita menin nyhtämään ja sain haavan peukalon ja etusormen väliseen nahkaan. Samassa pihassa kävin kahden ruotsinkielisen tytön luona kattoo pikkukakkosta sen muistan ja et olevinaan puhuin kauheesti ruotsia niille mut siansaksaahan se oli. Sit muistan ku toinen niistä tytöistä halus et ostan meille jäätelöt läheisestä kiskasta ja anto mulle rahaa kun oli nähny et ostan aina yhen toisen tytön kanssa jäätelöt ko kiskalta (se toinen tyttö oli jo koulussa) no enhän mä ymmärtäny vaa ostin karkkipussin jaettavaks ja tää tyttö suuttu mulle ihan kauheesti ja mä vein sen pussin sit :D me muutettiin pois ko pihasta kun olin just täyttäny 4.
 
"minä"
Terapian ansiosta mulla on avautunut muistipolku menneisyyteen, rennon luovassa tilassa pystyn joskus muistamaan kaukaisia asioita, yleensä spontaanisti.
Joskus ennen nukahtamista on tullut muistoja lapsuudesta. Silloin ihminen on eri tilassa(aivoaallot eri taajuudella) ja siksi muistamista voi tapahtua.
Väkisin en muista mitään erityistä.
Olen muistanut kuinka isäni piti mua sylissään vauvana ja mulla oli valkoinen puuvillainen myssykkä.
Äitini vahvisti muistoni kun kerroin tuosta lakista.
Olen muistanut kuinka olin ihan pienenä ruohikolla leikkimässä.
Olen muistanut mitä äitini teki mulle kun olin ihan pieni..
 
Minun ensimmäinen muistoni on ajalta, kun olin hiukan todennäköisesti alle 2-vuotias
(ehkä noin 1v10kk). Olin äitini ja isäni kylässä setäni ja tämän vaimoni luona. Paikalla oli myös serkkuni (minua 20 vuotta vanhempi) poikansa kanssa, jonka oli silloin 3-vuotias. Tällä serkkuni pojalla oli karkkipussi ja hänen käskettiin antamaan minulle siitä karkkia, jolloin hän antoi minulle sieltä pienen rasian pieniä hedelmäkarkkeja. Tuo on kai jäänyt mieleen siksi, koska ilahduin saadessani ensimmäisen kerran elämässäni karkkia.
 
"vieras"
Varhaisin muistikuvani taitaa olla kun olin 2-3 vuotias. Oli kesä ja äiti ja isä olivat lähdössä jonnekin, varmaan lavatansseihin tmv. ja olin mummolassa hoidossa. Menin mummon kanssa aittaan nukkumaan ja muistan aitan seinien raoista tulevan valon. Myös petivaatteet muistuvat mieleen ja tuoksu.
 
memories
Mä en muista kauheesti lapsuudesta, ensimmäiset muistot jotka tulee mieleen on siltä ajalta kun olin 6-7v, ekaluokkalainen. :/ Ihanaa jotenkin lukea noita teidän muistojanne :)
 
"Hmm"
Vauva ajoistani mä en muista yhtään mitään. Muistan vaan epämääräsesti muutamia juttuja niiltä ajoilta kun olin 2v tai 3v.

Mun varhasin muisto on niiltä ajoilta kun olin 4v, kävin aina yhen naapurin mummon luona syömässä karkkia ja pitämässä sille seuraa. Leikin aina sen koiran kanssa, se oli kettuterrieri ja hirveen vilkas :).

Toinen muistikuva, olin sillon 5v ja äiti teki mulle ja mun sisaruksille pirtelöö. Odotettiin samalla et, ukki ja mummi tulis meille. Sain elämäni ensimmäisen astmakohtauksen meijän keittiössä. Mummi ja ukki kun tuli meille, niin mummi lähti viemään mua samantien lääkäriin.
 
"hmm"
Alkuperäinen kirjoittaja hööööh;22274963:
miten voitte muistaa noin nuorena tapahtuneita asioita? siis häh...että joku muistas esim 1 veenä mitä tapahtunu..kas kun ei syntymähetkeä.
ei kellään kovin laajaa muistikirjoa siltä ajalta ole, mutta osalle on tuntunut jäävän joku yksi tietty muisto tai muistikuva mieleen :)
 

Yhteistyössä