mikä on varhaisin muistikuvasi?

  • Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti
"hmm"
itsellä on kolme melko varhaista muistikuvaa: n. yksivuotiaana minulla oli korvatulehduskierre, josta en muista kipua tai epämiellyttävää oloa tai putkien laittoa, vaan ainoastaan pilkkopimeän huoneen lääkärissä ja jonkin epämiellyttävän tunteen, pelon tai ahdistuksen. toinen muistikuvani oli ajalta, jolloin en osannut vielä ryömiä, mutta makasin olohuoneen lattialla viltillä. muistan viltin värit ja kuvion ja joitain leluja jotka olivat lähellä. kolmas oli jotakuinkin samoilta ajoilta, muistan kun äitini vaihtoi minulle vaippoja hoitopöydällä ja isosiskoni tuli kutittamaan jalkapohjiani ja lässyttämään.

muistavatko muut vauva-aikojaan?
 
"vieras"
En muista vauva-aikoja. Ekat muistikuvat on n.2-3-vuotiaana. Niissä makoilen silloisen asunnon lattialla ja haron matonhapsuja. Isomummu istuu nojatuolissa ja meen sen jalkoihin makoilemaan. Toinen muistikuva samoilta ajoilta on, et kävelin pihan poikki mummolaan ja istuin siel portailla syömässä lakua.
 
"mä"
voin sanoo, että on ihan tutkittu juttu, ettei kukaan voi muistaa vauva-ajoistaan mitään. Voit muistaa sen mitä sulle on kerrottu ja valokuvista näytetty. Mutta muuten ei oo mahdollista muistaa.
 
---
[QUOTE="mä";22266310]voin sanoo, että on ihan tutkittu juttu, ettei kukaan voi muistaa vauva-ajoistaan mitään. Voit muistaa sen mitä sulle on kerrottu ja valokuvista näytetty. Mutta muuten ei oo mahdollista muistaa.[/QUOTE]

Juuri näin.
 
kirpppa
multa leikattiin kitarisat (kai??) joskus 2-3vuotiaana koska ne oli ylisuuret ja hankaloittivat nielemistä, nukkumista yms. Muistan lääkärin huoneen seinällä olevan keltaisen hymynaaman punaisella pohjalla jota lääkäri pyysi katsomaan kun kuvasivat risoja... se samainen keltainen hymynaama on myös pojan huoneessa joka saadaan neuvoloissa :)
 
---
Muistan ajalta kun olin 1,5-2 v., kun mummini oli hoitamassa minua. Pelkäsin häntä ja pidin vieraana ihmisenä, muistan hänen rusehtavan punaiset hiukset vielä. En ole koskaan pitänyt siitä hiusväristä.
 
"Jonu"
ei voi muistaa, tiedän. vahvana muisto kuitenkin istumisesta sitterissä "amerikan tuliaisena" 70-luvun alusta, kukaan ei kertonut mitään, kunnes aloin itse muistella. Valokuviakaan ei ole.
 
Muistan 2-vuotiaana, kun olimme vuotta nuoremman siskon kanssa kahdestaan pihalla leikkimässä, sisko katosi ja muistan sen "ison tytön olon" joka oli kun olin yksin pihalla ilman siskoa.

Isäni muistaa kävelemään lähtemisensä 1½-vuotiaana.

Jossain vaiheessa luulin muistavani isomummoni tumman hahmon istuvan mummolan nojatuolissa - sittemmin kuulin että isomummo kuoli ennen syntymääni, ja se tuolissa istuva mummo on todennäköisesti ollut naapurin vanha mummo. :)

3-vuotiaana minulla on jo paljon muistikuvia.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Muistan noin 3v kun sain pienen pyörän sisään ja sillä menin sitten seinästä seinään, törmäsin, äiti välillä sanoi ettei saa törmätä. Samoilta ajoilta muistan kun äitini jalka oli kipsissä.
 
"vieras"
Olin jotain 1-2 -vuotias, seisoin silloisen asuntomme eteisessä ja itkin tuttia. Iskä seisoi edessäni ja kertoi, että tutti meni roskiin. Nyt aikuisena kysyin isältä, muistaako hän tämmöistä tilannetta. Kyllä muistaa =)
 
....
Muistan kun menin silittämään meidän kissaa, ja se puraisi minua käteen. Olin noin 2v silloin. Joskus isompana kun muistin tämän ja kuvailin kissan värinkin niin kaikki ihmettelivät miten voin sen muistaa, kun kyseisestä katista ei ole edes kuvia...
 
Olin alle 2v (n.1,5v) ja muistan kuinka isä ja äiti riiteli jostain lapusta, isä meni vihsena vetämään sen vessasta alas ja kysyin mitä isi tekee ja mikä tuo on, isä vastasi että isin lappuja vaan...isä sitten lähti ja ei tullu takasin. Siinä ensimmäinen.
Toinen oli kun 2vuotiaana pyörittelin lumipalloa kesällä jonka oltiin äitin kanssa laitettu talvella pakkaseen. :)
 
J.D
Muistaakseni 2v tay:ssa olin osastolla sairastaessani rota-viruksen. Muistan sen, että hoitaja pesi hanan alla takapuoltani kylmällä vedellä. Itkin ja hoitaja käski olla hiljaa.
 
"täti"
Minulla on muistikuvia "polvenkorkuisen" korkeudelta vanhasta maalaistalosta, jossa asuimme, kun oli alle 3-vuotias. Talosta ja sen nurkista ja komeroista ei ole niin tarkkoja valokuvia, että niiden perusteella olisin oppinut, miten talon huoneet olivat yhteydessä toisiinsa ja missä kohdassa tuntui kylmältä tai "pelottavalta".
 
creme b
Mä muistan, kun käytiin iskän kanssa kattomassa pikkusiskoa ja äitiä sairaalassa.. tai siis muistan, kun iskä kantoi mua rappusissa, joissa oli sellanen jännä ikkuna.. ja jälkeen päin tajusin, että se on sairaalasta ja tapaus ei voi olla muu, kuin että oltiin kattomassa siskoa. Olin vajaa 2 v.

Toinen varhainen muistikuva liittyy myös sairaalaan, myös n. 2 vuotiaana. Multa leikattiin kitarisat ja muistan siellä sairaalassa olleen hissin katon valot. Ja sit muistan tosi tosi hämärästi mahdollisen "leikkauspöydän" valon, sellasen ison.

Monilla tuntuu varhaiset muistot olevan tollasia vähän "pelottavia" tai harmittavia tai muuten uusia tilanteita, voikohan olla perää?

Ainiin ja mäkin muistan, kun annoin mun äidille tutin leikattavaksi, siis luovuin tutista. Se oli keltainen. Oon ollu sillonki vajaa 2 v.
 
Mulla on muistikuvia 'kaltereista' ja äidistä joka ojensi sieltä välistä mulle keltaista legoautoa.
Olin 1,5 vuotias ja sairaalassa nenä-mahaletkussa mahataudin vuoksi.
Pystyn palauttamaan mieleeni sen tunteen kun letku oli teipattu naamaani etten saisi sitä revittyä pois.
 
Muutto 1-vuotiaana. Muistan ihan selvästi, kun olin ikkunassa vieressä ja äiti puhui näistä ikkunankorkeuksista, kuinka uudessa asunnossa on ikkunat korkealla niin, etten nähnyt niistä jos seisoin. Tästä asiasta ja koko muutosta ei ole valokuvia eli en ole niistä asioita tiennyt. Tuosta muutosta muistan myös sen kuinka olimme ensin vanhassa asunnossa hoitajan kanssa ja tulimme uuteen vasta myöhemmin kun sinne oli jo kannettu tavaroita.
 
En ole varma mikä on ensimmäinen, mutta luullakseni olin alle 3-vuotias kun äitini ja isäni erosi ja muistan heidän tappeluita ja sen kun isä muutti pois. Muistan että isä heitti äitiäni muistaakseni vaatteilla ja äitini antoi minulle silmälasinsa ja käski laittaa ne johonkin etteivät mene rikki.
 

Yhteistyössä