mikä on struuma ja kokemuksia siitä?

  • Viestiketjun aloittaja unna
  • Ensimmäinen viesti
Työkaverilla kasvoi kaulaan aika iso pahkura,joka oli struuma. Se leikattiin ja sen seurauksena työkaverin äänihuulet hiukan vaurioituivat ja hänen äänensä muuttui käheäksi. Puheterapeutilla ääntä korjaillaan ja lisäksi joku elinikäinen lääkitys.
 
vieras
Mulla on struuma ja se on kilpirauhasessa oleva pallukka, mulla on muutaman kerran ultrattu ja otettu ohutneulanäyte. Sellainen parin sentin kokoinen se on nykyään ja ei siitä muuta haittaa ole kuin, että ei voi pitää tiukkoja kauluksia. Lääkäri sanoi, että 20 vuoden päästä saatetaan joutua leikkaamaan. Itse sen joskus löysin, sen tuntee helposti tosta kurkun kohdalta, pyöreä pallo.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Walpuri:
Työkaverilla kasvoi kaulaan aika iso pahkura,joka oli struuma. Se leikattiin ja sen seurauksena työkaverin äänihuulet hiukan vaurioituivat ja hänen äänensä muuttui käheäksi. Puheterapeutilla ääntä korjaillaan ja lisäksi joku elinikäinen lääkitys.
voihan hemmetti,kun mulla ääni on isossa roolissa työssäni!
 
vieras
Struuman alku täälläkin. Mulla tosin ne kaksi kilpirauhasen pattia on vielä pieniä alle 1 cm, mut vaikuttavat jo nyt elämään. Ääni tulee herkästi "kipeäksi", laulamaan en pysty, toisinaan kun rauhanen on turvonnut ei pysty niellä ja kipu on kamala. Henkeä ahdistaa.. Mut onneksi näitä mun vaivoja on harvalla ainakaan yhtä aikaisesti, en haluis muille yhtä inhoja kärsimyksiä.
 
Sisis
Hei,
itselläni on ollut 1,5v hyvänlaatuinen kilpirauhasen liikakasvu, eli siis struuma. Sain kilpirauhasen oikean puoliskon leikkausajan, koska olen joutunut punktoimaan sitä monta kertaa. Vihdoin sattumalta tapasin juuri ennen leikkausta vikassa "tyhjennyksessä" (kasvoi siis niin isoksi, että sieltä punktoitiin lähes 1dl nestettä pois) röntgenlääkärin, joka kertoi tehneensä jo 10v maailmalla paljonkäytettyä hoitomenetelmää, jossa ei tarvitsisi leikata lainkaan. Pätee hyvänlaatuisiin liikakasvutapauksiin, mielellään yksitumaisiin kasvaimiin.

tämä menetelmä on skleroterapia. (googlaa: Sclerotherapy thyroid cyst)
Siinä ensin imetään kystasta kaikki neste pois (maksoittunutta verta). sen jälkeen tilalle ruiskutetaan 96% pirtua, jonka annetaan olla 20min. Sen jälkeen sekin imetään pois.
Ei mene mitään alkoholia verenkiertoon, olo on ihan hyvä koko ajan. Homma kestää n 1h, ja ei tartte sairaslomaa. Ja simsalabim: kysta häviää! Pirtu ikäänkuin polttaa sen sisäiset solut, jotka aiheuttavat sitä verenkertymää.

onnistumisprosentti on eritt korkea, lähes 90%. Haittavaikutuksia ei juurikaan ole, joitain voi vähän se neula pelottaa :) Vähän polttelee homman jälkeen.

mutta EI TARTTE LEIKATA! ei anestesiaa, ei muuta riskialttiutta!

Kysyin lääkäriltä, miksi kukaan ei ole koskaan kertonut minulle tätä aiemmin, vaikka olen monelta lääkäriltä kysynyt muita hoitomuotoja kuin leikkaus. Hän vastasi: "leikkaus on niin hyvä bisnes noille korvalääkäreille, että haluavat mieluummin leikata."
Että silleen!

Diacorin lääkärikeskuksessa Hngissä ainakin Eero Puntila tekee sitä. Soittakaa ja kysykää lisää, tai käykää Eeron juttusilla.

Googlesta löytyy tieto, että tätä on tehty maailmalla menestyksekkäästi jo 80-luvulta lähtien. Ei vaan Suomessa, kuin muutama yksittäinen edistyksellinen radiologi, jonka ei tarvitse toteuttaa itseään kertomalla miten paljon ja hyvin pystyy potilaita leikkaamaan....

Onnea matkaan kaikki struumasta kärsivät! Älkää suostuko leikkaukseen, jos ei oo pakko: siinä menetetään usein ihan hyvin toimiva kilpirauhasen toinen puolisko, ja joudutaan mahd alkaa syömään hormonia lääkkeen muodossa loppuelämä. Tämä on hyvä, lääketieteellisesti tutkittu yksinkertainen ja halpa hoito.
 
msh
Minulle oli struuma, liikatoiminnan seurauksena kasvanut ja se leikattiin.
Leikkaus meni hyvin. Pienoinen jarkytys tosin oli kolme putkea jotka kerasi nestetta leikkaushaavasta ja itse haava oli isompi kuin luulin. Putket poistettiin kolmen paivan paasta. Sairaalassa olin viisi paivaa muistaakseni.
Aani meni kaheaksi ja puhuminen oli vaivalloista, ikaankuin en olisi hallinnut aanihuulia. Puheterapeutilla kavin, mielestani aivan tuloksetta. Kolme kk leikkauksesta aani alkoi palata. Pitkaan aikaan en pystynyt huutamaan tai laulamaan mutta vuoden sisalla aani oli aivan kuin ennen, ellei parempi! Monet tutut mainitsivat etta aaneni kuulosti kauniimmalle jotenkin.
Paitsi sointuvamman aanen, sain leikkauksesta siromman kaulan eika laakitysta tarvinnut enaa ollenkaan silla taitava kirurgi jatti juuri sopivan pikku palasen rauhasta jaljelle mika riitti pitamaan arvot kohdallaan.

Leikkauksesta jaanyt arpi on todella huomaamaton. Se on kaulan ihon luonnollisen "taitteen" kohdalla ja koska tikkien sijaan kaytettiin niitteja niin niistakaan ei jaanyt jalkia. Ainoastaan laakarit arven tuntuu huomaavan mutta ne taitaa tarkastella ihmista vahan eri lailla kuin kuka tahansa muu ;)
 
"Anneli"
Mulla todettiin Struuma ja se on jo tässä vaiheessa tehny mun äänestä käheän. Olen innokas laulaja ja muusikko ja opiskelen luokanopettajaks. eli tarvitsen ääntäni kipeästi. Kuitenkin joudun todennäköisesti leikkaukseen. ja pelkään että ääneni ei ole sen jlkeen enää samanlainen. Mietin Eero Puntilan tarjoamaa vaihtoehtoista struuman hävitys tapaa. mitä mieltä ootte.
 

Yhteistyössä