Mikä on spinaali?

  • Viestiketjun aloittaja Marza80
  • Ensimmäinen viesti
Puudutus joka laitetaan samallalailla kuin epiduraali, ei ainoastaaan ponnistusvaiheeseen, vaan myös avautumisvaiheeseen. VAikutus 1.5-2h ja sen vuoksi käytetään enemmänkin uudelleen synnyttäjillä.
 
Käytetään yleisesti suunnitelluissa sektiossa epiduraalin lailla. Erona se että spinaalissa puutuu rinnasta alaspäin eikä pysty liikuttamaan jalkoja. Esikoiseni syntyi suunnitellulla sektiolla spinaalipuudutuksessa,
 
mulla oli tuo taivaallinen spinaali 2 viikkoa sitten :wave: :flower:
eli kertapistoksena anestesialääkäri sen tuikkasi selkäydinkanavaan ja periaatteessa sama kuin epiduraali mutta vaikutus lyhyempi.
Voidaan laittaa vielä kun kohdunsuu on auki 8cm.

puuduttaa mutta kyllä minä ainakin olisin likkumaan pystynyt!
kaikki kivut vei ja pystyin olemaan niin rento, että vauva pääsilaskeutumaan itsekseen ihan 2 cm päähän tuosra suusta a kahdella ponnistuksella tuli ulos poika sitten.

heti pääsin jälkeisvaiheen jälkeen liikkumaan ja suihkuun.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.01.2005 klo 17:15 SmileX kirjoitti:
mulla oli tuo taivaallinen spinaali 2 viikkoa sitten :wave: :flower:
eli kertapistoksena anestesialääkäri sen tuikkasi selkäydinkanavaan ja periaatteessa sama kuin epiduraali mutta vaikutus lyhyempi.
Voidaan laittaa vielä kun kohdunsuu on auki 8cm.

puuduttaa mutta kyllä minä ainakin olisin likkumaan pystynyt!
kaikki kivut vei ja pystyin olemaan niin rento, että vauva pääsilaskeutumaan itsekseen ihan 2 cm päähän tuosra suusta a kahdella ponnistuksella tuli ulos poika sitten.

heti pääsin jälkeisvaiheen jälkeen liikkumaan ja suihkuun.
Normaalisynnytyksessä annostus on ilmeisesti sen verran iisimpi, mutta sektiossa epiduraalin ja spinaalin ero on kait lähinnä siinä että spinaali puuduttaa totaalisesti rinnasta alaspäin. Käsittääkseni epiduraalissa voi liikuttaa jalkoja, vai annetaanko sitäkin sellainen satsi ettei onnistu? Ja aine ohjataan eri paikkoihin selkäydinkanavassa?

Minulle nimittäin kolmen synnytyksen jälkeen oli yllätys että sitä ylipäätään käytetään myös alatiesynnyksissä :headwall: Ei ole KOSKAAN tullut esille missään yhteydessä esim. kivunlievitysvaihtoehtoina . No, viimeksi mentiinkin niin rytinällä että ilokaasua kummempaa ei edes ehditty ajatella ;)
 

Yhteistyössä