Mikä on persoonallisuustyyppisi?

Ajattelin teille postata tämän, kun ainakin itse tunnistin itseni niin osuvasti tästä Myers-Briggs-indikaattorin kuvauksesta (olen INFP, idealisti :) ).

Yksinkertaisesti hommahan menee niin, että MBTI "teorian" mukaan on olemassa kuusitoista erilaista persoonallisuustyyppiä. Voit testata itsesi yksinkertaisesti valitsemalla näistä kumpi on ominaisuutesi:

Asenne ympäristöön: I = introvertti vai E = ekstrovertti
- Ekstravertti (E) tuntee todennäköisesti olonsa kotoisammaksi ihmisten ja asioiden kanssa ulkomaailmassa kuin ideoiden sisäisessä maailmassa, "ulospäinsuuntautunut". Introvertti (I) tuntee todennäköisesti olonsa kotoisammaksi sisäisessä ideamaailmassa kuin ihmisten ja asioiden ulkomaailmassa, "sisäänpäinkääntynyt".

Tapa hankkia tietoa: S = tosiasiallinen vai N = intuitiivinen
- Tosiasiallinen (S) työskentelee todennäköisesti mieluummin tunnettujen tosiasioiden parissa kuin etsii mahdollisuuksia ja keskinäisiä suhteita. Intuitiivinen (N) etsii mieluummin mahdollisuuksia ja yhteyksiä kuin työstää tunnettuja faktoja, tulevaisuuteen suuntautunut.

Päätöksenteon peruste: T = ajatteleva vai F = tunteva
- Ajatteleva (T) tekee päätökset todennäköisemmin persoonattoman analyysin kuin henkilökohtaisten arvojen perusteella. Tunteva (F) tekee päätökset todennäköisemmin henkilökohtaisten arvojen kuin persoonattoman logiikan avulla.

Elämäntyyli: J = harkitseva vai P = spontaani:
- Järjestelmällinen (J) pitää todennäköisesti enemmän suunnitellusta, organisoidusta, selvästä ja täsmällisestä elämäntavasta kuin joustavasta ja spontaanista.
Spontaani (P) pitää todennäköisesti enemmän joustavasta ja spontaanista elämäntavasta kuin suunnitellusta ja järjestelmällisestä.

Valitset noista neljästä itseäsi parhaiten kuvaamat kirjaimet, ja saat selville persoonallisuustyyppisi. Toki netistä löytyy myös erilaisia testejä (googlatkaa esimerkiksi Myers-Briggs Type Indicator test), mutta itselleni riitti kun noihin neljään vastasin itselleni.

The Personality Type Portraits
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Äm-mä;26139051:
Ajattelin teille postata tämän, kun ainakin itse tunnistin itseni niin osuvasti tästä Myers-Briggs-indikaattorin kuvauksesta (olen INFP, idealisti :) ).

Yksinkertaisesti hommahan menee niin, että MBTI "teorian" mukaan on olemassa kuusitoista erilaista persoonallisuustyyppiä. Voit testata itsesi yksinkertaisesti valitsemalla näistä kumpi on ominaisuutesi:

Asenne ympäristöön: I = introvertti vai E = ekstrovertti
- Ekstravertti (E) tuntee todennäköisesti olonsa kotoisammaksi ihmisten ja asioiden kanssa ulkomaailmassa kuin ideoiden sisäisessä maailmassa, "ulospäinsuuntautunut". Introvertti (I) tuntee todennäköisesti olonsa kotoisammaksi sisäisessä ideamaailmassa kuin ihmisten ja asioiden ulkomaailmassa, "sisäänpäinkääntynyt".

Tapa hankkia tietoa: S = tosiasiallinen vai N = intuitiivinen
- Tosiasiallinen (S) työskentelee todennäköisesti mieluummin tunnettujen tosiasioiden parissa kuin etsii mahdollisuuksia ja keskinäisiä suhteita. Intuitiivinen (N) etsii mieluummin mahdollisuuksia ja yhteyksiä kuin työstää tunnettuja faktoja, tulevaisuuteen suuntautunut.

Päätöksenteon peruste: T = ajatteleva vai F = tunteva
- Ajatteleva (T) tekee päätökset todennäköisemmin persoonattoman analyysin kuin henkilökohtaisten arvojen perusteella. Tunteva (F) tekee päätökset todennäköisemmin henkilökohtaisten arvojen kuin persoonattoman logiikan avulla.

Elämäntyyli: J = harkitseva vai P = spontaani:
- Järjestelmällinen (J) pitää todennäköisesti enemmän suunnitellusta, organisoidusta, selvästä ja täsmällisestä elämäntavasta kuin joustavasta ja spontaanista.
Spontaani (P) pitää todennäköisesti enemmän joustavasta ja spontaanista elämäntavasta kuin suunnitellusta ja järjestelmällisestä.

Valitset noista neljästä itseäsi parhaiten kuvaamat kirjaimet, ja saat selville persoonallisuustyyppisi. Toki netistä löytyy myös erilaisia testejä (googlatkaa esimerkiksi Myers-Briggs Type Indicator test), mutta itselleni riitti kun noihin neljään vastasin itselleni.

The Personality Type Portraits
mutta melkein: itsellä intuiivinen. Ja se että miten käyttäydyt? Jos sanon noin sinä joko vastaat tai et. Itse katson miten ilmennät asian! siis käyttäytyminen mukana.(ilmeet) jos hönkäsen ja henki haisee. huomaan ilmeestä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Äm-mä;26139051:
Ajattelin teille postata tämän, kun ainakin itse tunnistin itseni niin osuvasti tästä Myers-Briggs-indikaattorin kuvauksesta (olen INFP, idealisti :) ).

Yksinkertaisesti hommahan menee niin, että MBTI "teorian" mukaan on olemassa kuusitoista erilaista persoonallisuustyyppiä. Voit testata itsesi yksinkertaisesti valitsemalla näistä kumpi on ominaisuutesi:

Asenne ympäristöön: I = introvertti vai E = ekstrovertti
- Ekstravertti (E) tuntee todennäköisesti olonsa kotoisammaksi ihmisten ja asioiden kanssa ulkomaailmassa kuin ideoiden sisäisessä maailmassa, "ulospäinsuuntautunut". Introvertti (I) tuntee todennäköisesti olonsa kotoisammaksi sisäisessä ideamaailmassa kuin ihmisten ja asioiden ulkomaailmassa, "sisäänpäinkääntynyt".

Tapa hankkia tietoa: S = tosiasiallinen vai N = intuitiivinen
- Tosiasiallinen (S) työskentelee todennäköisesti mieluummin tunnettujen tosiasioiden parissa kuin etsii mahdollisuuksia ja keskinäisiä suhteita. Intuitiivinen (N) etsii mieluummin mahdollisuuksia ja yhteyksiä kuin työstää tunnettuja faktoja, tulevaisuuteen suuntautunut.

Päätöksenteon peruste: T = ajatteleva vai F = tunteva
- Ajatteleva (T) tekee päätökset todennäköisemmin persoonattoman analyysin kuin henkilökohtaisten arvojen perusteella. Tunteva (F) tekee päätökset todennäköisemmin henkilökohtaisten arvojen kuin persoonattoman logiikan avulla.

Elämäntyyli: J = harkitseva vai P = spontaani:
- Järjestelmällinen (J) pitää todennäköisesti enemmän suunnitellusta, organisoidusta, selvästä ja täsmällisestä elämäntavasta kuin joustavasta ja spontaanista.
Spontaani (P) pitää todennäköisesti enemmän joustavasta ja spontaanista elämäntavasta kuin suunnitellusta ja järjestelmällisestä.

Valitset noista neljästä itseäsi parhaiten kuvaamat kirjaimet, ja saat selville persoonallisuustyyppisi. Toki netistä löytyy myös erilaisia testejä (googlatkaa esimerkiksi Myers-Briggs Type Indicator test), mutta itselleni riitti kun noihin neljään vastasin itselleni.

The Personality Type Portraits
Oletko se tai oletko se kun voit olla ihan tavallinen henkilö. Itse luonnehtisin itseäni banda kunfuksi!(olen juntti mutta on päämääriä)
 
[QUOTE="vieras";26139179]mutta melkein: itsellä intuiivinen. Ja se että miten käyttäydyt? Jos sanon noin sinä joko vastaat tai et. Itse katson miten ilmennät asian! siis käyttäytyminen mukana.(ilmeet) jos hönkäsen ja henki haisee. huomaan ilmeestä.[/QUOTE]
Anteeksi? :D En valitettavasti ymmärrä sanomaasi. :/
Tietysti jokainen on oman persoonallisuustyyppinsä alla oma persoonansa. Tässä oli pointtina se, että miten suhtaudun ympäristöön, hankin tietoa, teen päätöksiä ja mikä on elämäntyylini, määrittelee pitkälti käyttäytymiseni, millainen olen olemukseltani ja millaiset on luonteenpiirteeni.

[QUOTE="vieras";26139206]Oletko se tai oletko se kun voit olla ihan tavallinen henkilö. Itse luonnehtisin itseäni banda kunfuksi!(olen juntti mutta on päämääriä)[/QUOTE]
Siis.. :/ Olen ihan tavallinen henkilö, mutta onhan minulla persoona. Voit olla juntti, mutta et varmastikaan juntti junttien joukossa, on junteillakin omat persoonansa. :)

Tunnistitteko itsenne kuvauksista? :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Äm-mä;26139258:
Anteeksi? :D En valitettavasti ymmärrä sanomaasi. :/
Tietysti jokainen on oman persoonallisuustyyppinsä alla oma persoonansa. Tässä oli pointtina se, että miten suhtaudun ympäristöön, hankin tietoa, teen päätöksiä ja mikä on elämäntyylini, määrittelee pitkälti käyttäytymiseni, millainen olen olemukseltani ja millaiset on luonteenpiirteeni.


Siis.. :/ Olen ihan tavallinen henkilö, mutta onhan minulla persoona. Voit olla juntti, mutta et varmastikaan juntti junttien joukossa, on junteillakin omat persoonansa. :)

Tunnistitteko itsenne kuvauksista? :)
eikä testata näillä mutta osviittaa voi antaa. Itse tykkään persoonista joilla vahva sellanen eikä mene massan mukana. Siis karisma!
 
[QUOTE="vieras";26139304]eikä testata näillä mutta osviittaa voi antaa. Itse tykkään persoonista joilla vahva sellanen eikä mene massan mukana. Siis karisma![/QUOTE]
Itse en ole koskaan tavannut ihmistä, joka olisi persoonaltaan "massaa". Itsehän juuri lokeroit pahemman kerran, melko paradoksaalista että sanot "ihmistä ei voi lokeroida", ja samassa viestissä että tykkäät ihmisistä joiden persoona ei mene massan mukana. Mitä se vahva persoona sitten tarkoittaa.. ihmistä jolla on voimakkaat mielipiteet? Entä jos jokainen ihminen tulkitsee asian oman persoonallisuustyyppiinsä olennaisella tavalla? :D Toisen totuus voi olla toisen valhe. Minun totuuteni on subjektiivisuus. Karisma taas on eräänlaista viehättävyyttä, ja tiedettävästi meitä jokaista viehättävät erilaiset asiat.

:)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä