Mikä on minimi-ikä, jolloin jättäisit lapsen kokopäiväisesti isälleen hoitoon?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
e
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
No en jättäisi kyllä ollenkaan, kun haluan ITSE hoitaa lapset kotona.
Voi sentään, kaipa se jaettu vanhemmuuskin jotain merkitsee? Vai eikö isää ole muuten kuvioissa kuin siittiösolun luovuttajana?
On toki kuvioissa ja pidän tärkeänä juttuna isän ja lapsen välistä suhdetta jota tunnutaan yleisesti tosi paljon vähäteltävän. Mutta en voisi kuvitella että menisin itse töihin ja mies jäisi koti-isäksi, koska mulle lasten hoitaminen on tärkeää.
Entä jos lasten hoitaminen on tärkeää myös isälle? Millä perusteella se olisi sulle yhtään tärkeämpää kuin miehelle?
 
Mikä sitten lasketaankaan kokopäiväiseksi hoidoksi? Molemmat muksut olivat 9kk kun aloitin keikkatyöt ja silloin luonnollisesti mies hoiti lapsia ne yöt kun olin töissä sekä nukkumapäivät.

Kuopus oli 9kk kun palasin itse kokonaan töihin ja mies jäi koti-isäksi. Periaatteessa tuo olisi onnistunut jo lapsen ollessa 8-9kk, mutta sitä aikaisemmin olisi imetyksen puolesta mennyt hankalaksi (lapsi kun kerkesi olemaan täysimetyksellä sen 6kk jolloin kesti vähän aikaa saada ruokailut siihen kuntoon että pärjäisi työpäivät ilman tissiä ).
 
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
No en jättäisi kyllä ollenkaan, kun haluan ITSE hoitaa lapset kotona.
Voi sentään, kaipa se jaettu vanhemmuuskin jotain merkitsee? Vai eikö isää ole muuten kuvioissa kuin siittiösolun luovuttajana?
On toki kuvioissa ja pidän tärkeänä juttuna isän ja lapsen välistä suhdetta jota tunnutaan yleisesti tosi paljon vähäteltävän. Mutta en voisi kuvitella että menisin itse töihin ja mies jäisi koti-isäksi, koska mulle lasten hoitaminen on tärkeää.
Entä jos lasten hoitaminen on tärkeää myös isälle? Millä perusteella se olisi sulle yhtään tärkeämpää kuin miehelle?
Niinno sehän riippuu ihan perheen tilanteesta. Voisihan meilläkin molemmat jäädä kotiin hoitamaan lasta.
 
vv
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Varmaan 0 tuntia. Jos olisi ollut vaikka sektio tai joutunut muuten teholle, niin niinhän siinä olisi käynyt. Yhtä pihalla siitä vanhemmuudesta siinä vaiheessa olivat molemmat.
No näin oli toimittava, kun ensin oli monta tuntia heräämössä ja sen jälkeenkin minulla oli lupa ainoastaan imettää. Tuskin nuo olisi sairaalassa jättäneet miestä 10 minuuttia vanhan vauvan kanssa pariksi tunniksi kahdestaan, jos ei isä olisi ihan yhtä pätevä lapsenhoitaja kuin äitikin.

Tunnen perheen, jossa äiti joutui jäämään kahdeksi kuukaudeksi sairaalaan lapsen syntymän jälkeen ja ihan normaali pojasta tuli, vaikka oli ensimmäiset 2kk 24/7 pelkästään isän ja siskon kanssa.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Imetyksen lopetuksen jälkeen eli joskun yli 1 vuotiaana.
Minä imetin viellä kun meidän lasta isä hoiti täyspäiväsesti (10,5 h meni työmatkoineen). Ei sekään ole ogelma kyllä sitä jos laps opetetaan hörppäämään neste aikoinaan muustakin kuin tissistä. JA meillä ei tyttö syönny pulloa. Nokkamuki ja ihan tavallinen mukikin onnistuu jo reilu puolvuotiaalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
No en jättäisi kyllä ollenkaan, kun haluan ITSE hoitaa lapset kotona.
Voi sentään, kaipa se jaettu vanhemmuuskin jotain merkitsee? Vai eikö isää ole muuten kuvioissa kuin siittiösolun luovuttajana?
On toki kuvioissa ja pidän tärkeänä juttuna isän ja lapsen välistä suhdetta jota tunnutaan yleisesti tosi paljon vähäteltävän. Mutta en voisi kuvitella että menisin itse töihin ja mies jäisi koti-isäksi, koska mulle lasten hoitaminen on tärkeää.
Entä jos lasten hoitaminen on tärkeää myös isälle? Millä perusteella se olisi sulle yhtään tärkeämpää kuin miehelle?
Niinno sehän riippuu ihan perheen tilanteesta. Voisihan meilläkin molemmat jäädä kotiin hoitamaan lasta.
Meillä molempien vanhempien kotiinjääminen olisi taloudellisesti aika kannattamatonta.

Itse tykkään seuraavan lapsen kohdalta että haluaisin pitää hänet kotihoidossa 2v asti ja siis itse hoitaa, mutta mies on sitä mieltä että hän haluaa käyttää tuosta ajasta vähintään 0,5-1v. Eikä minulla kyllä ole minkäänlaista etuoikeutta sanoa hänelle että minä olen joku ensisijainen kotivanhempi, kun siis on kysymys yli 1v lapsesta.

Sen mies kyllä ymmärtää että haluan imettää pitkään ja niin kauan kun (täys)imetys sitä vaatii saan ihan rauhassa olla lapsen kanssa kotona. Siinä vaiheessa kun lapsi alkaa pärjätä työpäivät ilman imetystä voidaan ruveta miettimään keskenämme miten tuo loppuaika saadaan jaettua sopivimmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Varmaan 0 tuntia. Jos olisi ollut vaikka sektio tai joutunut muuten teholle, niin niinhän siinä olisi käynyt. Yhtä pihalla siitä vanhemmuudesta siinä vaiheessa olivat molemmat.
No näin oli toimittava, kun ensin oli monta tuntia heräämössä ja sen jälkeenkin minulla oli lupa ainoastaan imettää. Tuskin nuo olisi sairaalassa jättäneet miestä 10 minuuttia vanhan vauvan kanssa pariksi tunniksi kahdestaan, jos ei isä olisi ihan yhtä pätevä lapsenhoitaja kuin äitikin.

Tunnen perheen, jossa äiti joutui jäämään kahdeksi kuukaudeksi sairaalaan lapsen syntymän jälkeen ja ihan normaali pojasta tuli, vaikka oli ensimmäiset 2kk 24/7 pelkästään isän ja siskon kanssa.
No ajatelkaa nyt. Ne antaa lapsen myös äideille siellä sairaalassa, vaikka kenelläkään harvemmin on esikoisen kohdalla lastenhoitokokemusta rutkasti :whistle:
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kuinka pitkä äitiysloma olikaan, 3kk? Sen jälkeen jää tuleva vauva+ 2v, 5v ja 8v isin huoltoon kun palaan töihin. :)
Korjaan että jättäisin kyllä vaikka heti jos olisi mahdollista, mutta tuota äitiyslomaa ei taida olla mahdollista toisen pitää? Ja on tietysti hyvä antaa itsellekin tuo aika palautua synnytyksestä, olla vauvan kanssa ym.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Imetyksen lopetuksen jälkeen eli joskun yli 1 vuotiaana.
Minä imetin viellä kun meidän lasta isä hoiti täyspäiväsesti (10,5 h meni työmatkoineen). Ei sekään ole ogelma kyllä sitä jos laps opetetaan hörppäämään neste aikoinaan muustakin kuin tissistä. JA meillä ei tyttö syönny pulloa. Nokkamuki ja ihan tavallinen mukikin onnistuu jo reilu puolvuotiaalta.
Niin minäkin. Toki ei ollut täysimetyksellä vaan aamuin illoin imetys... Olisi vielä voinut lypsääkin maidot, mutta mä kyllä iskin korvikepurkit pöytään. Vajaan vuoden ikään imetin.
 

Yhteistyössä